close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
گزارش

پرداخت میلیاردی به مدیران شهرداری تهران؛ ماجرا چیست؟

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
آرزو کریمی
خواندن در ۴ دقیقه
به‌تازگی تصویری از فهرست پرداخت مبلغی معادل ۲۵ میلیارد و پانصد میلیون تومان به تعدادی از مدیران شهرداری در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است
به‌تازگی تصویری از فهرست پرداخت مبلغی معادل ۲۵ میلیارد و پانصد میلیون تومان به تعدادی از مدیران شهرداری در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است
«علیرضا زاکانی»، شهردار تهران، در دفاع از عملکرد شهرداری، اعلام کرد که ما نیازمند این بودیم که بتوانیم مقدمات استقرار مدیرانی که از شهرستان می‌آوریم یا در تهران هستند و خانه ندارند را فراهم کنیم
«علیرضا زاکانی»، شهردار تهران، در دفاع از عملکرد شهرداری، اعلام کرد که ما نیازمند این بودیم که بتوانیم مقدمات استقرار مدیرانی که از شهرستان می‌آوریم یا در تهران هستند و خانه ندارند را فراهم کنیم

به‌تازگی تصویری از فهرست پرداخت مبلغی معادل ۲۵ میلیارد و پانصد میلیون تومان به تعدادی از مدیران شهرداری در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است. این گزارش، بر پایه جزییات لیست منتشر شده و قوانین تسهیلات ودیعه مسکن در سال جاری و سال‌های گذشته، صحت این ادعا را بررسی می‌کند.

***

بالای تصویر فهرست، مبالغ پرداختی، کمک‌هزینه ودیعه مسکن توصیف شده است. بعد از خبرساز شدن این لیست و سیل انتقادات به این پرداخت‌‌های میلیاردی، «مهدی چمران»، رییس شورای شهر تهران، مدعی شد از جزییات این پرداخت‌ها بی‌اطلاع است. 

«علیرضا زاکانی»، شهردار تهران، در دفاع از عملکرد شهرداری، اعلام کرد که ما نیازمند این بودیم که بتوانیم مقدمات استقرار مدیرانی که از شهرستان می‌آوریم یا در تهران هستند و خانه ندارند را فراهم کنیم. «بهترین راهی که در نظر گرفتیم، این بود که برایشان وام با درصد بهره رایج در بانک‌ها بگیریم.»

به این ترتیب، پرداخت‌های میلیاردی به‌یک‌باره، تبدیل به وام شدند.

اما این ادعا و در واقع دفاع شهردار تهران از پرداخت‌های میلیاردی به مدیران شهرداری، تا چه اندازه بر واقعیت منطبق است؟ و آیا قرار به بازپرداخت این ۲۵/۵ میلیارد تومان توسط مدیران است، یا پرداخت این مبالغ بلاعوض است؟

به گزارش «تسنیم»، شهردار تهران با بی‌عدالتی خواندن تخصیص املاک به مدیران شهرداری در دوره‌های پیشین با تخفیف ۵۰ درصد گفت: «برای پیشبرد این کار، مقدمتا به مدیران ودیعه دادیم و سپس آن را تبدیل به وام با سود متعارف کردیم‌. آنان نیز قسط‌های این وام را پرداخت می‌کنند.»

بررسی لیست منتشر شده اما، این گفته‌های شهردار تهران را از چند جهت زیر سوال می‌برد.

مبالغ و زمان‌های پرداخت با آیین‌نامه‌های صادره تطبیق ندارد

ردیف‌های لیست منتشر شده نشان می‌دهد مبالغ پرداختی به ۳۶ مدیر شهرداری از ۳۰۰ میلیون تومان بوده تا ۱میلیارد و پانصد میلیون تومان. این در‌حالی‌ست‌ که سقف مبلغ پرداختی بابت وام ودیعه مسکن تهران در سال ۱۴۰۰، هفتاد میلیون، در سال ۱۴۰۱ صد میلیون و در سال ۱۴۰۲، دویست میلیون تومان بوده است.

علاوه‌بر این در سال ۱۴۰۰، پرداخت وام ودیعه در سی‌ام آذرماه به‌دلیل منابع ناکافی بانک‌ها متوقف شده است. حال چگونه است که مدیرعامل بهشت زهرا تنها دو روز مانده به پایان سال با‌وجود بسته شدن وام‌ها، هفت برابر مردم عادی تسهیلات ودیعه مسکن دریافت کرده است؟ 

سود این تسهیلات در مقاطعی ۱۸ و در مقاطعی ۲۳ درصد و مدت بازپرداخت آن، پنج ساله در نظر گرفته شده که البته در لیست منتشر شده، به هیچ‌یک از این ارقام اشاره‌ای نشده است.

مدت زمان پرداخت وام ودیعه مسکن

بر‌اساس آیین‌نامه تسهیلات ودیعه مسکن، مدت زمان بازپرداخت این وام پنج سال بوده و افرادی که یک بار از این تسهیلات استفاده کنند، نمی‌توانند پیش از پنج سال دوباره درخواست وام ودیعه بدهند.

بررسی لیست منتشر شده نشان می‌دهد به تعدادی از مدیران در فاصله‌های زمانی بسیار کوتاه و حتی کمتر از یک سال، دو فقره مبالغ سنگین پرداخت شده است. مثلا «امیر ایزدی»، شهردار منطقه دوازده، در فاصله کمتر از سه ماه، مبالغ ۶۰۰ میلیون تومان و ۴۰۰ میلیون تومان دریافت کرده است.

همین‌طور در فاصله زمانی کمتر از یک سال در دو مرحله، مبالغی معادل  ۶۰۰ میلیون و ۴۰۰ میلیون تومان، به «میثم موسوی‌آذر» و «اصغر رسولی»، از تیم حفاظت پرداخت شده است. 

«محمدجواد تاجیک»، مدیرعامل بهشت زهرا در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲، به ترتیب ۵۰۰ میلیون و ۳۰۰ میلیون تومان دریافت کرده است. مبالغی معادل ۶۰۰ میلیون و ۴۰۰ میلیون تومان هم در دو سال متوالی ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، به سید میثم موسوی‌آذر پرداخت شده است.

در همه این پرداخت‌‌ها نه‌تنها فاصله پنج سال رعایت نشده، بلکه در مواردی در کمتر از دو سال، ارقامی معادل هفت یا چهار برابر سقف وام ودیعه مسکن به این افراد پرداخت شده است. حال، گذشته از عدم رعایت قوانینی که برای مردم عادی لازم الاجراست، پرسش اساسی اینجاست که آیا با پرداخت مبالغ دوم، وام‌های قبلی بازپرداخت شده است؟

شرایط پرداخت وام ودیعه

اولیه‌ترین شرط دریافت تسهیلات ودیعه مسکن، این است که متقاضی حداقل باید پنج سال در شهر مورد نظر سکونت داشته و در  ۲۰ سال گذشته، صاحب ملکی نباشد. به‌علاوه، این وام صرفا برای اجاره واحدهای زیر ۷۵ متر قابل پرداخت است. با‌توجه به اینکه زاکانی در سال ۱۴۰۰ به‌عنوان شهردار تهران انتخاب شد، پس هیچ‌یک از مدیران شهرستانی او به لحاظ مدت‌زمان اقامت، واجد شرایط دریافت وام ودیعه در تهران نیستند.

ضمنا به‌نظر نمی‌رسد نداشتن هیچ خانه‌ای در ۲۰ سال گذشته و زندگی در واحدهای زیر ۷۵ متری، شروطی باشند که با شرایط مدیران شهرداری همخوانی داشته باشند.

تناقض‌های آشکار در تاریخ‌های پرداخت

در عنوان لیست منتشر شده نوشته شده تسهیلات لیست شده، همگی در تاریخ ۱۴۰۲/۰۷/۲۹ پرداخت شده‌اند. این درحالی‌ست که پرداخت ردیف‌هایی مانند ردیف اول، ۲۹، ۳۵، بعد از تاریخ مورد اشاره هستند و مشخص نیست این وجوه چگونه و در چه تاریخی به شخص مورد نظر پرداخت شده‌اند.

ضمنا پول‌های پرداخت شده در دو سال پیش، آن‌طور که شهردار تهران مدعی است، قابلیت تبدیل به وام بانکی را ندارند.

با‌توجه به موارد ذکر شده، روشن است که اولا نمی‌توان پول پرداخت شده را به وام تبدیل کرد، ثانیا شرایط پرداخت وام ودیعه مسکن باتوجه به موارد ذکر شده از چندین جهت با مبالغ پرداختی، مدت زمان بین پرداخت‌‌ها و شرایط دریافت‌کنندگان مغایرت داشته و بدین ترتیب، دفاع و توجیه شهردار تهران در خصوص ۲۵/۵ میلیارد وام پرداختی به مدیرانش، واقعیت ندارد.

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

گزارش

آیا اماکن ایران در باکو در خطر مصادره توسط جمهوری آذربایجان است؟

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
ابراهیم رمضانی
خواندن در ۷ دقیقه
آیا اماکن ایران در باکو در خطر مصادره توسط جمهوری آذربایجان است؟