close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

رافائل گروسی: ایران آماده «گفت‌و‌گوی جدی» با آژانس است

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
خواندن در ۲ دقیقه
فایننشنال تایمز در گفتگو با رافائل گروسی به نقل از او از تمایل جدی جمهوری اسلامی «برای نخستین بار در بیش از یک‌سال اخیر» برای  گفتگو با آژانس بین‌المللی اتمی خبر داده است.
فایننشنال تایمز در گفتگو با رافائل گروسی به نقل از او از تمایل جدی جمهوری اسلامی «برای نخستین بار در بیش از یک‌سال اخیر» برای  گفتگو با آژانس بین‌المللی اتمی خبر داده است.

«فایننشنال تایمز» در گفت‌وگو با «رافائل گروسی»، به نقل از او، از تمایل جدی جمهوری اسلامی «برای نخستین بار در بیش از یک‌سال اخیر» برای گفت‌وگو با آژانس بین‌المللی اتمی خبر داده است.

رافائل گروسی در این مصاحبه که روز سه‌شنبه ۲۵اردیبهشت۱۴۰۳ منتشر شده، گفته است که رویکرد تازه ایران در قبال آژانس، می‌تواند نشانه تمایل تهران برای کاهش تنش با واشینگتن باشد.

این اظهارات پس‌از آن مطرح شده که هفته گذشته «کمال خرازی»، دولت‌های جهان را تهدید کرد که در صورت تلاش برای حمله به ایران به‌ویژه از سوی اسراییل و آمریکا، جمهوری اسلامی دکترین هسته‌ای خود را تغییر خواهد داد.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با فایننشنال تایمز تایید کرده که روابط ایران و آژانس که در ماه‌های اخیر پر‌تنش‌ بود، «می‌تواند وارد مرحله جدیدی بشود» چرا که به نظر می‌رسد تهران می‌خواهد درباره موضوعات جدی مذاکره کند.

او در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به اهمیت اینکه آژانس مجدد موفق شده بعد از چندماه مذاکره روابط را با جمهوری اسلامی برقرار کند گفت «من در آن‌ها (مقامات جمهوری اسلامی) این درک را می‌بینم که بهتر است با هم تعامل داشته باشیم تا در مسیری کاملا متفاوت مسائل را پیش ببریم، نه اینکه به مسیری برویم که به تشدید بیشتر تنش‌ها، خطر و شاید هم جنگ منجر شود.»

رافائل گروسی ۱۷اردیبهشت به ایران سفر کرد و با مقامات جمهوری اسلامی درباره نحوه همکاری با آژانس مذاکره کرد. او پس از بازگشت از تهران گفت طرفین به «درک مشترک» رسیده‌اند و ایران به او گفته آماده است تا روی اقدامات مشخصی کار کند.

درعین‌حال اظهارات کمال خرازی در خصوص تعییر دکترین هسته‌ای جمهوری اسلامی و عدم همکاری جمهوری اسلامی با آژانس بین‌المللی اتمی نیز موجب نگرانی رافائل گروسی شده و او این موضوع را در گفت‌وگو با روزنامه «گاردین» مطرح کرده است.

او پس از دیدار با وزیر امور خارجه بریتانیا به گاردین گفت: «اظهارات ضمنی درباره سلاح‌های هسته‌ای برای من بسیار جدی است و من فکر می‌کنم این اظهارات باید متوقف شود. ما به شرایطی نزدیک می‌شویم که این پرسش بزرگ مطرح می‌شود که آن‌ها چه می‌کنند و چرا آن را انجام می‌دهند.»

او در گفت‌وگو با گاردین بیان اینکه وضعیت توافق اتمی با جمهوری اسلامی و موارد بازرسی برنامه هسته‌ای ایران «در نقطه‌ای دشوار» قرار گرفته است افزود: «سخنان اخیر مقامات جمهوری اسلامی درباره تغییر احتمالی سیاست‌های اتمی احتمال بروز بحرانی جدید با تهران و خروج ایران از معاهده منع اشاعه هسته‌ای را بالا برده است.»

کمال خرازی، رییس شورای راهبردی روابط خارجی و مشاور ارشد «علی خامنه‌ای»، در مصاحبه‌ای با شبکه الجزیره عربی که رسانه‌های ایران محتوای آن را روز پنجشنبه ۱۹اردیبهشت۱۴۰۳ منتشر کردند، تهدید کرد که «ما ظرفیت تولید بمب را داریم» و در صورت «تهدید موجودیت» ایران، «ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم.»

سخنگو وزارت خارجه آمریکا، اظهارات مشاور ارشد رهبر جمهوری اسلامی را «غیرمسوولانه» خواند و تاکید کرد ایالات متحده اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

 

 

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

گزارش

طرح «نور» در روزنامه ایران؛ مقنعه اجباری، شلوار جین ممنوع

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
بهناز میرمطهریان
خواندن در ۴ دقیقه
طرح «نور» در روزنامه ایران؛ مقنعه اجباری، شلوار جین ممنوع