close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
بلاگ

اکران تازه‌ترین فیلم پل توماس آندرسن در اینترنت

۳ مهر ۱۳۹۴
حسین نوش‌آذر
خواندن در ۴ دقیقه
پل توماس آندرسن: از امیدهای سینمای آمریکا
پل توماس آندرسن: از امیدهای سینمای آمریکا
جانی گرینوود، گیتاریست گروه موسیقی «ردیوهد» در میان گروهی از نوازندگان هندی: تلاش برای تولید یک آلبوم موسیقی
جانی گرینوود، گیتاریست گروه موسیقی «ردیوهد» در میان گروهی از نوازندگان هندی: تلاش برای تولید یک آلبوم موسیقی
جانی گرینوود، گیتاریست گروه موسیقی «ردیوهد» و شی بن‌سور، آهنگساز اسرائیلی: چالش‌های دو هنرمند
جانی گرینوود، گیتاریست گروه موسیقی «ردیوهد» و شی بن‌سور، آهنگساز اسرائیلی: چالش‌های دو هنرمند

تازه‌ترین فیلم پل توماس اندرسن، یکی از موفق‌ترین سینماگران نسل جدید و از امیدهای سینمای آمریکا در جشنواره‌های سینماهای یا بر پرده سینماهای جهان به نمایش درنمی‌آید. فیلم «جونون» در سایت «موبی» در اختیار علاقمندان به هنر سینما قرار داده می‌شود.

سایت «موبی» اعلام کرده است که ۹ اکتبر سال جاری برای نخستین بار فیلم «جونون» ساخته پل توماس آندرسن آندرسن را به نمایش می‌گذارد.

 «جونون» درباره همکاری جانی گرینوود، گیتاریست گروه موسیقی «ردیوهد» با یک آهنگساز اسرائیلی به نام شی بن‌سور و گروهی از نوازندگان هندی‌ست. اندرسن که در فیلم‌های «خون به پا خواهد شد» و «استاد» رابطه تنگاتنگ دو شخصیت را نشان می‌دهد که نه می‌توانند با هم کنار بیایند و نه می‌توانند از هم دل بکنند، در «جونون» یک بار دیگر روی موضوع درگیری دو شخصیت متمرکز شده است. این بار اما به جای آنکه مثل فیلم‌های پیشین او («خون به پا خواهد شد» و «استاد») داستان در کالیفرنیا اتفاق بیفتد، آندسن ما را با خود به هند می‌برد و در قالب یک فیلم مستند نشان می‌دهد که چگونه دو هنرمند متفاوت موفق می‌شوند در چالش با همدیگر یک آلبوم موسیقی تولید کنند.

با وجود آنکه پل توماس آندرسن از نام‌های شناخته‌شده و از استعدادهای سینمای آمریکاست و فیلم «خون به پا خواهد شد» او موفق‌ترین فیلم اسکار ۲۰۰۷ بود، اما «جونون» در هفتاد و دومین جشنواره فیلم ونیز شرکت نکرد. این فیلم در جشنواره نه چندان مهم نیویورک نمایش داده شد و سپس به جای آنکه برای نمایش جهانی در پی پخش‌کننده باشد، از امکاناتی که سایت‌هایی مانند آمازون، نت‌فلیکس و «موبی» برای نمایش فیلم‌های سینمایی در اختیار سینماگران قرار می‌دهد استفاده کرد.

پیش از این هم در جشنواره فیلم ونیز در سال ۲۰۱۵ نمایش فیلم در استریم به جای پرده سینما خبرساز شده بود. پس از آنکه «نت‌فلیکس» اعلام کرد امتیاز پخش فیلم حادثه‌ای «جانورانی از هیچ ملت» در شبکه جهانی اینترنت را خریداری کرده است، پخش‌کننده‌ها این فیلم را تحریم کردند و با این حال «جانوارانی از هیچ ملت» فروش خوبی داشت.

یک فیلم در شبکه در هم‌پیچیده پخش جهانی هنگامی سودآور است که بتواند چندین برابر هزینه تولیدش را از گیشه تأمین کند، چنانکه هم هزینه ساخت خودش را جبران کرده باشد، و هم اینکه کم‌سود بودن یا حتی زیان‌آور بودن سایر محصولات تهیه‌کننده را جبران کند. این موضوع دو سال پیش در جشنواره فیلم کن به بحث گذاشته شده بود. موفقیت یا عدم موفقیت تازه‌ترین فیلم پل توماس آندرسن در اینترنت از این نظر اهمیت دارد که ممکن است اکران فیلم‌های سینمای اجتماعی و سینمای مؤلف و حتی فیلم‌های مستند را از سلطه تهیه‌کنندگان غرب و نظارت دولتی در کشورهایی مانند ایران رهایی دهد. 

نت‌فلیکس ادعا می‌کند که در سه ماهه اول سال ۲۰۱۳ بیش از ۴ میلیارد ساعت ویدیو از این سایت استریم شده است. سایت‌هایی مانند نت فلیکس به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بر انتخاب‌های کاربران تأثیرگذار باشند. آن‌ها هم می‌خواهند تماشاگر فیلم مورد نظرشان را ببیند. گفته می‌شود نت‌فلیکس ۷۵ درصد فعالیت کاربرانش را هدایت می‌کند.

تنها از طریق رقابت آزاد است که می‌توان دست این‌گونه شرکت‌ها را تا حدی بسته نگه داشت. نمایش تازه‌ترین فیلم پل توماس آندرسن در سایت «موبی» از این نظر هم اهمیت دارد که ممکن است در آینده سلطه شرکت‌هایی مانند نت‌فلیکس را کاهش دهد.

در ایران عملاً به دلیل کم بودن پهنای باند هنوز نمایش فیلم‌های سینمای مستقل در اینترنت به عنوان بدیلی برای نمایش آن‌ها بر پرده سینما‌ها چندان مطرح نیست. اما در آینده ممکن است این وضع تغییر کند. آنگاه نخستین چالشی که پیش می‌آید این است که تا چه حد استریم‌های فارسی‌زبان می‌توانند بدون نظارت دولتی و بدون مجوز وزارت ارشاد اسلامی فعالیت کنند.

پل توماس اندرسن به نسل تازه‌ای از سینماگران هالیوود تعلق دارد: نسل بعد از سینماگرانی مانند فرانسیس فورد کوپولا (پدرخوانده) جان شلزینجر (کابوی نیمه‌شب) و جرج لوکاس (جنگ ستارگان). انتظار می‌رفت که سینماگرانی مانند توماس اندرسن با رویکرد اخلاقیشان صنعت فیلمسازی در هالیوود را دگرگون کنند: هم در گیشه موفق باشند و هم اینکه با پرداختن به مضامینی پیرامون عشق، گناه و رستگاری، با دیالوگ‌های گزنده و تأمل‌برانگیز و با تأکید بر نقش و اهمیت کارگردان، سینمای هالیوود را به سینمای اجتماعی نزدیک کنند. اما چنین نشد. نمایش تازه‌ترین ساخته پل توماس اندرسن در سایت «موبی» یک پیام دیگر هم دارد: سینمای تجاری جهان امیدهای ۱۵ سال پیش را نقش بر آب کرده است.

 

**دیدگاه نویسنده الزاما بیانگر نظر ایران وایر نیست. ایران وایر در بخش وبلاگ ها، از انتشار همه دیدگاه ها استقبال می کند.

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

بلاگ

آبی مثل رنگ جين

۳ مهر ۱۳۹۴
همایون خیری
خواندن در ۲ دقیقه
آبی مثل رنگ جين