close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
بلاگ

تاملاتی در باره ی زنان و مردان

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴
شراگیم زند
خواندن در ۵ دقیقه
تاملاتی در باره ی زنان و مردان
تاملاتی در باره ی زنان و مردان

اگر انسان را گونه ای حیوان متعقل بدانیم و بخواهیم خصیصه ها و رفتارهای انسانی را به عنوان یک جانور متعقل، زیر ذره بین قرار داده و رصد کنیم، میبینیم همانطور که بخش عمده ای از فعالیت جانوران صرف مبارزه برای بقا و تولید مثل میشود، انسان هم از این قاعده مستثنی نبوده و بعد از غریزه ی بقا که در قالب مذهب و دین در نزد این حیوان متعقل به حد نهایی تکامل خود (یعنی اعتقاد به جاودانگی) رسیده، غریزه ی تولید مثل تا به امروز در قالب جفت یابی و سکس مهمترین موتور محرک بشر در مسیر تاریخ بوده است...اسکار وایلد جمله ی معروفی دارد که میگوید: " همه‌چیز در جهان درباره‌ی سکس است. ‌به‌جز خودِ سکس که درباره‌ی قدرت است."

از مدتها پیش ذهن من درگیر این سوال بود که چرا در بیشتر عرصه ها تعداد مردان موفق چندین برابر زنان موفق است...یعنی اگر یک لیست تاپ تن از بهترین جراحان، بهترین دانشمندان، بهترین نویسندگان، بهترین نقاشان، بهترین موزیسین ها و حتی ثروتمندترین افراد هر کشور، بگذاریم جلویمان، شاید در هر لیست یکی دو زن جای داشته باشند...حتی در خود غرب که مدتهاست زن و مرد به برابری حقوق رسیده اند و امکانات به طور مساوی تقسیم شده باز هم انگار عاملی هست که باعث میشود زنان انگیزه ی کمتری برای رسیدن به قله های موفقیت، در رقابت با مردان در عرصه های مختلف داشته باشند.
برای مدتهای طولانی توضیح من برای این مساله آن بود که از آنجا که زنان در طول تاریخ  همواره توسط جامعه ای مرد سالار عقب نگاه داشته شده اند حالا تا استارت بزنند و به مردان برسند باید مدت بیشتری صبر کرد. اما سخت بتوان ارتباطی بین عدم موفقیت زنان و دخترانی که در پنجاه سال گذشته در کشورهای غربی به دنیا امده اند و در یک شرایط برابر با مردان تحصیل و کار کرده اند و گذشته ی تاریخی ایشان پیدا کرد...شاید توضیح این مساله ساده تر از این حرفها باشد و ریشه اش نه در عمق تاریخ که در بین پاهای خودمان نهفته باشد!

همانطور که در دنیای وحش بهترین ها و قوی ترین ها شانس بیشتری برای جفت یابی و جفتگیری دارند در دنیای حیوانات متعقل (انسان ها) نیز، بودن در بالاترین سطح  از موفقیت، عاملی ست که سکس را برای انسانها تا حد زیادی تضمین و تامین میکند...ایستادن بر قله های علم، هنر، اقتصاد و حتی قدرت سیاسی برای بسیاری از مردان به معنای افزایش شانس جفتگیری با زنان زیباتر است...آه...میدانم جمله ی بدی ست...اما به اعتقاد من خیلی نزدیک به حقیقت است...حتی اگر این حیوان متعقل خود را مقید و متعهد به بودن در کنار یک نفر بداند اما باز غریزه ی ناخوداگاه " بالا برو تا شانس بیشتری برای سکس با زنان دست نیافتنی داشته باشی" همواره  موتور محرکی برای مردان بوده است (البته در کنار میل به ماندن در یادها و جاودانگی زمینی که همان غریزه بقا از نوع غیر دینی ست)...اما زنان چه؟ چرا زنان در این معادله قرار نمیگیرند؟

نمیدانم در طول تاریخ چگونه تکامل یافته ایم که زنان برای به دست اوردن سکس نیازی به این ندارند که خود را به در و دیوار بزنند و مثل یک عمله در راه هنر، علم، ثروت و یا قدرت شبانه روز تلاش کنند...یک زن با یک لبخند و کمی زیبایی (که به لطف انواع و اقسام لوازم آرایشی حاصل میشود)، همواره تمامی ابزارها را برای برقراری رابطه با جنس مخالف، همراه خود دارد. کدام مردی را سراغ دارید که در برابر افسون زنی زیبا که او را به رابطه ای میخواند تمایل داشته باشد که مقاومت کند؟ و بالعکس کدام زنی را سراغ دارید که مردی  بتواند او را تنها با یک لبخند و یک پیشنهاد جنسی به وسوسه ی سکس بیندازد؟ بله در هر دو مثال موارد نقضی هم وجود دارد اما رفتارهای جنسی غالب در بین زنان و مردان چنین نیست.

برای جفت یابی و جفتگیری، بیشتر زنان به دنبال مردان موفق هستند و بیشتر مردان به دنبال زنان زیبا... و این چیزی ست که جامعه ی انسانی بر اساس آن شکل گرفته است...غلط است؟ شاید غلط باشد...اما تقصیر کیست؟ این که زنها به مردان موفق و سرشناس بیشتر تمایل دارند باعث شده مردها در آن مسیر (ولو ناخوداگاه) به رقابت بپردازند و تکامل پیدا کنند و در این مسیر عرصه های مختلف اجتماعی را قبضه کنند... و اینکه مردها با یک چشمک و کمی لوندی هر زنی را میتوانند به عنوان پارتنر جنسی با آغوش باز بپذیرند نیز باعث شده که عملا بین زنها رقابتی مشابه رقابتی که در عرصه های مردانه برای جفت یابی در جریان است شکل نگیرد و این یعنی انگیزه ی کمتر برای تلاش در عرصه های مختلف اجتماعی.

اما پیام این متن چیست؟ این متن هیچ پیامی ندارد...فقط مکانیزمی را شرح میدهد که به اعتقاد نگارنده منجر به شرایط فعلی شده است...این متن سعی دارد بگوید کافیست خودمان را به عنوان یک حیوان متعقل ببینیم تا جواب خیلی از سوالهایمان را به جای اعماق تاریخ در میان پاهایمان پیدا کنیم.

پ.ن: از دیدگاه طبیعی به نظر میرسد که این شرایط غیر منصفانه است...یعنی یک مرد برای جلب توجه زنی باید کوهی را جا به جا کند و یک زن برای جلب توجه مردی در بیشتر مواقع کافیست فقط زیبا باشد و به او لبخند بزند...اما در چیزهای طبیعی چیزی به نام انصاف تعریف نشده است.
شاید برخی بگویند که این اموزشهای غلط است که منجر به این شده که زن و مرد در چنین شرایط نابرابری در مقابل هم قرار بگیرند...شاید...اما آموزش صحیح چگونه است؟ چگونه میشود سر میل جنسی مردها را به سمت زنان نخبه و موفق چرخاند و به آنها آموزش داد که در انتخاب پارتنر جنسی ملاکشان تنها شکل و ظاهر و قد و هیکل طرف نباشد... از آن سو چگونه میشود به زنان اموخت که بدنشان معبدی مقدس نیست که فقط افراد نخبه و با صلاحیت اجازه ی نزدیک شدن به ان را دارند. چطور میشود  زنها را از دور و بر شعرا و نقاشان و نویسنده ها و چهره های سرشناس در عرصه های مختلف تاراند و به آنها فهماند که انتخاب یک مرد عادی برای کامجویی جنسی انتخابی خجالت بار و دون شان نیست و عشقبازی میتواند درست به همان سادگی و سر راستی باشد که مردها انجامش میدهند.

جواب این سوالها را باید محققین و فعالین حوزه ی زنان بدهند.

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

EM
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴

حالا ایا بعنوان یک صفت نمیشود این نوع رفتار را "جندگی" نامید ؟ نه زحمت خفن میکشی نه چیزی لنگتو باز میکنی هم حال میکنی هم همیشه کسی هست که همه جوره ساپورتت کنه بدون فکر و خیال و دغدغه کافیه یکم شل بگیری قضیه رو راهشم که سخت نیست رو بلد باشی قشنگ میتونی با ضمانت همیشگی بودنش این مسیرو بری تازه حالا پسر هات با چشمای رنگی و بدن عضلانی قد بلند چقدر شانس داره در مقابل یک زن خوشگل؟ همیشه سوالی برام بوده که چرا فاحشه خانه مخصوص زنهاست و فاحشه خانه ای که مردها هم بتوانند با انجام نقش جنسی مخصوص مرد ( یعنی بعنوان فاعل) در انجا کارکنند و زنها بیایند و پول بدهند تا بتوانند بعنوان یک زن در نقش جنسی زنانه(مفعول) با انها سکس کنند در این دنیا کم هست یا اصلا نیست مگر تک و توک زنان مسن برای بدست اوردن سکس با مرد جوان حاضر به پرداخت پول باشند ,منظور اینکه یک بحث فمینستی هست پیرامون قوانین فحشا و فروش سکس که توی اونجا به این مسئله میرسیم که همیشه یکی هست که حاضر باشه برای سکس پول بده پس همیشه این تقاضا وجود داره بعد همین باعث میشه این تصویر بوجود بیاد که واژن من گرانقیمت هست پس من محق هستم که این انتظار رو داشته باشم که اونیکه میخواد به این در گرانبها برسه باید بهای زیادی بده,نتیجه اینکه رقابتی شدن به این صورت مادی برای بدست اوردن جفت ماحصل برخورد مالی با این موضوع هست . خاب پس طرح خیلی پرسش ها احمقانس ,مثلا احمقانه نیست انتظار داشته باشیم یکی وقتی از نعمت طبیعیش که همون ساختار طبیعی جنسیش هست میتونه به حد بالاتری از امکانات و رفاه و خوشبختی برسه لگد به بخت خودش بزنه بعد بیاد با ادم معمولی زندگی کنه که ممکنه زندگی مورد علاقش که هیچ یک زندگی مصیبت بار و بدبخت گانه ای باشه ؟! تازه همه اینارو میتونه بدون کار کردن و درس خوندن و سگ دو زدن و فقط و فقط با زن بودنش برسه بهشون. کی حاضره بره سوار پراید بشه و به ماشین خیلی خیلی بهتر نه بگه و بره تو یه خونه معمولی زن یه ادم معمولی تو یه منطقه معمولی بشه و بعدشم اینده بچه احتمالیشو از تضمین 100% به صفر درصد برسونه و همه خطرها و سختی ها و مرگ ارزوها و رویاهاشو ببینه که چی؟ این تازه در حالی هست که موقعیت 99% برای یک زندگی خیلی بهتر رو داشته تازه شاید زندگی زناشویی و عاطفیش بواسطه بهتر بودن شرایط مالیش خیلی خیلی با کیفیت تر شه تازشم مردای پولدار و تحصیلکرده و یا... سطحشون معمولا بالاتر از اونیکیاس . رودربایستی نداریم که ! وقتی چشم مرد بیشتر به زیبایی و اندام هست زن هم عادیه چشمش به موقعیت اجتماعی و مال و اموال مرد باشه . زندگی عادلانه نیست دنیای خوبی نداریم سوال اصلی متن شما این بنظر میومد در کل که چرا این قضیه عین ادم عادی نیست و اونطور که باید باشه نیست. جوابم همین که توی این دنیا هیچ چیز درست نیست و هرچی هرطور هست بهترین نوعش که میتونه باشه هست . چون همیشه تلاش برای اصلاحش بوده و این اصلاح شدشه . شانس داشته باشی به موارد استثنا برسی . کیفیت همه چی حتی زنده موندنت چطوری زندگی کردنت براساس عدد موجودیه حسابته پس اگر ازین شرایطی که برامون هضم کردن گذاشتن ناراضی ایم لطفا بسه دیگه ادامش ندیم بشریت رو حتی اگر یک نفر رو بوجود نیاریم در کل خیلی ادمو نجات ابدی دادیم. ... بیشتر

تصویری

پویش لباس محلی دانشجویان و اساتید دانشگاه صنعتی شریف

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴
پویش لباس محلی دانشجویان و اساتید دانشگاه صنعتی شریف