close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
بلاگ

عقیلی با ندامت بازگشت

۱۰ بهمن ۱۳۹۴
شما در ایران وایر
خواندن در ۵ دقیقه
سالار عقیلی
سالار عقیلی

مریم ارجمند، شهروند خبرنگار  

بعد از یک هفته پرتلاطم بالاخره سالار عقیلی همانطور که انتظارش می‌رفت با انتشار شبه اعتراف‌نامه در خبرگزاری وابسته به سپاه از حضورش در شبکه تلویزیونی اظهار پشیمانی کرد و به جشنواره موسیقی فجر بازگشت. حالا او بعد از گذشتن از روزهای حذف و ممنوع التصویری در افتتاحیه جشنواره موسیقی فجر به اجرای موسیقی خواهد پرداخت.

 از همان زمانی که تصویر و نام عقیلی به در شبکه تلویزیونی من و تو به نمایش در آمد و واکنش‌های زیادی نسبت به حضور او رخ داد خیلی‌ها پیش‌بینی می‌کردند که او خیلی زود از حضورش در من و تو اظهار ندامت کند. او یکی از محافظه‌کارترین خواننده‌های ایرانی است که تا کنون در مقابل بسیاری از حاشیه‌هایی که برای کنسرت‌هایش به وجود آمده سکوت و مدارا کرده است. برای همین وقتی نامه‌اش در خبرگزاری فارس که یکی از خبرگزاری‌هایی بود که حمله به حضور عقیلی را آغاز کرد منتشر شد کمتر کسی تعجب کرد. عقیلی در این نامه با اظهار ندامت از حضور در برنامه من و تو پلاس گفته است که نمی‌دانسته در کدام برنامه شرکت کرده است و سمت  سوی این شبکه چه بوده است. توجیهی که به نظر می‌رسد با توجه به شهرت و طرفداران شبکه من و تو  و  حساسیتی  که حکومت ایران نسبت به این شبکه دارد، کمی عجیب و غریب می‌آید. عقیلی در این نامه بعد از آن که گفته است که با شبکه‌های ماهواره‌ای آشنایی ندارد نوشته:«تا آنجا که باور قلبی‌ام می‌گوید در مصاحبه‌ام به‌شدت از کشور عزیز و برگزاری کنسرت در داخل مملکت، به‌خصوص در شهرستان‌ها دفاع نموده که به جرأت می‌توانم بگویم اغراق نگفته و همه عین واقعیت بود. از آنجائیکه فرد سیاسی نیستم و با گرایش‌های سیاسی‌ شبکه‌های ماهواره‌ای اصولاً آشنایی نداشته و ندارم و هدفم صرفاً ترویج و شناساندن هنرم بوده و هرگز غیر از راه هنر و تلمذ هنر موسیقی اصیل، راه دیگری نپیموده‌ام، سعی‌ام بر این بود که همواره در کشورهای مختلف به‌عنوان سفیر فرهنگی ایران، موسیقی کشور عزیزم را ترویج داده و نیتی به غیر از این نداشتم. تصورم این است که هیچ نکته‌ای خلاف شأن ایران عزیز و ساحت هنر و هنرمند ابراز نکردم و همواره افتخارات کشورم را پاس داشته و جوانان ایران عزیز را چه در داخل و چه در خارج با موسیقی اصیل و فاخر، همراه با اشعار بزرگانی مانند مولانا، حافظ، سعدی، جامی و... بیش از پیش آشنا نمایم.»

او همین توجیه‌ها را نسبت به عکس‌هایی که از او منتشر شد هم داشت و گفته است که در همه کنسرت‌های داخلی و خارجی بسیاری علاقه‌مند هستند که با او عکس بگیرند و او درباره این که با چه کسی عکس می‌گیرد سئوالی نمی‌پرسد. چند ساعت بعد از انتشار این نامه بود که ستاد جشنواره در ایمیلی فوری اعلام کرد که با توجه به این که وقتی برای خواننده جایگزین نبوده سالار عقیلی به جشنواره بازخواهد گشت.

بازگشت سالار عقیلی به جشنواره از سوی دبیر جشنواره حمیدرضا نوربخش اعلام شد که  شخصا و بلافاصله بعد از به وجود آمدن حواشی حضور خواننده «شکوه جاویدان» او را کنار گذاشت. نکته عجیب این جا بود که نوربخش که رییس هیات مدیره خانه موسیقی ایران است به جای حمایت از یکی از اعضای خانه موسیقی که از اتفاق هم صنفی او یعنی جزو صنف خوانندگان سنتی بود او را پیش از تصمیم مقامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که اصرار به شنیدن حرف‌های عقیلی داشتند محاکمه و کنار گذاشت. تصمیمی که از چشم اهالی خانه موسیقی دور نماند و داریوش پیرنیاکان یکی از منتقدترین اعضای خانه موسیقی  با انتقاد به حرکت شتابزده نوربخش گفت:«ما از جایگاه صنفی و هنری خانه موسیقی، موظفیم از حقوق همه‌ی هنرمندان و از منافع صنفی اعضا دفاع کنیم. امروز شنیده‌ایم که به دبیر جشنواره‌ی موسیقی فجر اعلام کرده‌، سالار عقیلی به‌ دلیل حضور در یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای نباید در این جشنواره شرکت کند. اما باید این موضوع کاملا بررسی و بعد این تصمیم گرفته شود. می‌توانستند وقتی آقای عقیلی از سفر برگشت، با ایشان صحبت کنند و بعد در این‌باره تصمیم گیری شود؛ اما امروز بدون هیچ صحبتی با آقای عقیلی حکمی صادر کرده‌اند مبنی بر این‌که در جشنواره شرکت نکند. این برای ما اصلا قابل قبول نیست و جای تعجب دارد. همین‌طور که آقای عقیلی در بسیاری از برنامه‌های موسیقی کشور، در تیتراژ سریال‌ها و ... حضور داشته و در این راه بسیار زحمت کشیده است.»

البته نوربخش برای چنین تصمیم شتابزده‌ای توجیهش این بود که:« با توجه به ‌هم‌زمانی نشست آغاز بلیت‌فروشی جشنواره با این اتفاق و اعلام کمیته‌ی نظارت به ستاد جشنواره مبنی بر عدم حضور ایشان، در پاسخ به پرسش خبرنگاران در این خصوص، ناگزیر به اعلام آن شدیم؛ من به عنوان مدیر جشنواره درباره‌ی حضور تمامی هنرمندان، نیازمند تایید مراجع ذی‌صلاح هستم و کلیه‌ی هنرمندانی که در جدول امسال نامشان مشاهده می‌شود، تمامی مراحل قانونی را پشت سر گذاشته و حضورشان به تایید مسوؤلان مربوطه رسیده‌ است؛ با این همه ما در تمام این مدت مشغول رایزنی برای حل این مشکل بودیم و خوشبختانه با درایت مسوؤلان فرهنگی این مساله به بهترین شکل حل شد.»

به دنبال انتشار نامه سالار عقیلی  و بازگشتش به جشنواره وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در میان خبرنگاران با تاکید بر این که حضور سالار عقیلی در من و تو از عدم شناخت او بوده گفت:«شان آدم سیاسی نبوده که تمام شبکه‌های خارجی را بشناسد و بداند که چه رویکردی دارد. او فقط برای اجرای برنامه‌ای در لندن بوده که گفته می‌شود اگر در یک برنامه‌ی تلویزیونی حضور داشته باشد، مردم متوجه می‌شوند که قرار است برنامه اجرا کند و در آنجا فقط چند کلامی درباره‌ی فرهنگ و هنر ایران صحبت کرده است.این خیلی هم بعید نیست، چون آدم‌هایی که سیاسی نیستند تمام همت خود را در همان زمینه‌ی کاری خود متمرکز می‌کنند و شاید اگر می‌گفتند، بی‌بی سی بیشتر متوجه می‌شدند.»

ثبت نظر

بلاگ

دردسرهای یک بازیگر مردمی

۱۰ بهمن ۱۳۹۴
شما در ایران وایر
خواندن در ۶ دقیقه
دردسرهای یک بازیگر مردمی