close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
بلاگ

بوسه عاشقانه در انسان نشانه‌ای‌ست از تکامل رفتار توليد مثلی

۸ دی ۱۳۹۴
همایون خیری
خواندن در ۳ دقیقه
بوسه عاشقانه در انسان نشانه‌ای‌ست از تکامل رفتار توليد مثلی

ساليان درازی‌ست که بوسه بعنوان نشانه‌ای از عشق متقابل افراد به يکديگر شناخته می‌شود اما موضوع مناقشه برانگيز درباره بوسه اين

بوسه عاشقانه در انسان نشانه‌ای‌ست از تکامل رفتار توليد مثلی
در گزارشی که در نشريه امريکايی انسان‌شناسی منتشر کرده‌اند می‌گويند بوسه عاشقانه يک موضوع انسانی‌ست و در ميان جوامع حيوانی ديده نمی‌شود. علاوه بر اين، هر چقدر فرهنگ يک جامعه انسانی متنوع‌تر و مختلط ‌تر باشد بوسه عاشقانه در آن فرهنگ شايع‌تر است.

انسان‌شناسان امريکايی در گزارش خود نشان داده‌اند که از مجموع 168 فرهنگی که در سراسر جهان مطالعه کرده‌اند تنها 46 درصد آن‌ها يعنی تنها در 77 فرهنگ بوسه عاشقانه پذيرفته شده است. آنچه در اين گزارش مورد تفکيک قرار گرفته اين است که بوسه عاشقانه را نمی‌توان با بوسيدن فرزندان توسط والدين آن‌ها مشابه دانست.

پيش از اين پژوهشگران

بوسه عاشقانه در انسان نشانه‌ای‌ست از تکامل رفتار توليد مثلی
سانسکريت يافت می‌شوند. اما آنچه اين بوسه را از بوسه عاشقانه مجزا می‌کند اين است که آنچه در منابع سانسکريست توصيف شده نزديکی دو فرد به يکديگر برای تبادل دم و بازدم بوده نه تماس جسمی ميان لب‌های آن‌ها.  

در ميان جانوران نزديک به انسان، شامپانزه‌های رفتاری شبيه به بوسه دارند اما آنچنان که پژوهشگران دانشگاه هاروارد با مطالعه اين جانوران گزارش داده‌اند بوسه در ميان شامپانزه‌ها رفتاری‌ست که در زمان آشتی انجام می‌شود و چنين رفتاری در ميان شامپانزه‌های نر شايع است. بنابراين از اين جنبه می‌توان گفت بوسه در ميان شامپانزه‌ها به منظور ايجاد رابطه جنسی برای توليد مثل و تکامل گونه‌ای نيست.

مطالعات پژوهشگران دانشگاه ويسکانسين نشان می‌دهد در ميان جانوران نزديک به انسان بابون‌ها نيز رفتاری شبيه به نزديک کردن لب‌ها به يکديگر دارند اما بابون‌ها از لب‌های‌شان برای تماس استفاده نمی‌کنند بلکه اين زبان‌های‌شان است که با يکديگر تماس برقرار می‌کنند. بنابراين آنچه بعنوان بوسه عاشقانه در انسان شناخته می‌شود در حيواناتی که از نظر تکاملی به انسان نزديک هستند ديده نمی‌شود.  

بوسه عاشقانه در انسان نشانه‌ای‌ست از تکامل رفتار توليد مثلی

از جنبه تکامل و توليد مثل، رفتاری که به عنوان بوسه عاشقانه در انسان شناخته می‌شود رفتاری‌ست که در آن همزمان تماس و انتقال مواد شيميايی رخ می‌دهد.

تبادل مواد شيمايی در طبيعت به منظور جذب جنس مخالف رخ می‌دهد و بطور عمومی در بين گروه بزرگی از جانوران ديده می‌شود. پژوهشگران دانشگاه کورنل در يک مطالعه که در نشريه مغز، رفتار و تکامل منتشر شده نشان داده بودند که  گرازهای نر بدون تماس با ماده‌ها با انتشار محرک‌های شيميايی باعث جذب آن‌ها می‌شوند. پژوهشگران مرکز احساسات شيميايی مونل در فيلادلفيا نيز در مطالعه‌ای مشابه همين رفتار جاذب جنسی بدون تماس و توسط محرک‌های شيميايی را در پستانداران ديگر گزارش داده بودند.

گرچه حساسيت شامه انسان‌ها نسبت به انواع محرک‌های شيميايی و بوها در مقايسه با حساسيت جانوران به محرک‌های شيميايی کمتر است اما گزارش پژوهشگران سوئيسی و مطالعه‌ای که در دانشگاه لوون بلژيک انجام شده نشان می‌دهد در انسان همچون ساير پستانداران مواد شيميايی نقش جاذبه جنسی دارند و محرک‌هايی نظير بوی بدن می‌تواند باعث جذب جنس‌های مخالف به يکديگر شود. بنابراين بوسه عاشقانه در انسان‌ها گرچه از نظر فرهنگی در همه جوامع پذیرفته نشده اما از جنبه طبيعی روشی‌ست برای تبادل محرک‌های شيميايی از طريق تماس نزديک که زمينه توليد مثل و تکامل گونه‌ای را فراهم می‌کند.     

 

ثبت نظر

گزارش

خاطرات کریسمس در زندان رجایی شهر

۸ دی ۱۳۹۴
فرشته ناصحی
خواندن در ۶ دقیقه
خاطرات کریسمس در زندان رجایی شهر