close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
بلاگ

روایت یک شهروند ترکیه از سفر به ایران – قسمت پنجم

۱۱ اسفند ۱۳۹۳
بلاگ میهمان
خواندن در ۲ دقیقه
در بازار ماهی‌فروش‌ها
در بازار ماهی‌فروش‌ها
اشپل و باقالا که گیلانی‌ها با کباب می‌خورند
اشپل و باقالا که گیلانی‌ها با کباب می‌خورند
کباب ازون برون
کباب ازون برون
ماهی دودی و ماهی شور
ماهی دودی و ماهی شور
باقالاقاتق٬ یک غذای خوشمزه گیلانی
باقالاقاتق٬ یک غذای خوشمزه گیلانی
یادگاری با سفره ایرانی و ته دیگ که عضو همیشگی است
یادگاری با سفره ایرانی و ته دیگ که عضو همیشگی است
کباب به سبک ایرانی و ردپای زعفران
کباب به سبک ایرانی و ردپای زعفران

لذت غذای گیلانی

همان طور که وعده داده بودم این قسمت را می‌خواهم از لذت غذاهای ایرانی برایتان بگویم و به خصوص سفره گیلانی. غذاهایی که حتی بردن اسم‌شان گشنه‌ام می‌کند و آن قدر از آنها برای فامیل و دوستانم تعریف کرده‌ام که همه ندیده عاشق این غذاها شده‌اند. شاید بدانید که کله پاچه در ترکیه هم رایج است و من هم یکی از طرفدارانش هستم اما کله پاچه سبک ترکی بیشتر به شکل سوپ است و من در مقایسه با کله پاچه ایرانی مطمئنا طرف سبک شما را خواهم گرفت.

اما وقتی نوبت به کباب برسد انتخاب خیلی سخت می‌شود. هم ترکیه و هم ایران کباب‌های بسیار لذیذ و خوشمزه‌ای دارند اما من ترجیح می‌دهم کباب را با نان و یا برنج خیلی کم بخورم و حتی دیدن این همه برنج خوردن همراهانم٬ باعث دل‌دردم می‌شد. رد زعفران٬ معجزه جادویی ایرانی‌ها را در کباب‌هایتان هم دیدم که واقعا خوب جواب داده بود.

اما برسیم به گیلان و اول این که امیدوارم تا سفر بعدی من به استان زیبا و تجدید دیدار با این سفره‌های دلپذیر٬ دانشمندان راهی برای بوی دهان بعد از خوردن سیر پیدا کنند! چون همان طور که بهتر از من می‌دانید سیر جایگاه مهمی در سفره گیلانی دارد.

برای من که سال‌هاست ماهیگیری می‌کنم علاقه گیلانی‌ها به ماهی و انواع خوراک و کباب ماهی بسیار جالب و لذت‌بخش بود. البته دوستان گیلانی‌ام تعریف می‌کردند که به دلیل آلودگی‌های خزر و رودخانه‌های گیلان از کیفیت ماهی‌ها در سال‌های گذشته کم شده که باعث تاسف است. به نظرم ایرانی‌ها باید قدر این محصولات دریایی را بدانند و تا جایی که دستشان می‌رسد در پاکسازی و تمیز نگه داشتن این محیط زیست زیبا تلاش کنند. بحث قیمت هم گویا در مورد محصولات دریایی مساله مهمی است که برایم قابل درک و آشنا بود. به خاطر همین مساله از خیر تست خاویار سیاه گذاشتم و به خاویار شوری که گیلانی‌ها به آن «اشپل» می‌گویند رضایت دادم. راستش را بخواهید اصلا خوشم نیامد. مثل ماهی شور که نفهمیدم اصلا چرا باید همچین چیزی را خورد. اما واقعا اینقدر خوراکی‌های خوشمزه در سفره بود که این دو تا را بشود به حساب نیاورد. از شانس خوبم دوستانم یک ماهی گران قیمت به نام «ازون برون» هم تهیه کردند که کبابش معرکه بود و لذت‌بخش.

تنوع موجود در سفره گیلانی و انواع و اقسام پیش غذا و مخلفات واقعا کم‌نظیر است و فکر می‌کنم گیلان بهشت شکموها باشد. هربار که به گیلان می‌روید جای من را خالی کنید و البته لطفا حواستان به این طبیعت زیبا باشد که این محصولات ارزشمند را به ما هدیه می‌دهد. راستی سلام مرا به دوستان ماهیگیرم در بازار رشت و انزلی هم برسانید.

ثبت نظر

اجتماعی

گزارش تصویری از تجمع معلمان در شهرهای مختلف

۱۰ اسفند ۱۳۹۳
شهرام رفیع زاده
خواندن در ۱ دقیقه
گزارش تصویری از تجمع معلمان در شهرهای مختلف