close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
بلاگ

رد پای اوشین و جومونگ و یانگوم در معماری شهری ایران

۱۰ آبان ۱۳۹۳
شما در ایران وایر
خواندن در ۴ دقیقه
رد پای اوشین و جومونگ و یانگوم در معماری شهری ایران
رد پای اوشین و جومونگ و یانگوم در معماری شهری ایران
رد پای اوشین و جومونگ و یانگوم در معماری شهری ایران
رد پای اوشین و جومونگ و یانگوم در معماری شهری ایران
رد پای اوشین و جومونگ و یانگوم در معماری شهری ایران
رد پای اوشین و جومونگ و یانگوم در معماری شهری ایران
رد پای اوشین و جومونگ و یانگوم در معماری شهری ایران
رد پای اوشین و جومونگ و یانگوم در معماری شهری ایران
رد پای اوشین و جومونگ و یانگوم در معماری شهری ایران
رد پای اوشین و جومونگ و یانگوم در معماری شهری ایران

فیروزه کاشانی، شهروند خبرنگار، شیراز

مسئولان جمهوری اسلامی در موارد زیادی درباره اثرگذاری فیلم و سریالهای خارجی و به خصوص غربی و هالیوودی بر سبک زندگی مردم ایران هشدار داده و ابراز نگرانی کرده بودند. با این حال و با وجود سالها پخش فیلمها و سریالهای ساخت کشورهای شرقی در این باره اظهارنظر چندانی نشده است. اما حالا گشتی در شهرها و روستاهای ایران حکایت از چیز دیگری دارد، شواهد نشان میدهد معماری سنتی شرقی که به تعبیر کارشناسان و معماران سنخیت چندانی با معماری ایرانی ندارد جای خود را در ایران باز کرده است، موضوعی که به گفته همین کارشناسان می تواند ناشی از اثرات محبوبیت فیلمها و سریال شرقی نزد مخاطبان ایرانی باشد.

سالهاست که فیلمها و سریالهای شرقی در ایران از محبوبیت بالایی برخوردار است. در دهه شصت و هفتاد سریالهای «سالهای دور از خانه» و «معلم جزیره» که مردم آنها را با نام سریال اوشین و سریال هانیکو می شناختند و «جنگجویان کوهستان» یا همان ماجرای مبارزه لینچان و گروه لیانشانپو علیه دم و دستگاه سلطنت کائوچیو، سریالهای شرقی محبوب صدا و سیما بود.

در سالهای اخیر هم مجموعه های تلویزیونی جواهری در قصر که با نام سریال یانگوم مشهور شده است و همچنین سریالهای جومونگ و امپراطور دریا و چندین و چند مجموعه دیگر که همه محصول کشورهای شرقی مانند کره و ژاپن بوده اند بخش مهمی از آنتن پخش شبکه های مختلف صدا و سیمای ایران را به خود اختصاص داده بودند.

داستان اغلب این سریالها نه مربوط به زمان کنونی بلکه به قرون گذشته و تاریخی کشورهای ژاپن و کره اختصاص داشت، لوکیشن و محل اصلی فیلم برداری انها نیز غالبأ در فضاهایی با معماری تاریخی شرق دور انجام می شد. در معماری سنتی همه کشورهای شرقی که در واقع ریشه در معماری چین باستان و معابد بودایی داشته یکسری از نشانه ها دستکم در نمای بیرونی ساختمانها مشترک است، بامهایی سفالی و لبه های نوک تیز و برآمده بخش مهمی از ویژگی این معماری است.

حال آنکه در این سوی کره زمین و در خاورمیانه و ایران، متاثر از معماری ایرانی و اسلامی هیچ گوشه ای از ساختمانهای تاریخی نه تنها دارای لبه ها و انحناهای تیز و مثلثی شکل نیست بلکه بناها با انحناهای مدور طاقدیسی و ناودیسی ساخته می شد که نمونه های اثرگذار و ماندگار آن را می توان در اغلب بناهای بازمانده از دوره صفویان در شهرهای مختلف ایران دید. بازارهای تاریخی، مساجد و پلها بخشی از این بناها هستند. در نمای بام و پنجره خانه ها و گنبد مساجد و دهانه پلها رد این معماری پیداست.

با این حال هم اکنون معماری شرق دور با همه انحناهای نوک تیزش در ایران که مهد معماری اسلامی هم هست جا باز کرده و اثر خود را گذاشته است. این اثر گذاری بیش از همه مربوط به ده تا بیست سال اخیر است، در گوشه و کنار شهرها و روستاهای ایران هر روز ساختمانهایی بالا می رود که نمای بیرونی آنها کاملأ منطبق بر اصول معماری کشورهای شرق آسیاست. رستورانها و ویلاها و خانه هایی شبیه به معابد بودایی.

پیام علیرضایی دانش آموخته معماری از دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی تهران است، او در همین رابطه می گوید: « معماری دانش بسته و مستبدی نیست به این معنا که الزامأ باید در هر جایی تنها به یک شکل و اصول معمارانه توجه کرد و ساختمان سازی کرد، معماری کشورها و فرهنگهای مختلف در گذر تاریخ همیشه از هم اثر پذیرفته اند، اما چیزی که این سالها به شکلی غیرعادی و بازاری و به تعبیر من زشت و نازیبا در ایران رواج پیدا کرده و آن هم ساخت بناهایی مشابه معماری شرقی است نه در اثر تبادل فرهنگی بلکه تنها به دلیل نهادینه سازی تصاویر نمای بیرونی این نوع معماری برای مخاطب ایرانی در سریالهای تلویزیونی شرقی بوده که در این سالها به کرات از صدا و سیما پخش شده است.»

او در ادامه می افزاید:« از رهگذر پخش همین سریالها عده ای در بازار که البته به هیچ وجه نمی توان آنها را معمار نامید به تولید و ساخت و ترویج مصالح و ساختمانهایی با این مدل معماری رو آوردند و به مدد تصویرهای تلویزیونی برخی از مشتریان را هم راغب به استفاده از آنها کردند، یعنی صاف و پوست کنده و با آب و تاب مشتری را ترغیب کرده و به انها گفته اند برای خانه ات سقفی شبیه سقف خانه های سریال جومونگ یا موارد دیگر پیاده میکنیم و مشتری هم پذیرفته و به همین شکل این مدلها تکثیر شده اند. در صورتی که اگر این معماری منطبق بر معماری شرقی بود باید همه اصول ان رعایت می شد، اما همانطور که گفتم فقط شکل بیرونی آن کپی نازیبایی از این معماری است.»

رد این گفته ها را می توان در بازار مصالح ساختمانی و میان سازنده های خانه ها هم دید، این مدل سقفها و خانه ها که تعدادی از آنها در عکسهای این گزارش هم دیده می شوند با عنوان سقف های ژاپنی کره ای یا چینی شناخته می شوند و حالا بخش مهمی از بازار را به خود اختصاص داده اند. استفاده از این مدلها اغلب در شهرهای شمالی ایران و مناطقی با ساختمانهایی ویلایی بیشتر رایج است.

ثبت نظر

تصویری

هالويين در اصفهان

۱۰ آبان ۱۳۹۳
هالويين در اصفهان