close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
بلاگ

دنیای شاعرانه تروریست سیدنی

۲۵ آذر ۱۳۹۳
اهالی ایران وایر
خواندن در ۴ دقیقه
دنیای شاعرانه تروریست سیدنی

 حسین نوش‌آذر

شامگاه گذشته گروگان‌گیری در کافه «لینت» در مرکز شهر سیدنی پس از ۱۶ ساعت، با یورش کماندوهای ضد ترور استرالیایی به کافه پایان گرفت. یک مرد ۳۴ ساله، زنی ۳۸ ساله و گروگان‌گیر ۵۰ ساله در این ماجرا کشته شدند. سه زن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

 گروگانگیر محمد حسن منطقی نام داشت. او را به نام «هارون مونس» یا «شیخ هارون» می‌شناختند. محمد حسن منطقی مععم بود، یعنی لباس آخوندها را می‌پوشید، اما در حوزه علمیه تحصیل نکرده بود. در این معنا آخوندنما بود. این توضیح رسمی دولت است. این شائبه هم وجود دارد که به‌راستی آخوند بوده باشد.

 در هر حال، اگر «منطقی» بود، عبا و عمامه سرش نمی‌گذاشت و اگر هم می‌خواست معمم باشد، بهتر بود مثل باقی آخوندها ملتی را به گروگان می‌گرفت و نه چند شهروند استرالیایی در سیدنی را. تونی ابوت، نخست‌وزیر استرالیا در نخستین واکنش‌ها به حادثه گروگانگیری در سیدنی گفته است: «چگونه امکان دارد فردی با این پیشینه آزادانه در شهر بگردد؟»

  در اطلاعیه پلیس آمده بود که محمد حسن منطقی در قتل همسر سابقش دست داشته، ۴۰ مورد اتهام تعرض جنسی در پرونده‌اش دارد و به‌ خاطر ارسال نامه‌های توهین‌آمیز به خانواده سربازان استرالیایی کشته‌شده در افغانستان، دادگاهی شده است.

 او افزون بر این کارنامه درخشان، مجموعه شعری هم دارد به نام «درون و برون» که در ۲۰۸ صفحه در سال ۱۳۷۵ چاپ شده است. معلوم نیست این کتاب را کدام ناشر منتشر کرده. احتمالاً ناشر کتاب خود همین محمد حسن منطقی است.

 اشعار «درون و برون» را نباید شعر نامید. مجموعه‌ای است از کلماتی که کنار هم چیده شده با بن‌مایه‌های به ظاهر مذهبی در رثای شخصیت‌های مذهبی درآمیخته با احساسات خام و قوام‌نیافته و بسیار سطحی عرفانی؛ بر گرته شعرهایی که شاعران درباری مانند حمید سبزواری، یوسفعلی میرشکاک، علیرضا قزوه و احمد عزیزی در بیت رهبر جمهوری اسلامی می‌خوانند: بد لحن و بد مضمون، متأثر از فرهنگ مداحی که بیست سالی‌ست مسیر اصیل شعر ایران را به سوی گنداب شعر عام‌پسند و به ظاهر موزون منحرف کرده است.

 همانطور که لات‌بازی و قمه‌کشی در فرهنگ عیاری ما ریشه دارد، منشأ و خاستگاه شعر مذهبی با مایه‌های عرفانی ستایشگر را که در زمان آیت‌الله خامنه‌ای سویه درباری یافت، باید در عرفان ایرانی – اسلامی جست‌و‌جو کرد. هر دو اینها جلوه‌های منحط و رنگ‌باخته فرهنگی‌اند که زمانی اصالت داشته است.

 از بین لات‌ها می‌توان از هادی غفاری مثال آورد که در طلیعه انقلاب با لباس آخوندی هفت‌تیر به کمر بست و به خیابان‌ها آمد. از او به عنوان قاتل امیر عباس هویدا هم یاد کرده‌اند. محمد منتظری، معروف به «ممد رینگو» و صادق خلخالی هم از همین قماش هستند. اگر تا قبل از انقلاب اینگونه اشخاص کلاه مخملی به سر داشتند، پس از انقلاب با عبا و عمامه ظاهر شدند. این یک پدیده تازه در ایران بود. محمد حسن منطقی شکل جعلی یکی مثل هادی غفاری‌ست. او می‌خواهد علیرضا قزوه و رضا امیرخانی باشد، اما چون از عهده برنمی‌آید، ادای آن‌ها را درمی‌آورد و آنگاه که در همین تقلید هم ناکام می‌ماند، دست به اسلحه می‌برد.

 کلمات هذیان‌گونه محمد حسن منطقی بیش از آنکه از یک دنیای شاعرانه نشان داشته باشند، بیانگر یک آسیب قابل تأمل شخصیتی‌‌ست. او همانگونه که با لباس آخوندها در نقش یک گروگانگیر روی صحنه خونین کافه «لینت» سیدنی رفت که به مدت چند ساعت تیتر اول خبرگزاری‌ها بشود، در کلماتی هم که کنار هم نشانده و به جای شعر عرضه کرده، خود را روی صحنه می‌آورد.

 ما از ساختار شخصیتی او، از شرایط رشد و پرورشش و از آنچه که او را وادار به مهاجرت کرده اطلاعی نداریم. همین‌قدر می‌دانیم که او یک «مقلد» است. یک شاعر جعلی با نام جعلی و لباس جعلی.

 جعل شعر و لباس و شخصیت در ایران پیشینه‌ای دراز دارد. پیش از انقلاب هم انبوهی از شاعران خودخوانده‌ی فراموش‌شده وجود داشتند که بر گرته شعر سپید و شعر نیمایی چیزهایی سرهم می‌کردند. پدیده محمد حسن منطقی اما نشان می‌دهد که امروز ظاهراً مداحی و اشعار مذهبی کمپلکس «خودافرودیت‌بینی» امثال محمد حسن منطقی را تا حدی ارضاء می‌کند. هرگاه کلمات نتوانند از عهده کمپلکس «خودافرودیت‌بینی» این اشخاص برآیند، آن‌ها به خشونت روی می‌آورند. آنگاه خون‌ها جاری می‌شود. این پدیده را روانکاوان در روی‌ آوردن برخی جوانان سرگردان در یک جامعه بی‌پدر به فاشیسم بررسی کرده‌اند. حضرت علی در برخی از شعرهای محمد حسن منطقی بیش از آنکه یک شخصیت مذهبی باشد، یک پدر آرمانی‌ست.
 پسران معمولاً در آستانه بلوغ رفتار پدرانشان را تقلید می‌کنند. وقتی پدران جعلی و فرزندکش از کار دربیایند، می‌توان انتظار داشت که شخصیت و لباس و نام و شعر و کل جلوه‌های فرهنگی هم جعل شود. محمد حسن منطقی، تروریست سیدنی شکل تشخیص یافته یک فرهنگ جعلی است که از طریق شاعران درباری به ما تحمیل شده. پروده جامعه‌ای‌ست که به یک پدر آرمانی پناه آورد اما به تدریج یک پدر جعلی نصیبش شد.

ثبت نظر

تصویری

دو قربانی گروگان‌گیری در استرالیا معرفی شدند

۲۵ آذر ۱۳۹۳
دو قربانی گروگان‌گیری در استرالیا معرفی شدند