close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
بلاگ

میس‌سلام، درگ کویین ایرانی

۲۵ تیر ۱۳۹۴
رنگین‌کمانی
خواندن در ۶ دقیقه
میس‌سلام، درگ کویین ایرانی
میس‌سلام، درگ کویین ایرانی
میس‌سلام، درگ کویین ایرانی
میس‌سلام، درگ کویین ایرانی
میس‌سلام، درگ کویین ایرانی
میس‌سلام، درگ کویین ایرانی

گفت‌وگویی به مناسبت ۱۶ ژوییه، روز جهانی درگ‌کویین‌ها

 

یکی از بزرگ ترین اتفاقات تأثیرگذار در حوزه مد، لباس و فرهنگ جوامع، آغاز رسمی پوشیدن شلوار توسط زنان است زیرا شلوار لباسی مردانه تلقی می‌شد. امروز که شلوار دیگر لباسی مردانه نیست، پوشیدن دامن برای مردان امری عجیب تلقی می‌شود و شاید وقتی از مردان «دامن‌پوش» حرف می‌زنیم، یاد مردان اسکاتلندی بیفتیم. اما غیر از ترنس‌جندرهایی که ترجیح می‌دهند رفتار و بروز جنسیتی غیرمنطبق با جنس خود داشته باشند، افراد دیگری هم بدون این که خود را «ترنس‌جندر» یا «تراجنسیتی» بدانند، در لباس و ظاهری متفاوت ظاهر می‌شوند و زندگی می‌کنند؛ «درگ‌»ها!
«درگ‌کویین»‌(Drag Queen) مردی است که در لباس و رفتاری زنانه و «درگ‌کینک» (Drag King)  زنی است که در لباس و ظاهری مردانه ظاهر می‌شود و این ظهور آن قدر واقعی است که بیننده نمی‌تواند فرد پشت آن لباس‌ها و رفتارها را تشخیص دهد.

حالا مدتی است یک درگ‌کویین - و نه «زن‌پوش» - ایرانی وارد فضای مجازی شده است. آن چه در ادامه می‌خوانید، گفت وگویی است که به مناسبت روز جهانی درگ‌کویین‌ها، ۱۶ ژوییه با «میس‌سلام» داشته‌ایم: 

خودتان را چه گونه معرفی می‌کنید؟
- من یک درگ کویین هستم. درگ مخفف «Dressed as girl» (ملبس در لباس زنانه)  و اصطلاحى است كه اولين بار شكسپير در مورد مردی كه در لباس و هويت زنانه نقشی را بازی می‌كند، به كار برده است.

با استفاده از کلمه‌ای مثل «زن‌پوش»‌ به جای درگ مخالفم چون تمام ترجمه‌هاى خودساخته‌اى كه ما به خود تحمیل می كنيم، غلط و اشتباه هستند؛ از «دگرباش» گرفته تا«زن پوش». مگر زن پوشيدنی است؟ این اصطلاح مخفف یک اصطلاح قديمی است و به هيچ وجه لازم نیست كه آن را به «پارسى» ترجمه‌ كنيم. هيچ كجاى دنيا اين كار را نمی‌كنند. براى همين هم هست که جامعه ما نتوانسته است با ادبيات دنيا آشنا باشد و خودش را  به روز كند.
«ميس سلام» يك خواهش است؛ خواست قسمتى از جامعه نامریى كه بايد ديده می‌شد. در هر كارى ارتباط با جامعه اى که برایش كار می‌كنیم و هم‌چنین ارتباط اجزای مختلف جامعه باهم خيلى مهم است و اصلاً همين نياز ضرورى موجب زاییده شدن «ميس سلام» شد؛ نیاز به یک حلقه سفت و محكم و فرم جدیدی كه جايگزين حلقه‌هاى ارتباطى پوسيده و پاره شده قديمى باشد. میس سلام می‌خواهد یک پل رنگين كمانی بين روشنايى و تاريكى در جامعه باشد؛ رسانه‌اى مستقل براى صداى كسانى كه هستند ولى ما آن ها را نمى‌بينیم؛ برای این که چيزهايى كه نمايان نيستند را نمايان و ذهن‌ها و دل‌ها را باز و روشن كند.
جایی شنیدم که «فرانك زاپا»، موسیقی‎دان امریکایی گفته است: «ذهن مانند چترِ نجات است؛ تا بازش نكنى، عمل نمى كند!»

 بنابراین، شما درگ کویین هستید و نه ترنس‎جندر یا ترنس‌سکشوال. درگ بودن چه فرقی با ترنس سکشوال ویا ترنس‌جندر دارد؟

  • تنها فرق آن ها  ٢٠ - ٣٠ مليون تومان پول است و يک جراح خوب! این یک ذهنیت غلط در مورد درگ‌کویین‌ها یا درگ‌کینک‌ها است. این‌ها هیچ ربطی به هم ندارند و اصولاً كار درگ كردن هيچ ربطى به گرايش جنسى و هویت جنسيتی ندارد.
    البته باید بگویم که در تاريخ، درگ‌ها هميشه در كنار بقيه كسانى كه با فرم‌هاى تعيین شده جامعه مطابقت ندارند و در صف اول جنبش‌ها ‌و مطالبات حضور داشته اند؛ نه فقط مطالبات مربوط به جامعه«LGBTQI+»  (هموسکشوال‌ها، بای‌سکشوال‌‌ها، ترنس‌ها، کوییر‌ها، اینترسکشوال‌ها و غیره)،  در صف اول «استون وال» (اولین حرکت‌های جنبش رنگین‌کمانی امریکا) تا صف اول جنبش «اشغال وال استريت» هم بوده اند و هركدام به نحوى هنجارهاى جامعه مردسالار و «هترو محور» (دگرجنس‌گرا محور) را به سخره مي گيرند و به آن اعتراض می‌کنند .

 چه شد که وارد فضای مجازی شدید؟ واکنش‌ها چه بود؟

 - چه انتظارى دارى خانمم؟ فكر می‌كنى من و امثال من چند دقيقه زنده در خيابان دوام می‌آوریم كه بخواهیم برويم توی خیابان كاری هم بكنيم! فضاى مجازى تنها جايى است كه ميس سلام می‌تواند با بقیه ارتباط داشته باشد و صداهاى نشنيده را به گوش بقيه برساند.

امروز ما تنها می‌توانیم در فضاى مجازى براى خود  رسانه اى باشیم و بقيه را مجبور كنیم خواسته یا ناخواسته بشنوند و نورى باشیم که از جعبه جادويى به قلب تاريك جامعه می‌تابد.

عكس العمل ها بعد از ورودم به فیس‎بوک خيلى بهتر از آن چيزى بود كه انتظار می‌رفت. از خيلی‌ها كه اصلاً انتظار نداشتم، عكس العمل‌هاى خيلى مثبتى گرفتم. البته در كنار این حمایت‌ها، از بعضى‌ها هم كه انتظار محبت بيش ترى می‌رفت، بى‌تفاوتى ديده شد. ولى حرف مردم دیگر برایم خیلی مهم نيست كه هرچه كشيديم، از همين حرف مردم كشيديم!

فيس‎بوك مدتى با پروفايل‌هايى كه درگ‌ها و ترنس‌ها داشتند یا کسانی که اسم آن ها حقيقى نبود، مشکل داشت! این موضوع موجب اعتراض‌هاى گسترده‌ای شد و در نهایت فیس بوک معذرت خواهى هم كرد ولى هنوز گاهی به این‌طور صفحه های شخصی ایراد می‌گیرد. از طرفى هم می بينیم در مقابل افزایش صفحه‌های شخصی تقلبی که روز به روز زیادتر هم می‌شوند، عکس‌العملی ندارد.

شما اولین درگ کویین ایرانی هستید؟

- بله؛ من اولین درگ‌کویین ایرانی هستم ولی می‌خواهم جامعه بزرگى از درگ كويين هاى فارسى زبان بسازم كه قدرتش را نشان بدهد. خواهرهاى زيادى هستند كه هم استعدادش را دارند، هم توانايی‌ وهم هنرش را. به مرور آن ها را كشف می‌كنم که با هم كار كنيم.

همين طور كه گفتم، درگ‌ها هميشه در شروع جنبش‌هاى اعتراضى حضور داشته‌اند و هم‎چنان هم هستند. البته نسل جديدى  از درگ كويين‌ها هستند كه فقط به سرگرم كردن مشغولند و فقط و فقط به شوبيزينس فكر می‌كنند. وقتى به نقطه‌هاى مشترك تاريخچه درگ و جنبش‌هاى ديگر نگاه می‌كنيم، می‌بينيم كه درگ در زندگى تمام به حاشيه كشيده شدگان چه نقش بزرگى داشته است؛ براى مثال، مستند بی‌نظير «پاریس می سوزد»(paris is burning)   به زندگى، قدرت و شروع فصلى از تاريخ افرادى در امريكا می‌پردازد که سياه پوست بودند و از نظر اقتصادى و اجتماعى و همين طور جنسيتى جزو به حاشيه كشيده‌شدگان محسوب می‌شدند.

وقتى كه به وضعيت كسالت بار فضای كنش‎گران، روشن‎فكران و سياسيون امروز و همين طور گذشته ايران نگاه می‌كنيم، در تمام جنبش‌ها فاصله‌اى كه از زيبایی و هنر گرفته شده و بى‌توجهى به آن را می‌بینیم؛‌ چه به عمد و با بهانه‌هایی مثل  بورژويايى بودن زيبايى و هنر و یا كمبود بودجه در فضاى ژورناليستى. بدین ترتیب، فاصله عميقى بين بدنه جامعه با LGBTQIA+  به وجود آمده كه انگار هيچ طرفی هم نيازى به پركردن اين فاصله احساس نمی‌کند و اعتمادى به طرف مقابل هم ندارد.

کار درگ هميشه راديكال ترين وجه ممكن برای پركردن اين فاصله از طریق هنر بوده است. تمام اين‌ها موجب شد میس سلام  کار درگ را انتخاب و آغاز کند.

ویدیوی زیر اولین ویدیویی است که میسسلام در بدو ورود به فضای مجازی به «ایران‌وایر» هدیه کرده است.

 

 

.embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width: 100%; } .embed-container iframe, .embed-container object, .embed-container embed { position: absolute; top: 0; left: 0; width: 100%; height: 100%; }

ثبت نظر

استان آذربایجان شرقی

ثبت "کباب بناب" در فهرست میراث ناملموس ایران

۲۵ تیر ۱۳۹۴
شهرام رفیع زاده
خواندن در ۱ دقیقه
ثبت "کباب بناب" در فهرست میراث ناملموس ایران