close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
بلاگ

جنازه های تزئینی پارک نهج البلاغه ی تهران

۱۵ مهر ۱۳۹۴
حسین نوش‌آذر
خواندن در ۳ دقیقه
جنازه های تزئینی در پارک نهج البلاغه
جنازه های تزئینی در پارک نهج البلاغه

فکرش را بکن: داری برای خودت در پارک نهج البلاغه قدم می زنی،فرض کن همسر و دو فرزندت هم پا به پای تو دارند می آیند. غروب شنبه است، ماه تابانی میان آسمان می درخشد و صدای هیاهوی ماشین ها حتی از این فاصله دور هم مثل صدای یک حیوان زخم خورده به گوش می رسد.

شماها شامتان را خورده اید، شاید هم به دیدن یکی از دوستانتان یا یکی از خویشانتان رفته اید و حالا قبل از اینکه به خانه برگردید، دوست دارید زیر نور ماه در این پارک قدمی زده باشید که ناگهان چشم ات می افتد به ده ها جنازه کفن پوش که به فاصله یکی دو متر از هم روی زمین افتاده اند.

شماها تنها نیستید. عده ای دیگر از مردم هم که مثل تو و خانواده ات می خواهند شنبه شبشان را به گشت و گذار در این بوستان بگذرانند، از پی شما می آیند. در بین آن ها سالخوردگانی و کودکانی هم هستند. واهمه کرده اید. پا پس می کشید. از خودت می پرسی چه خبر شده اینجا؟ فلاش دوربین ها. عکس هایی که از همان شب در شبکه های اجتماعی به نمایش گذاشته می شوند. یک جنجال رسانه ای دیگر از پی حادثه منا در کعبه.

 مثل صحنه ای از رمان «جاده» کورمک مک کارتی ست. دنیا در آتش سوخته. پدر و پسری، پای پیاده از شرق به غرب آمریکا می روند که در راه به جنازه سوخته ده ها مسافر برمی خورند. زمین شکاف برداشته و آن انسان ها را فروبلعیده. یک اندیشه آخر زمانی که حالا در تهران، به این شکل در قالب یک برنامه تبلیغی با یک سویه هنری - محیطی، به شکل صد جنازه کفن پوش در پارک تهج البلاغه جلوه گر شده. آن سو تر ماکت کعبه که البته ابعادش در تناسب با جنازه ها نیست. جنازه ها در ابعاد واقعی ساخته  شده اند، جوری که در کنار ماکت کعبه برجسته تر، بزرگ تر و باشکوه تر جلوه می کنند. مرگ باشکوه است یعنی؟ چه کسانی در کشور تو مرگ را به زندگی ترجیح می دهند؟

سلامت اجتماعی! چه کسی پاسخگوست؟

مردم در شبکه های اجتماعی اعتراض می کنند: چرا ما را زابراه کرده اید با این جنازه ها؟ بچه ها، سالمندان بیشتر ترسیده اند. مردم آگاه شده اند. این را می دانند که چیزی وجود دارد به نام سلامت اجتماعی. چه کسی پاسخگوست؟

علی درویش‌پور، قائم مقام شهرداری منطقه دو تهران به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفته است شهرداری مسئول نیست. به گفته او یک مؤسسه خیریه که معلوم نیست به چه نهادی یا به چه اشخاصی تعلق دارد، نامش چیست و در کجا ثبت شده، قصد داشته برای گرامیداشت حجاج کشته شده در حادثه منا نمایشگاهی برگزار کند.

این مقام مسئول می گوید برگزارکنندگان نمایشگاه «دچار احساسات» شده بودند. برای همین ناگهان تصمیم می گیرند برای همدردی با بازماندگان حادثه منا تعداد زیادی جسد کفن پوش را  به طور نمادین در محوطه بوستان و در حاشیه غرفه شان به نمایش بگذارند.

ماریا آبراموویچ، هنرمند سرشناس اجرا باید در نزد برگزارکنندگان این نمایش درس بگیرد. «جامعه نمایش» نوشته گی دوبور، سیتواسیونیست فرانسوی در برابر ابتکار و خلاقیت این مؤسسه خیریه مجهول رنگ می بازد.

خرده کثافتکاری های دیرهنگام

«مرگ» به عنوان استمرار وضعیت موجود سیاستی ست که از زمان جنگ در کشور و شهر و شهرستان و روستای تو اعمال می شود. این سیاست بنیان همه سیاست هایی و نظریه هایی  را می سازد که به بهانه تجلیل از جایگاه شهیدان، در همه این سال ها به زندگی روزانه من و تو تحمیل شده. مرگ به عنوان استمرار وضعیت موجود.

در «سالو یا ۱۲۰ روز در سودوم» پیر پائولو پازولینی هم چنین است. یک خشونت سادیستی عریان مثل چیدمان جنازه های کفن شده در بوستان نهج البلاغه، زیر نور مهتاب. شکوه آسمان، تو را باید از زمین جدا کند و به عالم دیگری ببرد. به دوزخ دانته یا به بهشتی که وعده اش را داده اند.

رولن بارت درباره «سالو» گفته است: در واقع هیچکس نمی تواند آن را هضم کند.

اگر بارت دشادوش تو در پارک نهج البلاغه قدم می زد، احتمالاً در گوش تو به نجوا می گفت: «دوست ایرانی من! این خشونت را هیچکس نمی تواند هضم کند.»

من می گویم: خرده کثافت کاری های دیرهنگام.

و زیر نور همان ماه از کنار تو می گذرم که با این تصویر کابوس واری که به من تحمیل کرده اند خود را به سرپناهی امن برسانم.

آیا من و تو نازک نارنجی هستیم یا در این سال ها به حق شهروندی خود آگاه شده ایم؟ سلامت اجتماعی به جای خرده کثافت کاری های دیرهنگام در پوشش یک مؤسسه به ظاهر خیریه. این خواست معقولی ست.

درباره همین موضوع:

از رونمایی جنازه غواص شهید تا سلفی دانشجویان در سالن تشریح

ثبت نظر

استان گیلان

انتشار اخبار متفاوت درباره شب خونین لاهیجان

۱۵ مهر ۱۳۹۴
شهرام رفیع زاده
خواندن در ۴ دقیقه
 انتشار اخبار متفاوت درباره شب خونین لاهیجان