close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
بلاگ

آن‌ها که فیلم‌های جشنواره دولتی را انتخاب می‌کنند

۳۰ آذر ۱۳۹۴
شما در ایران وایر
خواندن در ۸ دقیقه
آن‌ها که فیلم‌های جشنواره دولتی را انتخاب می‌کنند
آن‌ها که فیلم‌های جشنواره دولتی را انتخاب می‌کنند

زهره رحمتی، شهروند خبرنگار، تبریز 

 

در حالی‌ که چند روز پیش مدیر اطلاع‌رسانی سی‌و چهارمین «جشنواره بین‌المللی فیلم فجر» رسما اعلام کرد که اسامی هیات انتخاب این دوره از جشنواره هم‎زمان با اعلام فیلم‌ها رسانه‌ای می‌شود، نام‌هایی از پشت درهای بسته دبیرخانه در خیابان ولی‌عصر تهران به بیرون درز پیدا کرد.

براساس خبری که در یکی از رسانه‌های نزدیک به سازمان سینمایی منتشر شد، در هیات انتخاب سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر «فریدون جیرانی»، «علی‌رضا شجاع‌نوری»، «رضا مقصودی»، «شهرام اسدی»، «حسین کرمی»، «محمد باقر قهرمانی» و «محمد احسانی» حضور دارند. این افراد قرار است در کنار «محمد حیدری»، دبیر این دوره از جشنواره، از میان ۲۸۰ اثر رسیده به جشنواره، فیلم‌های بخش اصلی، یعنی «سودای سیمرغ»، مسابقه اول و دوم و بخش بین‌المللی را انتخاب کنند. فهرست نام های منتشر شده را هنوز هیچ‌کدام از مدیران جشنواره تایید یا تکذیب نکرده‌اند. 

سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر برخلاف دوره‌ قبلی، با محافظه‌کاری و پنهان‌کاری زیادی آغاز شد. بخشی از آن شاید به حاشیه هایی مربوط بود که سال گذشته رخ داد؛ از جمله انتخاب‌های محافظه‌کارانه هیات انتخاب دوره سی و سوم و حذف پر از حرف و حدیث برخی فیلم‌های کارگردانان شناخته شده.

اما این تنها بخشی از مسایلی بود که سازمان سینمایی دولت یازدهم با آن رو به رو بود. این سازمان در سه سال گذشته بیش ترین هجمه را از سوی دلواپسان و بیش ترین نقد را از سوی بدنه سینما داشته است؛ گاهی در مقابل کفن‌‍پوشان و نمایندگان محافظه‌کار و «فیلم نبین» مجلس ایستاد و گاهی در مقابل سینماگران مستقل. 

از آن‌جایی که جشنواره فیلم فجر مهم ترین جشنواره دولتی سینمای ایران به شمار می‌رود و بخش مهمی از تولیدات سینمایی از فیلتر آن به اکران عمومی می‌رسد، باعث شد تا برخلاف «علی‌رضا رضا داد»، محمد حیدری که سال‌ گذشته پشت پرده جشنواره حضور داشت، امسال بعد از آن که چند ماه از انتساب نامش به عنوان دبیر رسانه‌ای شد، سعی در برگزاری جشنواره پشت درهای بسته کند. این پنهان کاری در خودداری دبیرخانه در اعلام نام هیات انتخاب جشنواره نقدهایی را نیز به دنبال داشته است. با وجود این نقدها، «صادق موسوی»، مدیر روابط‌عمومی این دوره از جشنواره که مانند حیدری، بیش تر سابقه تآتری دارد تا سینمایی، روز جمعه رسما گفت به دلیل آن که قصد دارند هیات انتخاب در آرامش فیلم‌ها را بررسی کنند، تا زمان اعلام اسامی فیلم‌ها از معرفی آن‌ها خودداری خواهند کرد.

اما یک روز بعد از انتشار این خبر، اسامی این هفت نفر به عنوان هیات انتخاب منتشر شد. این نام ها نگاه گویای محافظه‌کارانه مدیریت دولتی سینمای ایران برای برگزاری جشنواره‌ای با حاشیه‌های کم تر است. هرچند نمی‌توان این نکته را کتمان کرد که حضور چهره‌های مستقل و کم حاشیه‌ای چون «شهرام اسدی» و «رضا مقصودی» در کنار «علی‌رضا شجاع‌نوری» و فریدون جیرانی، کفه‌ ترازوی این دوره از جشنواره را به سمت سینماگران مستقل متمایل‌تر می‌کند.

در میان هفت نفری که قرار است فیلم‌ها را انتخاب کنند، محمد احسانی و حسین کرمی سال گذشته نیز در میان اعضای هیات انتخاب بودند و علی‌رضا شجاع‌نوری در میان هیات داوران سودای سیمرغ حضور داشت. از میان هفت عضو هیات انتخاب نیز چهار سینماگر، ‌دو مدیر تلویزیونی و یک استاد دانشگاه حضور دارند که به نظر می‌رسد قرار است فیلم‌های این دوره از جشنواره را انتخاب کنند.

 

فریدون جیرانی سینماگر یا روزنامه‌نگار

در میان هیات انتخاب احتمالی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، فریدون جیرانی از سایر اعضا شناخته شده‌تر است؛ منتقدی محافظه‌کار و کارگردانی که فیلم‌هایش هرچند تم غلیظ اجتماعی دارند اما در دو مرز  اصلاح‌طلبی تا اصول گرایی سرگردان است. جیرانیِ فیلم‌ساز نگاه تند و انتقادی به جریانات اجتماعی دارد و روی مرز خطوط قرمز قدم می‌گذارد اما جیرانیِ سریال‌ساز محافظه‌کارانه به مرز اصول گرایی می رود و به نقد دگراندیشان می‌پردازد؛ گرایشی که به عنوان مجری برنامه «هفت» نیز از او خود نشان داد. در چند سالی که اجرا و تهیه‌کنندگی هفت را داشت، افت و خیزهای زیادی را تجربه کرد؛ افت و خیزهایی که در نهایت به حذف او از ۹۰ سینمایی منجر شد.
او کار هنری را با تآتر آغاز کرد اما بعد از آن وارد مطبوعات و سپس به عنوان فیلم‌نامه‌نویس، وارد جریان فیلم‌سازی شد. او را بعد از تجربه نوشتن فیلم‌نامه‌هایی چون «گل‌های داووی» و «آفتاب‌نشین‌ها» با ساخت فیلم «صعود» در سال ۱۳۶۶ به عنوان کارگردان در سینمای ایران شناختند.
جیرانی که تاکنون ۱۶ فیلم سینمایی و دو مجموعه تلویزیونی را در کارنامه کارگردانی‌ خود دارد، در حال حاضر و بعد از تجربه اجرا و تهیه‌کنندگی مجموعه پر حاشیۀ «هفت»، بعد از 30 سال مجله «سینما» را با تغییر مدیوم چاپ، به عنوان روزنامه مدیریت می‌کند. حضور جیرانی در اعضای هیات انتخاب با توجه به نگاه اجتماعی که به سینما دارد و با وجود محافظه‌کاری، برای فیلم‌سازان مستقل یک امتیاز به شمار خواهد آمد. 

 

علی‌رضا شجاع‌نوری، مدیر یا بازیگر

برخلاف جیرانی، تکلیف علی‌رضا شجاع‌نوری مشخص است؛ او یکی از چهره‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان در سینما به شمار می رود. شجاع‌نوری که سال‌ها به عنوان تهیه‌کننده و مدیر دولتی، به ویژه در بخش بین‌الملل شناخته می‌شد، با حضور در نقش اصلی فیلم «روز واقعه» به کارگردانی شهرام اسدی، به یک باره درخشید.
بازی در نقش «عبدالله»، نومسلمان در روز واقعه با آن که نخستین بازی شجاع‌نوری در مقابل دوربین نبود اما شاخص‌ترین آن‌ها به شمار می‌رفت و تجربه‌های بعدی را تحت الشعاع خود قرار داد.
شجاع‌نوری که مدتی است در کنار بازی و تهیه‌کنندگی، در بخش خصوصی فعال است و مدیریت بخشی از مجموعه تاریخی «مسعودیه» را در اختیار دارد، سال گذشته در نقش «عبدالمطلب»، پدربزرگ حضرت محمد در فیلم «محمد» به جشنواره آمد. او جزو داوران بخش اصلی یا سودای سیمرغ هم بود.
شجاع‌نوری در سال ۹۲، بعد از ۹ سال، بار دیگر به بخش بین‌المللی سازمان سینمایی برگزیده شد. حضور او نیز در میان اعضای هیات انتخاب می‌تواند یک امتیاز مثبت برای فیلم‌سازان مستقل باشد.

 

شهرام اسدی، کم‌ حاشیه و گزیده کار

هر چه قدر جیرانی پر مشغله و پرکار است، شهرام اسدی گزیده‌کار و کم‌حاشیه است. اسدی تنها پنج فیلم و دو سریال را در کارنامه کاری خود دارد ؛ ۷ اثری که نشان می‌دهند کمیت برای او که دانش‌آموخته سینما از کالیفرنیا است، اهمیت ندارد و کیفیت مهم ترین فاکتور برایش است.
نام اسدی با فیلم روز واقعه در سینمای ایران برده می‌شود؛ یکی از معدود آثاری که درباره قیام عاشورا براساس فیلم‌نامه‌ای از «بهرام بیضایی» ساخته شده است.
نگاه اسدی به سینما، یک نگاه مستقل و جدی و براساس تجربه سال‌ها تدریس در دانشگاه به عنوان کارگردان و فیلم‌نامه نویس است.  

 

رضا مقصودی؛ همیشه پای یک فیلم‌نامه‌نویس در میان است

در میان سه عضو فیلم‌نامه نویس هیات انتخاب، رضا مقصودی تنها کسی است که کارگردانی نکرده و سرش به کار نوشتن گرم بوده است؛ فیلم‌نامه نویسی که شاخص‌ترین کارهایش در کنار «کمال تبریزی» و آثاری چون «لیلی با من است»، «همیشه پای یک زن در میان است» و «پاداش» بود که این آخری همین امسال بعد از شش سال رفع توقیف شد. 

 

محمد باقر قهرمانی، چهره دانشگاهی با گرایش تآتر

در میان هیات انتخاب سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، محمد باقر قهرمانی تنها عضوی است که مانند حیدری از تآتر به سینما آمده است. شاید همین تنها دلیلی است که به عنوان یکی از اعضای هیات انتخاب معرفی شده است. محمد حیدری پیش از این، زمانی که دبیری سی‌امین جشنواره تآتر فجر را برعهده داشت، قهرمانی را به عنوان یکی از اعضای هیات انتخاب و علمی این جشنواره انتخاب کرد.

او که در دو دوره جشنواره تآتر فجر نیز جزو هیات داوران و انتخاب بوده است، بیش تر چهره‌ای آکادمیک و دانشگاهی است و تنها تجربه‌اش در زمینه اجرا، کارگردانی یک نمایش بوده و بیش تر به نوشتن کتاب مشغول بوده است.
قهرمانی در حال حاضر استادیار گروه هنرهای نمایشی دانشگاه تهران، عضو شورای هنرهای نمایشی فرهنگستان هنر، گروه واژه‌گزینی تخصصی سینما و تلویزیون و عضو گروه واژه‌گزینی هنرهای نمایشی فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز هست.

 

 حسین کرمی از شبکه نسیم تا سینما

حسین کرمی تنها مدیری بود که در میان تغییرات گسترده‌ای که در میان مدیران صداوسیما رخ داد، دوام آورد و در شبکه «نسیم» ماند. او تنها عضو هیات انتخاب است که سه دوره گذشته حضور داشته و در انتخاب آثار مشارکت کرده است. 

کرمی دکترای فلسفه از دانشگاه تهران دارد و در سابقه اش، مدیریت شبکه چهار سیما، قائم مقام معاونت سیمای جمهوری اسلامی ایران، مدیر شبکه نمایش و مدیریت شبکه نسیم دیده می شود. حضور او که چهره‌ای نزدیک به محافظه‌کاران است، توازن را در هیات انتخاب به سمت نوعی انتخاب‌های خاص می‌برد؛ انتخاب‌هایی که بیش تر فیلم‌سازان وابسته به جریان تندرو را راضی نگه‌خواهد داشت. 

 

محمد احسانی، مدیر مستعفی شبکه ملی

اگرهفته قبل قرار بود این گزارش نوشته شود، در معرفی محمد احسانی باید می‌نوشتیم مدیر «شبکه ۱» سیما. اما در چند روز گذشته روابط عمومی صداوسیما سرانجام شایعه استعفای او را تایید و جانشین وی را نیز معرفی کرد. احسانی که سال گذشته به همراه «محمدرضا جعفری جلوه، از «بنیاد فارابی» به صداوسیما رفت، چندین سال به عنوان مدیر «شورای نظارت و ارزش‎یابی سینمای حرفه‌ای» فعالیت می‌کرد.
او که مانند همکار سابقش در صداوسیما- یعنی کرمی- سال گذشته نیز در هیات انتخاب بود، با وجود به توافق نرسیدن با مسوولان رسانه ملی و دادن استعفا، از چهره‌ای نزدیک به محافظه کاران است. باید دید حضور او تا چه اندازه می‌تواند ضربه‌های دلواپسان را از جشنواره امسال بگیرد. 

هنوز چند هفته‌ای تا اعلام نتیجه قطعی که احتمالا از زیر دست این هفت نفر خارج می شود، باقی مانده است و باید دید سی و چهارمین جشن دولتی سینمای ایران چه گروه‌هایی را راضی نگه خواهد داشت.

 

 

 

 

 

 

 

ثبت نظر

صفحه‌های ویژه

منصور آرامی،نماینده اصولگرای میانه رو

۳۰ آذر ۱۳۹۴
خواندن در ۲ دقیقه
منصور آرامی،نماینده اصولگرای میانه رو