close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
گزارش

قتل یک شهروند بهایی در بندرعباس

۳ شهریور ۱۳۹۲
رضا حقیقت‌نژاد
خواندن در ۳ دقیقه
قتل یک شهروند بهایی در بندرعباس
قتل یک شهروند بهایی در بندرعباس

خبر کوتاه است: "عطالله رضوانی، شهروند بهایی ساکن بندرعباس، شنبه شب ربوده شد و با شلیک گلوله از پشت سر به قتل رسید." این خبر کوتاه البته به اندازه کافی سابقه دار است و این نخستین بار نیست که جامعه بهائیان ایران و بندرعباس با چنین وقایعی مواجه می شوند. پیش از این، ایرج مهدی نژاد از بهائیان ساکن این شهر با ضربات چاقو به قتل رسیده بودند.

عطاءالله رضوانی در بندرعباس به تجارت خرد مشغول بوده است. او که دانشجوی اخراجی مهندسی مکانیک بود، به همراه یکی از شهروندان مسلمان بندرعباسی، شرکتی برای فروش پمپ آب تاسیس کرده بود. آقای رضوانی در جریان انقلاب فرهنگی، از دانشگاه علم و صنعت اخراج شد، همان دانشگاهی که محمود احمدی نژاد و بسیاری از دوستانش نیز در آن مشغول به تحصیل بودند.

اسفند 91 رسانه ها گزارش دادند که با درخواست اداره اطلاعات بندرعباس، سازمان آب و فاضلاب این شهر، از پذیرش عطاءالله رضوانی در مناقصه های دولتی خودداری کرده و داد و ستد اقتصادی خود را با وی قطع می کند. آقای رضوانی، یک فعال اجتماعی هم بود و در فعالیت های خیریه متعددی شرکت کرده است و با تشکیل یک هیات سه نفره موسوم به خادمان جامعه بهایی، فعالیت های مدنی خود را ساماندهی می کردند. به گفته یکی از نزدیکان آقای رضوانی، حضور فعال او در حوزه مدنی سبب خوشنامی وی شده بود و این امر برای مسئولان استان به ویژه مسئولان مذهبی که دائم تلاش می کنند تصویری توام با بدنامی از شهروندان بهایی ترسیم کنند، ناگوار بود. در این زمینه، برخی وابستگان دفتر امام جمعه شهر مذهبی، علاوه بر تهدید آقای رضوانی، از او و سایر شهروندان بهایی خواسته بودند که بندرعباس را ترک کند.

خانواده آقای رضوانی از جمله خانواده های بهایی هستند که در سال های اخیر درگیر ماجراهای متعددی بوده اند. انیسا رضوانی، خواهرزاده عطاءالله رضوانی نیز در سمنان دوران زندان خود را سپری می کند. سیامک ایقانی، همسر انیسا رضوانی نیز به تازگی پس از طی سه سال محکومیت زندان، آزاد شده است.

اما علاوه بر اداره اطلاعات بندرعباس، دفتر غلامعلی نعیم آبادی، امام جمعه و نماینده علی خامنه ای در استان هرمزگان نیز در بهایی ستیزی نقشی مهم دارند. 18 مرداد 87، نعیم آبادی در خطبه های نماز جمعه با تحریک مردم، بهائیت را یک تشکیلات ضداسلامی مورد حمایت آمریکا توصیف کرد و خواستار هوشیاری مردم این شهر در برابر بهائیان شد. دو روز پس از خطبه های نماز جمعه، چند نفر از اعضای وابسته به دفتر امام جمعه بندرعباس، با حمله به مطب دکتر میدانی، به شدت این شهروند بهایی را با چاقو مضروب کردند که وی با خوش شانسی از مرگ نجات یافت. در همان ایام، میعاد افشار، یک شهروند بهایی دیگر هم با قمه مورد حمله قرار گرفته بود. یک فعال رسانه ای جامعه بهائیان با تشبیه حمله افراد مسلح به سلاح سرد به دکتر میدانی، نوع ضربات وارده به این شهروند بهایی را با حمله چاقوکشان وزارت اطلاعات ایران به داریوش فروهر مقایسه می کند. وی همچنین با یادآوری اینکه سال 77، یک سال پس از به قدرت رسیدن سید  محمد خاتمی، روح الله روحانی، یکی دیگر از شهروندان بهایی توسط تندروها به قتل رسید، از طراحی های طیف تندور در ساختار امنیتی برای بحران آفرینی به عنوان یک احتمال همیشگی در بروز چنین قتل هایی یاد می کند.  

او تصریح می کند که پس از انتخاب حسن روحانی، حجم فشارها بر جامعه بهائیان تغییری نکرده و کماکان فشارهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بر آنان ادامه دارد. 

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

بلاگ

سیاست ایران – یک‌شنبه + دردسرهای وعده 100 روزه = بازداشتی‌های احمدی‌نژادی

۳ شهریور ۱۳۹۲
رضا حقیقت‌نژاد
سیاست ایران – یک‌شنبه + دردسرهای وعده 100 روزه = بازداشتی‌های احمدی‌نژادی