close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

انتشار گزارشی تازه از جانباختگان جمعه خونین زاهدان و خاش

۱۲ آبان ۱۴۰۲
خواندن در ۱ دقیقه
انتشار گزارشی تازه از جانباختگان جمعه خونین زاهدان و خاش

همزمان با  اولین سالگرد کشتار معترضان در شهرستان خاش استان سیستان و بلوچستان، گزارشی تازه از سوی پایگاه خبری رصد بلوچستان منتشر شده که اسامی و تصاویر ۷۸ تن از جانباختگان اعتراضات زاهدان و خاش را مستند کرده است.

در این گزارش اسامی و تصاویر ۷۰ نفر از جانباختگان جمعه خونین زاهدان در روز ۸ مهر ۱۴۰۲ و هشت نفر از کشته شدگان رویدادهای جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ در شهرستان خاش منتشر شده است.

رصد بلوچستان تاکید کرده شمار جانباختگان سرکوب خونین اعتراضات استان سیستان و بلوچستان بیش از این تعداد است اما بسیاری از خانواده ها در ابتدای کشته شدن فرزندانشان، آنها را در اسرع وقت و حتی بدون صدور گواهی فوت دفن کرده یا در موارد بسیاری اجساد را به روستاها منتقل و مخفیانه دفن کردند و به دلیل فضای امنیتی در آن مدت از انتشار اسامی فرزندانشان پرهیز کرده‌اند.

در گزارش رصد بلوچستان به علت نهایی جان باختن ۷۸ نفر از شهروندان زاهدان و خاش اشاره شده که بر اساس آن بسیاری از معترضان از ناحیه سر، گردن، سینه و قلب هدف گلوله نظامیان جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند.

شماری از معترضان زاهدان و خاش نیز بر اثر خفگی ناشی از شلیک گاز اشک‌آور جان خود را از دست داده‌اند.

گزارش رصد بلوچستان همچنین به نمونه‌های از اشتباهات پیش‌آمده در گزارش‌های مربوط به اسامی جانباختگان اعتراضات سراسری در استان سیستان و بلوچستان پرداخته و این اشتباهات را تصحیح کرده است.

در جریان «جمعه خونین زاهدان» در روز ۸ مهر ۱۴۰۱ نیز نزدیک به یکصد تن از مردم و از جمله کودکان به دست نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی کشته شدند.

 در «جمعه خونین خاش» هم که روز ۱۳ آبان‌ماه سال گذشته رخ داد، نیروهای جمهوری اسلامی با شلیک گلوله جنگی به سوی مردم معترض، نمازگزاران و رهگذران، دست‌کم ۱۸ نفر از جمله دو کودک را کشتند و ده‌ها نفر را زخمی کردند.

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

اخبار

کارشناسان سازمان ملل خواهان تحقیقات مستقل درباره مرگ آرمیتا گراوند شدند

۱۲ آبان ۱۴۰۲
خواندن در ۲ دقیقه
کارشناسان سازمان ملل خواهان تحقیقات مستقل درباره مرگ آرمیتا گراوند شدند