close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
بلاگ

«ازدواج سفید» و توقیف ماهنامه «زنان امروز»

۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
حسین نوش‌آذر
خواندن در ۵ دقیقه
«ازدواج سفید» و توقیف ماهنامه «زنان امروز»

هیأت نظارت بر مطبوعات ماهنامه معتبر «زنان امروز» با مدیریت شهلا شرکت را توقیف کرد.

خبرگزاری مهر گزارش داده است که در جلسه‌ هیأت نظارت بر مطبوعات که صبح دوشنبه ۷ اردیبهشت/۲۷ آوریل برگزار شد، ماهنامه «زنان امروز» به دلیل ترویج «ازدواج سفید» توقیف شد. هیأت نظارت بر مطبوعات برخی از مقالات ماهنامه «زنان امروز» را بر اساس بند ۲ ماده ۶ قانون مطبوعات مغایر عفت عمومی در نظر گرفته و مهم‌ترین و معتبرترین نشریه اختصاصی زنان در ایران را توقیف کرده است.

تحریریه «زنان امروز» درباره توقیف این نشریه نوشته است: «آماده می‌شدیم که خبر انتشار دوازدهمین شماره مجله را به خوانندگان بدهیم اما امروز، پیش از آنکه توقیف مجله به خودمان ابلاغ شود، طبق روالی که حالا در ایران سنت شده، خبر را در خبرگزاری‌های خاص خواندیم، آن هم در ساعتی که هنوز جلسه هیئت نظارت بر مطبوعات در جریان بود. اتهام ما در این خبر‌ها ترویج و توجیه ازدواج سفید مطرح شده است.»

این نخستین بار نیست که ماهنامه «زنان امروز» توقیف می‌شود. ۹ بهمن ۱۳۸۶ امتیاز ماهنامه زنان به دلیل تضعیف نهادهای نظامی به ویژه بسیج و «تهدید علیه امنیت روانی جامعه»  توقیف شد. یکی دیگر از اتهامات ماهنامه «زنان امروز» سیاه‌نمایی بود. شهلا شرکت اما اتهام «سیاه‌نمایی» را رد کرده و گفته بود مبنای مقالاتی که درباره مشکلات اجتماعی و خانوادگی زنان در «زنان امروز» منتشر شده، آمارهایی‌ست که نهادهای دولتی منتشر کرده‌اند.

شهلا شوکت به دلیل اتهامات یاد شده ۱۶ شهریور ماه سال گذشته در دادگاه مطبوعات محاکمه شد. این‌بار اما ماهنامه «زنان امروز» به دلیل طرح موضوع ازدواج سفید مجدداً در محاق توقیف قرار گرفته است. خبرگزاری کار ایران گزارش داده که یکی دیگر از اتهامات «زنان امروز» پافشاری بر حضور زنان در ورزشگاه‌هاست.

ازدواج سفید یا سیاه؟

«ازدواج سفید» نوعی از ازدواج است که اخیراً بین جوان‌ها رایج شده است. در این نوع ازدواج که رسانه‌های ایران از آن به عنوان «پدیده شوم» و «ازدواج سیاه» یاد می‌کنند، جوانان بدون تشریفات شرعی و برگزاری مراسم عقد و عروسی و تعیین مهریه و جهیزیه، به سادگی در کنار هم، زیر یک سقف زندگی می‌کنند.

«ازدواج سفید» ظاهراً چنان مرسوم شده است که حتی محمد مهدی گلپایگانی را به واکنش واداشته است. رئیس دفتر آیت‌الله خامنه‌ای آذر ماه سال گذشته گفته بود: « دیری نمی‌رسد که مردمی که این نوع زندگی را برمی‌گزینند، نسل حلال‌شان از بین می‌رود و حرام‌زاده می‌شوند. حاکم اسلامی باید با شدت با این نوع زندگی مقابله کند.»

او این نوع ازدواج آزاد و رها و بدون حضور آخوند به عنوان یک واسطه شرعی را یک «پدیده شوم» خوانده بود.

 کار به آنجا رسیده است که دولت حسن روحانی برای مقابله با آزادی جوانان در انتخاب همسر، طرح «اعتلای خانواده پایدار» را در دستور کار خود قرار داده. بر اساس این طرح می‌بایست دولت نرخ ازدواج را افزایش دهد و زاد و ولد را تسهیل کند. سیاوش شهریور، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران به خبرگزاری دانشجویان ایران گفته است آمار دقیقی از «ازدواج سفید» در ایران وجود ندارد.

تحریریه زنان امروز در توضیح پدیده «ازدواج سفید» و اتهام تبلیغ آن در یازدهمین شماره این ماهنامه می‌نویسد: «عنوان "ازدواج سفید" اولین بار شهریور ۹۳ از زبان مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران در جامعه مطرح شد. بدیهی است هر خبری که در عرصه عمومی منتشر می‌شود بلافاصله مورد بررسی و نقد رسانه‌ها قرار می‌گیرد، چنان‌که بسیاری از روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های داخل با رویکردهای متنوع به این موضوع پرداختند. ما هم چنین کردیم، به‌خصوص که نیمی از مسئله به زنان مربوط بود. اما نه ترویج کردیم و نه توجیه، بلکه فقط توضیح دادیم و اتفاقاً تجربه ناموفق دختران و زنانی را در این زمینه منعکس کردیم که معتقد بودند این‌گونه روابط موجب تضییع حقوق زنان می‌شود. دو تن از جامعه‌شناسان و کار‌شناسان امور اجتماعی برخورد تند و منفی با موضوع را سبب گریز جوانان از خانواده و سوق یافتن آن‌ها به سمت روابط احساسی و نسنجیده و بدون پشتوانه دانستند. در بخش حقوقی مجله هم ابعاد حقوقی ازدواج سفید بررسی و هشدارهای لازم به زنان داده شد.»

یک رابطه پایدار یا ناپایدار؟

آنچه که در ایران به عنوان «ازدواج سفید» مشهور شده، چیزی نیست جز عدم مالکیت زن و مرد نسبت به یکدیگر. عشق فرهاد به شیرین در «خسرو و شیرین» نظامی چنین عشقی‌ست. در مقابل تلاش «خانم نزهت‌الدوله» برای یافتن همسر در داستانی به همین نام از جلال آل‌احمد نمونه‌ای از تلاش یک زن ایرانی برای پیوند زناشویی پایدار از روی حساب و کتاب در یک جامعه سنت‌زده ا‌ست.

در رمان «زن چپ‌دست» نوشته پتر هاندکه، ماریانه قهرمان داستان به همسرش که در کار و تجارت بسیار موفق است می‌گوید: «این فکر به سرم افتاد که شاید تو مرا ترک کنی، مرا تنها بگذاری. بله. همین است. مرا تنها بگذار. مرا ترک کن.»

جدایی در «ازدواج سفید» به همین سادگی می‌تواند اتفاق بیفتد. بدون تشریفات قانونی و حضور آخوند به عنوان یک دلال.

مقامات جمهوری اسلامی ازدواج بدون تشریفات قانونی جوانان با هم را یک ازدواج ناپایدار می‌خوانند. در‌‌ همان حال بر اساس آماری که دولت منتشر کرده است، به دلیل تورم، مشکلات اقتصادی، «خیانت» در زناشویی و دخالت خانواده‌ها در کار زن و شوهر، فقط در سال ۹۲، ۱۵۸ هزار و ۷۵۳ مورد طلاق در ایران اتفاق افتاده. بیشتر این طلاق‌ها در گروه سنی ۲۵ تا ۳۰ روی داده است.

ظاهراً حکم هیأت نظارت بر مطبوعات مبنی بر توقیف ماهنامه «زنان امروز» به شماره ۱۱ این نشریه ناظر است. میزگردی درباره اعتیاد به خرید، آسیب‌های ناشی از رنگ مو، پوکی استخوان، تنهایی و تأثیر آن بر حیات، بررسی ساختارهای جنسیت در طول تاریخ، تلاش برای بازتعریف مفهوم پدری، تأملی در نقش مراقبتی زنان، مادری و دشواری‌های حضانت برخی دیگر از مقالات این شماره توقیف‌شده ماهنامه زنان امروز است.  

ثبت نظر

بلاگ

آقا! زنان امروز را نبندید

۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
ماهرخ غلامحسین‌پور
خواندن در ۳ دقیقه
آقا! زنان امروز را نبندید