close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
بلاگ

استقبال بیشتر از نوآوری؛ گفتگو با نغمه فرهمند

۱۹ آبان ۱۳۹۴
همایون خیری
خواندن در ۴ دقیقه
استقبال بیشتر از نوآوری؛ گفتگو با نغمه فرهمند

دو سال پيش از طریق يکی از دوستانم ويدئويی از هنرنمايی يک تنبک نواز ايرانی ديدم که بعد از کمی جستجو متوجه شدم نوازنده دختر يک هنرمند شناخته شده ايرانی‌ست. نغمه فرهمند دختر محمود فرهمند تنبک‌نواز معروف ايرانی‌ست که حالا در کانادا زندگی می‌کند. در بين هنرمندان ايرانی تعداد آن‌هايی که هنرشان از پدر به فرزندان منتقل شده کم نيستند اما همه فرزندان ممکن است به اندازه پدرشان در همان زمينه هنری معروف نشده باشند. اگر چنين معروفيتی نصيب فرزند يا فرزندان يک هنرمند شده باشد و این معروفيت در خارج از جغرافيايی که پدر در آن به شهرت رسيده رخ داده باشد ناگزير می‌بايست سهم سختکوشی فرزند يا فرزندان در کسب شهرت را اثرگذارتر از معروفيت پدر بدانيم. به نظرم در مورد نغمه فرهمند چنين اتفاقی رخ داده است. با او درباره فعاليت‌هايش در خارج کشور و اثر مهاجرت بر او گپ زده‌ام:

خوب از اينجا شروع کنيم که دختر محمود فرهمند در کانادا چقدر به موسيقی ايرانی وابستگی دارد؟ یعنی آيا زندگی در

استقبال بیشتر از نوآوری؛ گفتگو با نغمه فرهمند
غرب اثری در نگاه او به موسیقی سنتی ايران و تنبک نوازی داشته؟

خیلی‌ زیاد ، علی‌‌رغم کار با موزیسین‌های غیر ایرانی‌ و موسیقی ملل مختلف، همچنان موسیقی ایران را یکی‌ از غنی‌ترین و کامل‌ترین موسیقی‌ها می‌دانم و از هر فرصت برای کار در این زمینه و اشاعه موسیقی ایرانی‌ بهره برداری می‌کنم ، تاثیر زندگی‌ در کانادا می‌توانم بگويم خلاقیت من را در موسیقی بالاتر برده و فضای آزادتری از نظر موسیقی ایجاد کرده ولی‌ همچنان پایه و بنای اصلی‌ موسیقی‌ام را موسیقی ایرانی‌ می‌دانم.

شما با نوازندگان غیرایرانی هم اجرا داشتید. چطور می‌شود ساز ایرانی را با سازهای غربی از جنبه ملودیک تنظیم کرد؟ بخصوص که در موسیقی ایرانی ربع پرده داریم ولی در موسیقی غربی نداریم.

همانطور که می‌دانيد من سازهای کوبه‌ای می‌نوازم و مسلما به همچنین مشکلی‌ برنخواهم خورد ولی‌ نوازندگانِ سازهای ملودیک معمولا از طریقه تامپره کردن نت‌ها و یا تقسیم ملودی با سازهای غربی همکاری می‌کنند.

ولی سبک نوازندگی سازهای کوبه‌ای ایرانی با سازهایی مثل تومبا یا طبل‌های افریقایی فرق دارد. یعنی شما وقتی سازهای کوبه‌ای ایرانی را با سازهای غربی همنوازی می‌کنید فقط ضرب‌های

استقبال بیشتر از نوآوری؛ گفتگو با نغمه فرهمند
میزان رو حفظ می‌کنید؟ چیزی از تنبک نوازی ایرانی بعنوان مثال به این همنوازی اضافه نمی‌کنید؟

البته منظور من از موسیقی غیر ایرانی‌ فقط غربی نیست، موسیقی ملل مختلف مثل هند، بالکان، موسیقی عربی که می‌توانند در بعضی‌ از ریتم‌ها با موسیقی ایرانی‌ مشترک باشند و معمولا از یک ‌مجموعه سازهای کوبه‌ای، تنبک‌، دایره‌های پوستی‌، کوزه و دف استفاده می‌کنم و در حین همراهی کردن با موسیقی تکنیک‌های سازهای کوبه‌ای ایرانی‌ را هم روی این سازها اجرا می‌کنم.

گفتید که زندگی در کانادا خلافیت‌تان را بالاتر برده و این بخشی از مزیت مهاجرت می‌تواند باشد ولی به نظرتان دور بودن از جغرافیای ایران چه اثری روی کارهای‌تان گذاشته؟ 

می‌تونم بگويم دیدم را نسبت به موسیقی بازتر کرده، نسبت به ارزش آنچه از موسیقی در ایران اندوختم و راهی‌ که پیش رو دارم.

معمولا نوازندگان برای مخاطبانی که موسیقی را می‌شناسند قطعات متفاوتی را برای اجرا انتخاب می‌کنند. فکر می‌کنید در خارج کشور که اصولا ترکیب علاقمندان به موسيقی متفاوت است این انتخاب چطور بوده تابحال؟ یعنی در مجموع رضایت داشتید از کارهایی که برای مخاطب ایرانی اجرا کردید؟

معمولا برنامه‌هایی که برای ایرانیان خارج از کشوا اجرا کرده‌ام موسیقی اصیل ایرانی‌ بوده و بالطبع مخاطبان علاقمندان به موسیقی اصیل بوده‌اند و با استقبال و رضایتمندی روبرو شده.

استقبال بیشتر از نوآوری؛ گفتگو با نغمه فرهمند

بین نوازندگان ایرانی یک گروه به اجرای قطعات به سبک سنتی اعتقاد دارند یک گروه به نوآوری. تا جایی که دیدم در سازهای کوبه‌ای هم همین اتفاق افتاده. خود شما در کدوم گروهید؟

از آنجائی که هرکدام از این دو در جایگاه خود ارزشمند است به ترکیبی‌ از این دو اعتقاد دارم.

خوب در خارج کشور معمولا زمینه برای نوآوری بیشتر است. فکر می‌کنید این فضا در مورد کارهای خود شما منجر به نوآوری شده؟ یعنی الان در سبک اجرای شما تغییری رخ داده که قبل از اين نبوده یا همین الان در نوازندگان کوبه‌ای ایران نیست؟

به نظرم خلاقیت در هر جا می‌تواند باشد ولی‌ فضای خارج از ایران را برای خلاقیت آزادتر و بازتر می‌بینم و همچنین استقبال بیشتر از نوآوری و اینکه حرفی‌ متفاوت برای گفتن داشته باشید.

در خارج کشور علاقه به یادگیری سازی مثل تنبک چطور است؟ چه سنی بیشتر دوست دارند این ساز را یاد بگیرند؟

در مقایسه با ایران کمتر ولی‌ چون در شهر تورنتو جمعیت ایرانیان نسبتا زیاد هست و همینطور علاقمندان به فرهنگ و موسیقی ایران، در هر رنج سنی هنرجو برای یادگیری تنبک‌ و داف بسیار هستند و همینطور بسیاری از علاقمندان و هنرجویان غیر ایرانی.

 

.embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width: 100%; } .embed-container iframe, .embed-container object, .embed-container embed { position: absolute; top: 0; left: 0; width: 100%; height: 100%; }

ثبت نظر

استان مازندران

خودکشی دانش‌آموزی دیگر/ این بار در رستم‌کلای مازندران

۱۹ آبان ۱۳۹۴
خواندن در ۲ دقیقه
خودکشی دانش‌آموزی دیگر/ این بار در رستم‌کلای مازندران