close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
گزارش

برخی طلاب وسط سال کلاس درس را رها کردند؛ معلم‌ها چه می‌گویند؟

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
جواد متولی
خواندن در ۶ دقیقه
برخی طلاب وسط سال کلاس درس را رها کردند؛ معلم‌ها چه می‌گویند؟
طلاب‌ فکر می‌کردند می‌توانند مدارس را تبدیل به مسجد و حسینیه کنند. وقتی می‌بینند تیرشان به سنگ می‌خورد؛ ‌راحت جان را بر زحمت بی‌فایده ترجیح می‌دهند ‌و خارج می‌شوند
برخی طلاب وسط سال کلاس درس را رها کردند؛ معلم‌ها چه می‌گویند؟
طلاب معلم، نتوانستند نیازهای علمی دانش‌آموزان را در سر کلاس‌ها برطرف کنند. به همین علت تعدادی از آن‌ها کلاس درس را وسط سال تحصیلی رها کرده‌اند

خبر کوتاه است: «طلاب معلم، نتوانستند نیازهای علمی دانش‌آموزان را در سر کلاس‌ها برطرف کنند. به همین علت تعدادی از آن‌ها کلاس درس را وسط سال تحصیلی رها کرده‌اند.»

این را «علی رمضانی»، مدیرکل سابق فرهنگی-هنری اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با «رکنا» اعلام کرده و گفته است: «در دولت سیزدهم در فرایند انتخاب معلم، طی تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت آموزش‌و‌پرورش با حوزه علمیه در قالب طرح "امین"، معلم‌هایی جذب شده‌اند که براساس گزارش‌های میدانی، برخی از آن‌ها نتوانستند نیازهای علمی دانش آموزان را سر کلاس‌ها برطرف کنند، بنابراین تعدادی کلاس را وسط سال تحصیلی رها کرده‌اند.»

فعالان صنفی معلمان در این باره چه نظراتی دارند؟

***

در انحصار کامل ایدئولوژی رسمی

یکی از معلمان شاغل در تبریز با اعلام اینکه آموزش‌وپرورش ایران در انحصار کامل ایدئولوژی رسمی قدرت حاکم و در خدمت پیش بردن منویات مذهبی، سیاسی، اقتصادی و هنری حکومت مستقر است، می‌گوید: «کلیت آموزش‌وپرورش و متون برگزیده برای آموزش از کودکان تا جوانان، حول محور این گزاره تعریف شده که تنها یک مذهب، یک روش حکمرانی یک فرهنگ، یک هنر، یک سبک زندگی و یک زبان، حامل حقیقت‌اند؛ آن‌هم در انحصار ماست. بقیه در بطلان کاملند.»

به گفته او، «وقتی کلیت آموزش‌و‌پرورش بر اساس چنین گزاره‌ای‌ست، تمامی انتصابات و استخدام‌ها بر‌اساس همین گزاره تنظیم می‌شود. روشن است تخصص و توانایی داوطلبان شغل معلمی هرگز در اولویت آموزش‌وپرورش نباشد و تحمیل کردن طلاب بر مدارس به‌عنوان، معلم توجیه می‌شود.»

او در پاسخ به پرسش نقش هسته گزینش در این رویکرد می‌گوید: «هسته گزینش تنها مبانی اعتقادی داوطلبان معلمی را بررسی می‌کند. آنچه حائز اهمیت است، میزان سرسپردگی است. گزینش به‌طور قطع، سد اصلی اعتلای آموزش‌وپرورش در همان بدو ورود است.»

آیا کشور کمبود معلمان تحصیل‌ کرده روبه‌رو است؟

یک معلم ساکن اصفهان در پاسخ به پرسش «آیا کشور به کمبود معلمان تحصیل‌کرده رسیده که به‌سراغ این دسته از طلاب رفته» می‌گوید: «بله. به‌شدت با کمبود معلم متخصص و توانمند مواجه است. از تخصص آموزش ابتدایی تا دروس تخصصی ریاضی و زیست و فیزیک و جامعه‌شناسی و ادبیات و سایر دروس -چه در دبیرستان و چه در مدارس فنی‌وحرفه‌ای- اتفاقا فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بسیاری در این رشته‌ها وجود دارد. با برگزاری حداقل یک سال دوره‌های عمومی و تخصصی آموزش روش و فنون تدریس و یادگیری، می‌توانند در کلاس‌های درس حاضر شوند.»

به گفته او اما عدم تخصیص بودجه کافی به آموزش‌وپرورش از یک‌ طرف و نگرش بسته، ایدئولوژیک، مطلق‌گرا و تمامیت‌خواه از طرف دیگر، موجب شده تا حکومت نه توان مالی لازم برای استخدام نیروی متخصص داشته باشد و نه اینکه بتواند به متخصصان جوان دهه هفتاد و هشتادی دارای شخصیت مستقل و اندیشه انتقادی، اعتماد کند.

او درباره نقش هسته گزینش می‌گوید: «این‌ها وقتی دیدند، حتی با وجود گزینش‌های سخت‌گیرانه که بسیاری آن‌ را هم‌تراز یا سخت‌تر از گزینش نهادهای امنیتی و نظامی می‌دانند، در هم‌سو ساختن معلمان با حکومت موفق نشدند؛ به‌طور علنی از تریبون‌های رسمی معلمان را عامل اصلی شکست توسعه اهداف ایدئولوژیک خود در تربیت جوانان امروز معرفی کردند. بعد خام خیال و ساده لوحانه تصمیم گرفتند که با استخدام طلبه‌ها به دو هدف امنیتی و ایدئولوژیک برسند. هدف اول در نقش مخبر، برای ارائه گزارش از وضعیت معلمان و دانش‌آموزان از درون مدرسه به نهادهای امنیتی درون و بیرون از آموزش‌وپرورش و دوم، در قالب پیش‌نماز و نیروهای تربیتی و پرورشی برای ترویج ایدئولوژی نظام حاکم.» 

آسیب جدی را دانش‌آموزان می‌بینند

این معلم اصفهانی معتقد است: «استخدام این افراد به‌هیچ‌وجه با هدف برطرف‌ سازی کمبود معلم متخصص انجام نشده است. در بهترین حالت، این افراد حداکثر با دروس دینی و عربی و فلسفه و منطق آشنایی دارند که تاثیری در برطرف شدن کمبود معلم سایر دروس ندارد. از طرف دیگر، حکومت در تلاش است تا با سخت‌گیری بیشتر در دایره گزینش و ایجاد ترس برای دانشجویان و فرهنگیان، تا حدودی بتواند معلمان دل‌خواه خود را جذب و تربیت کند. قطعا این سیاست با شکست روبه‌رو خواهد شد. متاسفانه آسیب جدی هم به دانش‌آموزان خواهد زد.»

او نتیجه این اقدام را « ترویج بیشتر دورویی و نفاق، کم‌توجهی نومعلمان به یادگیری، مهارت‌آموزی و تخصص، تضعیف بیش از پیش بنیه علمی دانش‌آموزان و بروز اختلاف و مشکل بین معلمان و دانش‌آموزان» دانسته که هیچ دستاورد دیگری نخواهد داشت: «قطعا خیلی زود شاهد شکست مفتضحانه این طرح -که با تاکید می‌گویم- متاسفانه آسیب جدی و شاید جبران‌ناپذیر آن در وهله نخست به ۱۵میلیون کودک و نوجوان وارد می‌شود؛ خواهیم بود.»

لجاجت حاکمیت در سیاست‌گذاری

یک معلم ساکن بندرعباس با گفتن این‌ جمله که «وقتی اتفاقات سال‌های اخیر در شیوە سیاست‌گذاری آموزش‌و‌پرورش را مرور می‌کنم، لجاجت خمیرمایە تصمیمات و سیاست‌گذاری‌هاست.» به ایران‌وایر می‌گوید: «یونگ در تعریف انسان بە دو گروە اشارە کردە کە اینجا موضوعیت دارد. انسان خوب و انسان کامل. انسان خوب، بنا بە تعریف‌اش بدیهی و توصیف‌اش بدین شکل است کە ویژگی‌های خوب را دارد، ولی در تعامل با محیط نمی‌تواند تاثیرگذاری و تاثیرپذیری مقبول و منطقی داشتە باشد. اما انسان کامل علاوە‌بر صفات خوب، دارای ویژگی‌هایی تعریف شدە است. او این مهارت و توان را دارد کە در کنش و واکنش‌ها، تحلیل رفتارها، تاثیر قابل توجهی از خودش بە یادگار بگذارد.»

او در ادامه می‌افزاید: «بدون رد یا نگاە ارزشی بە ورود جامعە روحانیت بە تدریس رسمی کشور و آموزش، باید مردم و حاکمیت بە این نکتە توجە کنند کە ناتوانی روحانیت در اداره کلاس‌ نە بە‌دلیل ویژگی‌های منفی، که بە‌دلیل نداشتن ویژگی یک انسان کامل می‌تواند باشد. یکی از ویژگی‌های روحانیت کە مانع موفقیت در ورود و ادامە همکاری با آموزش رسمی کشور است، اینکە روحانیت نمی‌تواند همچون یک معلم بە دانش‌آموزانش با چشمی بنگرد که فاقد نگاە ارزشی تدین باشد، یا دانش‌آموزان کلاس‌اش را بدون قید و شرط دوست داشتە باشد.»

‌ترجیح راحتی جان بر زحمت بی‌فایده

معلم دیگری «وظیفه روحانیت» را، «ترویج و تبلیغ دین» دانسته که «تجربه کار علمی و آموزشی در یک محیط تخصصی و علمی- پژوهشی مثل مدرسه را ‌ندارند.» 

او در ادامه می‌گوید: «به‌همین دلیل هم احساس ضعف و ناتوانی خواهند کرد. این را هم اضافه کنم، وقتی روحانیون پایگاه خود را در جامعه از دست دادند، قطعا بین دانش‌آموزان هم فاقد اعتبار و ارزش هستند. آن‌ها فکر می‌کردند می‌توانند مدارس را تبدیل به مسجد و حسینیه کنند. وقتی می‌بینند تیرشان به سنگ می‌خورد، ‌راحت جان را بر زحمت بی‌فایده ترجیح می‌دهند ‌و خارج می‌شوند.»

آموزش‌وپرورش محل آزمون و خطا نیست

معلم دیگری به ایران‌وایر می‌گوید: «وزیر چون کارایی خاصی نداشت، برای‌ آنکه حمایت مراجع تقلید را داشته باشد، این طرح را عملی کرد؛ ولی فراموش کرد، آموزش‌وپرورش محل آزمون و خطا نیست. مورد بعدی، پیشبرد اهداف سیاسی و نگاه ایدئولوژیک به آموزش است. با‌توجه به اعتراضات گسترده دانش‌آموزان، وزیر و دولت نسبت به معلمان مطالبه‌گر و آگاه بدبین شدند و در مقابل، روحانیان را برای مقابله با آن‌ها راهی مدرسه کردند. آموزش، نیاز به تخصص و نیروی کارآمد دارد. با این روش متخصصین آموزش‌وپرورش را هم بیکار کردند. نگاه کنید به اخراج، انفصال، بازنشستگی پیش‌ازموعد معلمان و فعالان ‌صنفی.»

به گفته او، استخدام طلاب برای این بود که بنیه اعتقادی دانش‌آموزان تقویت شود. در‌صورتی‌که طلاب حتی در تبلیغ دین هم ‌ناتوان هستند. قابل پیش‌بینی بود که این طرح شکست می‌خورد. چون دانش‌آموزان طلاب را نمی‌پذیرند. دیدگاه‌شان نسبت به روحانیون مثبت نیست.» 

اما معلم دیگری، مهم‌ترین دلیلی که طلاب در نیمه سال کلاس را رها کرده‌اند، پرداخت حقوق‌ هر چند ماه یک بار می‌داند: «این مقدار حقوق برای آن‌ها خیلی کم بود. به‌خاطر همین از آمدن خودداری کردند.» 

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

اخبار

مولوی عبدالحمید برای سفری «درمانی» از ایران خارج شد

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
خواندن در ۱ دقیقه
مولوی عبدالحمید برای سفری «درمانی» از ایران خارج شد