close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

ادعای نیروی انتظامی درباره بازداشت خشن یک زن: نسکافهٔ داغ پاشید

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
خواندن در ۳ دقیقه
ادعای نیروی انتظامی درباره بازداشت خشن یک زن: نسکافهٔ داغ به مأموران پاشید
پلیس تهران اطلاعیه‌ای منتشر کرده و با اشاره به ویدیویی که از پتوپیچ کردن و بازداشت خشن یک زن از سوی گشت ارشاد منتشر شده گفته است که بازداشت این شهروند مخالف حجاب به این دلیل بوده که او به سوی ماموران «نسکافه داغ» پاشیده است.

پلیس تهران اطلاعیه‌ای منتشر کرده و با اشاره به ویدیویی که از پتوپیچ کردن و بازداشت خشن یک زن از سوی گشت ارشاد منتشر شده گفته است که بازداشت این شهروند مخالف حجاب به این دلیل بوده که او به سوی ماموران «نسکافه داغ» پاشیده است.

فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی همچنین ادعا کرده که این زن در خودروی پلیس به این اقدام خود «اعتراف» کرده است

این در حالی است که بر اساس تصاویر موجود زن بازداشت شده به رغم خشونت آشکار ماموران پلیس حتی در داخل ون نیز برای تن دادن به حجاب اجباری مقاومت می‌کند.

بعد از اینکه ویدیوی این بازداشت با واکنش گسترده شهروندان و کاربران فضای مجازی روبرو شد مرکز اطلاع‌رسانی نیروی انتظامی روز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت با انتشار اطلاعیه ای مدعی شد این «خانم جوان» روز ۲۴ اردیبهشت در خیابان مطهری در حال تردد بود که «واحد ویژه اجرای طرح نور» به‌دلیل «کشف حجاب و نقض علنی قانون» به او «تذکر» داد.

نیروی انتظامی در ادامه نوشته  که این زنِ مخلف حجاب اجباری «ضمن هنجارشکنی، اقدام به پاشیدن محتویات داغ داخل لیوان (نسکافه) به سمت مأموران کرد و به صورت هدفمند قصد فرار داشت که پرسنل نسوان اقدام به پوشاندن این خانم نموده و در ادامه به خودرو منتقل می‌شود.»

مقامات جمهوری اسلامی از ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ با اجرای طرح تازه‌ای موسوم به «طرح نور» به برخورد با زنان و دخترانی می‌پردازد که اعتقادی به حجاب اجباری ندارند.

روز سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ چندین ویدیو از برخورد خشونت‌بار ماموران مجری این طرح با شهروندان در شهرهای مختلف منتشر شد که در یکی از آن‌ها دو مأمور زن، به زور زنی را که به نظر می‌رسد روسری به سر ندارد، سوار یک ونِ بدون نام و نشان می‌کنند که در حین کشیدن او، لباس از تن‌اش در آمده و زن توسط مأموران به سمت جدول خیابان پرتاب می‌شود. سپس یکی از مأموران با آوردن یک پتو و کشیدن آن بر سر زن او را به زور سوار ون می‌کند.

انتشار این ویدئو واکنش‌های گسترد‌ه‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت. به رغم تمامی انتقادها به رفتار ماموران با زنان و دختران مخالف حجاب اجباری احمد وحیدیوزیر کشور  از اقدام مأموران نیروی انتظامی دفاع کرد و گفت که پتوپیچ کردن زن جوان ویدیوی منتشر شده «منطبق بر ضوابط» بوده است.

برخوردهای خشونت‌بار با زنان در ایران برای رعایت حجاب اجباری در حالی ادامه دارد که چهره‌های شناخته‌شده داخلی و نهادهای حقوق بشری داخلی و خارجی نسبت به ادامه آن هشدار می‌دهند.

یکی از اقداماتی که به نوعی نقطه عطف در انتقاد به مقامات جمهوری اسلامی و تحمیل حجاب به زنان صورت گرفته برداشتن حجاب توسط صدیقه وسمقی اسلام‌پژوه و منتقد اجباری بودن حجاب است.

خانم وسمقی به رغم بیماری اما به دلیل برداشتن حجاب در ملاء عام به زندان اوین منتقل شد و تنها پس از آنکه بینایی‌اش دچار اختلال شد و پزشکی قانونی اعلام کرد که او توانایی تحمل حبس ندارد از زندان آزاد شد.

شیما قوشه، وکیل دادگستری، در توئیتی با اشاره به «پتوپیچ» کردن این زن نوشته است: «این‌که تو ماشین‌های بی‌نام و نشونشون پتو دارند برای مواقع اضطراری، موضوع رو ترسناک‌تر می‌کنه.»

پیش‌تر شماری از زنان مخالف حجاب اجباری که به دست ماموران گشت نور بازداشت شدند در گفت‌وگو با ایران‌وایر از ضرب‌وشتم شدید، تعرض و آزار خود در زمان بازداشت خبر دادند و گفتند ماموران پلیس و نیروهای لباس شخصی در زمان دستگیری توهین‌های جنسی می‌کنند.

دور تازه و شدیدتر برخورد با زنان تحت عنوان طرح نور با حمایت علی خامنه‌ای و روسای قوا از جمله ابراهیم رئیسی آغاز شد.

علی خامنه‌ای ۱۵ فروردین در میان مقام‌های حکومت، مساله حجاب را «چالش تحمیلی» خواند و گفت پیش از این در کشور مساله حجاب وجود نداشت.

با وجود این فشارها علیه زنان برای اجبار حجاب و ایجاد سبک زندگی دلخواه جمهوری اسلامی، زنان همچنان به نافرمانی مدنی خود ادامه می‌دهند.

 

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

اخبار

افزایش ۵۲ درصدی قیمت شکر به دلیل حذف ارز ترجیحی

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
خواندن در ۱ دقیقه
افزایش ۵۲ درصدی قیمت شکر به دلیل حذف ارز ترجیحی