close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

برگزاری مراسم حکومتی روز دختر در سقز با تاخیر

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
خواندن در ۲ دقیقه
برگزاری مراسم حکومتی روز دختر در سقز با تاخیر
جعفر توان، فرماندار سقز دلیل برگزاری این مراسم در روز جمعه را همزمان کردن آن با سالروز «تشریف فرمایی رهبر معظم انقلاب» به سقز اعلام کرد.
جعفر توان، فرماندار سقز دلیل برگزاری این مراسم در روز جمعه را همزمان کردن آن با سالروز «تشریف فرمایی رهبر معظم انقلاب» به سقز اعلام کرد.

روز جمعه ۲۸ اردیبهشت مراسم حکومتی دختران کُرد ایرانی در سقز با یک هفته تاخیر برگزار شد. جعفر توان، فرماندار سقز دلیل برگزاری این مراسم در روز جمعه را همزمان کردن آن با سالروز «تشریف فرمایی رهبر معظم انقلاب» به سقز اعلام کرد.

این مراسم که با حضور مقام‌های حکومتی برگزار شد، انتقادهای بسیاری را در میان شهروندان سقزی زادگاه مهسا ژینا امینی در پی داشت.

نهادهای حکومتی که از چند روز قبل، تبلیغات برگزاری این مراسم را آغاز کرده بودند نتوانستند جمعیت زیادی را با خود همراه کنند و مراسم در عصر جمعه تنها با حضور مقام‌های حکومتی و نظامی، افراد نزدیک به آنها و خانواده‌های معتقد به حجاب موردنظر حکومت در پارک مولوی کُردبرگزار شد.

این پارک که محبوب‌ترین پارک در میان شهروندان سقزی است در چنین روزهایی از فصل بهار مملو از جمعیت و ازجمله پسران و دختران جوان است، اما بیشتر جوانان سقزی ترجیح دادند روز گذشته را یا در خانه بمانند یا اگر هم به پارک رفتند خود را به مراسم نزدیک نکنند.

این مراسم با انتقاد زیادی از سوی شهروندان سقزی روبرو شد. آنها معتقدند که هزینه‌های چنین مراسمی غیر شفاف است، همچنین حکومت خود هر زمان و هرجا اراده کند می‌تواند مراسم بگیرد، اما وقتی نوبت مردم عادی و یا سازمانهای غیرحکومتی برسد با هزار مانع روبرو می‌شوند.

یک فعال مدنی می‌گوید: در چند ماه گذشته تجربه لغو چند مراسم را بدون دلیل منطقی داشته‌ایم و درحالیکه قرار بود این مراسمات در یک مکان سربسته با مهمانان مشخص و محدود برگزار شود بهانه‌های فراوان ردیف می‌شود، اما وقتی حکومت خودش اراده کند زمان و مکان نمی‌شناسد و در یک مکان عمومی اقدام می‌کند تا اگر استقبال هم کم بود با پروپاگاندا و تبلیغات و نسبت دادن مردم عادی به این برنامه‌ها، استقبال را چشمگیر نشان دهد. اما دست‌شان برای مردم رو شده و برای همین در تصاویری که نهادهای حکومتی منتشر کرده‌اند مشخص است که مردم عادی از آنها فاصله گرفته‌اند.

مردم شهر هنوز تجربه سالگرد مهسا را از یاد نبرده‌اند که حکومت از چند روز قبل از سالگرد اقدام به بازداشت تعداد زیادی از فعالان سیاسی و مدنی کرد، هزاران نیروی در آرامستان آیچی و معابر مختلف شهر مستقر کرد و در روز سالگرد با یک حکومت نظامی اعلام نشده مردم را در خانه حبس کرد و مانع برگزاری مراسم سالگرد قتل مهسا شدند.

دختر جوانی می‌گوید: هنوز هم کسانی هستند که با گذشت بیش از ۲۰ ماه از قتل مهسا و شروع خیزش سراسری احضار و بازجویی می‌شوند، اما حکومت برای کسی که بیش از هزار و چهارصد سال قبل فوت کرده و در مبانی اعتقادی سقزی‌ها که اهل سنت هستند هم جایگاه مهمی ندارد مراسم روز دختر برگزار می‌کند و شهر را قرق می‌کند.

این مراسم همچنین با عدم پوشش از سوی رسانه‌ها روبرو شد. نهادهای مختلف با دعوت از خبرنگاران و در ادامه هم با ارسال تصاویر و متن خبر به رسانه‌ها انتظار داشتند این مراسم پوشش داده شود که البته با عدم استقبال و پوشش رسانه‌های مستقل همراه شد.

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

ادیان

خاکسپاری کورش نیکنام؛ روایت‌گر شجاع تبعیض علیه اقلیت‌ها در ایران

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
ایران وایر
خواندن در ۳ دقیقه
خاکسپاری کورش نیکنام؛ روایت‌گر شجاع تبعیض علیه اقلیت‌ها در ایران