close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
بلاگ

نگرانی جامعه رنگین‌کمانی از اجرای حکم اعدام ساره و الهام در خفا

۱۳ مهر ۱۴۰۱
رنگین کمان ایران
خواندن در ۳ دقیقه
گروهی از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای از جمهوری اسلامی ایران خواستند تا اجرای حکم اعدام زهرا صدیقی همدانی و الهام چوبدار را به سرعت متوقف کند
گروهی از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای از جمهوری اسلامی ایران خواستند تا اجرای حکم اعدام زهرا صدیقی همدانی و الهام چوبدار را به سرعت متوقف کند
آنها تاکید کردند که مدافعان حقوق بشر در ایران باید بدون ترس، فعالیت‌های مسالمت‌آمیز خود را انجام دهند، این در حالی‌ست که این دو فعال به دلیل دفاع از حقوق جامعه رنگین‌کمانی دستگیر و به مجازات اعدام محکوم شده‌اند
آنها تاکید کردند که مدافعان حقوق بشر در ایران باید بدون ترس، فعالیت‌های مسالمت‌آمیز خود را انجام دهند، این در حالی‌ست که این دو فعال به دلیل دفاع از حقوق جامعه رنگین‌کمانی دستگیر و به مجازات اعدام محکوم شده‌اند

شایا گلدوست

گروهی از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای از جمهوری اسلامی خواستند تا اجرای حکم اعدام «زهرا صدیقی همدانی» و «الهام چوبدار» را به سرعت متوقف کند. آن‌ها تاکید کردند که مدافعان حقوق بشر در ایران باید بدون ترس، فعالیت‌های مسالمت‌آمیز خود را انجام دهند، این در حالی‌ست که این دو فعال به دلیل دفاع از حقوق جامعه رنگین‌کمانی دستگیر و به مجازات اعدام محکوم شده‌اند.

این بیانیه که روز ۶مهر۱۴۰۱ توسط ۲۲ کارشناس سازمان ملل متحد تنظیم شده، به مقامات جمهوری اسلامی ارسال شده است، اما تاکنون پاسخی دریافت نشده است.

در حالی که این روزها جمهوری اسلامی تمام قوای خود را برای سرکوب معترضان به کشته شدن «مهسا امینی» دختر ۲۲ ساله ایرانی، که به دست عوامل سرکوبگر گشت‌ارشاد جان خود را از دست داد به کار‌ می‌برد، اعضای جامعه رنگین‌کمانی و فعالین حقوق بشر نگران وضعیت ساره و الهام در زندان هستند. مادامی که رسانه‌ها و جامعه بین‌اللملی توجه خود را به خیزش مردم ایران برای آزادی معطوف کرده است، این نگرانی وجود دارد که حکم اعدام این دو فعال رنگین‌کمانی در خفا اجرا شود.

۱۳شهریور ۱۴۰۱، سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» از صدور حکم اعدام برای دو تن از فعالین جامعه رنگین‌کمانی خبر داد. زهرا صدیقی همدانی، معروف به «ساره»، اهل نقده و الهام چوبدار ۲۴ ساله و اهل ارومیه از کنشگران و فعالان جامعه رنگین‌کمانی در یک پرونده مشترک به اتهام افساد فی‌الارض از طریق ترویج همجنسگرایی، ترویج مسیحیت و ارتباط با شبکه‌های معاند، توسط دادگاه انقلاب ارومیه به اعدام محکوم شدند. همچنین به این دو فرد اتهام قاچاق انسان نیز زده شده است، اتهامی که کارشناسان سازمان ملل متحد می‌گویند به این دلیل به آنان نسبت داده شد که برای خروج افراد در معرض خطر از خاک ایران تلاش می‌کردند. 

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد، در این بیانیه‌ ضمن محکوم کردن صدور مجازات مرگ برای این دو فعال رنگین‌کمانی، بر این موضوع تاکید کردند که اعضای جامعه رنگین‌کمانی در ایران با تبعیض و خشونت‌های بسیاری مواجه‌ هستند و طبق قانون مجازات اسلامی ایران، رابطه جنسی رضایتمندانه بین افراد همجنس مجازات اعدام در پی دارد.

در ماده ۱۰۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۰ حکم لواط (رابطه جنسی دو مرد با یکدیگر) اعدام بود، در صورتی که در قانون فعلی شرایط اندکی تغییر کرده و بر اساس ماده ۲۳۴، فرد مفعول در هر صورت اعدام می‌شود و فاعل فقط در صورت «عنف، اکراه و دارا بودن شرایط احصان» اعدام خواهد شد و در غیر این صورت حکم آن صد ضربه شلاق است. 

قوانین کیفری در نظر گرفته شده برای زنان همجنسگرا کمی متفاوت است. با وجود اینکه سایه خطر صدور حکم اعدام همچنان بر سر زنان همجنسگرا نیز وجود دارد. حکم اولیه در نظر گرفته شده برای رابطه جنسی دو زن با یکدیگر در ماده ۲۳۹ قانون مجازات اسلامی صد ضربه شلاق است، اما با استناد به ماده ۱۳۶ قانون مجازات اسلامی: «هرگاه کسی سه بار مرتکب یک نوع جرم موجب حد شود و هربار حد آن جرم بر او جاری گردد، حد وی در مرتبه چهارم اعدام است.»

کارشناسان سازمان ملل متحد علاوه بر اعتراض به «بازداشت خودسرانه، بدرفتاری و تبعیض» علیه این دو فعال حقوق جامعه رنگین‌کمانی، از مقامات جمهوری اسلامی خواستند که ضمن تضمین «سلامت و رفاه»، آنان را به‌ سرعت آزاد کنند. 

آن‌ها همچنین از مقامات جمهوری اسلامی خواسته‌اند تا درباره اتهامات بدرفتاری‌ها با «زهرا صدیقی همدانی» در حین بازداشت و خودداری مقامات قضایی از روند رسیدگی عادلانه در قبال پرونده هر دو زن، تحقیق کنند.

کارشناسان سازمان ملل متحد خواستار لغو مجازات اعدام در ایران شدند و از مقام‌ها خواستند به «مدافعان حقوق بشر از جمله کسانی که روی موضوع‌هایی مانند گرایش جنسی و هویت جنسی کار می‌کنند، اطمینان دهند که می‌توانند بدون ترس از آزار و اذیت یا انتقام، فعالیت‌های مسالمت‌آمیز خود را انجام دهند.» آن‌ها از مقامات خواسته‌اند مجازات اعدام را لغو کنند و یا حداقل دامنه اعمال مجازات اعدام را به موارد جدی‌ترین جنایات کاهش دهد.

 

ثبت نظر

گزارش

علی کریمی؛ توقیف اموال و حکم پیگرد، آیا حامیان او ربات هستند؟

۱۳ مهر ۱۴۰۱
پیام یونسی‌پور
خواندن در ۴ دقیقه
علی کریمی؛ توقیف اموال و حکم پیگرد، آیا حامیان  او ربات هستند؟