close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
بلاگ

آیا می‌دانستید نسبت زنان جوان تحصیل‌کرده ایران بیشتر از آلمان و ایتالیاست؟

۳۰ آبان ۱۴۰۱
ایران وایر
خواندن در ۱ دقیقه
آیا می‌دانستید نسبت زنان جوان تحصیل‌کرده ایران بیشتر از آلمان و ایتالیاست؟

«آیا می‌دانستید…؟» عنوان سلسله گزارش‌های جدید ایران‌وایر است که بر مبنای «داده‌» منتشر می‌شوند. در این گزارش‌ها داده‌های خام، از مراکز داده‌ و بانک‌های اطلاعات معتبر داخلی و خارجی جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل، محاسبه و مقایسه می‌شوند و به صورت ترکیبی از متن و داده‌نگاری (اینفوگرافیک) در اختیار مخاطب قرار می‌گیرند. هدف این گزارش‌ها ترسیم تصویری خونا و روشن‌ از پدیده‌ها و وقایعی است که پیرامون ما در جریان است. 

***

آیا می‌دانستید، نسبت زنان تحصیل‌کرده در ایران بیشتر از بسیاری از کشورهای در حال توسعه و پیشرفته دنیا است. 

داده‌های آخرین سرشماری ایران در سال ۱۳۹۵ نشان می‌دهد بیش از ۳۵ درصد زنان ۲۵ تا ۳۴ ساله تحصیلات آموزش عالی دارند. در حالی که این نسبت در کشورهای آلمان و ایتالیا ۳۲ درصد، در ترکیه ۳۰ درصد و در مکزیک و برزیل ۲۲ درصد است. 

آمار ایران مربوط به ۶ سال پیش است. با توجه به جمعیت بالای دانشجویان زن در یک دهه گذشته می‌توان انتظارت داشت که نسبت زنان تحصیل‌کرده چند واحد درصد افزایش داشته باشد. 

از سوی دیگر نسبت جمعیت زنان تحصیل‌کرده به نسبت مردان نیز برتری قابل ملاحظه‌ای دارد. جمعیت کل زنان ۲۵ تا ۳۴ ساله دارای تحصیلات آموزش عالی بیش از ۲ میلیون و ۹۲۰ هزار نفر و در مردان ۲ میلیون و ۶۲۷ هزار نفر است. به عبارتی نرخ تحصیلات عالی در میان زنان بیش از ۱۰ درصد بیشتر از مردان است. 

این آمار نشان می‌دهد زنان ایرانی در چهل سال گذشته، تحت شدیدترین تبعیض‌های ساختاری موفق شده‌اند از معدود فرصت‌های ممکن برای بالا بردن جایگاه اجتماعی خود استفاده کنند. در ساختارهای فعلی جمهوری اسلامی، امکان زیادی برای استفاده از ظرفیت زنان وجود ندارد، اما ارتقای سطح تحصیلی زنان یک فرصت فوق‌العاده برای توسعه است. 

در حال حاضر ایران شاهد یکی از بزرگ‌ترین اعتراض‌های گسترده مردمی در تاریخ معاصر است که حول محور اعتراض‌ به تبعیض علیه زنان شکل گرفته است. جنبشی پیشرو که با شعار «زن، زندگی، آزادی» که افکار عمومی دنیا را تحت تاثیر قرار داده است.

ثبت نظر

گزارش

اعتراضات در دانشگاه رازی؛ بازداشت و اعتراف اجباری دانشجویان با چشمان بسته

۳۰ آبان ۱۴۰۱
مریم دهکردی
خواندن در ۴ دقیقه
اعتراضات در دانشگاه رازی؛ بازداشت و اعتراف اجباری دانشجویان  با چشمان بسته