close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
بلاگ

خبرنگاری جرم است؛ تهدید مهدی تاج به چهار سال محرومیت خبرنگاران

۴ شهریور ۱۳۹۸
گفتگوی ورزشی
خواندن در ۳ دقیقه
خبرنگاری جرم است؛ تهدید مهدی تاج به چهار سال محرومیت خبرنگاران

«مهدی تاج» رییس فدراسیون فوتبال ایران که برای دیدار با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس به بهارستان رفته بود، ادعا کرد که از این پس «خبرنگارانی که سوال بی‌ربط بپرسند به مدت چهار سال محروم خواهند شد.»

رییس فدراسیون فوتبال ایران که همراه با «عبدالحمید احمدی» معاون وزیر ورزش و جوانان و همین‌طور رییس انجمن روزنامه‌نگاران ورزشی به مجلس رفته بود گفت: «به رسانه‌ها ابلاغ کرده ایم باید فقط درباره همان مسابقه از سرمربیان فوتبال سوال کنند و اجازه این را ندارند که سوال‌های بی‌ربط بپرسند و اگر این کار را انجام دادند مدیر رسانه‌ای ابتدا تذکر می‌دهد و خبرنگار از هر رسانه‌ای که باشد کارتش را ضبط می‌کنیم و قانون به ما این اجازه را داده است که تا چهار سال از فعالیت فوتبالی محرومش کنیم.»

اظهارات مهدی تاج در حالی صورت گرفته که فدراسیون فوتبال ایران موظف است به عنوان یکی از فدراسیون‌های تابعه فیفا، از اساسنامه و قوانین این فدراسیون جهانی پیروی کند. براساس آیین‌نامه و اساسنامه فیفا و همین‌طور کدهای انضباطی که به تازگی از سوی این نهاد جهانی فوتبال منتشر شده، فدراسیون فوتبال حقی برای محرومیت یا ممنوع کردن خبرنگاران ندارد.

پیش از این در سال ۱۳۹۶ هم شایعاتی در مورد درخواست مهدی تاج از نهادهای اطلاعاتی (اطلاعات سپاه) برای برخورد با خبرنگارانی که در ایران از فدراسیون فوتبال انتقاد می‌کردند به گوش می‌رسید.

همچنین در موج نخست بازداشت دختران آزادی از سوی اطلاعات سپاه، به خانواده آن‌ها اعلام شده بود که این بازداشت‌ها به درخواست رییس فدراسیون فوتبال ایران صورت گرفته است.

سوابق مهدی تاج در اطلاعات سپاه و همین‌طور سال‌ها فعالیت اطلاعاتی او (که سال ۱۳۹۵ در برنامه زنده تلویزیونی شبکه یک مورد تایید علی کفاشیان رییس وقت فدراسیون فوتبال هم قرار گرفت) آرام آرام فضای فوتبال ایران را به سوی اطلاعاتی و امنیتی شدن پیش می‌برد.

هنوز مشخص نیست که از دیدگاه آقای تاج چه سوالی «بی‌ربط» تلقی می‌شود. اما کمتر از یک ماه قبل، خبرنگاری در کنفرانس خبری «یورگن کلوپ» سرمربی لیورپول از او پرسیده بود: «آیا می‌توانم شما را در آغوش بگیرم؟»

همچنین در تمامی کنفرانس‌های سه هفته اخیر تیم پاری‌سن‌ژرمن، سوالات خبرنگاران نه در مورد چگونگی کیفیت این بازی که حول نام «نیمار» ستاره برزیلی این تیم که در آستانه جدایی است می‌چرخد.

مهدی تاج که پیش از این هم برای اثبات حقانیت کلامش از نهادهای خارج از ایران مانند فیفا یا کنفدراسیون فوتبال آسیا وام می‌گرفت به نمانیدگان مجلس گفته است: «ما جلسه‌ای در هتل المپیک داشتیم که با حضور ۱۷۰ خبرنگار از رسانه‌های مختلف تشکیل شد و در این جلسه نماینده‌ ای اف سی نیز حضور داشت و همه ضوابط را آموزش داد.»

رییس فدراسیون فوتبال ایران در حالی که تایید «عبدالحمید احمدی» رییس انجمن روزنامه‌نگاران ورزشی را هم همراه خود داشت به نمایندگان مجلس بار دیگر گفت: «ما می‌توانیم خبرنگار را طبق قانون محروم کنیم و اگر سوال بی ربطی را پرسید که ارتباطی به فوتبال ندارد و باعث ایجاد حاشیه می‌شود با این موضوع برخورد خواهیم کرد که این مباحث باعث می‌شود خشونت به حداقل خود برسد.»

مطابق آن‌چه فدراسیون جهانی فوتبال به عنوان قانون معرفی کرده، هر خبرنگاری که کارت خبرنگاری معتبر از رسانه یا انجمن‌های روزنامه نگاری بین‌‌المللی را داشته باشد محق است وارد ورزشگاه و سالن‌های خبری شود. فیفا همچنین برای رقابت‌های بین‌المللی که زیر نظر خودش یا کنفدراسیون‌های قاره‌ای برگزار می‌شود نیز قوانین جداگانه‌ای دارد که هیچ فدراسیونی حق دخالت در آن را نخواهد داشت.

به صورت نمونه در صورتی که یک خبرنگار برای رقابت‌های جام جهانی یا جام ملت‌های اروپا نام نویسی کرده و مورد تایید فیفا باشد، می‌تواند بدون کسب تاییدیه از فدراسیون کشورش یا فدراسیون کشوری که این رقابت‌ها در آنجا برگزار می‌شود به ورزشگاه‌ها برود. حتی در صورتی که وزارت خارجه کشور میزبان برای ان خبرنگار ویزا صادر نکند، فیفا مجاز خواهد بود از جریمه‌های سنگین مالی تا تعلیق آن فدراسیون را در نظر بگیرد.

فدراسیون فوتبال ایران اما همچنان با قوانین خود نوشته و به صورت جزیره مستقل از فیفا پیش می‌رود.

ثبت نظر

استان‌وایر

بازگشت محمود بهشتی لنگرودی به زندان در پی اتمام مرخصی درمانی

۴ شهریور ۱۳۹۸
ایران وایر
خواندن در ۳ دقیقه
بازگشت محمود بهشتی لنگرودی به زندان در پی اتمام مرخصی درمانی