close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
بلاگ

زن ترنسی در اقلیم کردستان به دست برادرش به قتل رسید

۱۴ بهمن ۱۴۰۰
رنگین کمان ایران
خواندن در ۵ دقیقه
«دوسکی آزاد»، زن ترنس ۲۳ ساله‌ای زن ترنسی در اقلیم کردستان به دست برادرش به قتل رسید
«دوسکی آزاد»، زن ترنس ۲۳ ساله‌ای زن ترنسی در اقلیم کردستان به دست برادرش به قتل رسید

 شایا گلدوست

خبرگزاری‌ها و فعالان رنگین‌کمانی کُرد خبر از کشته شدن یک زن ترنس در اقلیم کردستان داده‌اند. 

«دوسکی آزاد» زن ترنس ۲۳ ساله‌ای است که در استان «دهوک» به ضرب گلوله به قتل رسیده و جنازه‌اش پس از دو روز، در یکی از روستا‌های اطراف پیدا شده است. 

رییس پلیس شهر دهوک ۳۱ ژانویه در بیانیه‌ای خبر کشته شدن این زن ترنس را تایید کرد. این‌گونه که از شواهد پیدا است، برادرش او را به قتل رسانده و سپس به اروپا فرار کرده است.

***

«دوسکی آزاد»، زن ترنس ۲۳ ساله‌ای که در اقیلم کردستان کشته شده است، اخیرا در شبکه‌های اجتماعی آشکارسازی کرده و خبر از اقدام برای انجام ترنزیشن و جراحی‌های موسوم به تصدیق یا باز‌تایید جنسیت داده بود که این موضوع می‌تواند دلیل قتل او توسط برادرش باشد. 

خبر این ترنس‌کشی در شبکه‌های اجتماعی و بین فعالیت حوزه رنگین‌کمانی بازتاب بسیاری داشته است. در یک سال گذشته، این دومین قتل زنان ترنس به دست اعضای خانواده‌هایشان در اقلیم کردستان است که گزارش می‌شود. 

«پیشکو زندی»، فعال برابری جنسی و جنسیتی اهل کردستان در این رابطه به «ایران‌وایر» می‌گوید: «دوسکی از خانواده جدا و‌ به تنهایی در شهر دهوک زندگی می‌کرده است. میک‌آپ‌ آرتیست (آرایشگر) بوده و اکثرا او‌ را به دلیل معروفیتش در این حرفه می‌شناخته‌اند چون در شبکه‌های اجتماعی نیز بسیار‌ فعال بوده است. متاسفانه خبر کشته شدن او بسیار‌ ناراحت‌ کننده و نگران کننده است. در گفت‌وگو با برخی از دوستانش شنیده‌ام کە گویا برادرش او را بە وضع بسیار فجیعی به‌ قتل رسانده و بعد از این که با گلوله او را کشته، جنازه‌اش را از جایی آویزان کرده است. روی بدن دوسکی اثرات چاقو نیز وجود داشته است. خانواده‌اش پس از دو روز، با پلیس تماس گرفته و گفته بودند پسرمان خودکشی کرده است. این در حالی است که او خود را به عنوان یک زن ترنس هویت‌یابی می‌کرده است. این نشان‌ می‌دهد که خانواده هم‌چنان پذیرای جنسیت حقیقی او‌ نبوده‌ و این‌ موضوع را پنهان می‌کرده‌اند. پس از‌ پیدا شدن جنازه، برادر دیگر دوسکی اعتراف می‌کند که یکی از برادر‌هایش از اروپا آمده و او‌ را با اسلحه به قتل رسانده و در همان فرصت دو روزه، عراق را ترک‌ کرده و به اروپا برگشته است.» 

«زن ترنس» به شخصی گفته می‌شود که با جسم و اندام جنسی منتسب به مردانه متولد شده است و جنسیت مردانه به او نسبت داده می‌شود. در صورتی که او خودش را یک زن می‌داند و هویت جنسیتی خویش را زنانه تعریف می‌کند. 

«مرد ترنس» به شخصی گفته می‌شود که با جسم و اندام جنسی منتسب به زنانه به دنیا آمده و جنسیت زنانه به او نسبت داده می‌شود. در حالی که او هویت جنسیتی خود را مردانه تعریف می‌کند و خویش را یک مرد می‌داند. 

البته ترنس‌ها می‌توانند هویت جنسیتی «غیردوگانه» یا «نان‌باینری» نیز داشته باشند و خودشان را متعلق به هیچ‌کدام از دو قالب زنانه و مردانه ندانند. 

در جدیدترین نسخه طبقه‌بندی بیماری‌های سازمان بهداشت جهانی (ICD-11)، ترنس‌ بودن از لیست اختلالات هویتی خارج شده است و یک ناهمگونی مستمر بین جنسیتی تعریف می‌شود که فرد خود را با آن می‌شناسد و جنسیتی که از بدو تولد بر اساس ظاهر اندام جنسی به او نسبت داده شده است.

جامعه اقلیم کردستان نیز مانند آن‌چه در فضای فرهنگی جامعه ایران با آن‌ مواجه هستیم، رویکرد مثبتی به قشر رنگین‌کمانی ندارد. نبود اطلاعات و آگاهی و عدم آموزش صحیح درباره مسایل جنسی و جنسیتی، فضای سنتی و مذهبی جامعه را با ال‌جی‌بی‌تی‌کیو‌هراسی مضاعفی آمیخته است که باعث می‌شود این قشر فشار‌های بیشتر و فجایع این‌چنینی را تجربه کنند. 

متاسفانه آن‌چه در رسانه‌ها و گزارشات منتشر شده پیرامون این اتفاق به چشم می‌خورد، استفاده از ادبیات نامناسبی‌ است که بر ترنس‌هراسی موجود در افکار عمومی دامن می‌زند. علاوه بر این، به رسمیت نشناختن هویت جنسیتی مقتول حتی پس از مرگ او، دلیل روشنی‌ است بر عدم پذیرش و درکی که در زمان حیاتش از سوی خانواده و جامعه تجربه کرده است. 

پیشکو در این رابطه می‌گوید: «متاسفانه مساله‌ای که بسیاری از فعالان کوییر کُرد و جامعه ال‌جی‌بی‌تی کردستان را نگران و ناراحت کرده است، رفتار عموم جامعه است که به جای محکوم کردن این اتفاق، رضایت خود را از آن نشان می‌دهند و حتی افراد را به ارتکاب چنین رفتارهایی تشویق می‌کنند. علاوه بر این، نبود حمایت و پی‌گیری درست و صحیح نیروهای امنیتی و پلیس کردستان یک مساله دیگر برای این قشر است. در چنین مواردی که مرتبط به اعضای جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو یا مربوط به قتل‌های ناموسی هستند، مهم‌ترین دلایل، یعنی گرایش جنسی و هویت و بیان جنسیتی فرد مقتول نادیده گرفته می‌شوند و آن را پنهان می‌کنند. حتی در ویدیوی منتشر شده از رییس پلیس شهر‌ دهوک، او از پاسخ به این پرسش که دلیل به قتل رسیدن شخص متوفی چه بوده است، اجتناب کرده و از پاسخ دادن به این سوال طفره رفته است. در صورتی که ترنس‌هراسی که دلیل اصلی این قتل است، به وضوح مشخص است.»

او در ادامه به ادبیات نادرست و استفاده از عناوین و ضمایر منتسب به مردان در گفت‌وگو از سوی پلیس و خانواده دوسکی اشاره می‌کند: «مدام از او به عنوان یک پسر یاد می‌کنند، در صورتی که او خود را یک زن ترنس و هویت جنسیتی خود را زنانه می‌دانسته است.» 

به همین دلیل با بی‌اهمیتی‌ که در رفتار مراجع قانونی وجود دارد، این نگرانی به وجود می‌آید که این پرونده قتل نیز مانند موارد قبلی، به راحتی کنار گذاشته شود و پی‌گیری‌های لازم در جهت دستگیری و مجازات فرد قاتل که برادر دوسکی است، انجام نشود: «مشکل اصلی، سیستم است؛ سیستمی که هیچ آموزش صحیحی درباره اقلیت‌های جنسی و‌جنسیتی به جامعه نمی‌دهد. افراد در مدارس از این آموزش‌های صحیح محرومند و رسانه‌های عمومی مانند تلویزیون نیز در این باره صحبت نمی‌کنند و یا به صورت منفی و اشتباه درباره این موضوع‌ها صحبت می‌کنند که بر دیدگاه منفی موجود در جامعه دامن می‌زند. مانند همین اتفاق که در رسانه‌ها عکس‌هایی از گذشته فرد مقتول را پخش کرده و به او جنسیت مردانه نسبت داده‌اند. صدایی نیز به فعالان این حوزه داده نمی‌شود تا حرف بزنند و اطلاعات درست را در اختیار جامعه بگذارند. متاسفانه در مناطق زیادی از کردستان هم‌چنان روابط عشیره‌ای وجود دارد و به راحتی بر‌ روی چنین قتل‌هایی سرپوش گذاشته می‌شود. در کردستان چند سالی است که حکم اعدام وجود ندارد اما در بسیاری از موارد مشابه، از مجازات فرد قاتل نیز اجتناب می‌شود.»

آن‌گونه که رییس پلیس شهر دهوک گفته، برای دستگیری قاتل از پلیس اینترپل درخواست کمک شده‌ است و امید همه فعالان حوزه رنگین‌کمانی و افرادی که در زمینه حقوق بشر فعالیت می‌کنند این است که پلیس فرد قاتل را دستگیر و مجازات کند تا شاید عاملی باشد برای این که از اتفاقات مشابه در آینده جلوگیری شود. 

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

استان‌وایر

تجمعات دوم مرداد تبریز؛ محمد مردی به شلاق و جزای نقدی محکوم...

۱۴ بهمن ۱۴۰۰
خواندن در ۱ دقیقه
تجمعات دوم مرداد تبریز؛ محمد مردی به شلاق و جزای نقدی محکوم شد