close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
بلاگ

دستگیری به اتهام اقدام علیه امنیت ملی

۳ مرداد ۱۳۹۵
سوال و جواب حقوقی
خواندن در ۱ دقیقه
 دستگیری به اتهام اقدام علیه امنیت ملی
دستگیری به اتهام اقدام علیه امنیت ملی

سلام؛ من یک فعال مدنی هستم. هر چند تمام فعالیت هایم تا به امروز طبق قوانین جمهوری اسلامی بوده است اما چند ماه پیش به اتهام اقدام علیه امنیت ملی دستگیر شدم. در طول دوران بازجویی، سوالات زیادی از من در خصوص مسایل شخصی و غیر ارتباط با فعالیت هایم پرسیده شد. می خواستم بپرسم که آیا بازجو حق سوال کردن در مورد مسایل شخصی و غیر مرتبط با اتهام را دارد؟

 

 سلام؛ لازم است که در ابتدا یادآوری کنم که در قوانین ایران، عنوان مجرمانه ای به نام «اقدام علیه امنیت ملی» وجود ندارد چرا که این عنوان یک عبارت کلی و فاقد وصف مجرمانه است. برای دستگیری یک فرد لازم است ابتدا اتهام وی بر اساس موازین قانونی و عناوین مجرمانه ای که در قانون به آن اشاره شده، مشخص شود. در نتیجه، به کار بردن عنوان «اقدام علیه امنیت ملی» برای دستگیری افراد، فاقد وجاهت قانونی است.

اما در خصوص سوالات شخصی که در حین بازجویی از شما پرسیده شده است، مطابق «قانون احترام به آزادی های مشروع و حفظ حقوق شهروندی»، پرسش‌ها در بازجویی باید مفید، روشن و مرتبط با اتهام یا اتهامات انتسابی باشند و از‌ کنجکاوی در اسرار شخصی و خانوادگی، سؤال از گناهان گذشته افراد و پرداختن به‌ موضوعات غیرمؤثر در پرونده مورد بررسی خودداری شود. بنابراین، اقدام بازجو در پرسیدن پرسش های شخصی، برخلاف قوانین است.

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

جامعه مدنی

آموزش و پرورش تهران بدقولی کرد، مدرسه افغانستانی ها راه نیفتاد

۳ مرداد ۱۳۹۵
شیما شهرابی
خواندن در ۵ دقیقه
آموزش و پرورش تهران بدقولی کرد، مدرسه افغانستانی ها راه نیفتاد