گزارش

مقابله با اخبار نادرست؛ آیا واکسن کرونا در کودکان سندرم التهابی ایجاد می‌کند؟

۲۱ شهریور ۱۴۰۰
ایران وایر
خواندن در ۷ دقیقه
تزریق واکسن‌های کرونا به کودکانِ بالای ۱۲ سال مؤثر و بی‌خطر است.
تزریق واکسن‌های کرونا به کودکانِ بالای ۱۲ سال مؤثر و بی‌خطر است.

همزمان با آغاز واکسیناسیون کودکان علیه بیماری کووید-۱۹، فعالان جنبش ضدواکسن با تبلیغ و ترویج اخبار غلط و اطلاعات گمراه‌کننده‌، امن بودن این واکسن‌ها را برای کودکان زیر سوال برده‌اند. در تازه‌ترین شایعه‌ای که در فضای مجازی دست به دست می‌شود، آن‌ها مدعی شده‌اند که واکسن‌های کووید-۱۹ موجب بیماری خطرناکی به‌نام «سندرم التهابی چند سیستمی (MIS)» می‌شود.

اما همان‌طور که کارشناسان می‌گویند، تزریق این واکسن‌ها به کودکانِ بالای ۱۲ سال موثر و بی‌خطر است. بیماری «سندرم التهابی چند سیستمی» تنها در چند مورد انگشت‌شمار در کودکان و بزرگسالان واکسینه شده شناسایی شده است و سازمان‌های ناظر نیز هیچ ارتباط مستقیمی بین این بیماری و واکسیناسیون پیدا نکرده‌اند. اما آنچه آن‌ها متوجه شده‌اند این است که بیماری «سندرم التهابی چند سیستمی» از جمله عوارض ابتلا به بیماری کووید-۱۹ است و اینکه این عارضه به‌‌ویژه در کودکان رخ می‌دهد. 

مقابله با اخبار نادرست؛ آیا واکسن کرونا در کودکان سندرم التهابی ایجاد می‌کند؟

 فعالان جنبش ضدواکسن، در ویدئوهای خود مدعی شده‌اند که کودکان بر اثر تزریق واکسن‌های کووید-۱۹به بیماری «سندرم التهابی چند سیستمی (MIS-C)» مبتلا شده‌اند. واقعیت اما این است که موارد ابتلا به این بیماری بسیار نادر است و سازمان‌های ناظر هیچ ارتباطی بین واکسیناسیون و این بیماری نیافته‌اند؛ هرچند مشخص شده است که این بیماری از جمله عوارض ابتلا به بیماری کووید-۱۹ است.

«سندرم التهابی چند سیستمی» چیست؟

«سندرم التهابی چند سیستمی» که به‌ اختصار سندرم «میس» خوانده می‌شود، به‌‌تازگی شناسایی شده است. دانشمندان بر این باورند که این بیماری از جمله عوارض جانبی ابتلا به بیماری کووید-۱۹ است. «سندرم التهابی چند سیستمی» عارضه‌ای نادر اما بیماری خطرناکی است که می‌تواند اندام‌های مختلف بدن را دچار التهاب شدید کند.

دکتر «آرویند نونه»، متخصص روماتولوژی بالینی که اخیرا در هفته‌نامه پزشکی «بی‌ام‌جی» گزارشی در این زمینه تهیه کرده است، به «استودیو هلث» می‌گوید: «سندرم میس عارضه‌ای پساالتهابی است که چند اندام بدن را درگیر می‌کند و معمولا دو تا شش هفته بعد از برطرف شدنِ عفونتِ ناشی از بیماریِ کووید-۱۹ رخ می‌دهد.»

او می‌گوید این بیماری علائم متفاوتی دارد که شکم‌درد، اسهال و استفراغ، ضایعات پوستی و افت فشار خون از آن جمله‌اند.

دکتر «نونه» که در شرکت خدمات درمانی «ساوث‌پورت و اورمسکیرک» بریتانیا کار می‌کند، می‌افزاید که درست است که این بیماری خطرناک است؛ اما کاملا قابل درمان نیز است؛ پزشکان با استفاده از «کورتیکواسترویید»ها و پادتن‌ها که از جمله روش‌های ایمنی‌درمانی یا «ایمونوتراپی» است، این بیماری را درمان می‌کنند.

این سندرم نخستین بار در بهار سال گذشته در بدن کودکانی که به بیماری کووید-۱۹ مبتلا بودند، شناسایی شد. اما از آن زمان تاکنون، مواردی نیز در بین مبتلایان بزرگسال مشاهده شده است.

 تعداد بسیار اندکی نیز پس از واکسیناسیون، دچار سندرم «میس» شده‌اند، اما سازمان‌های ناظر تا امروز هیچ‌گونه ارتباطی بین این عارضه و واکسن‌های کووید-۱۹ نیافته‌اند.

چند مورد سندرم «میس» بعد از واکسیناسیون شناسایی شده است؟

بنابر تحقیقات «استودیو هلث» از گزارش‌های موجود در «سامانه گزارش حوادثِ نامطلوب واکسن‌ها»، حدود ۲۰۵ میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا واکسینه شده‌اند، اما فقط ۲۳ تن دچار «سندرم التهابی چند سیستمی» شده‌اند. این گزارش‌ها که می‌توانند توسط هر فردی ارسال شوند، نشان نمی‌دهند که آیا این وضعیت التهابی بر اثر تزریق واکسن رخ داده، یا اینکه به‌طور اتفاقی بعد از واکسیناسیون پیش آمده است؛ «استودیو هلث» در مطلبی جداگانه به این موضوع پرداخته است.

«آژانس دارویی اروپا» می‌گوید که تنها یک موردِ ابتلا به عارضه «میس» به این سازمان گزارش شده است؛ آن‌هم جوان ۱۷ ساله‌‌ دانمارکی بوده که بعد از تزریق واکسن «فایزر بیوان‌تک» دچار این بیماری شده است. او که به بیماری کووید-۱۹ مبتلا نبوده است، تحت درمان قرار گرفته و اکنون معالجه شده است.

«آژانس دارویی اروپا» به «استودیو هلث» گفته که کارشناسان این سازمان در حال ارزیابی این مساله هستند که آیا واکسن «فایزر» دلیل ابتلای وی به سندرم «میس» (که در اوایل ماه اوت رخ داده) بوده است یا نه. این سازمان بر این باور است که فعلا ضرورتی برای تغییر دستور‌العمل‌های درمانی وجود ندارد.

«آژانس دارویی دانمارک» نیز دستورالعمل‌های خود را تغییر نداده است، اما به پزشکان توصیه کرده است که تا پایان تحقیقات، علائم احتمالی سندرم «میس» را در افرادی که واکسینه می‌شوند، تحت نظر داشته باشند.

این سازمان‌ها دستورالعمل‌های خود را به این دلیل تغییر نداده‌اند که تا امروز ثابت نشده است که عارضه «میس» ناشی از تزریق واکسن بوده است و همان‌طور که «آژانس دارویی اروپا» یادآور می‌شود، سالانه از هر ۱۰۰ هزار کودک، بین ۲ تا ۵ تن دچار «سندرم التهابی چند سیستمی» می‌شوند.

از بیش از ۳۶۶ میلیون دوز واکسنِ «فایزر» که در کشورهای «منطقه اقتصادی اروپا» مورد استفاده قرار گرفته، حدود ۵ میلیون دوز به کودکان تزریق شده‌ است. پس حتی اگر ثابت شود که در مورد نوجوان دانمارکی، واکسن موجب سندرم «میس» شده، باز هم می‌توان گفت که این یک عارضه جانبی بسیار بسیار نادر است؛ عارضه‌ای که بسیار نادرتر از موارد ابتلا به سندرم «میس» در کودکانی است که به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند؛ «آژانس دارویی دانمارک» اعلام کرده است که از هر ۴ هزار کودکی که به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند، یک تن دچار «سندرم التهابی چند سیستمی» می‌شود.

«لین میشان»، رییس بخش نظارت‌های دارویی «آژانس دارویی دانمارک» می‌گوید: «هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. آژانس دارویی دانمارک درباره این مورد مشخص تحقیق می‌کند... و هنوز خیلی زود است برای اینکه بگویم این سندرم ناشی از تزریق واکسن بوده یا نه. هرچند ما همه احتمالات را در نظر می‌گیریم، و در حال بررسی موشکافانه آن با همکاران اروپایی‌مان هستیم.»

دکتر «نونه» و تیم تحت مدیریت او نیز یک مورد ابتلا به سندرم «میس» را که احتمال می‌رود ناشی از واکسیناسیون باشد، در گزارش خود مطرح کرده‌اند. گزارش آن‌ها مربوط به موارد واکسیناسیون در بریتانیا است؛ جایی که بیش از ۴۸ میلیون تن، دست‌کم یک دوز واکسن را تزریق کرده‌اند. تیم دکتر «نونه» خانم ۴۴ ساله‌ای را تحت درمان قرار داده که در ژانویه امسال، چند روز بعد از تزریق واکسن «فایزر»، دچار سندرم «میس» شده بود. علائم بیماری در بدن او ضایعات پوستی، زخم کلیه و استفراغ بوده است. وی اکنون کاملا درمان شده و به کار خود بازگشته است.

هفته‌نامه پزشکی «بی‌ام‌جی» در گزارش ماه ژوئيه خود از نخستین مورد که احتمال می‌رفت ابتلا به این عارضه باشد، خبر داده بود.

«آژانس تنظیم‌کننده داروها و محصولات بهداشتی» در بریتانیا (MHRA)، نیز مانند «آژانس دارویی اروپا» و «آژانس دارویی دانمارک»، اعلام کرده که هیچ ارتباطی بین سندرم «میس» و واکسن‌ها نیافته است.

سخن‌گوی این نهاد می‌گوید: «[ما] به‌طور مرتب عوارض جانبی احتمالی را که به ما گزارش می‌شوند که سندرم التهابی چند سیستمی هم از آن جمله‌ است، مانند سایر واکنش‌های احتمالی بررسی می‌کنیم و در حال حاضر، هیچ ارتباطی بین واکسن‌های کووید-۱۹ و سندرم میس پیدا نکرده‌ایم. این عارضه در فهرست عوارض جانبی احتمالی هیچ کدام از واکسن‌های کووید-۱۹ قرار ندارد.»

دکتر «نونه» می‌گوید که پزشکان باید هر مورد ابتلا به سندرم «میس» را که پس از تزریق واکسن رخ داده، با دقت بررسی کنند. تیم تحت مدیریت او در نامه‌ای که در هفته‌نامه پزشکی «بی‌ام‌جی» منتشر کرده‌اند، بر این نکته تاکید می‌کنند که به منظور جلوگیری از بروز موارد دیگر ابتلا به سندرم «میس» باید «مراقبت‌های جدی و بررسی‌های دقیق و تحقیقات آزمایشگاهی» صورت بگیرد.

آیا واکسن‌های کووید-۱۹ برای کودکان بی‌خطر است؟

نتیجه‌ آزمایش‌های بالینی و تحقیقات علمی نشان می‌دهد که این واکسن‌ها برای کودکان بالای ۱۲ سال بی‌خطر، مطمئن و مفید هستند. عوارض جانبی این واکسن‌ها گرچه ممکن است ناخوشایند باشند، اما معمولا خفیف تا متوسط هستند و در مدت کوتاهی برطرف می‌شوند.

دکتر «نونه» می‌گوید که تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که عواقب ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در افرادی که واکسینه نشده‌اند، به مراتب بیشتر از عوارض جانبی احتمالی ناشی از واکسن‌ها است.

وی همچنین می‌افزاید که مبتلایان به سندرم «میس»، در اغلب موارد به دلیل ابتلا به بیماری کووید-۱۹ دچار این عارضه شده‌اند و اکثر مبتلایان افرادی بوده‌اند که واکسن نزده‌اند.

او تاکید می‌کند که «خطر ابتلا به سندرم میس در افرادی که واکسینه نشده‌اند، بیشتر است.»
 

ثبت نظر

استان‌وایر

فاطمه سپهری، از امضاکنندگان نامه استعفای خامنه‌ای برای آخرین دفاع احضار شد

۲۱ شهریور ۱۴۰۰
خواندن در ۱ دقیقه
فاطمه سپهری، از امضاکنندگان نامه استعفای خامنه‌ای برای آخرین دفاع احضار شد