close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
گزارش

واکنش رسول بداقی به حکم زندان: عدالت را در ایران نابود کرده‌اند

۲۹ فروردین ۱۴۰۱
جواد متولی
خواندن در ۶ دقیقه
رسول بداقی، فعال صنفی معلمان به ۵ سال زندان محکوم شده است.
رسول بداقی، فعال صنفی معلمان به ۵ سال زندان محکوم شده است.
رسول بداقی می‌گوید حکم زندان او تاثیر منفی بر جنبش فرهنگیان نخواهد داشت.
رسول بداقی می‌گوید حکم زندان او تاثیر منفی بر جنبش فرهنگیان نخواهد داشت.

به دنبال صدور حکم جدید پنج سال زندان برای «رسول بداقی»، این فعال صنفی معلمان ایران در گفت‌وگوی اختصاصی با «ایران‌وایر» توضیح داد: «حکم زندان من تاثیر منفی بر جنبش فرهنگیان نخواهد داشت. حتی بدون شک موجب تقویت آن هم خواهد شد زیرا معلمان پی به ذات این حکومت می‌برند و متوجه می‌شوند که چه‌قدر ستم‌گر است. می‌فهمند که حکومت چه‌گونه به راحتی عدالت را زیر تیغ بی‌عدالتی برده و از بین می‌برد.» 

بداقی افزود: «عدالت به وسیله حکومت جمهوری اسلامی در ایران نابود شده است. اگر مردم سکوت کنند، افراد عدالت‌خواه هم به وسیله همین حکومت از بین خواهند رفت.»

***

رسول بداقی در پاسخ به این پرسش که حاکمیت از برخورد با فعالان صنفی چه هدفی را دنبال می‌کند، گفت: «حکومت جمهوری اسلامی با زندانی کردن فعالان صنفی و مدنی به دنبال این است که عمر خودش را برای چند روز یا چند ماه یا چند سالی بیشتر، جنبش عدالت‌خواهی مردم را سرکوب کند. از دید من، این هدف جمهوری اسلامی است.»

این فعال حقوق معلمان که تنها یک روز پس از دعوت «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران» به تجمع اعتراضی در روز اول اردیبهشت ۱۴۰۱، در دادگاه انقلاب به پنج سال زندان، منع خروج از کشور و منع اقامت در تهران و استان‌های هم‌جوار به مدت دو سال محکوم شده است، درباره عدم استقلال دستگاه قضایی افزود: «بیشتر قضات دادگاه انقلاب استقلال قضایی ندارند و بدون مستندات قانونی و محکمه‌پسند و بدون استدلال منطقی و بنا به سفارش ضابطین قوه قضاییه و نیروهای امنیتی حکم صادر می‌کنند. صدور حکم پنج سال زندان برای من فقط به‌خاطر عدالت‌خواهی و آزادی و بهبود اوضاع آموزش و پرورش بوده است و اصلاح مواردی چون افزایش حقوق معلمان، چه شاغل و چه بازنشسته تا سطحی بالاتر از خط فقر و رعایت حقوق دانش‌آموزان. اما آن‌ها به راحتی حقوق معلم و دانش‌آموزان را زیر پا می‌گذارند و هیچ راه‌حلی برای مشکلات، به جز سرکوب و کشتار و زندان ندارند. من نمی‌دانم که چرا این‌طور فکر می‌کنند. راه‌حل بسیار است. توجه به خواسته‌های معلمان، کارگران و اقشار مختلف جامعه تنها راه حل مسایل است.»

حمایت ۱۲ تشکل صنفی معلمان، کارگران و بازنشستگان از رسول بداقی

به دنبال صدور حکم تازه زندان و تبعید برای رسول بداقی، فعال صنفی معلمان ایران، ۱۲تشکل صنفی متعلق به معلمان، بازنشستگان و کارگری صدور این حکم را محکوم و خواستار لغو فوری آن از سوی مقامات قضایی شدند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، «کانون معلمان همدان»، «سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه»، «کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز»، «کانون صنفی معلمان اردبیل»، «انجمن صنفی معلمان کردستان (سنندج- کلاترزان)»، «کانون صنفی معلمان اسلام‌شهر»،«انجمن فرهنگیان هرسین»، «انجمن صنفی معلمان کرمانشاه»، «انجمن صنفی معلمان کردستان(سقز وزیویه)»، «گروه اتحاد بازنشستگان» و «کانون صنفی معلمان خوزستان» از  کانون‌ها و انجمن‌های صنفی هستند که در بیانیه خود به حکم صادره دادگاه بدوی اعتراض کردند.  

در بخشی از بیانیه کانون معلمان همدان درباره این معلم آمده است: «پاسخ حق‌خواهی، عدالت‌طلبی، اعتراض مدنی، منطقی و آرام به بی‌عدالتی، بی‌قانونی، تبعیض و ظلم، زندان نیست. بی‌تردید پاشنه‌ آشیل هر حکومت، ظلم و بی‌عدالتی است و این قانون تاریخ است که حکومت با کفر می‌ماند اما با ظلم، هرگز. اگر زندان راه‌حل مقابله با حق‌خواهی مردم بود، باید تاکنون همه مشکلات کشور حل می‌شد. علی‌رغم تحمیل هزینه‌ها بر مطالبه‌گران برای وادار ساختن آن‌ها به سکوت، دامنه اعتراضات هر روز گسترده‌تر می‌شود و امکان ِبرخورد سخت را از حاکمان سلب می‌کند.»

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه هم صدور حکم پنج سال زندان برای رسول بداغی را قویا محکوم کرده و در بیانیه خود نوشته است: «بداقی پیش از این هم به دلیل فعالیت‌های صنفی، هفت سال زندانی بوده است. ایشان پس از زندان نیز مداوم از سوی عوامل امنیتی تحت فشار بوده است تا دست از فعالیت صنفی و حق‌طلبانه بردارد اما زندان، اخراج از کار، تهدیدهای پلیسی امنیتی و اذیت و آزار هرگز نتوانستند اراده ایستادگی و مقاومت در مقابل ظلم و فساد را در این معلم مبارز و فداکار متزلزل کند.»

کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز نیز در بیانیه خود ضمن محکوم کردن این حکم قضایی آورده است: «صدور پی درپی احکام ناروا و دور از وجاهت قانونی برای معلمان، بیان‌گر گسترش استبداد، ستم‌پیشگی و تحقیر ملت توسط مسوولان بی‌کفایت است.»

کانون صنفی معلمان اردبیل این فعال صنفی را یکی از خوش‌نام‌ترین و شجاع‌ترین معلمان ایران دانسته و نوشته است: «او با حکم ناجوانمردانه‌ای راهی زندان می‌شود تا همگان بدانند که مسوولان به جای توجه به مطالبات به حق و قانونی معلمان و دل‌سوزان واقعی تعلیم و تربیت، به مقابله با آنان روی آورده‌اند.»

در این بیانیه آمده است: «محکومیت رسول بداقی، تایید سیستم آموزشی ناکارآمدی است که سرنوشت بیش از ۱۴ میلیون دانش‌آموز و خانواده‌هایشان را به سخره گرفته و از دلهره و نگرانی خانواده‌ها، کسب درآمد کرده و ارتزاق می‌کند. محکومیت رسول بداقی و امثال ایشان، دهن کجی به فرهنگ ایران است.»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران نیز در محکومیت این حکم، آن را ظالمانه و خلاف قانون اساسی دانسته و نوشته است: «این حکم ظالمانه بی‌تردید یادآور احکامی است که در دادگاه‌های انگیزاسیون قرون وسطایی برای آگاهان و فرهیختگان صادر می‌شد. حاکمیت امروز اراده کرده است که نه تنها صدای حق‌طلبانه معلمان را نشنیده بگیرد بلکه با تشدید فشارها و پرونده‌سازی‌های نابخردانه، جنبش معلمان ایران را به محاق ببرد.»

زندان، اخراج از کار و ممنوع الخروجی رسول بداقی

احکام قضایی صادر شده در سال‌های گذشته برای رسول بداقی، زندگی او و همسر و سه فرزندش را با سختی‌های بسیاری روبه‌رو کرد. او که تحصیلات کارشناسی در رشته مدیریت آموزشی دارد، متولد کوهدشت لرستان است و حدود ۳۰ سال سابقه کار در آموزش و پرورش به عنوان دبیر مقطع دبیرستان، به‌ویژه در اسلام‌شهر را دارد. بداقی در سال ۱۳۸۸، پس از اخراج از آموزش و پرورش، با قطع تنها منبع درآمد خود مواجه شد.

او که عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان ایران است، ۱۰ شهریور ۱۳۸۸، در پی احضار به اداره آموزش و پرورش اسلام‌شهر بازداشت و مدتی بعد در دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی «ابوالقاسم صلواتی» به اتهام‌های «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «تبانی و تجمع به قصد برهم زدن امنیت ملی»، به شش سال حبس تعزیری و پنج سال محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی محکوم شد.

این فعال صنفی شناخته شده دوران حبس شش ساله خود را در زندان‌های «گوهردشت» کرج، «اوین» تهران و «رجایی‌شهر» کرج سپری کرد. در این دوران، اجازه مرخصی به او داده نشد. بداقی که سابقه چند اعتصاب غذا در زندان را نیز دارد، به دلیل انتشار نامه‌ای از درون زندان در خصوص اعتصاب غذای خود، مدتی را هم در سلول‌های انفرادی بند یک زندان رجایی‌شهر گذراند.

او از زمان آزادی‌ در روز ۹اردیبهشت ۱۳۹۵، در مشاغل آزاد فعالیت کرده اما کماکان عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان ایران بوده است. 

به گفته «رامین صفری‌نیا»، وکیل بداقی، موکل او در دادگاه انقلاب تهران بابت اتهام اجتماع و تبانی به چهار سال و بابت فعالیت‌های تبلیغی به یک سال حبس محکوم شده است. 

رسول بداقی علاوه بر حبس، به منع خروج از کشور و منع اقامت در تهران و تمام استان‌های هم‌جوار به مدت دو سال نیز محکوم شده است.

رامین صفری‌نیا در ادامه توضیح داده است: «در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد، یعنی چهار سال زندان برای آقای بداقی قابل اجرا خواهد بود.»

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

اخبار

نامه عالیه مطلب‌زاده به محسنی‌اژه‌ای؛ نهادهای امنیتی بر قوه قضاییه مسلط هستند

۲۹ فروردین ۱۴۰۱
خواندن در ۲ دقیقه
نامه عالیه مطلب‌زاده به محسنی‌اژه‌ای؛ نهادهای امنیتی بر قوه قضاییه مسلط هستند