close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
گزارش

۷۰ معلم تنها در تهران بازداشت شدند؛ اولین تجمع اعتراضی معلمان در سال ۱۴۰۱

۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
جواد متولی
خواندن در ۵ دقیقه
تنها در تهران، ۷۰ معلم مرد و زن که امروز در اولین تجمع و اعتراض سراسری معلمان در سال ۱۴۰۱ حضور داشتند، بازداشت شده‌اند.
تنها در تهران، ۷۰ معلم مرد و زن که امروز در اولین تجمع و اعتراض سراسری معلمان در سال ۱۴۰۱ حضور داشتند، بازداشت شده‌اند.
محمد حبیبی صبح امروز با انتشار ویدیویی در حساب کاربری خود در توییتر از جو شدید امنیتی در تهران و خیابان‌های اطراف ساختمان وزارت آموزش و پرورش در خیابان «سپهبد قرنی» تهران خبر داده بود.
محمد حبیبی صبح امروز با انتشار ویدیویی در حساب کاربری خود در توییتر از جو شدید امنیتی در تهران و خیابان‌های اطراف ساختمان وزارت آموزش و پرورش در خیابان «سپهبد قرنی» تهران خبر داده بود.
اولین تجمع اعتراضی معلمان در سال ۱۴۰۱، امروز اول اردیبهشت در بسیاری از شهرهای ایران به شکل هم‌زمان برگزار شد.
اولین تجمع اعتراضی معلمان در سال ۱۴۰۱، امروز اول اردیبهشت در بسیاری از شهرهای ایران به شکل هم‌زمان برگزار شد.

اولین تجمع اعتراضی معلمان در سال ۱۴۰۱، امروز اول اردیبهشت در بسیاری از شهرهای ایران به شکل هم‌زمان برگزار شد. فعالان صنفی از بازداشت معلمان معترض در شهرهای مختلف و حضور نیروهای امنیتی در تجمع‌ها خبر می‌دهند. جزییات بیشتر درباره اولین تجمع اعتراضی معلمان در سال جدید را در گزارش زیر می‌خوانید.

***

تنها در تهران، ۷۰ معلم مرد و زن که در تجمع و اعتراض سراسری معلمان حضور داشتند، بازداشت شده‌اند. ۴۰ معلم زن بازداشت‌ شده به بازداشتگاه خیابان «وزرا» و ۳۰ معلم مرد بازداشتی به بازداشتگاه «گیشا» منتقل شده‌اند. تا لحظه تنظیم این گزارش، تنها از میان بازداشتی‌ها، نام خانم‌ها «شهرزاد قدیری» عضو هيات مديره «کانون صنفی معلمان» و «معصومه زمانی» و از معلمان مرد، تنها اسامی «علی گودرزی» معلم تاریخ مدارس اسلام‌‌شهر و «قدرت فرقانی» معلم بازنشسته ۸۲ ساله مشخص شده است. 

بر اساس آخرین توییت «محمد حبیبی»، سخن‌گوی کانون صنفی معلمان، از معلمان بازداشتی در تجمع امروز اول اردیبهشت ۱۴۰۱ تهران، همه معلمان بازداشتی در پلیس امنیت وزرا و گیشا لحظاتی پیش آزاد شده‌اند.

محمد حبیبی صبح امروز با انتشار ویدیویی در حساب کاربری خود در توییتر از جو شدید امنیتی در تهران و خیابان‌های اطراف ساختمان وزارت آموزش و پرورش در خیابان «سپهبد قرنی» تهران خبر داده بود. 

بر اساس روایت معلمان حاضر در تجمع تهران، نیروی انتظامی از میدان «فردوسی» تا «طالقانی» و تمام خیابان‌ها و کوچه‌های منتهی به خیابان قرنی حضور پر تعدادی داشت و در فاصله پنج متر به پنج متر، گروه‌های متعددی از نیروی انتظامی و امنیتی ایستاده بودند. 

به گفته معلمان، هر کسی که به این محدوده وارد می‌شد را بازخواست و یا بازداشت کرده و به خودروهای ون تاکسی سبز رنگ یا ماشین‌های نیروی انتظامی منتقل می‌کردند. گروهی از معلمان را هم که قصد ایجاد هسته اولیه تشکل را در جلوی داروخانه هلال احمر داشتند، با تهدید به بازداشت، متفرق کردند.

این تجمع که برابر فراخوان «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران» امروز اول اردیبهشت ماه برگزار شد، اولین تجمع سراسری معلمان در سال جدید است. 

برگزاری این تجمع در حالی رخ داد که به علت اعلام تجمع اعتراضی به‌صورت تلفنی از سوی معلمان، از دیروز چهارشنبه ۳۱ فروردین تا امروز پنج‌شنبه اول اردیبهشت ۱۴۰۱  تلفن همراه برخی از فعالان صنفی در سراسر کشور مسدود شده است. با پی‌گیری‌هایی که فعالان صنفی از طریق اپراتورها داشته‌اند، این پیام برای فعالین صنفی ارسال شده است.

تا این لحظه، تصاویر تجمعات اعتراضی معلمان در ۵۱ شهر در فضای مجازی منتشر شده است. شهرهای کرج، مریوان، ماهشهر، شیروان، اصفهان، سنندج، سقز، نیشابور، پلدختر، کامیاران، سقز، اسلام‌آباد غرب، رشت، شیراز، کرمانشاه، مریوان، زنجان، هرسین، بوکان، کامیاران،  خرم‌آباد، کوهدشت، مشهد، اهواز، دهگلان، یزد، رشت، همدان، قم، بیجار، شهرضا، تاکستان، شهرکرد، بهمئی، الیگودرز، بوشهر، یاسوج، اراک، مهریز، شوشتر، لاهیجان، دلفان، شوش، بروجرد، سیرجان، رستم، کازرون، داراب، زرین‌دشت، فیروز‌آباد، سردشت، ملارد و جلفا از جمله شهرهایی بوده‌اند که تجمع اعتراضی اول اردیبهشت معلمان در آن‌ها برگزار شده است.جمعی از فرهنگیان در شیراز و اصفهان هم در اعتراض به سفر خانواده «محمدباقر قالیباف»، رییس مجلس شورای اسلامی به ترکیه برای خرید سیسمونی نوزادشان، شعار «یه سیسمونی کم بشه، مشکل ما حل می‌شه!» و «سیسمونی رو رها کن، فکری به حال ما کن»‌ سر دادند.

پاسخ حکومت به مطالبات معلمان چه بوده است؟

معلمان معترض مهم‌ترین مطالبات خود را «امکان تحصیل رایگان» برای همه دانش‌آموزان ایران در هر گروه سنی، «وجود امکانات کامل آموزشی در مدارس دولتی»، «حق آموزش زبان مادری»، «حمایت از سلامت کودکان»، «ایمنی مدارس»، «تغییر در محتوای کتب درسی متناسب با تغییرات مورد نیاز جامعه امروز»، «تشکیل کلاس‌های درس با ظرفیت حداکثر ۱۶ دانش‌آموز»، «رسیدگی به وضعیت معیشت و سلامت معلمان شاغل»، «اجرای منطقی طرح رتبه‌بندی معلمان»، «هم‌سان سازی مستمری بازنشستگان با حقوق معلمان شاغل» و «آزادی معلمان زندانی» اعلام کرده‌اند. اما پاسخ حاکمیت به مطالبات آن‌ها تا این لحظه، جز سرکوب، بازداشت، اخراج معلمان از مدارس و یا دادن وعده و وعید‌ برای آینده‌ای موهوم نبوده است. 

در سال ۱۴۰۰، نزدیک به ۱۵۰ معلم به علت حضور در تجمعات سراسری معلمان برای پی‌گیری مطالبات خود، با احضار، تهدید، بازداشت و صدور حکم از سوی نهادهای امنیتی و قضایی و هیات تخلفات اداری روبه‌رو شدند. با شروع سال ۱۴۰۱ و تنها در فروردین‌ماه، ۱۸ تن از معلمان برای حضور در نهادهای امنیتی یا جلسات دادگاه احضار شدند. ۸۰ تن از معلمان نیز در انتظار صدور حکم نهایی خود از سوی دستگاه قضایی و یا هیات تخلفات اداری هستند. این آمار در حالی است که زندان‌های مختلف ایران هم‌اکنون شاهد حضور دست‌کم ۲۱ فعال صنفی معلمان است. 

معلمان معترض امروز در تجمع اعتراضی سراسری خود خواهان آزادی آن‌ها و لغو صدور حکم برای سایر معلمان شدند.

«اسماعیل عبدی»، «هاشم خواستار»، «محمدحسین سپهری»، «محمدتقی فلاحی»، «شعبان محمدی» «لطیف روزی‌خواه»، «محمدرضا رمضان‌زاده»، «حسین رمضان‌پور»، «یعقوب یزدانی»، «نصرت بهشتی»، «زینب همرنگ»، «معصومه عسکری»، «هاله صفرزاده»، «ناجی سواری»، «ماهر دسومی»، «علی عبیداوی»، «جواد لعل محمدی» و «عالیه اقدام دوست» معلمانی هستند که با تشکیل پرونده از سوی نهادهای امنیتی و صدور حکم در دستگاه قضایی، ایام حبس ناعادلانه خود را سپری می‌کنند.

در آخرین نمونه از احکام قضایی صادر شده برای معلمان، «رسول بداقی» که سابقه پنج سال زندان را هم در کارنامه خود دارد، با حکم تازه زندان و تبعید مواجه شده است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ضمن حمایت از رسول بداقی و سایر همکاران دارای پرونده، به حاکمیت هشدار داده است تا به عواقب رفتار معلم ستیزانه با آموزگاران شریف ایران اندیشه کند و راهی نو را برای حل بحران‌ها و معضل‌های کشور بیابد. 

این شورا در ادامه بیانیه خود نوشته است: «دهن کجی به خواسته معلمان با صدور چنین احکامی مسلما تبعات سنگینی برای حاکمیتی دارد که امروز معلم ستیزی را در صدر برنامه‌های خود قرار داده و با انتخاب وزیرانی در راس آموزش و پرورش که هیچ نسبتی با مطالبات معلمان نداشته‌اند، تا به امروز این تقابل را به روشنی به نمایش گذارده‌اند.»

در قطع‌نامه پایانی تجمع امروز چه مطالبی مطرح شد؟

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در قطع‌نامه پایانی تجمع امروز هم با اشاره به این که تا زمانی که مطالبات فرهنگیان محقق نشوند، خیابان را ترک نخواهند کرد، نوشته است: «خیابان از آن ما است تا زمانی که تمام مطالبات محقق شود. سرکوب و زندان و پرونده سازی قادر نیست جنبش معلمان را یک گام به عقب براند.»

این شورا در ادامه ضمن انتقاد به عدم پاسخ‌گویی حکومت به مطالبات فرهنگیان نوشته است: «اگر چه منشا سیاست‌های آموزش‌وپرورش و نگاه ایدئولوژیک به امر آموزش، ریشه در سیاست‌های کلان نظام سیاسی و مورد توافق جناح‌های درون حکومت است اما وجود یک وزیر نالایق و بی کفایت در راس وزارت‌خانه باعث شده تا این وزارت‌خانه به محلی برای برنامه‌ریزی و تدوین قوانین و آیین‌نامەهای ضد معلم و ضد آموزشی تبدیل شود. تدوین ناقص آیین‌نامه رتبه‌بندی، نمونه بارز این ناکارآمدی است. ما خواهان عزل وزیری هستیم که از عهده اداره یک مدرسه بر نمی‌آید، چه رسد به وزارت‌خانه.»

ثبت نظر

اخبار

عادل گرجی دانشجوی هنر، برای تحمل حبس به زندان اوین رفت

۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
خواندن در ۱ دقیقه
عادل گرجی دانشجوی هنر، برای تحمل حبس به زندان اوین رفت