close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
گزارش

نام‌نویسی مهدی تاج برای ریاست فدراسیون فوتبال؛ بازگشت به محل جرم

۲۰ تیر ۱۴۰۱
پیام یونسی‌پور
خواندن در ۶ دقیقه
«مهدی تاج» رئیس پیشین فدراسیون فوتبال، برای حضور در انتخابات ریاست این فدراسیون، نام نویسی کرده است
«مهدی تاج» رئیس پیشین فدراسیون فوتبال، برای حضور در انتخابات ریاست این فدراسیون، نام نویسی کرده است
مهدی تاج بازنشسته سپاه پاسداران است. طی دهه‌های ۶۰ و ۷۰ خورشیدی او از نیروهای اطلاعات سپاه اصفهان بود که به واسطه رابطه نزدیکش با «محمود اسلامیان» به مدیریت کارخانه‌های فولاد مبارکه سپاهان و ذوب‌آهن رسید
مهدی تاج بازنشسته سپاه پاسداران است. طی دهه‌های ۶۰ و ۷۰ خورشیدی او از نیروهای اطلاعات سپاه اصفهان بود که به واسطه رابطه نزدیکش با «محمود اسلامیان» به مدیریت کارخانه‌های فولاد مبارکه سپاهان و ذوب‌آهن رسید

«مهدی تاج»، رییس پیشین فدراسیون فوتبال، برای حضور در انتخابات ریاست این فدراسیون، نام‌نویسی کرده است.

طبق گزارش رسانه‌های ایران، مهدی تاج مراحل اولیه ثبت‌نام خود برای شرکت در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال را به‌ صورت اینترنتی انجام داد و رسماً برای ریاست مجدد در این فدراسیون نامزد شد.

تسنیم خبر داده است که مهدی تاج در زمان ثبت‌نام اولیه، «مهدی محمدنبی» و «منصور قنبرزاده» را به‌عنوان نواب رییس اول و دوم خود معرفی کرده است.

مهدی تاج از فرماندهان پیشین اطلاعات سپاه اصفهان است که در زمان ریاست او بر فدراسیون فوتبال، ننگین‌ترین قرارداد تاریخ ورزش ایران با «مارک ویلموتس»، سرمربی بلژیکی سابق تیم ملی ایران امضا شد. قراردادی که فوتبال ایران را تا بدهکاری ۹ میلیون یورویی پیش برد و هم‌اکنون فدراسیون ایران در خطر حکم ۷ میلیون یورویی دادگاه حکمیت ورزش است.

همچنین طبق ادعای خبرگزاری مهر بهمن سال ۱۳۹۸ «علی تاج» آقازاده مهدی تاج، در انتصاب «دراگان اسکوچیچ» سرمربی کنونی تیم ملی فوتبال ایران، مهم‌ترین نقش را داشت. مهر به جلسه‌ای که در دفتر کاری علی تاج بین مدیربرنامه‌های دراگان اسکوچیچ و مشاور رسانه‌ای یک وب‌سایت خبری برای انتصاب این سرمربی کروات برگزار شده بود اشاره کرد.

در این گزارش به چرایی رفتن و دوباره بازگشتن مهدی تاج به عنوان یکی از مدیران بدنام تاریخ ورزش ایران به فدراسیون فوتبال نگاه می‌کنیم.

از مدیریت پادگانی مهدی تاج چه می‌دانیم؟

مهدی تاج بازنشسته سپاه پاسداران است. طی دهه‌های ۶۰ و ۷۰ خورشیدی او از نیروهای اطلاعات سپاه اصفهان بود که به واسطه رابطه نزدیکش با «محمود اسلامیان» به مدیریت کارخانه‌های فولاد مبارکه سپاهان و ذوب‌آهن رسید. از همان‌جا به فوتبال پل زد و قریب به دو دهه مدیریت باشگاه‌های فوتبال این دو کارخانه را نیز تجربه کرد.

اردیبهشت سال ۱۳۹۵ مهدی تاج در حالی به عنوان رییس فدراسیون فوتبال ایران انتخاب شد که تا پیش از آن به عنوان نایب‌رییس «علی کفاشیان» در این فدراسیون حضور داشت.

پس از آن، کارنامه فدراسیونی که تحت مدیریت مهدی تاج اداره می‌شد، دنیایی جدید را تجربه کرد.

مهدی تاج نخستین رییس فدراسیون تاریخ فوتبال ایران بود که در قراردادی رسمی و البته محرمانه، تمامی «حق پخش تلویزیونی» باشگاه‌های فوتبال ایران را به صداوسیمای حکومتی ایران هبه کرد. او در ازای این هدیه گران‌قیمت، حمایت صداوسیما را به صورت مدام در کنار خود داشت و البته طبق اسنادی که به صورت اختصاصی به دست «ایران وایر» رسیده بود، کنداکتور صداوسیما را می‌نوشت و گزارش‌گرهای مسابقات فوتبال را تعیین می‌کرد.

معرفی کردن خودش به جای «مهدی مهدوی‌کیا» به کمیته مسابقات فیفا و اعلام دروغین خبر «بی‌میلی مهدی مهدوی‌کیا» برای حضور در این کمیته، همکاری با سازمان اطلاعات سپاه برای بازداشت شبانه دخترانی که با لباس مبدل و آرایش مردانه وارد ورزشگاه‌های ایران می‌شدند، تعلیق تمامی فعالیت‌های تیم‌های ملی فوتبال زنان ایران به مدت بیش از دو سال در زمان مدیریتش، تهدید خبرنگاران به چهار سال حبس در صورت انتقاد از فدراسیون فوتبال و ضرب و شتم آن‌ها توسط نیروهای امنیتی، ثبت غیرقانونی شرکتی موازی با فدراسیون فوتبال به نام «گروه اقتصادی فدراسیون فوتبال» و ارائه اطلاعاتی محرمانه به فدراسیون جهانی فوتبال برای زیر فشار گذاشتن فدراسیون جهت تعلیق فوتبال ایران در صورت کنار رفتن مهدی تاج، بخشی از کارنامه سه سال مدیریت مهدی تاج بر فدراسیون فوتبال ایران است.

قرارداد مارک ویلموتس، بخش بیرونی یک کوه یخ بود که سر از آب بیرون کشید.

واکنش رسانه‌های ایران به بازگشت مهدی تاج چه بود؟

یک همسویی بی‌سابقه در نگاه رسانه‌های رسمی داخل ایران نسبت به تلاش مهدی تاج برای بازگشت به قدرت اول در فوتبال کشور به چشم می‌خورد.

هم‌زمان با نام نویسی مهدی تاج برای ریاست بر فدراسیون فوتبال ایران، خبرگزاری مهر به تلاش او برای بازگشت انتقاد کرده و نوشته است: «مقصران قرارداد فاجعه‌بار ویلموتس کجا می‌آیند؟»

خبرگزاری «آنا» نوشته است: «داستان ویلموتس تمام نشده، ناراحتی قلبی تاج برطرف شد؟» اشاره این رسانه به استعفای مهدی تاج در روزهای پایانی آذر سال ۱۳۹۸ بود. آقای تاج پس از آن‌که مسلم دانست به دلیل بدهی سنگین فدراسیون فوتبال به «شستا» و همچنین شخص مارک ویلموتس، اموال فدراسیون فوتبال از سوی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی مصادره خواهد شد، از سمت خود استعفا داد.

دی ماه سال ۱۳۹۹ «شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی» (شستا) حکم مصادره ساختمان فدراسیون فوتبال ایران را از نهادهای قضایی اخذ کرد. مهدی تاج برای پرداخت بخشی از دستمزد مارک ویلموتس از شستا، درخواست وام کرده بود.

وب‌سایت «ورزش مدیا» گزارش خود را با نقد تصمیم مهدی تاج برای حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال این‌گونه آغاز کرده است: «مهدی تاج بدون این که خجالت بکشد، در انتخابات فدراسیون فوتبال ثبت نام کرد.»

خبرگزاری «تسنیم» رسانه نزدیک به سپاه پاسداران، یعنی نهادی که مهدی تاج بیش از دو دهه در آن کار اطلاعاتی کرده است نیز با انتقاد از حضور او در انتخابات فدراسیون نوشت: «چگونه قرار است امضاکننده قرارداد ننگین ویلموتس ناجی فوتبال ایران باشد؟»

خبرگزاری «تابناک» دیگر رسانه نزدیک به سپاه نیز از «منع قانونی» بازگشت مهدی تاج نوشته و مدعی شده است طبق اساسنامه فدراسیون فوتبال «هر فرد حداکثر ۳ دوره می‌تواند در هیات‌رییسه (رییس، نایب‌رییس یا عضو هیات‌رییسه) حضور داشته باشد» و به این ترتیب مهدی تاج که پیش از این در سه دوره به عنوان نایب‌رییس و رییس، در این فدراسیون حضور داشته، مطابق قانون قادر به حضور دوباره نخواهد بود.

ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت اما مهم‌ترین موضع‌گیری را داشت؛ «متهم به صحنه جرم برمی‌گردد.»

آیا ابراهیم رئیسی دوباره به کمک مهدی تاج می‌آید؟

مهدی تاج را می‌توان چهره واقعی سپاه در ورزش ایران دانست. او معجونی از «فساد اقتصادی» غیرقابل مهار و رفتار «سرکوب‌گرایانه» را طی سال‌های مدیریت خود بر فدراسیون فوتبال بروز داد و بدون دغدغه از سمتش استعفا کرد.

او در تمامی سال‌های مدیریتش، حمایت سازمان صداوسیمای حکومتی ایران و وب‌سایت‌های وابسته به این سازمان را کنار خود داشت.

مهدی تاج حتی پس از استعفا و رونمایی از قرارداد مارک ویلموتس که خسارتی ۹ میلیون یورویی را متوجه فوتبال ایران کرد به «ورزش سه» وب‌سایت حامی خود گفت: «مگر پول‌های کلان و ارزهای ۴۲۰۰ تومانی که وزرا ناپدید کردند، از حساب‌ آن‌ها برداشته شد که من بخواهم قرارداد ویلموتس را پس بدهم؟»

مرداد سال ۱۳۹۹ «ایران‌وایر» در گزارشی، به نقش «ابراهیم رئیسی»، رییس وقت قوه قضاییه، در گریختن مهدی تاج از پرونده فساد مالی او خبر داد.

«غلامحسین اسماعیلی»، سخنگوی وقت قوه قضاییه ایران، سه‌شنبه ۲۱مرداد۱۳۹۹ در جریان کنفرانس خبری خود به خبرنگاران گفته بود: «پسر یکی از روسای فدراسیون‌های ورزشی، مشکلاتی داشته که برایش پرونده‌ای تشکیل شده است. برای ما استعفا یا عدم استعفای پدرش، تاثیری در رسیدگی‌های قضایی ندارد.»

منظور او به «علی تاج»، آقازاده «مهدی تاج»، رییس پیشین «فدراسیون فوتبال ایران» بود. با این وجود طبق ادعای «احسان قاضی‌زاده هاشمی» نماینده مجلس شورای اسلامی، در آذرماه سال ۱۳۹۹ «خانواده تاج» به شکلی عجیب از پرونده فساد مالی گریخته بودند. دلیل رها شدن آن‌ها از این پرونده، ارتباط نزدیک مهدی تاج با ابراهیم رئیسی عنوان شده بود. ارتباطی که از دهه ۶۰ خورشیدی آغاز شد و تاکنون ادامه دارد.

با وجود ارتباط صمیمانه میان ابراهیم رئیسی به عنوان رییس‌جمهور کنونی و مهدی تاج، موضع‌گیری خبرگزاری رسمی دولت و مجرم خواندن رییس پیشین این فدراسیون را می‌توان نشانه‌ای ولو کم‌رنگ از تغییر موضع احتمالی دولت در قبال آقای تاج دانست. هرچند که مهدی تاج به برخی از خبرنگاران نزدیک به خود گفته است «هماهنگی‌‌های لازم» برای حضورش در روز انتخابات انجام شده و احتمالا او پیروز انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال خواهد بود.

ثبت نظر

صفحه‌های ویژه

شهدای بهایی جنگ ایران و عراق: سروش صادقی

۲۰ تیر ۱۴۰۱
کیان ثابتی
خواندن در ۵ دقیقه
شهدای بهایی جنگ ایران و عراق: سروش صادقی