close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
گزارش

اختصاصی ایران‌وایر: حقوق زیر خط فقر قهرمانان ورزش

۶ مرداد ۱۴۰۱
پیام یونسی‌پور
خواندن در ۶ دقیقه
«صندوق اعتباری حمایت از قهرمانان و پیش‌کسوتان ورزش»  موظف به حمایت از ورزشکاران مدال‌آور در رقابت‌های بین‌المللی و المپیک، پیش‌کسوتان ورزشی یا ورزشکارانی است که دچار مصدومیت‌های شدید شده‌اند
«صندوق اعتباری حمایت از قهرمانان و پیش‌کسوتان ورزش» موظف به حمایت از ورزشکاران مدال‌آور در رقابت‌های بین‌المللی و المپیک، پیش‌کسوتان ورزشی یا ورزشکارانی است که دچار مصدومیت‌های شدید شده‌اند
جواد فروغی تنها نامی است که «ایران‌وایر» به آن از میان اسامی فهرست ورزشکاران ایرانی که از صندوق اعتباری حمایت از قهرمانان و پیش‌کسوتان ورزش حقوق ماهیانه دریافت می‌کنند، اشاره می‌کند
جواد فروغی تنها نامی است که «ایران‌وایر» به آن از میان اسامی فهرست ورزشکاران ایرانی که از صندوق اعتباری حمایت از قهرمانان و پیش‌کسوتان ورزش حقوق ماهیانه دریافت می‌کنند، اشاره می‌کند
«صندوق اعتباری حمایت از قهرمانان و پیش‌کسوتان ورزش» بخشی از اعتبارات خود را به پرسنل صداوسیمای جمهوری اسلامی اختصاص داده است
«صندوق اعتباری حمایت از قهرمانان و پیش‌کسوتان ورزش» بخشی از اعتبارات خود را به پرسنل صداوسیمای جمهوری اسلامی اختصاص داده است

طبق اسنادی که به «ایران‌وایر» رسیده‌اند، «صندوق اعتباری حمایت از قهرمانان و پیش‌کسوتان ورزش» که موظف به حمایت از ورزشکاران مدال‌آور در رقابت‌های بین‌المللی و المپیک، پیش‌کسوتان ورزشی یا ورزشکارانی است که دچار مصدومیت‌های شدید شده‌اند، بخشی از اعتبارات خود را به پرسنل صداوسیمای جمهوری اسلامی اختصاص داده است.

در عین حال، براساس یکی از آخرین فهرست‌هایی که از این صندوق به «ایران‌‌وایر» رسیده است، حقوق ورزشکاران پارالمپیکی ایران که در رقابت‌های پارآسیایی و پارالمپیک مدال کسب کرده‌اند، کمتر از نصف حقوق پایه در سال ۱۴۰۱ بوده است.

صندوق اعتباری حمایت از قهرمانان و پیش‌کسوتان ورزش براساس تعریف اولیه‌ای که در دولت «محمد خاتمی» و دوران ریاست «محسن مهرعلیزاده» بر سازمان وقت تربیت بدنی برای آن شده بود، وظیفه داشت از ورزشکارانی که در دوران ورزش حرفه‌ای دچار مصدومیت جدی می‌شوند یا پیش‌کسوت‌های ورزش ایران در دوران بازنشستگی حمایت کند. اما این شرکت آرام‌آرام، بدون آن‌ که عملکرد روشنی در قبال ورزشکاران یا پیش‌کسوت‌های ورزش ایران داشته باشد، شرکت‌هایی را در زیرمجموعه خود بنا کرد که نه اساس‌نامه آن‌ها با وزارت ورزش یا صندوق حمایت قهرمانان هم‌خوانی دارد و نه وظیفه‌ای جز دریافت ردیف بودجه از وزارت ورزش دارند.

***

قهرمانان پارالمپیکی ایران چه‌قدر از صندوق حمایت از قهرمانان حقوق می‌گیرند؟

اردیبهشت سال جاری، «روح‌الله رستمی»، قهرمان پاراوزنه‌برداری ایران با انتشار پستی در صفحه اجتماعی خود اعلام کرد برای همیشه از تیم ملی وزنه‌برداری پارالمپیک ایران خداحافظی کرده است.

او دلیل این تصمیم خود را فشار مسوولان به پزشک معالجش برای فریب دادن و دروغ گفتن به او برای بازگشت زودهنگام و پیش از درمان کامل به تمرینات اعلام کرد. 

روح‌الله رستمی مدعی شد که پزشک او اعتراف کرده به دلیل فشارهای مسوولان، به او اجازه داده است سه هفته زودتر از موعد تمریناتش را آغاز کند تا حقوقش را قطع نکنند.

پس از انتشار این خبر، این سوال شکل گرفت که حقوق ماهیانه قهرمانان یا پیش‌کسوت‌های پارالمپیکی چه‌قدر است؟

براساس تصمیم «شورای عالی کار»، حداقل دستمزد ماهیانه کارگران در سال جاری به دو میلیون و ۶۵۵ هزار تومان افزایش یافته است.

«ایران‌وایر» به دلیل حفظ حریم خصوصی قهرمانان ورزشی ایران، از ارایه جزییات در مورد نام ورزشکارانی که تحت پوشش صندوق اعتباری حمایت از قهرمانان و پیش‌کسوتان هستند، خودداری می‌کند اما در فهرستی که به «ایران‌وایر» رسیده، ارقام دریافتی ورزشکاران پارالمپیکی ایران از دستمزد مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مراتب ناز‌ل‌تر است.

ارقام دریافتی ورزشکارانی که در رقابت‌های پارالمپیک ناشنوایان به مدال‌های طلا، نقره و برنز رسیده‌اند، از یک میلیون و ۱۰ هزار و ۸۰۸ تومان در ماه آغاز می‌شوند و در بالاترین پرداختی، به رقم یک میلیون و ۱۱۳ هزار و ۴۵۱ تومان می‌رسد.

در این فهرست، بخشی به نام «مستمری قهرمانان و ورزشکاران واجد شرایط در المپیک ۲۰۲۰ -  پارالمپیک ۲۰۲۰» وجود دارد که در آن فقط به برخی از ورزشکاران المپیکی و پارالمپیکی ایران که موفق به کسب مدال‌های طلا، نقره و برنز شده‌اند، مستمری ماهیانه تعلق می‌گیرد.

این جدول شامل ۲۴ ورزشکار المپیکی و پارالمپیکی است. نکته قابل تامل این‌ که از مجموع ۱۲ بازیکن تیم ملی والیبال نشسته ایران که در رقابت‌های پارالمپیک توکیو موفق به کسب مدال طلا شدند، تنها نام سه بازیکن به چشم می‌خورد که دریافتی آن‌ها یک میلیون و ۱۳۰ هزار و ۶۳ تومان مقرر شده است؛ یعنی حدود دو و نیم برابر کمتر از رقمی که به عنوان حقوق پایه وزارت کار در سال ۱۴۰۱ مقرر شده است.

ورزشکاران پارالمپیک ایران برای دریافت چنین ارقامی مجبور هستند تن به تمرین و مسابقه، حتی در شرایط مصدومیت بدهند.

چرا یک پاسدار تیرانداز بیشترین حقوق را میان ورزشکاران می‌گیرد؟

«جواد فروغی» تیرانداز عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که در رقابت‌های المپیک موفق به کسب مدال طلا شد و نخستین مدال کاروان تیراندازی با اسلحه بادی را برای کاروان ایران به دست آورد. رسانه‌‌‌های وابسته یا نزدیک به سپاه مانند «فارس»، «تسنیم» و «ورزش‌ سه» از پاسدار بودن او گفتند و درباره حضورش در سوریه، حماسه‌سرایی کردند. تصاویر او اما در فضای مجازی، با عکس‌هایی از تیراندازی نیروهای بسیج و سپاه به مردم ایران در اعتراضات سال ۱۳۸۸ و جنبش‌های سال ۱۳۹۶تا ۱۳۹۸ مقایسه شدند.

اندکی بعد، هم‌زمان با آغاز تحقیقات کمیته بین‌المللی المپیک در مورد وابستگی جواد فروغی به سپاه پاسداران، وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک ایران او را پرستار و کارمند «بیمارستان بقیه‌الله»، وابسته به سپاه پاسداران معرفی کردند؛ هرچند که مصاحبه‌هایش در صداوسیما مبنی بر حضور مستشاری‌ او در سوریه، باز هم بر حضورش در سپاه «قدس» صحه گذاشتند.

جواد فروغی تنها نامی است که «ایران‌وایر» به آن از میان اسامی فهرست ورزشکاران ایرانی که از صندوق اعتباری حمایت از قهرمانان و پیش‌کسوتان ورزش حقوق ماهیانه دریافت می‌کنند، اشاره می‌کند. او با دریافتی ماهیانه یک میلیون و ۹۳۲ هزار و ۲۵۵ تومان در ماه، فاصله‌ای چشم‌گیر در میزان دریافتی‌ با سایر ورزشکارانی دارد که در رقابت‌های المپیک و پارالمپیک مدال کسب کرده‌اند.

در این فهرست، فقط نام دو کشتی‌گیر ایرانی که در رقابت‌های المپیک و پارالمپیک حاضر بودند، به چشم می‌خورد که هر یک مبلغ ماهیانه یک میلیون و ۱۷۶ هزار و ۳۷۵ تومان از این صندوق دریافت می‌کنند.

یک لیست متمم نیز از سوی صندوق اعتباری حمایت از قهرمانان و پیش‌کسوتان ورزش تهیه شده است.

آیا تمام قهرمانان المپیک و پارالمپیک حقوق می‌گیرند؟

در لیست متممی که با نام «فهرست یکسان‌سازی جهت تصویب» از سوی صندوق اعتباری حمایت از قهرمانان و پیش‌کسوتان مشخص شده است، نام برخی از چهره‌های نام‌دار ورزش ایران که در رقابت‌های المپیک ۲۰۲۰ به مدال رسیدند، به چشم می‌خورد.

بالاترین رقم پیشنهادی که باید از سوی وزارت ورزش و جوانان مورد تصویب قرار بگیرد، متعلق به «حسن یزدانی»، کشتی‌گیر آزادکار ایران است. عدد پیشنهادی صندوق اعتباری ورزشکاران برای حقوق ماهیانه حسن یزدانی، حتی به نزدیکی حقوق پایه وزارت کار هم نمی‌رسد و به مراتب از آن پایین‌تر است.

در این جدول، ۲۰ ورزشکار المپیکی و پارالمپیکی حضور دارند که در رشته‌های کشتی، کاراته، وزنه‌برداری، تپانچه بادی، تیروکمان، پرتاب نیزه، والیبال نشسته و پرتاب وزنه در المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو به مدال رسیدند. پایین‌ترین رقم پیشنهادی برای حقوق ماهیانه این ورزشکاران، یک میلیون و ۱۱۵ هزار و ۳۰۵ تومان است.

هنوز مشخص نیست که این فهرست چه زمانی از سوی وزارت ورزش و جوانان تصویب خواهد شد.

این اسناد نشان می‌دهند بخش اعظمی از ورزشکاران مدال‌آور در رقابت‌های المپیک، پارالمپیک، جهانی و آسیایی هنوز از سوی صندوق حمایت از ورزشکاران هیچ دریافتی ماهیانه‌‌ای ندارند. این در حالی است که جواد فروغی، تیرانداز سپاه پاسداران از سال ۱۳۹۸، یعنی سه سال قبل از کسب مدال در رقابت‌های المپیک، از این صندوق به صورت ماهیانه حقوق دریافت می‌کرده است.

چرا سازمان صداوسیما از سبد کالای صندوق ورزشکاران سهم دارد؟در سند دیگری که به «ایران‌وایر» رسیده است، صندوق اعتباری حمایت از قهرمانان و پیش‌کسوتان ورزش در سال ۱۴۰۰ به برخی از پیش‌کسوتان ورزش ایران سبد کالا هدیه داده است.۲۸۹ نفر در فهرست دریافت کنندگان سبد کالا از سوی صندوق اعتباری قهرمانان قرار داشتند. بیشتر اعضای این فهرست را پیش‌کسوت‌های رشته‌های ورزشی تشکیل می‌دادند. اما میان آن‌ها، چهره‌هایی خاص و عجیب هم حضور داشتند؛ برای نمونه، در ردیف ۱۸۷، نام خانمی به چشم می‌خورد که مقابل رشته ورزشی‌ او، عنوان «هوادار» نوشته شده و آدرس محل سکونتش نیز خیابان «پاسداران» ذکر شده است.در ردیف ۹۷، ۷۳ و ۳۸ نیز نام دو زن و یک مرد با عنوان هوادار در شهر‌‌های دزفول، اندیشه و تهران به ثبت رسیده است. هیچ یک از این چهار نفر سابقه ورزشی ندارند و حتی منبع آگاه «ایران‌وایر» در وزارت ورزش و جوانان اطلاعی از هویت و چرایی تخصیص سبد کالای صندوق اعتباری به آن‌ها ندارد.نکته ویژه، سهم داشتن صداوسیمای جمهوری اسلامی در این فهرست است.در ردیف ۲۷۶، نام «مهدی علی‌مردای» و در ردیف ۲۷۷، نام «داود عابدی»، خبرنگاران «شبکه خبر» صداوسیما به چشم می‌خورد. در ردیف رشته ورزشی آن‌ها، هیچ توضیحی نوشته نشده است.طبق اطلاع «ایران‌وایر»، در سبد کالای صندوق اعتباری قهرمانان و پیش‌کسوتان ورزش، اقلامی مانند «برنج»، «روغن نباتی»، «عدس»، «لپه»، «لوبیا»، «ماکارونی» و برخی ادویه‌ها قرار دارند.بخش اعظمی از پیش‌کسوت‌های ورزش ایران که رسانه‌ها یا حتی جامعه از وضعیت مالی نامناسب آن‌ها مطلع هستند، در این فهرست جایی ندارند. 

ثبت نظر

گزارش

وحید اشتری؛ نیروی سرکوب، رییس بسیج، مدافع حرم و افشاگر سیسمونی‌گیت

۶ مرداد ۱۴۰۱
مجتبی هاشمی
خواندن در ۱۰ دقیقه
وحید اشتری؛ نیروی سرکوب، رییس بسیج، مدافع حرم و افشاگر سیسمونی‌گیت