close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
گزارش

اعتراضات کردستان؛ روایت شاهدان عینی از بازداشت معترضان در سنندج و سقز

۳۰ شهریور ۱۴۰۱
مریم دهکردی و هاوری یوسفی
خواندن در ۴ دقیقه
شاهدان عینی همچنین می‌گویند نیروهای یگان ویژه در اجتماعات شب گذشته از دو پهباد برای شناسایی معترضان استفاده کرده است.
شاهدان عینی همچنین می‌گویند نیروهای یگان ویژه در اجتماعات شب گذشته از دو پهباد برای شناسایی معترضان استفاده کرده است.
طی سه شب گذشته در جریان اعتراضات شهروندان سقز به کشته‌شدن مهسا امینی که بعد از بازداشت توسط ماموران گشت ارشاد رخ داد دستکم ۸۳ نفر در این شهر بازداشت شده‌اند.
طی سه شب گذشته در جریان اعتراضات شهروندان سقز به کشته‌شدن مهسا امینی که بعد از بازداشت توسط ماموران گشت ارشاد رخ داد دستکم ۸۳ نفر در این شهر بازداشت شده‌اند.

یک منبع مطلع به ایران‌وایر می‌گوید شامگاه سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ دستکم ۱۴ نفر از معترضان شهر سقز که عموما از ناحیه چشم هدف شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای و پلاستیکی نیروهای یگان ویژه قرار گرفته‌اند به مراکز درمانی شهر تبریز منتقل شده‌اند.

این منبع آگاه می‌گوید تعداد زیادی از آن‌ها بینایی هر دو یا یک چشم خود را از دست داده‌اند.

شاهدان عینی می‌گویند در برخی موارد شلیک از فاصله بسیار نزدیک و حدود یک متری معترضان انجام شده و آسیب شدیدی به مجروحان وارد شده است.

فواد قدیمی از معترضان دیوان‌دره‌ای نیز که شامگاه دوشنبه ۲۷ شهریور در جریان اعتراض‌ها به مرگ مهسا امینی بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی به‌شدت زخمی شده بود و در بخش ای‌سی‌یو بستری بود صبح روز چهارشنبه ۳۰ شهریورماه سال جاری جان خود را از دست داد.

بر اساس گزارش‌های رسیده به ایران‌وایر طی سه شب گذشته در جریان اعتراضات شهروندان سقز به کشته‌شدن مهسا امینی که بعد از بازداشت توسط ماموران گشت ارشاد رخ داد دستکم ۸۳ نفر در این شهر بازداشت شده‌اند.

یک منبع آگاه به ایران‌وایر می‌گوید بامداد روز چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ دو تن از شهروندان سقز به نام هیوا رسولی و احمد زارعی بازداشت شده و به مکانی نامعلوم منتقل شده‌اند.

این منبع آگاه همچنین از بازداشت میدیا رحیمی‌پور از فعالان مدنی شهر سقز خبر داده و گفته است که او یکشنبه ۲۷ شهریورماه به دست نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

اتحادیه آزاد کارگران نیز از بازداشت مسعود کردپور و خسرو کردپور از روزنامه‌نگاران و مسئولین آژانس خبری موکریان خبر داده‌اند.

بنا بر این گزارش این دو برادر روزنامه‌نگار شامگاه سه‌شنبه ۲۹ شهریور توسط نیروهای امنیتی بوکان بازداشت شده و از سرنوشت آنها اطلاع دقیقی در دست نیست.

آخرین وضعیت شهرهای کردستان پس از ۵ روز اعتراض

طبق اطلاع ایران‌وایر امروز چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ فضای شهرهای سنندج و سقز بسیار نظامی و امنیتی است.

فعالان مدنی در سنندج می‌گویند در حیاط فرمانداری این شهر را تعداد زیادی از تجهیزات نظامی، یگان ویژه و نیروهای امنیتی و نیروهای امنیتی پر کرده‌اند.

به گفته شهروندان نیروهای یگان ویژه در اطراف میادین فردوسی و اقبال شهر سنندج مستقر هستند.

یک منبع مطلع به ایران‌وایر می‌گوید علیرغم اینکه اعتراضات شهروندان سنندج عموما عصرها شکل می‌گیرد اما برای ایجاد رعب و وحشت سراسر شهر مملو از نیروهای یگان ویژه است «گویی مانور حضور دارند.»

بر اساس آنچه شهروندان سنندج می‌گویند علاوه بر حضور پرشمار نیروهای امنیتی و یگان ویژه، ماشین‌های آب‌پاش هم در اطراف میادین شهر دیده می‌شوند.

در یکی ازخیابان‌های منتهی به میدان اقبال دو اتوبوس پر از نیروهای یگان ویژه مستقر شده تا به محض بروز هر گونه تجمع یا اعتراضی وارد عمل شوند و جایشان را با بازداشت شدگان عوض کنند. به گفته منابع آگاه از همین اتوبوس‌ها برای انتقال بازداشت‌شدگان به بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها استفاده می‌شود.

بر اساس آن اطلاعات دریافتی نیروهای یگان ویژه و موتورسواران این یگان در اداره آب و فاضلاب در منطقه غفور شهرستان سنندج و حیاط بزرگی که در پشت ساختمان اداری آن قرار دارد مستقر هستند.

این تنها مکان غیرنظامی نیست که بر خلاف کنواسیون‌های بین‌المللی از آن استفاده نظامی شده است.

به گفته ساکنان شهر سنندج از حیاط اداره دخانیات این شهر نیز به همین منظور استفاده می‌شود.

به گفته فعالان مدنی با توجه به فضایی که در شهر برقرار است احتمال گسترده شدن سرکوب اعتراضات در سنندج بسیار بالاست.

روایت شاهدان عینی از بازداشت معترضان در سنندج و سقز

از شمار دقیق بازداشت شدگان تجمعات اخیر در شهرهای کردستان اطلاع دقیقی در دست نیست. احراز هویت بسیاری از آن‌ها نیز هنوز ممکن نشده است اما گزارش‌ها از شمار بالای شهروندان بازداشت شده در سنندج و سقز حکایت دارد.

هویت دو تن از بازداشت شدگان در اعتراضات شب گذشته سنندج گشین محمدیان و فرهاد سنندجی اعلام شده است.

ماهرو هدایتی و بهار زنگی‌بند  و شماری دیگر از فعالان مدنی و اعضای انجمن ژیوانو در سنندج توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

اعتراضات کردستان؛ روایت شاهدان عینی از بازداشت معترضان در سنندج و سقز

شامگاه دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ شجاع روشن و دانیال صبوری از اهالی سنندج و احسان فتاحی از شهروندان کامیاران  بازداشت شده و به مکانی نامعلوم منتقل شده‌اند.

روز گذشته همزمان با اعتراضات شهروندان در سنندج آزاده جماعتی بعد از احضار به اداره اطلاعات سنندج بازداشت شده است.

احمد غلامی همسر خانم جماعتی از فیلمسازان شناخته شده کرد نیز بعد از بازداشت همسرش به دست اداره اطلاعات سنندج بازداشت شده است.

احمد غلامی و همسرش آزاده جماعتی
احمد غلامی و همسرش آزاده جماعتی

یکی از شاهدان عینی در اعتراضات سنندج به ایران‌وایر می‌گوید: « من شخصا شاهد بازداشت هفت نفر بودم. در یکی از موارد فرد بازداشتی را که نوجوان بود شاید بیش از ۱۶ سال نداشت به قدری با خشونت مورد ضرب و شتم قرار دادند که تمام سر و صورتش از ضربه‌های باتون خونین و کبود بود.

یکی دیگر از شهروندان سنندج به ایران‌وایر می‌گوید: « انقدر برای بازداشت آدم‌ها عجله دارند که صبر نمی‌کنند ماشین یا اتوبوس‌هایی که برای اینکار دارند برسد. بازداشتی را سوار موتور می‌کردند و می‌بردند. به کجا؟ خدا می‌داند.»

شاهدان عینی همچنین می‌گویند نیروهای یگان ویژه در اجتماعات شب گذشته از دو پهباد برای شناسایی معترضان استفاده کرده است.

طبق اطلاع ایران‌وایر زنان نقش پررنگ و تعیین‌کننده‌ای در اعتراضات این روزهای شهرهای مختلف ایران دارند.

یک شاهد عینی به ایران‌وایر می‌‌گوید روز گذشته اعتراضات در شهر سنندج با حضور زنی با لباس سپید آغاز شد و نیروهای امنیتی هم بدون هیچ ابایی او را زیر مشت و لگد گرفتند.

شمار زیادی از این زنان علیرغم اینکه انواع و اقسام خشونت فیزیکی و ضرب و شتم را تحمل کرده‌اند اما در صحنه اعتراض باقی مانده‌اند و خیابان را ترک نکردند.

 

 

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

تصویری

گزارش تصویری از تجمعات گسترده این روزهای تهران

۳۰ شهریور ۱۴۰۱
گزارش تصویری از تجمعات گسترده این روزهای تهران