close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
گزارش

اقتدار سپاه؛ حمله به  مقر احزاب کُرد و کودکانی که ترسیدند

۷ مهر ۱۴۰۱
آوات پوری
خواندن در ۷ دقیقه
روز چهارشنبه ششم مهر ۱۴۰۱، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اردوگاه‌های مرکزی احزاب سیاسی کُرد در خاک اقلیم کردستان را هدف حملات پهپادی و موشکی گسترده قرار داد.
روز چهارشنبه ششم مهر ۱۴۰۱، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اردوگاه‌های مرکزی احزاب سیاسی کُرد در خاک اقلیم کردستان را هدف حملات پهپادی و موشکی گسترده قرار داد.
روز چهارشنبه ششم مهر ۱۴۰۱، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اردوگاه‌های مرکزی احزاب سیاسی کُرد در خاک اقلیم کردستان را هدف حملات پهپادی و موشکی گسترده قرار داد.
روز چهارشنبه ششم مهر ۱۴۰۱، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اردوگاه‌های مرکزی احزاب سیاسی کُرد در خاک اقلیم کردستان را هدف حملات پهپادی و موشکی گسترده قرار داد.
در جریان این حملات، دست‌کم ۱۲ نفر کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند که بر اساس اخبار منتشر شده در رسانه‌های اقلیم کردستان، بیشتر آن‌ها شهروندان عادی بودند.
در جریان این حملات، دست‌کم ۱۲ نفر کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند که بر اساس اخبار منتشر شده در رسانه‌های اقلیم کردستان، بیشتر آن‌ها شهروندان عادی بودند.
اقتدار سپاه؛ حمله به  مقر احزاب کُرد و کودکانی که ترسیدند

 

روز چهارشنبه ششم مهر ۱۴۰۱، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اردوگاه‌های مرکزی احزاب سیاسی کُرد در خاک اقلیم کردستان را هدف حملات پهپادی و موشکی گسترده قرار داد. در جریان این حملات، دست‌کم ۱۲ نفر کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند که بر اساس اخبار منتشر شده در رسانه‌های اقلیم کردستان، بیشتر آن‌ها شهروندان عادی بودند.

این حملات در حالی رخ دادند که اعتراضات سراسری در ایران برای دوازدهمین روز پیاپی ادامه داشت. به دنبال این حملات، ویدیوهایی از کودکان و شهروندان عادی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شدند؛ تصاویری که علامت سوال بزرگی بر ادعای سپاه پاسداران مبنی بر هدف گرفتن مواضع نظامی احزاب کُرد ایجاد کردند. 

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کدام مواضع نظامی را هدف حمله قرار داده است که کودکان، زنان و شهروندان عادی از ترس پناه می‌گیرند و آسیب می‌بینند. 

با «هاوری یوسفی»، پژوهش‌گر حوزه علوم اجتماعی و عضو تحریریه «ایران‌وایر» و «هه‌وراز احمد»، خبرنگار خبرگزاری «شارپرس» به گفت‌وگو نشستیم. 

***

«هه‌وراز احمد» روز چهارشنبه ششم مهر در زمان حملات پهپادی و موشکی به مقر حزب «کومله زحمت‌کشان کردستان» در روستای «دی‌علی» بود. او می‌گوید با چشمان خودش پرواز پهپادها با ارتفاع کم بر فراز کمپ را دیده است. 

هه‌وراز احمد می‌گوید اردوگاه کومله زحمتکشان کردستان در زمان حمله تقریبا تخلیه شده بوده است. از این رو، حملات با وجود این که باعث خرابی و ویرانی بخش زیادی از ارگان‌های حزب شده‌، خسارات جانی آن‌چنانی به دنبال نداشته و تنها سه پیشمرگ به صورت سطحی زخمی شده‌اند.

او می‌گوید نیروهای امنیتی اقلیم کردستان در زمان حمله، خود را به محل حمله رسانده‌ اما پیشمرگ‌های کومله به آن‌ها توصیه کرده‌ بودند از محل دور شوند تا کارشان با جمهوری اسلامی به خاطر دفاع از آن‌ها «بیخ» پیدا نکند.

به گفته هه‌وراز احمد، به خاطر احتمال تداوم حملات در روزهای آینده، دانشگاه‌ها و مدارس شهر «کوی‌سنجق» تعطیل اعلام و دانشجویان با اتوبوس‌هایی که دانشگاه در اختیار آن‌ها گذاشته بود، روانه‌ شهرستان‌های محل زندگی خود شده‌اند. 

۱۰ ساعت بعد از وقوع حمله نیز آثار ترس و اضطراب را در لحن او می‌توان تشخیص داد. کودکانی که در چند متری وقوع این حملات بوده‌اند، چه کشیده‌اند؟

حزب دموکرات کردستان ایران (حدکا)

«هاوری یوسفی»، پژوهش‌گر حوزه علوم اجتماعی کمپ‌های پناهندگان سیاسی و اردوگاه‌های نظامی احزاب کُرد در اقلیم کردستان را به خوبی می‌شناسد. او می‌گوید: «اردوگاه‌ه نظامی و کمپ‌های پناهندگان سیاسی اولین حزب در ۱۰ کیلومتری شهر کوی‌سنجق، از توابع اربیل قرار دارد. اردوگاه نظامی این حزب که به قلعه دموکرات شناخته می‌شود، با دیوارهای بلند پادگان‌طور از محل سکونت شهروندان و پناهندگان کُرد ایرانی جدا شده است.» 

توضیح می‌دهد: «در نزدیکی قلعه دموکرات، سه کمپ پناهندگان قرار دارند که محل سکونت و زندگی خانواده‌های پیشمرگ‌های این حزب هستند. این کمپ‌ها با نام‌های آزادی، امیریه و زه‌ویه سپی با فاصله‌های کم از هم‌دیگر در مسیر قلعه دموکرات به سمت شهر کوی‌سنجق قرار گرفته‌اند. هیچ نیروی نظامی‌ در این کمپ‌ها نیست. پیشمرگ‌ها هم با لباس نظامی در این کمپ‌ها تردد نمی‌کنند. آن‌ها روزانه برای انجام وظایف حزبی به قلعه دموکرات می‌روند و شب‌ها و روزهای تعطیل مانند دیگر شهروندان و پناهندگان به محل زندگی خود نزد خانواده‌هایشان در سه کمپ دیگر برمی‌گردند.»

یوسفی می‌گوید: «در کمپ‌های پناهندگان، مدرسه، مرکز درمانی، پارک، مهد کودک و کتابخانه برای استفاده شهروندان قرار دارند. تمامی این اماکن تحت نظارت حکومت اقلیم کردستان تاسیس شده و مدیریت می‌شوند. معلمان و کارکنان دبستان روژهه‌لات در کمپ آزادی توسط حکومت اقلیم کردستان استخدام می‌شوند. کارکنان لزوما از پناهندگان نیستند و در بسیاری موارد از شهروندان اقلیم کردستان هستند. کتاب‌ها و برنامه آموزشی این مدرسه هم از سوی وزارت آموزش حکومت اقلیم تدوین می‌شوند.»

او معتقد است حمله به این کمپ‌ها عملا هیچ تفاوتی با حمله به مرکز شهر اربیل یا سلیمانیه و هدف قرار دادن شهروندان عراقی ندارد، زیرا علاوه بر پناهندگان سیاسی، ممکن است شهروندان اهل کوی‌سنجق نیز از امکانات موجود در این کمپ‌ها استفاده کنند: «این امر مخصوصا در باره مرکز درمانی کمپ آزادی بسیار رایج است.»

هه‌وراز احمد درباره حمله روز گذشته به کمپ‌های پناهندگان در کوی‌سنجق می‌گوید: «اطراف مدرسه روژهه‌لات هدف اصابت موشک قرار گرفته‌اند و باعث فرو ریختن پنجره‌ها و بخشی از سقف آن شده است.»

تصاویر منتشر شده پس از حمله نشان می‌دهند که تعدادی از کودکان کمپ بلافاصله به تپه‌های اطراف منتقل شده‌اند تا از حملات احتمالی دیگر در امان باشند. 

او می‌گوید: «چه‌قدر کودکان که به زیر صخره‌ای خزیده‌ و طفل‌های معصوم مثلا پناه گرفته‌اند. اما آن‌ها فقط ترسیده‌اند، چه می‌دانند پناه یعنی چه، فقط دارند می‌ترسند.»

آیا سپاه پاسداران نمی‌داند غیرنظامیان و کودکان هم در این کمپ‌ها سکونت دارند؟ پاسخ این سوال را هاوری یوسفی می‌دهد: «سپاه پاسداران از مختصات نقطه به نقطه‌ این کمپ‌ها مطلع است؛ حتی به خوبی می‌داند که چه کسانی در کدام خانه‌ها ساکن هستند. هدف قرار دادن این کمپ‌ها تعمدی است تا از این راه مردم منطقه و حکومت اقلیم کردستان را تحت فشار قرار دهند.»

هه‌وراز احمد در باره آمار تلفات جانی حملات روز گذشته به اردوگاه و کمپ‌های حزب دموکرات می‌گوید؛ پنج نفر کشته و ۹ کودک و ۲۳ تن دیگر زخمی شدند که عموما شهروندان عادی هستند.

یکی از جان‌باختگان حمله روز چهارشنبه، «شیما کنعانی» (ریحانه)، اهل سنندج است؛ زن باردار جوانی که تنها دو هفته تا به‌ دنیا‌ آمدن پسرش «وانیار» باقی مانده بود اما در جریان حمله به شدت زخمی شد و در نهایت در بیمارستان جان باخت. با وجود تلاش پزشکان برای نجات نوزادش و انجام عمل سزارین اما او هم طاقت نیاورد و پس از چند ساعت جان باخت.

این نخستین باری نیست که کمپ‌های حزب دموکرات مورد حمله نظامی سپاه پاسداران قرار می‌گیرند. سپاه پاسداران مرداد ۱۳۷۶ به عمق ۲۵۰ کیلومتری مرزهای اقلیم کردستان لشکر کشید و آن‌ها را توپ‌باران کرد. مرداد ۱۳۹۷ نیز حملات موشکی گسترده‌ای به محل جلسه کمیته مرکزی حزب دموکرات کردستان در قلعه دموکرات رخ داد که در نتیجه آن، ۱۶ نفر کشته و بیش از ۵۰ تن دیگر زخمی شدند.

حزب آزادی کردستان (پاک)

اردوگاه نظامی «حزب آزادی کردستان» (پاک) در چند کیلومتری شهر «پردی» از توابع اربیل قرار دارد. این اردوگاه  نیز روز گذشته هدف حملات گسترده پهپادی و موشکی قرار گرفت. در نتیجه این حملات، دست‌کم شش پیشمرگ پاک کشته و ۲۷ تن دیگر زخمی شدند.

پاک اردوگاه دیگری به اسم «پاک‌شهر» دارد که محل سکونت شهروندان عادی و خانواده‌های پیشمرگ‌ها است. روز گذشته این اردوگاه هدف حمله قرار نگرفت.

کومله، سازمان کردستان حزب کمونیست ایران

اردوگاه «کومله سازمان کردستان حزب کمونیست ایران» در روستای «زرگویز» در نزدیکی شهر سلیمانیه قرار دارد. در داخل این اردوگاه نیز مرکز درمانی، مهد کودک، پارک، کتابخانه، سالن اجتماعات و سالن ورزشی برای استفاده شهروندان عادی وجود دارد. مختصات این اردوگاه به گونه‌ای است که مرز و دیوار آن‌چنانی بین آن با محل زندگی شهروندان در روستای زرگویز نیست، به طوری که مردم روستا نیز از امکانات این اردوگاه استفاده می‌کنند. در این درمانگاه آمبولانس‌های وزارت بهداشت اقلیم کردستان عراق فعالیت می‌کنند، از این رو مردم روستای زرگویز که همگی از اهالی اقلیم کردستان هستند، از مراجعه‌کنندگان اصلی این مرکز درمانی هستند.

هم‌زمان، فرزندان خانواده‌های پیشمرگ‌ها از مدرسه این روستا برای تحصیل استفاده می‌کنند. روابط بین مردم منطقه با پناهندگان سیاسی و پشمرگ‌ها در این روستا بسیار صمیمانه و دوستانه است، به طوری که مدیریت اردوگاه عملا مسوولیت تامین آب و برق برخی از خانواده‌های اطراف اردوگاه را که از شهروندان اقلیم کردستان عراق هستند، برعهده گرفته است.

جالب است که گورستان مردم روستای زرگویز، اعضای حزب و خانواده‌های آن‌ها نیز مشترک است و در داخل اردوگاه قرار دارد. با توجه به این نکات، می‌توان به این نتیجه رسید که هدف قرار دادن اردوگاه کومله، سازمان کردستان حزب کمونیست ایران عملا به معنی حمله به مردم روستای زرگویز است.

کومله زحمتکشان کردستان و کومله کردستان ایران

اردوگاه کومله زحمتکشان کردستان در روستای دی‌علی در نزدیکی روستای زرگویزه‌له واقع شده است. مختصات این اردوگاه که به کمپ «بانه‌گه‌وره» نیز شناخته می‌شود، به گونه‌ای است که با مردم روستای دی‌علی در هم‌زیستی کامل باشند. آن‌ها از یک مرکز درمانی در داخل کمپ استفاده می‌کنند.

اردوگاه حزب کومله کردستان ایران در روستای زرگویزه‌له و در نزدیکی اردوگاه کومله زحمتکشان کردستان ایران قرار دارد. فرزندان اعضای این دو حزب در مدرسه روستای زرگویزه‌له تحصیل می‌کنند. به طور کلی، خط و مرز مشخصی بین مردم این مناطق با خانواده‌های پیشمرگ‌ها و پناهندگان سیاسی وجود ندارد و حمله به این اردوگاه‌ها نیز عملا به معنی حمله مردم این روستاها است.

اردوگاه کومله پیش از انشعاب‌های سال‌های اخیر به اردوگاه زرگویز منحصر می‌شد و از سال ۱۳۷۲ تاکنون هدف حملات این چنین گسترده قرار نگرفته بود. در مهرماه سال ۱۳۷۲، به دنبال موشک‌باران این اردوگاه توسط سپاه پاسداران، شمار زیادی از اعضای این حزب زخمی شدند. همان سال مینی‌بوس حامل خانواده‌های پیشمرگ‌های کومله در مسیر برگشت از سلیمانیه به زرگویز هدف حمله مسلحانه قرار گرفت. مهاجمان در این حمله سرنشینان مینی‌بوس را به گلوله بسته  و بیشتر آن‌ها را کشتند.

در حال حاضر رهبران احزاب کُرد همگی بر این باور هستند که هدف جمهوری اسلامی از حمله به آن‌ها، انحراف اذهان عمومی و جامعه جهانی از اعتراضات سراسری است؛ هدفی که دست‌کم در این یک مورد خاص به سختی می‌توان گفت به آن دست پیدا کرده است.

ثبت نظر

اخبار

مجلس خبرگان از سرکوب اعتراضات مردمی حمایت کرد

۷ مهر ۱۴۰۱
خواندن در ۱ دقیقه
مجلس خبرگان از سرکوب اعتراضات مردمی حمایت کرد