close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
گزارش

بی خبری از الناز رکابی؛ روز اول بازگشت به ایران در هتل بازداشت بوده

۲۹ مهر ۱۴۰۱
ایران وایر
خواندن در ۴ دقیقه
از «الناز رکابی»، صخره‌نورد ملی‌پوش ایرانی و خانواده‌اش خبر دقیقی در دست نیست.
از «الناز رکابی»، صخره‌نورد ملی‌پوش ایرانی و خانواده‌اش خبر دقیقی در دست نیست.
به خانواده رکابی گفته شده به کسانی که سراغی از او می‌گیرند، بگویند حالش خوب است و علاقه‌ای به صحبت کردن ندارد
به خانواده رکابی گفته شده به کسانی که سراغی از او می‌گیرند، بگویند حالش خوب است و علاقه‌ای به صحبت کردن ندارد

از «الناز رکابی»، صخره‌نورد ملی‌پوش ایرانی و خانواده‌اش خبر دقیقی در دست نیست. منبع خبری «ایران‌وایر» پنج‌شنبه شب (۲۸ مهر ۱۴۰۱) خبر داد که به خانواده رکابی گفته شده به کسانی که سراغی از او می‌گیرند، بگویند حالش خوب است و علاقه‌ای به صحبت کردن ندارد! 

***

منبع خبری که پیش از این خبرهای مربوط به انتقال اجباری الناز رکابی به سفارت جمهوری اسلامی در سئول و بازداشت برادرش، «داوود رکابی» به دست اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در اختیار این رسانه قرار داده بود، گفته است: «خانواده‌ الناز رکابی هم دقیقا نمی‌دانند او کجا است، فقط می‌دانیم او روز اول را در یکی از اتاق‌های هتل المپیک به صورت بازداشت نگه‌داری شده بود.» 

منبع «ایران‌وایر» با اشاره به استوری منتشر شده در صفحه برادر الناز رکابی می‌گوید: «نمی‌گویم این متن را خودش نوشته یا ننوشته است اما او هنوز جواب تلفن اطرافیانش را نمی‌دهد.» 

داوود رکابی پنج‌شنبه شب در صفحه اینستاگرام خود از پی‌گیری دوستان و هواداران خواهرش تشکر کرده بود. 

چک ضمانت، بازی تکراری وزارت ورزش با ورزشکاران 

«پرهام قبادی»، خبرنگار ارشد بخش فارسی «بی‌بی‌سی» در صفحه توییتر خود به نقل از یک منبع آگاه، از حبس خانگی الناز رکابی به بهانه مراقبت خبر داده است. 

او هم‌چنین نوشته است که الناز رکابی پیش از آن‌ که از کشور خارج شود، چکی به ارزش یک میلیارد تومان به عنوان وثیقه در اختیار فدراسیون صخره‌نوردی ایران قرار داده بود. 

گفته شده است که این چک، بدون تاریخ و با وکالت تام در اختیار رییس فدراسیون صخره‌نوردی قرار دارد. 

گرفتن چک ضمانت از ورزشکاران پیش از اعزام به رقابت‌های جهانی تازگی ندارد. بهمن ۱۳۹۹، «ایران‌ایر» به اطلاعاتی دست یافت که نشان می‌داد به دستور وزارت ورزش و جوانان، از بهار ۱۳۹۹ هر ورزشکار یا تیم ورزشی که قصد خروج از کشور و حضور در رقابت‌های جهانی یا آسیایی را داشته باشد، باید چک ضمانتی به ارزش بیش از یک میلیارد تومان در اختیار فدراسیون آن رشته ورزشی یا وزارت ورزش و جوانان قرار دهد. 

ابتدا، در پاییز سال ۱۳۹۸، پیش از آغاز همه‌گیری کرونا و لغو تمامی رقابت‌های ورزشی، کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان به دلیل نگرانی از پناهنده شدن ورزشکاران، بسیاری از سفرهای برون‌مرزی ورزشکاران و تیم‌های ورزشی را لغو کردند. تیم‌های ملی بدمینتون، کشتی، شطرنج و ژیمناستیک ایران نخستین قربانیان تصمیم مشترک وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک ایران بودند. 

اما از آغاز سال ۱۳۹۹ تصمیم بر این شد که به غیر از تیم‌ فوتبال ایران و هم‌چنین باشگاه‌های این رشته ورزشی که قصد حضور در رقابت‌های آسیایی را دارند، از سایر رشته‌های ورزشی برای بازگشت به کشور، چک ضمانت به ارزش یک تا ۱۰ میلیارد تومان گرفته شود. 

آیا ممکن است زمین خانوادگی الناز رکابی مصادره شود؟ 

الناز رکابی نیز از این قاعده مستثنی نبود. اما در یک مورد به نظر می‌رسد که قوانین در مورد او سخت‌گیرانه شده است. منبع «ایران‌وایر» تایید کرده که الناز رکابی تهدید شده است زمین خانوادگی‌ او را به ارزش ۱۰ میلیارد تومان مصادره خواهند کرد. 

به گفته منبع «ایران‌وایر»، این تهدید را هم در کمیته ملی المپیک به اطلاع او و اطرافیانش رسانده‌اند و هم شخص وزیر ورزش در دیداری که با این صخره‌نورد داشته، گفته است در صورت خروج از کشور، انجام مصاحبه با رسانه‌ها یا آغاز فعالیت‌های حساسیت‌ برانگیز در صفحات اجتماعی‌ خود، زمین خانوادگی‌ او مصادره خواهد شد. 

الناز رکابی پیش از این در مصاحبه‌ای گفته بود: «فدراسیون به هیچ عنوان هزینه‌های اعزام ورزشکاران را پرداخت نمی‌کند و من هم اگر به مسابقات اعزام می‌شوم، صرفاً به خاطر هزینه‌های شخصی خودم بوده است و یا توسط اسپانسر هزینه‌ها پرداخت می‌شود.» 

او مهر ۱۳۹۸ در گفت‌‌وگویی اختصاصی با «ایران‌وایر» نیز گفته بود که در زمینه مشکلات مالی، فدراسیون صخره‌نوردی ایران را مقصر نمی‌داند، چون این فدراسیون پولی ندارد که خرج ورزشکارانش کند. 

وزارت ورزش که بودجه‌ای در اختیار ورزشکاران برای اعزام به خارج از کشور و رقابت‌های بین‌المللی قرار نمی‌دهد، زمین خانوادگی آن‌ها را نیز در خطر مصادره قرار می‌دهد. 

«حمید سجادی»، وزیر ورزش و جوانان جمهوری اسلامی پس از دیدار اجباری با الناز رکابی، به رسانه‌های جمهوری اسلامی گفته بود: «الناز رکابی شرمنده مردم ایران است.» 

الناز رکابی اما میان استقبال گرم مردم ایران وارد کشور شد و هنوز اجازه دسترسی آزادانه به تلفن همراهش را ندارد.

منبع خبری «ایران‌وایر» به عنوان آخرین جمله می‌گوید: «یک نفر ناشناس با اعضای خانواده‌اش تماس گرفته گفته است می‌گوید حال الناز خوب است اما ما باور نمی‌کنیم.» 

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

گزارش

انتقال غیرمنتظره عالیه مطلب زاده از بیمارستان به مکانی نامعلوم

۲۹ مهر ۱۴۰۱
ایران وایر
خواندن در ۵ دقیقه
انتقال غیرمنتظره عالیه مطلب زاده از بیمارستان به مکانی نامعلوم