close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
گزارش

جمعه خونین خاش؛ درخواست برگزاری رفراندوم با نظارت بین‌المللی

۱۴ آبان ۱۴۰۱
شهره مهرنامی
خواندن در ۴ دقیقه
شهرهای زاهدان، خاش، سراوان، ایرانشهر و راسک در استان سیستان و بلوچستان روز جمعه ۱۳ آبان شاهد تجمع گسترده مردم معترض پس از برگزاری نماز جمعه بود، اما در این بین، تظاهرات خاش با تیراندازی گسترده ماموران امنیتی روبرو شد
شهرهای زاهدان، خاش، سراوان، ایرانشهر و راسک در استان سیستان و بلوچستان روز جمعه ۱۳ آبان شاهد تجمع گسترده مردم معترض پس از برگزاری نماز جمعه بود، اما در این بین، تظاهرات خاش با تیراندازی گسترده ماموران امنیتی روبرو شد
اعتراضات در حالی در شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان ادامه یافت که پیش از حضور مردم در خیابان‌ها، مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان سخنان تندی علیه جمهوری اسلامی بیان کرد
اعتراضات در حالی در شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان ادامه یافت که پیش از حضور مردم در خیابان‌ها، مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان سخنان تندی علیه جمهوری اسلامی بیان کرد

همزمان با خواست «مولوی عبدالحمید»، امام جماعت اهل سنت زاهدان، برای برگزاری رفراندوم در ایران با نظارت نهادهای بین‌المللی، شلیک ماموران به مردم معترض خاش، یک جمعه خونین دیگر را رقم زد.

***

شهرهای زاهدان، خاش، سراوان، ایرانشهر و راسک در استان سیستان و بلوچستان روز جمعه ۱۳ آبان شاهد تجمع گسترده مردم معترض پس از برگزاری نماز جمعه بود، اما در این بین، تظاهرات خاش با تیراندازی گسترده ماموران امنیتی روبرو شد.

در تصاویر ویدیویی اعتراضات شهر خاش که در شبکه های اجتماعی منتشر شده، صدای تیراندازی پی در پی به گوش می‌رسد و شهروندان حاضر از شلیک ماموران به مردم خبر می دهند.

 

جمعه خونین خاش

در این اعتراضات یک خودروی نیروی انتظامی به آتش کشیده شده و معترضان به سمت ماموران امنیتی سنگ پرت می‌کنند. ویدیوهای دیگری نیز از انتقال مجروحان به بیمارستان خاش و تجمع مردم مقابل اورژانس این بیمارستان منتشر شده است.

کانال تلگرامی «کمپین فعالین بلوچ» که اخبار این استان را منتشر می‌کند، با انتشار تصاویری از کشته شدگان و زخمی‌ها، نوشت که وضعیت بیمارستان این بحرانی بوده و انتقال مجروحان در طول روز ادامه داشته است. 

این کانال گزارش داد که مردم تعدادی از کشته‌ها را از بیمارستان خارج کرده و در حالی که شعار «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر بسیجی» سر می‌دادند، آن‌ها را به خانه‌هایشان بردند. در این تصاویر، دست کم سه کودک و نوجوان نیز در میان زخمی‌ها و کشته شدگان دیده می‌شوند.

در همین رابطه، کانال تلگرامی «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران» با اشاره به تیراندازی به سمت کودکان در سیستان و بلوچستان، کشتار مردم معترض را محکوم کرد و خواستار خویشتنداری نیروهای نظامی در شلیک به کودکان و نوجوانان شد.

 

راسک به اعتراضات پیوست

گزارش‌ها همچنین حاکی از تجمع اعتراضی مردم شهر راسک در جنوب استان سیستان و بلوچستان در روز جمعه است. مردم این شهر که پس از نماز جمعه راهپیمایی کردند با در دست داشتن پلاکاردهایی خواستار مجازات عاملان کشتار جمعه خونین زاهدان در هشتم مهر شدند. آن‌ها همچنین حمایت خود را از پیام‌های روحانیون و علمای اهل تسنن که از مردم حمایت کرده بودند، اعلام کردند.

در ادامه اعتراضات، معترضان جاده ترانزیتی چابهار به سرباز در فیروزآباد راسک را نیز با روشن کردن آتش و ایجاد موانع، بستند.

همزمان، معترضان در ایرانشهر و سراوان هم به خیابان رفتند. نیروهای امنیتی در سراوان به سمت معترضانی که از مسجد نور خارج شده بودند گاز اشک‌آور شلیک کردند. 

در تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، فضای اطراف مسجد نور سراوان ملتهب است و صدای تیراندازی به گوش می‌رسد.

در زاهدان نیز معترضان بار دیگر به خیابان‌ها رفته و علیه علی خامنه‌ای و بسیج شعار دادند. در برخی از تصاویر منتشر شده از این شهر، معترضان شعار می‌دهند: «از زاهدان تا کردستان، جانم فدای ایران.»

 در پی این اعتراضات، تصاویری از تیراندازی ماموران به سوی معترضان و مقاومت مردم در زاهدان منتشر شد.

 

مولوی عبدالحمید: رفراندوم برگزار کنید

اعتراضات در حالی در شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان ادامه یافت که پیش از حضور مردم در خیابان‌ها، مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان سخنان تندی علیه جمهوری اسلامی بیان کرد.

او با بیان این‌که افرادی ۴۳ سال پیش یک قانون اساسی برای همان دوران نوشتند گفت که قانون در این مدت باید تغییر می‌کرد. او با بیان اینکه همان قانونی که بیش از چهل سال پیش نوشته شده هم کاملا اجرا نشده است، گفت: «این قانون نسبت به زنانی که امروز در اعتراضات بیشترین فریاد و صدا از آن‌هاست، تبعیض‌های فراوانی روا می‌دارد.»

او با انتقاد از خشونت حکومت در سرکوب معترضان گفت: «ملتی را که ۵۰ روز است در خیابان‌ها اعتراض می‌کند، نمی‌توانید با کشتن و زندان و زدن، عقب برانید.»

مولوی عبدالحمید اضافه کرد: «الان اکثریت مردم ناراضی‌اند. اگر قبول ندارید، یک رفراندوم با حضور ناظران بین‌المللی برگزار کنید و نتیجه آن را بپذیرید.»

عبدالحمید اسماعیل‌زهی اما در بخش دیگری از خطبه‌های خود به گرفتن «اعترافات اجباری» و مجازات برگشت‌ناپذیر اعدام اعتراض کرد و گفت: «چه‌قدر به قوه قضاییه هشدار داده شد درباره این اعدام‌ها که خلاف سیره اسلام است؛ این اعدام‌ها را از کجا آوردید که هر چیزی را محاربه می‌دانید و برایش مجازات اعدام در نظر می‌گیرید؟»

این سخنان او در حالیست که همزمان، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی تعدادی از جوانان معترض را در تهران به اتهام محاربه محاکمه می‌کند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان «تبعیض و نابرابری در حق زنان» را یکی از دلایل اصلی اعتراضات گسترده اخیر دانست و گفت: «به این زنان بی‌مهری شده؛ البته که گرسنه هم هست و تحقیر هم شده. اما وقتی از همه چیز محروم است و برای حاکمیت فقط پوشش سرش مطرح است، روسری آتش می‌زند.»

او از مقام‌های جمهوری اسلامی انتقاد کرد که کشور را امنیتی کرده و در اختیار نظامیان قرار داده‌اند.

سرشناس ترین چهره مذهبی اهل سنت سیستان و بلوچستان پیش از این سخنان نیز از عملکرد حکومت در سرکوب معترضان در جمعه خونین زاهدان به شدت انتقاد کرده بود.

مولوی عبدالحمید با بیان اینکه در آن روز ده‌ها نفر از نمازگزاران زاهدان با شلیک نیروهای امنیتی کشته شدند، ادعای حکومت مبنی بر مسلح بودن معترضان را به شدت رد کرد.

او گفت که همه مقام‌ها از جمله «علی خامنه‌ای»، رهبر جمهوری اسلامی که نیروهای نظامی تحت فرمان او هستند، در قبال خون کشته شدگان مسئول‌اند.

ثبت نظر

بلاگ

جنبش زنان و کارگران چه وقت و چگونه پیوند می‌‌خورند؟

۱۴ آبان ۱۴۰۱
شادیار عمرانی
خواندن در ۶ دقیقه
جنبش زنان و کارگران چه وقت و چگونه پیوند می‌‌خورند؟