close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
گزارش

دروغ می‌گویند، مولوی عبدالواحد را جمهوری اسلامی کشت

۲۳ آذر ۱۴۰۱
سولماز ایکدر
خواندن در ۴ دقیقه
با اینکه پس از کشف پیکر مولوی عبدالواحد، جمهوری اسلامی در مقام «خون‌خواه» پا به میدان گذاشت اما یکی از نزدیکان این عالم اهل سنت می‌گوید او توسط جمهوری اسلامی به قتل رسیده است
با اینکه پس از کشف پیکر مولوی عبدالواحد، جمهوری اسلامی در مقام «خون‌خواه» پا به میدان گذاشت اما یکی از نزدیکان این عالم اهل سنت می‌گوید او توسط جمهوری اسلامی به قتل رسیده است
کشف پیکر مولوی عبدالواحد ریگی و انتقال آن به خاش
کشف پیکر مولوی عبدالواحد ریگی و انتقال آن به خاش

«مولوی عبدالواحد ریگی»، امام جمعه اهل سنت مسجد امام حسین خاش، ۱۷آذر۱۴۰۱ ربوده شد؛ یک روز پس از آن پیکر او در حالی که سه گلوله به سرش شلیک شده بود، پیدا و شناسایی شد.

با اینکه پس از کشف پیکر این عالم اهل سنت، جمهوری اسلامی در مقام «خون‌خواه» پا به میدان گذاشت و ادعا کرد عاملان ترور را هنگام خروج از مرز بازداشت کرده، یک منبع نزدیک خانواده به «ایران‌وایر» گفت که، مولوی عبدالواحد ریگی توسط جمهوری اسلامی به قتل رسیده است. به گفته او، امام جمعه اهل سنت زاهدان را کشتند تا به بهانه نقش جدایی‌طلب‌ها، هرچه بیشتر این استان را سرکوب کنند.

***

قاتل جمهوری اسلامی است، شک نکنید

این منبع نزدیک به خانواده ریگی در گفت‌وگو با «ایران‌وایر»، نزدیکی مولوی عبدالواحد به حاکمیت جمهوری اسلامی را تایید کرد و گفت دقیقا دلیل ربودن و به قتل رساندن او همین موضوع بود؛ اما قاتل جمهوری اسلامی است.

به گفته او، جمهوری اسلامی تاکنون بارها به بهانه مبارزه با گروه‌های مسلح یا جدایی‌طلبان، اعتراضات در استان سیستان‌وبلوچستان، به‌خصوص بین اهل سنت این استان را سرکوب کرده است.

این منبع نزدیک به خانواده ریگی تاکید کرد که پس از جمعه خونین زاهدان نیز، تلاش کردند به همین دلیل نه تنها بر کشتار مردم این شهر سرپوش بگذارند، بلکه بهانه‌ای هم برای سرکوب‌های آینده داشته باشند.

او در ادامه افزود: «مولوی از اقوام نزدیک به من بود، اما باید تاکید کنم که او نه چهره‌ای شاخص در بین علمای اهل سنت سیستان‌و‌بلوچستان بود، نه تنها مولوی نزدیک به جمهوری اسلامی در این استان. انتخاب او برای ترور نیز دقیقا به همین دلیل بود.»

عبدالواحد ریگی، مولوی دوستدار نظام شیعه

عبدالواحد ریگی، یکی از علمای میانه‌رو اهل سنت در سیستان‌و‌بلوچستان بود. او سابقه رزمندگی به عنوان «بسیجی» در دوران جنگ ایران و عراق را نیز داشت. عبدالواحد ریگی تا زمان جان باختن، رابطه حسنه‌ای با ارکان قدرت در جمهوری اسلامی داشت.

او از علمای اهل سنت این استان بود که در همایش «تحکیم وحدت و همدلی» به میزبانی «محمدجواد حاج‌علی‌اکبری»، نماینده «علی خامنه‌ای» شرکت کرده بود.

خبرگزاری «تسنیم»، وابسته به جمهوری اسلامی، ویدیوی از دیدار دو نفره عبدالواحد ریگی و محمدجواد حاج‌علی‌اکبری را منتشر کرده است. دیداری که در آن عبدالواحد ریگی سر سپردگی خود به نظام جمهوری اسلامی را عنوان می‌کند.

تلاش جمهوری اسلامی برای بهره برداری از مولوی در گذشته

 پس از انتشار خبر ربوده شدن امام جمعه اهل سنت خاش، رسانه‌های نزدیک به حاکمیت، بر «تهدید» شدن این عالم اهل سنت توسط گروه‌های جدایی‌طلب تاکید کردند.

خبرگزاری‌های «فارس»، «تسنیم»، «مهر» و … خبر ربوده شده عبدالواحد ریگی را با این نقل قول از او منتشر می‌کردند که «بارها از سوی گروهک‌های تروریستی تهدید به مرگ شده، اما بر مواضع خود استوار است.»

وب سایت «مشرق» نیز، بدون اشاره‌ای به منبع ادعا می‌کند: «دستور ترور مولوی عبدالواحد ریگی همان روز، یعنی ۲۳آبان۱۴۰۱ پس از دیدار با نماینده رهبری در زاهدان، توسط جریان‌های تجزیه‌طلب بلوچ خارج نشین، به صورت رسمی و علنی صادر شد و از عوامل تکفیری و تحریک‌شده داخلی خواسته شد که این ماموریت را به سرانجام برسانند.»

رابطه نزدیک بین مولوی عبدالواحد و جمهوری اسلامی موجب آن شد که پس از جان باختن او، رسانه‌های نزدیک به جمهوری اسلامی، نهایت بهره‌برداری را از این قتل بکنند.

بلافاصله پس از انتشار خبر کشف پیکر امام جمعه مسجد امام حسین خاش، رییس جمهوری، رییس مجلس، رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب، استاندار سیستان‌وبلوچستان و… تسلیت گفتند.

شورای تامین استان سیستان‌و‌بلوچستان نیز، طی بیانیه‌ای او را «شهید» خطاب کرد.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، «ایرنا» هم، با استناد به این بیانیه، امام جمعه اهل سنت خاش را از «مولوی‌های شاخص منطقه» معرفی کرده است.

براساس روایت رسمی که توسط رسانه‌های داخل ایران منتشر شده، « در زمانی که مولوی عبدالواحد ریگی، امام جمعه اهل سنت مسجد امام حسین شهرستان خاش در محل مسجد حضور داشت، افراد ناشناس از درب پشتی مسجد وی را صدا کرده و سوار یک خودروی پژو بدون پلاک می‌کنند.»

روز بعد یعنی ۱۸آذر۱۴۰۱، پیکر بی‌جان او در یکی از جاده‌های فرعی شهرستان خاش در حالی که سه گلوله به وی شلیک شده و از ناحیه سر خارج شده بود، پیدا و شناسایی شد.

روابط عمومی دادگستری سیستان‌و‌بلوچستان، ۱۱آذر۱۴۰۱، خبر دستگیری «عوامل ترور مولوی عبدالواحد ریگی» را منتشر کرد.

«مهدی شمس‌آبادی»، دادستان عمومی و انقلاب زاهدان، در این رابطه گفت: «خوشبختانه در ۲۴ ساعت پس از وقوع قتل، عوامل ترور شناسایی و قبل از خروج از مرز، توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) و با پشتیبانی عملیاتی نیروی انتظامی سیستان‌و‌بلوچستان دستگیر شدند.»

دادستانی زاهدان همچنین مدعی شد که با دستگیری این عوامل، مشخص شد آنان ترورهای دیگری را نیز در دستور کار داشتند که جزییات آن‌ها در آینده اطلاع رسانی خواهد شد.

روزنامه «فرهیختگان» در رابطه با دلایل «انتخاب امام جمعه اهل سنت مسجد امام حسین» در گزارشی با تیتر «وحدت در خون»، مدعی شد که علما و روحانیان اهل سنت نزدیک به جمهوری، در «لیست ترور» قرار گرفته‌اند.

این منبع نزدیک به خانواده در گفت‌وگو با «ایران‌وایر» اما تاکید کرد:«مولوی عبدالواحد را انتخاب کردند چون نه مهره چندان با ارزشی بود برای نظام که حذفش هزینه سنگینی درپی داشته باشد، و نه آنچنان با نفوذ بود در بین مردم که قتلش موجب خشم عمومی شود.»

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

گزارش

شکنجه با قطع تلفن؛ درباره مرضیه امیری، روزنامه‌نگار محبوس در اوین

۲۳ آذر ۱۴۰۱
ایران وایر
خواندن در ۸ دقیقه
شکنجه با قطع تلفن؛ درباره مرضیه امیری، روزنامه‌نگار محبوس در اوین