close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
گزارش

تروریستی اعلام شدن سپاه چه تاثیری بر ورزش ایران می‌گذارد؟

۲۷ دی ۱۴۰۱
پیام یونسی‌پور
خواندن در ۷ دقیقه
در صورتی‌که سپاه پاسداران رسما به عنوان نهاد تروریستی معرفی شود، نه تنها روسای فدراسیون‌ها، رییس کمیته ملی المپیک و معاونین وزارت ورزش، حق حضور در تورنمنت‌هایی که به میزبانی کشورهای اروپایی برگزار خواهد شد را ندارند، که حتی از حضور در اجلاس‌های فدراسیون‌های بین‌المللی ورزشی که به میزبانی یک کشور اروپایی برگزار می‌شود نیز محروم می‌شوند
در صورتی‌که سپاه پاسداران رسما به عنوان نهاد تروریستی معرفی شود، نه تنها روسای فدراسیون‌ها، رییس کمیته ملی المپیک و معاونین وزارت ورزش، حق حضور در تورنمنت‌هایی که به میزبانی کشورهای اروپایی برگزار خواهد شد را ندارند، که حتی از حضور در اجلاس‌های فدراسیون‌های بین‌المللی ورزشی که به میزبانی یک کشور اروپایی برگزار می‌شود نیز محروم می‌شوند
آذر۱۴۰۱، گروه هکری «بلک ریوارد» پس از به‌دست آوردن اطلاعات خبرگزاری «فارس»، وابسته به سپاه پاسداران، اطلاعات و اسناد محرمانه‌ای را در اختیار رسانه‌ها قرار داد که ثابت می‌کرد مهدی تاج، گزینه قطعی و حتمی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی برای ریاست این فدراسیون بوده و با دخالت مستقیم این نهاد نظامی، به ریاست فدراسیون فوتبال رسیده است
آذر۱۴۰۱، گروه هکری «بلک ریوارد» پس از به‌دست آوردن اطلاعات خبرگزاری «فارس»، وابسته به سپاه پاسداران، اطلاعات و اسناد محرمانه‌ای را در اختیار رسانه‌ها قرار داد که ثابت می‌کرد مهدی تاج، گزینه قطعی و حتمی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی برای ریاست این فدراسیون بوده و با دخالت مستقیم این نهاد نظامی، به ریاست فدراسیون فوتبال رسیده است
محمود خسروی‌وفا رئیس کمیته ملی المپیک،   ۶شهریور۱۴۰۱، «محمود خسروی‌وفا»، محافظ سابق آیت‌الله «علی خامنه‌ای»، به ریاست این کمیته رسید
محمود خسروی‌وفا رئیس کمیته ملی المپیک، ۶شهریور۱۴۰۱، «محمود خسروی‌وفا»، محافظ سابق آیت‌الله «علی خامنه‌ای»، به ریاست این کمیته رسید
«محمدرضا داورزنی» از ارشدترین فرماندهان سپاه در ورزش ایران محسوب می‌شود؛ رییس کنونی فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی.
«محمدرضا داورزنی» از ارشدترین فرماندهان سپاه در ورزش ایران محسوب می‌شود؛ رییس کنونی فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی.

دوشنبه۲۶دی‌، بیش از ۱۲ هزار ایرانی در شهر «استراسبورگ» فرانسه دور هم جمع شدند تا هم‌زمان با جلسه ویژه پارلمان اروپا، از طرح «قرار دادن سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی» در این قاره حمایت کنند.

قرار گرفتن در «فهرست تروریستی» یا «لیست سیاه» اتحادیه اروپا، باعث می‌شود که تمامی وجوه نقدی، دارایی‌‌های مالی و حساب‌های بانکی «یک شخص» یا «یک گروه» در اتحادیه اروپا مسدود شوند. به این ترتیب، اگر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست تروریستی اروپا قرار بگیرد، دسترسی «تمامی اعضایش» به دارایی‌های مالی‌شان در همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا قطع خواهد شد. اعضای این سازمان دیگر قادر نیستند به این کشورها سفر کنند و تردد خانواده‌های درجه یک آن‌ها نیز محدود می‌شود. همچنین افراد یا سازمان‌هایی که در اتحادیه اروپا حضور دارند نیز، حق هیچ‌گونه کمک یا همکاری با این سازمان و اعضایش را نخواهند داشت.

در صورت تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران، چند فدراسیون یا نهاد مهم ورزشی ایران تحت تاثیر قرار خواهند گرفت؟

«مهدی تاج» رییس فدراسیون فوتبال، «محمدرضا داورزنی» رییس فدراسیون والیبال، «محمود خسروی‌وفا» رییس کمیته ملی المپیک و تقریبا تمامی معاونین وزارت ورزش و جوانان، از جمله «محمد پولادگر» معاون ورزش قهرمانی و «مریم کاظمی‌پور» معاون زنان این وزارتخانه، از مهم‌ترین چهره‌های سپاه پاسداران در ورزش ایران هستند.

***

سپاه چگونه در اروپا سازمانی تروریستی شناخته می‌شود؟

پیش از هرچیز باید بدانیم آن‌چه در استراسبورگ می‌گذرد، نشست «پارلمان اروپا» است؛ نهادی که اعضایش به صورت مستقیم و با رای بیش از ۳۷۰ میلیون عضو این اتحادیه انتخاب می‌شوند؛ یکی از بزرگ‌ترین ساختارهای دموکراسی در جهان.

پارلمان اروپا، وظیفه نظارت بر «کمیسیون اروپا» که نقش قوه مجریه را در این قاره ایفا می‌کند دارد، و همچنین به عنوان قوه قانون‌نویس، برنامه‌ها و قوانین این قاره را تدوین می‌کند. اما در عین حال، مصوباتش، تا زمان تصویب نشدن در شورای اروپا، جنبه عملیاتی ندارد.

شورای اروپا از وزرای خارجه ۴۶ کشور عضو شکل می‌گیرد. پس از تصویب شدن تروریستی بودن سپاه پاسداران، حداقل یک دولت اروپایی باید مستندات خود مبنی بر تلاش‌های این سازمان در مواردی همچون «بمب‌گذاری»، «خراب‌کاری»، «ترور»، «آدم ربایی»، «اخلال در خدمات عمومی»، «حمل و قاچاق اسلحه»، «حمله به هواپیماهای مسافربری» یا «هواپیماربایی» را، به «کارگروه اقدامات محدود کننده در مبارزه با تروریسم» یا (COMET) تقدیم می‌کند.

پس از آن، وزرای خارجه اتحادیه اروپا با بررسی نتایج به دست آمده از این کارگروه، در «شورای اروپا»، برای تروریستی بودن یا نبودن سپاه پاسداران تصمیم‌گیری می‌کنند.

این تصمیم نهایی، نه تنها در سیستم اقتصادی سپاه پاسداران و گروه‌های شبه نظامی‌اش در خاورمیانه، ورود و خروج نیروهای نظامی و شبه نظامی به اروپا، محدود شدن پولشویی‌های سپاه در این قاره و خروج احتمالی برخی از سفرای جمهوری اسلامی منجر می‌شود، که حتی وضعیت فدراسیون‌هایی که طی سال‌های اخیر، توسط سپاهیان انقلاب اسلامی تسخیر و اداره شده‌اند را نیز تغییر خواهد داد.

به این ترتیب، اگر ابتدا پارلمان و سپس شورای اروپا، رای به تروریستی بودن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دهند، بخش عمده‌ای از فدراسیون‌های ورزشی و حتی کمیته ملی المپیک ایران، متاثر از روسای آن‌ها که وابسته، عضو یا بازنشسته این نهاد نظامی هستند، دچار مشکلاتی حقوقی و اجرایی در قاره اروپا خواهند شد.

 

ورزش ایران چگونه با سپاه پاسداران تحریم می‌شود؟

بخش عمده‌ای از فدراسیون‌های و باشگاه‌های ورزشی ایران به‌صورت مستقیم زیر نظر مدیرانی از سپاه پاسداران اداره می‌شوند؛ فدراسیون فوتبال، فدراسیون والیبال و فدراسیون چوگان، از این جمله هستند. در سایر فدراسیون‌ها، هرچند یک رییس به ظاهر ورزشی و در عمل نزدیک به حکومت، ریاست آن را برعهده دارد، اما معاونین یا دبیرکل آن، از سپاه پاسداران انتخاب و منصوب شده‌اند؛ نمونه‌اش فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی که ریاست آن را «علی‌رضا دبیر» برعهده دارد، اما «حجت کریمی» از اطلاعات سپاه پاسداران، سرپرستی و مدیریت تیم‌های ملی را در دست گرفته است.

وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک نیز به صورت کامل توسط مدیران سپاه پاسداران اداره می‌شوند.

در صورتی‌که سپاه پاسداران رسما به عنوان نهاد تروریستی معرفی شود، نه تنها روسای این فدراسیون‌ها، رییس کمیته ملی المپیک و معاونین وزارت ورزش، حق حضور در تورنمنت‌هایی که به میزبانی کشورهای اروپایی برگزار خواهد شد را ندارند، که حتی از حضور در اجلاس‌های فدراسیون‌های بین‌المللی ورزشی که به میزبانی یک کشور اروپایی برگزار می‌شود نیز محروم می‌شوند.

همچنین موانعی بر سر راه حضور تیم‌های ورزشی ایرانی که سرپرستی آن‌ها را یک عنصر اطلاعاتی وابسته به سپاه پاسداران بر عهده دارد، یا مانند تمامی چهار دهه اخیر پس از انقلاب، مدیرانی از حراست وزارت ورزش یا فدراسیون‌ها آن‌ها را همراهی می‌کنند، به وجود خواهد آمد.

امضای مدیران سپاهی فدراسیون‌ها برای قراردادهای دو جانبه با فدراسیون‌ها یا باشگاه‌های اروپایی، یا تفاهم‌نامه‌هایی برای برگزاری اردوهای آماده‌سازی، عملنا غیر ممکن خواهد شد.

اما کدام مدیران ورزشی ایران بیش از سایرین می‌توانند فدراسیون‌ها و ورزش ایران را همراه با خود و سازمان‌شان سقوط دهند؟

 

محمود خسروی‌وفا رئیس کمیته ملی المپیک  

۶شهریور۱۴۰۱، «محمود خسروی‌وفا»، محافظ سابق آیت‌الله «علی خامنه‌ای»، به ریاست این کمیته رسید. در سوابقی که به‌صورت روشن از او منتشر می‌شود، می‌توان ریاست فدراسيون جانبازان و معلولين، عضویت در  کمیته اجرايی ملی المپيک، عضویت در شورای بسیج ورزش کشور و عضو شورای هماهنگی ورزش صداوسیما را دید. اما مهم‌ترین خصیصه او، مسوولیت حفاظت از آیت‌الله «علی خامنه‌ای»، رهبر جمهوری اسلامی است.

محمود خسروی‌‌وفا، ۶تیر۱۳۶۰، زمانی که علی خامنه‌ای توسط بازماندگان گروه «فرقان» مورد ترور قرار گرفت؛ علی خامنه‌ای را به دوش کشید، سوار خودرو شخصی‌اش کرد و به بیمارستان رساند. براثر انفجار بمبی که در ضبط صوت مقابل علی خامنه‌ای منفجر شد، استخوان ترقوه او شکست و رگ و چند عصب حرکتی او قطع شد. سایت رهبر جمهوری اسلامی تیر سال ۱۳۸۵، از ملاقات علی خامنه‌ای با محافظانش خبر داد. آقای خسروی‌وفا، با درجه سرداری سپاه پاسداران بازنشسته شده است.

او از جانبازان جنگ هشت‌ساله با عراق، از فرماندهان سپاه‌پاسداران و یکی از اعضای سپاه «قدس» و یاران دائمی «قاسم سلیمانی»، فرمانده پیشین سپاه قدس محسوب می‌شود.

 

مهدی تاج، اطلاعات سپاه و اسناد هک شده خبرگزاری فارس

۱۱آذر۱۴۰۱، گروه هکری «بلک ریوارد» پس از به‌دست آوردن اطلاعات خبرگزاری «فارس»، وابسته به سپاه پاسداران، اطلاعات و اسناد محرمانه‌ای را در اختیار رسانه‌ها قرار داد که ثابت می‌کرد مهدی تاج، گزینه قطعی و حتمی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی برای ریاست این فدراسیون بوده و با دخالت مستقیم این نهاد نظامی، به ریاست فدراسیون فوتبال رسیده است.

در بولتن محرمانه خبرگزاری «فارس» نوشته شده بود «نهادهای امنیتی هرگز به استعلام درباره تاج پاسخ نداده‌اند.» در بخشی دیگر از اسناد به صراحت قید شده که مهدی تاج گزینه سپاه پاسداران بوده، چرا که «ضمانت داده است منویات و دستورات» علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی را مو‌به‌مو در فوتبال ایران اجرا کند.

مهدی تاج، فرمانده سابق اطلاعات سپاه اصفهان که در دهه ۶۰ خورشیدی وظیفه شناسایی فعالان کرد را در شهرهای کردستان برعهده داشت، امروز نفر اول فوتبال ایران، نایب رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا و یکی از اعضای کمیته مسابقات فدراسیون بین‌المللی فوتبال است. در صورت تروریستی شناخته شدن سپاه پاسداران، او حتی اجازه حضور در مقر فیفا را نخواهد داشت.

فدراسیون جهانی فوتبال، در قبال موضوع دخالت سپاه در انتخابات فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی سکوت کرده است.

 

محمدرضا داورزنی، از تربیت سرباز تا ریاست بر والیبال

«محمدرضا داورزنی» از ارشدترین فرماندهان سپاه در ورزش ایران محسوب می‌شود؛ رییس کنونی فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی.

او در دهه ۱۳۶۰ و اوج جنگ ایران و عراق، هم قائم‌مقام تربیت‌بدنی سپاه بود و هم مسوول آموزش‌های رزمی سربازان سپاه در لشگر «محمد رسول‌الله.» بخش بزرگی از نیروهایی که به جنگ اعزام می‌شدند را او تربیت می‌کرد. اما پس از آخرین گلوله‌ای که شلیک شد، به‌ ریاست تربیت‌بدنی سپاه کشوری رسید و سپس در کردستان، سمنان، کرمانشاه و خراسان مسوولیت‌های ورزشی و رزمی سپاه و همین‌طور قائم‌مقامی لجستیک استانی را برعهده داشت.

او از دهه ۱۳۸۰ خورشیدی، ریاست فدراسیون‌های چوگان، اسب‌سواری و والیبال را برعهده گرفت و در دوران ریاست جمهوری «حسن روحانی»، معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان شد.

 

کدام معاونین وزیر ورزش تحریم می‌شوند؟

«محمدرضا پولادگر»، رییس سابق فدراسیون تکواندو و معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان، هم معمم تحصیل‌کرده در حوزه علمیه قم است، و هم عضو سپاه پاسداران.

«مریم کاظمی‌پور»، معاون ورزش زنان وزارت ورزش و جوانان، مخالف ورزش‌های بدنسازی برای دختران ایران و از مخالفان جدی حضور زنان در ورزشگاه‌ها، تحصیلکرده دانشگاه «بقیه‌‌الله» سپاه،‌ و عضو این سازمان نظامی محسوب می‌شود.

همچنین «سینا کلهر»، معاون فرهنگی وزارت ورزش و جوانان نیز عضو سپاه پاسداران است. به این ترتیب، سه معاون کلیدی وزیر ورزش و جوانان در صورت تروریستی شدن سپاه پاسداران، حق هیچ‌گونه فعالیتی در قاره اروپا را نخواهند داشت.

دایره مدیران سپاهی - ورزشی که در خطر تحریم‌های جدی اروپا قرار دارند، بیش از این تعداد است.

ثبت نظر

اخبار

نواب ابراهیمی موقتا آزاد شد

۲۶ دی ۱۴۰۱
نواب ابراهیمی موقتا آزاد شد