close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
گزارش

سرنوشت نیمکت تیم ملی در دست محمد مخبر و کاپیتان‌های تیم ملی

۱۲ اسفند ۱۴۰۱
پیام یونسی‌پور
خواندن در ۴ دقیقه
محمد مخبر، در ورزشگاه آزادی درحال تماشای بازی ایران و عراق
محمد مخبر، در ورزشگاه آزادی درحال تماشای بازی ایران و عراق
وب‌سایت «طرفداری» در گزارشی، با انتشار گزینه‌های داخلی و خارجی فدراسیون فوتبال برای سرمربی‌گری تیم ملی فوتبال ایران، از تلاش برخی از بازیکنان تیم ملی برای انتخاب «جواد نکونام» به عنوان سرمربی این تیم خبر داده است
وب‌سایت «طرفداری» در گزارشی، با انتشار گزینه‌های داخلی و خارجی فدراسیون فوتبال برای سرمربی‌گری تیم ملی فوتبال ایران، از تلاش برخی از بازیکنان تیم ملی برای انتخاب «جواد نکونام» به عنوان سرمربی این تیم خبر داده است
وب‌سایت «طرفداری» از بازیکنان نبرده اما مدعی شده است که در روزهای گذشته، برخی ملی‌پوشان با اعضای هیات رییسه تماس‌هایی داشته و خواسته‌اند جواد نکونام پس از «کارلوس کی‌روش» به عنوان سرمربی این تیم معرفی شود.
وب‌سایت «طرفداری» از بازیکنان نبرده اما مدعی شده است که در روزهای گذشته، برخی ملی‌پوشان با اعضای هیات رییسه تماس‌هایی داشته و خواسته‌اند جواد نکونام پس از «کارلوس کی‌روش» به عنوان سرمربی این تیم معرفی شود.

فدراسیون فوتبال عراق اصرارهای فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی برای برگزاری دیدار دوستانه در نوروز ۱۴۰۲ را بی‌نتیجه گذاشت و در نهایت اعلام کرد تیم ملی ایران گزینه مناسبی برای انجام بازی دوستانه نیست.

فدراسیون فوتبال عراق که خودش را آماده رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۲۳ می‌کند، روسیه را جایگزین ایران کرده است. شاید برای فوتبال عراق هم دیدار مقابل تیمی که هنوز حتی سرمربی‌ آن انتخاب نشده، مزایایی نداشته است.

هم‌زمان با گمانه‌زنی‌ها در مورد وضعیت کادرفنی تیم ملی، رسانه‌های ایران از شروع دوباره رایزنی‌های برخی بازیکنان تیم ملی برای انتخاب مربی این تیم خبر داده‌اند.

***

بازیکنان تیم ملی چه کسی را برای سرمربی‌گری می‌خواهند؟

وب‌سایت «طرفداری» در گزارشی، با انتشار گزینه‌های داخلی و خارجی فدراسیون فوتبال برای سرمربی‌گری تیم ملی فوتبال ایران، از تلاش برخی از بازیکنان تیم ملی برای انتخاب «جواد نکونام» به عنوان سرمربی این تیم خبر داده است.

این رسانه نامی از بازیکنان نبرده اما مدعی شده است که در روزهای گذشته، برخی ملی‌پوشان با اعضای هیات رییسه تماس‌هایی داشته و خواسته‌اند جواد نکونام پس از «کارلوس کی‌روش» به عنوان سرمربی این تیم معرفی شود.

کارلوس کی‌روش نیز دقیقا با همین روش در آستانه جام جهانی فوتبال، به تیم ملی فوتبال ایران برگشت.

خبرگزاری «آنا» ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ در گزارشی از تلاش دو بازیکن تیم ملی فوتبال ایران برای بازگرداندن کارلوس کی‌روش به ایران و کنار رفتن «دراگان اسکوچیچ» خبر داده بود. این رسانه از لقب «کودتاچیان» برای این دسته از بازیکنان استفاده و ادعا کرده بود که این دو برای رسیدن به هدف خود، به دفتر ریاست جمهوری رفته بودند.

«مرضیه سلیمانی»، خبرنگار و عکاس خبرگزاری «ایرنا» که اخبار حوزه ریاست جمهوری و دولت را پوشش می‌دهد، ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ در توییتی مدعی شد دو بازیکن تیم ملی فوتبال ایران را در ساختمان ریاست جمهوری دیده و از چرایی حضور «مهدی طارمی» و «علی‌رضا جهانبخش» در دفتر «ابراهیم رئیسی» پرسیده است.

انتشار استوری‌های هماهنگ برای کنار رفتن دراگان اسکوچیچ، حمایت گروهی از مهدی تاج در انتخابات فدراسیون فوتبال و اعلام حمایت از بازگرداندن کارلوس کی‌روش، موقعیت‌ها را در فوتبال ایران تغییر دادند. دیگر سرمربی نبود که بازیکنان را انتخاب می‌کرد، این بار بازیکنان بودند که سرمربی تیم ملی را تعیین می‌کردند.

اما جواد نکونام، گزینه بازیکنان تیم ملی، چه‌گونه به سرمربی‌گری این تیم خواهد رسید؟

 

گزینه خارجی رییس فدراسیون فوتبال کیست؟

تجربه نشان می‌دهد که مهدی تاج در مدیریت، هزینه دلاری را به هزینه‌های ریالی ترجیح می‌دهد.

او در حالی با «مارک ویلموتس» قراردادی سه ساله به ارزش بیش از شش میلیون و ۲۰۰ هزار یورو برای هدایت تیم ملی منعقد کرد که سایت «ترانسفرمارکت» به عنوان مهم‌ترین مرجع قیمت‌گذاری بازیکنان، مربیان و باشگاه‌های فوتبال، دستمزد این مربی را سالیانه بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار دلار اعلام کرده بود.

مهدی تاج دو میلیون یورو از دستمزد اولیه مارک ویلموتس را از «شستا»، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی قرض کرد و به دلیل پرداخت نشدن اصل پول، ساختمان فدراسیون فوتبال از سوی شستا مصادره شد.

روزنامه «خبرورزشی» ۹ اسفند ۱۴۰۱ در گزارشی مدعی شد که مهدی تاج ساعت پنج و ۳۰ دقیقه بامداد همان روز با «محمد مخبر»، معاون اول رییس جمهوری دیدار کرده است. این روزنامه دلیل این دیدار را تامین بودجه برای قرارداد با یک مربی ایتالیایی دانست.

«وینچنزو مونتلا» گزینه ایتالیایی مورد نظر مهدی تاج برای سرمربی‌گری تیم ملی ایران معرفی شده است؛ سرمربی سابق و ناکام پیشین تیم‌های «رم»، «فیورنتینا»، «میلان»، «سمپدوریا»، «سویا» و «آدانا دمیراسپور».

ترانسفرمارکت نیز قیمت سال‌های اخیر این مربی را بین ۹۰۰ هزار تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار دلار دانسته است. پیشنهاد اولیه فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی به سرمربی ایتالیایی دستمزد سالیانه دو میلیون یورو بود که مورد موافقت مربی ۴۸ ساله ایتالیایی هم قرار نگرفت.

رسانه طرفداری مدعی شده مهدی تاج در جلسات خود گفته است که در صورت تامین نشدن هزینه‌های استخدام مربی خارجی از سوی دولت، از مربی ایرانی برای تیم ملی استفاده خواهد کرد. به عبارتی، «گزینه داخلی» به ابزار رییس فدراسیون برای تهدید تبدیل شده است.

به این ترتیب، جواد نکونام، گزینه بازیکنان تیم ملی ایران در صورتی به نیمکت این تیم خواهد رسید که مهدی تاج نتواند محمد مخبر را برای تامین هزینه‌های سرمربی تیم ملی متقاعد کند.

 

مربی تیم ملی چه‌گونه انتخاب می‌شود؟

گزارش‌هایی که رسانه‌های ایران از جلسات هیات رییسه فدراسیون فوتبال برای انتخاب سرمربی تیم ملی منتشر کرده‌اند، به این جمع‌بندی می‌رسند که سرمربی تیم ملی نه از جلسات مستقل هیات رییسه، که تنها از دو مسیر انتخاب می‌شود؛ قدرت مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال در جذب سرمایه ارزی برای استخدام سرمربی خارجی یا گزینه داخلی که احتمالا با نظر کاپیتان‌های تیم ملی فوتبال ایران انتخاب خواهد شد.

طبق قوانین فدراسیون فوتبال، انتخاب سرمربی تیم ملی باید در هیات رییسه فدراسیون فوتبال به رای گذاشته شود و بیش از ۵۰ درصد از اعضای هیات رییسه نیز به عزل یا استخدام مربی این تیم رای مثبت بدهند.  

تیم ملی فوتبال ایران از ۲۰ دی تا هشت بهمن ۱۴۰۲ در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا به میزبانی قطر شرکت می‌کند.

ثبت نظر

اخبار

حمله با گاز سمی، ۲۱دانشجوی دختر را در کرج به بیمارستان کشاند

۱۲ اسفند ۱۴۰۱
خواندن در ۱ دقیقه
حمله با گاز سمی، ۲۱دانشجوی دختر را در کرج به بیمارستان کشاند