close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
گزارش

عاملان غیرمعاند مسمومیت‌های زنجیره‌ای چه کسانی هستند؟

۱۷ اسفند ۱۴۰۱
سولماز ایکدر
خواندن در ۶ دقیقه
وزارت کشور دولت سیزدهم می‌گوید: «عاملان غیرمعاند مسمومیت‌های زنجیره‌ای مدارس آزاد شدند.»
وزارت کشور دولت سیزدهم می‌گوید: «عاملان غیرمعاند مسمومیت‌های زنجیره‌ای مدارس آزاد شدند.»
مشخص نیست که کدام نهاد قضایی تشخیص داده است که عاملان مسمومیت‌های سریالی، غیرمعاند بودند، و ارشاد این افراد را کدام ارگان برعهده داشته است
مشخص نیست که کدام نهاد قضایی تشخیص داده است که عاملان مسمومیت‌های سریالی، غیرمعاند بودند، و ارشاد این افراد را کدام ارگان برعهده داشته است

پس از نزدیک به صد روز انتشار گازهای مسموم کننده در مدارس و خوابگاه‌های دخترانه٬ در نهایت دست‌های پشت‌پرده یکی‌یکی آشکار می‌شوند و سوال‌های بی‌پاسخ جواب داده می‌شوند.

فارغ از فاجعه روانی و امنیتی که مسمومیت سریالی دانش‌آموزان و دانشجویان دختر در پی دارد؛ این سوال‌ها مطرح بود که چطور نهادهای گوناگون امنیتی موفق به بازداشت مسببان آن نمی‌شوند٬ عوامل این فاجعه انسانی چطور به منابع بی‌پایان عامل مسمومیت‌زا دسترسی دارد و چطور هیچ کدام از دوربین‌های مداربسته شهری و به‌خصوص مدارس، موفق به ضبط تصویر آن‌ها نمی‌شوند؟

پاسخ تمامی این سوالات را معاون وزیر کشور، ۱۶اسفند۱۴۰۱ داد.

***

معاند نبودند، آزاد شدند

یک روز پس از آنکه «علی خامنه‌ای»، نقش «افراد و گروه‌هایی» را در مسمومیت سریالی مدارس دخترانه تایید کرد٬ وزارت کشور از دستگیری «برخی افراد» در پنج استان، در رابطه با حمله گازی به دانش‌آموزان دختر خبر داد.

«مجید میراحمدی»، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور، روز سه‌شنبه ۱۶‌اسفند۱۴۰۱، بدون اشاره به تعداد افراد دستگیر شده٬ تاکید کرد که «البته مواردی هم که جنبه غیرمعاندانه داشتند نیز ارشاد شدند و با حفظ آرامش، ان‌شاءالله این مساله هم مدیریت خواهد شد.»

وزارت کشور دولت سیزدهم در حالی ادعا کرد «عاملان غیرمعاند آزاد شدند»، که روز گذشته و پس از انتشار سخنان رهبر جمهوری اسلامی٬ رییس قوه‌قضاییه نیز بدون برگزاری هر دادگاهی گفته بود: « اقدام برای مسمومیت دانش‌آموزان، از مصداق‌های اصلی افساد فی‌الارض است.» او همچنین وعده داده بود که «چنانچه عوامل این جریان شناخته شوند، بدون تردید طبق تعریف قانون، مفسد فی‌الارض هستند.»

با این حال، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور بدون توضیحی در رابطه با چگونگی «غیرمعاند» بودن عامل مسمومیت دانش‌آموزان مدارس و خوابگاه‌های دخترانه٬ در رابطه با چگونگی مدیریت این «مساله» که تبدیل به یک بحران ملی شده است٬ سکوت کرد و از ارائه جزییات بیشتر خودداری کرد. 

عوامل مسمومیت دانش‌آموزان و دانشجویان دختر در حالی ارشاد و آزاد شدند که آذر امسال، «محسن شکاری»٬ از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری٬ تنها به‌جرم تلاش برای بستن خیابان اعدام شده بود. همچنان نیز تعدادی از معترضان با اتهام‌های مشابه، در خطر اجرای حکم اعدام به‌سر می‌برند.

وزارت کشور در رابطه با نحوه مسمومیت دانش‌آموزان اما بیانیه‌ای متفاوت از سخنان معاون امنیتی و انتظامی این وزارتخانه منتشر کرد.

در بیانیه وزارت کشور ادعا شده است که «در سایه تلاش‌ها و مجاهدت‌های سربازان گمنام امام زمان (ع) در واجا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فراجا تعدادی از افرادی که به تهیه مواد تحریک‌کننده و انتشار آن در شش استان در بین دانش‌آموزان عزیز اقدام کرده بودند که به بروز عوارض و ناراحتی برای دانش‌آموزان منجر شده است، شناسایی و دستگیر شدند.» استان‌های مورد اشاره این بیانیه خوزستان، آذربایجان غربی، فارس، کرمانشاه، خراسان و البرز هستند؛ وزارت کشور اما به عوامل آغاز کننده مسمومیت دانش‌آموزان در استان قم و دیگر استان‌های کشور اشاره‌ای ندارد.

در ادامه این بیانیه آمده است: «در مورد یکی از تیم‌های چهار نفره، سه نفر از آنان دارای سوءسابقه از جمله فعالیت در اغتشاشات اخیر هستند و ارتباط آنان با رسانه‌های معاند خارجی که نقش برجسته‌ای در اغتشاشات و جنگ ترکیبی اخیر داشته‌اند، محرز شده است.»

وزارت کشور در ادامه ادعا کرده است: «یکی از اعضای این تیم، ضمن انتقال مواد تحریک کننده از طریق فرزند خود به داخل مدرسه و انتشار آن در بین دانش‌آموزان، پس از بروز بدحالی تعدادی از عزیزان دانش‌آموز، بلافاصله به تهیه فیلم از آنان در داخل مدرسه و بیمارستان اقدام کرده و صحنه بدحالی دانش‌آموزان را برای رسانه‌های معاند ارسال می‌کند.»

ساعتی پیش از صدور این بیانیه، خبرگزاری «فارس» در خبری مدعی شده بود: «یکی از بچه‌ها اسپری فلفل و الکل آورده بود تا در مدرسه بزند و ادعا کند که قراره ما را بکشند. در یکی از گروه‌های تلگرامی آموزش دیده بود و ۲۰۰ هزار تومن پول‌گرفته بود.»

این خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران همچنین نوشته بود: «این دانش‌آموز را گرفتنش و تحویل آموزش‌و‌پرورش دادند.»

البته این خبرگزاری در انتشار اخبار ضدو‌نقیض در رابطه با مسمومیت سریالی دانش آموزان و دانشجویان سابقه‌ای طولانی دارد. این خبرگزاری ۱۰اسفند۱۴۰۱ نیز، در خبری مدعی شده بود که سه تن از عوامل مسمومیت‌های سریالی بازداشت شده‌اند؛ این خبر از سوی نهادهای امنیتی نه تایید شد و نه تکذیب. اما این خبر با سخنان امروز معاون وزیر کشور و بیانیه این وزارت خانه در تضاد است.

 

عاملان مسمومیت آزاد شدند٬ علیه روزنامه‌ها اعلام جرم شد

پس از آنکه رییس قوه‌قضاییه جمهوری اسلامی خواستار «اشد مجازات» برای گویندگان برخی اظهارات در زمینه مسمومیت دانش‌آموزان دختر شد٬ دادستان تهران، علیه «مدیران مسوول رسانه‌های هم‌میهن، رویداد ۲۴ و شرق و همچنین اشخاصی از جمله آذر منصوری، صادق زیباکلام و رضا کیانیان» اعلام جرم کرد.

به گفته دادستان تهران، علت این تصمیم «شایعه‌پراکنی و دروغ‌پردازی» این افراد و رسانه‌ها در مورد ماجرای حملات با گاز به مدارس و خوابگاه‌ها بوده است.

«علی صالحی»٬ دادستان تهران٬ البته توضیح نداد که چطور به گفته رهبر جمهوری اسلامی و رییس‌جمهوری، «جنایتی» علیه دانش‌آموزان و دانشجویان صورت گرفته است٬ اما انتشار اخبار مربوط این «جنایت» در رسانه‌ها «شایعه پردازی» است.

صالحی البته در رابطه با دلیل اعلام جرم علیه مطبوعات و رسانه‌ها توضیح داد: «برخی چهره‌های معروف و رسانه‌های مکتوب و برخط، به‌جای انتشار اطلاعات صحیح و دقیق، اقدام به انتشار ادعاهایی خلاف واقع و کاملا دروغ کرده‌اند که حقیقتا موجب تشویش اذهان عمومی شده است و قاعدتا دستگاه قضایی وظیفه دارد با این دست دروغ‌پراکنی‌ها، برخورد قانونی کند.»

دادستانی تهران همچنین اعلام کرده دو شعبه ویژه در دادسرای تهران برای رسیدگی به پرونده‌های مرتبط با آنچه آن‌ها را «نشر دروغ و شایعات» خوانده، تشکیل داده است.

رییس قوه‌قضاییه روز دوشنبه ۱۵اسفند۱۴۰۱، به دادگستری تمام استان‌ها دستور داده بود که شعبه‌ای را در مرکز استان برای احضار افراد «التهاب آفرین» در قضیه مسمومیت‌ها اختصاص دهند. هرچند تنها افراد دستگیر شده در این پرونده، توسط وزارت کشور ارشاد و آزاد شدند.

اگرچه روز گذشته «علی پورطباطبایی»، خبرنگار و از گردانندگان پایگاه خبری «قم نیوز» نیز بازداشت شده بود؛ او اولین کسی بود اخبار مسمومیت دانش‌آموزان دختر در مدارس قم را منتشر کرده بود.

 

عوامل غیر معاند خودی بودند

طی روزها و هفته‌های گذشته، مقامات جمهوری اسلامی و رسانه‌های نزدیک به نظام٬ در رابطه با مسمومیت‌های سریالی مدارس و دانشگاه‌ها ادعاهای متفاوت و بعضا متناقضی مطرح می‌کردند؛ از دست‌داشتن بخش‌های از اپوزیسیون تا کشورهای خارجی در این مسمومیت‌ها، تا ادعای رواج «هیستری جمعی» در بین دانش‌آموزان و دانشجویان.

این ادعا‌ها پس از سخنان ۱۵اسفند۱۴۰۱ رهبر جمهوری اسلامی، به تمامی نقض شد.

«علی خامنه‌ای»، در سخنرانی در حاشیه مراسم سالانه درختکاری برخلاف روال معمول، این اقدامات را به «دشمن» و کشورهای غربی، یا حتی گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی منتسب نکرد، و تنها از نقش «افراد و گروه‌هایی» در این اقدام سخن گفت.

این سخنان رهبر جمهوری اسلامی از یک سو تاییدی بود بر اینکه عامل مسمومیت در داخل کشور است٬ از سوی دیگر نهادهای امنیتی را وادار کرد که به هر شکلی که شده، سریعا افرادی را به‌عنوان عاملان این موضوع معرفی کنند.

پیش‌تر نیز در مواجهه با موارد مشابه از جمله قتل‌های زنجیره‌ای و …، روش مشابهی در پیش گرفته شده بود؛ رهبر جمهوری اسلامی قتل‌ روشنفکران را محکوم کرده و البته آن زمان ادعای دست داشتن دشمن خارجی را مطرح کرده بود. پس از آن بود که سیستم اطلاعاتی تلاش کرد که به هر وسیله‌ای شده، موضوع ارتباط با قتل‌ها را از بازجویی متهمان بیرون بکشد. 

این بار اما مجموعه وزارت کشور، برخلاف «منویات» رهبر جمهوری اسلامی اقدام کرده است.

از یک سو وزارت کشور بازداشت عده‌ای را تایید کرد٬ این عده اما به گفته معاون وزیر کشور، ارشاد و آزاد شدند.

آزاد شدن عاملان مسمومیت بیش از هزار دانش‌آموز در صدها مدرسه طی چهارماه٬ نشان از «خودی» بودن آن‌ها می‌دهد. یا حداقل داشتن نسبت نزدیک به بخش‌‌هایی از نظام.

معاون انتظامی و امنیتی وزارت کشور در سخنان امروزش، به نهاد بازداشت کننده٬ این «عوامل غیرمعاند» اشاره‌ای نکرده بود. هرچند در بیانیه وزارت کشور از وزارت اطلاعات٬ اطلاعات سپاه پاسداران و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی، به‌عنوان نهادهای بازداشت کننده نام برده شده بود.

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

گزارش

زنان ورزشکار ایران؛ مبارزه با تحجر و حصر، بازداشت و تبعید

۱۷ اسفند ۱۴۰۱
پیام یونسی‌پور
خواندن در ۷ دقیقه
زنان ورزشکار ایران؛ مبارزه با تحجر و حصر، بازداشت و تبعید