close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
گزارش

آیا تهدید مهدی تاج علیه خبرنگاران تازگی دارد؟

۸ آبان ۱۳۹۵
پیام یونسی‌پور
خواندن در ۵ دقیقه
مهین گرجی خبرنگار، گزارشگر و ورزشی نویس نامدار ایران که سال 88 درگذشت. او اولین زن خبرنگاری بود که وارد ورزشگاه ها شد.
مهین گرجی خبرنگار، گزارشگر و ورزشی نویس نامدار ایران که سال 88 درگذشت. او اولین زن خبرنگاری بود که وارد ورزشگاه ها شد.
مهدی تاج دو سایت را تهدید کرده و گفته جلوی حضور آنها در ورزشگاه ها را خواهد گرفت.
مهدی تاج دو سایت را تهدید کرده و گفته جلوی حضور آنها در ورزشگاه ها را خواهد گرفت.
سعیده فتحی با انتشار این عکس مقابل سالن برگزاری مسابقات نوشته بود حاضر است تا پشت در ورزشگاه برود هرچند که می داند او را به سالن راه نمی دهند.
سعیده فتحی با انتشار این عکس مقابل سالن برگزاری مسابقات نوشته بود حاضر است تا پشت در ورزشگاه برود هرچند که می داند او را به سالن راه نمی دهند.

آن چه «مهدی تاج» به عنوان رییس فدراسیون فوتبال ایران گفته است، برای خبرنگاران ورزشی در ایران عجیب نیست. او اولین شخصیت یا مدیر ورزشی در ایران نیست که یا به صورت عملی و علنی و یا با تهدید شفاهی، خبرنگاران را از ورود به ورزشگاه ها منع می کند. نمونه هایش را در تاریخ مطبوعات و رسانه های ورزشی ایران به کرات می توان پیدا کرد.

اول ماجرا را مرور کنیم؛ رییس فوتبال ایران در جریان مراسم بدرقه تیم فوتبال ساحلی و همین طور تیم دختران زیر 19 سال، ابتدا کمی از موفقیت های فدراسیونی که طی پنج ماه اخیر ریاستش را برعهده گرفته، تعریف و تمجید کرده و گفته است در این مدت چهار تیم در چهار رده به جام های جهانی رسیده اند. منظورش، تیم های فوتبال نوجوانان و جوانان و تیم های فوتسال بزرگ سالانِ آقایان و بانوان بود. بعد به بیانیه تازه «کارلوس کی روش»،سرمربی تیم ملی فوتبال ایران اشاره کرد؛ یکی از آخرین فریادهای کی روش که در فیس بوک سر داده و فدراسیون را «شکست خورده» نامیده است.

تاج گفته مدیر تیم های ملی را ممنوع المصاحبه کرده و از سرمربی تیم ملی هم خواسته است تا بیانیه اش را اصلاح کند. او از شانس میزبانی ایران برای جام جهانی در ادوار بعد حرف زده اما اشاره ای نکرده که منهای تمام کاستی های سخت افزاری که برای چنین هدفی موردنظر فدراسیون جهانی خواهد بود، ایران باید ابتدا حق ورود خبرنگاران و تماشاگران زن ایرانی به ورزشگاه ها را به رسمیت بشناسد.

رییس میان تمام ادعاهای خود، یک اشاره ویژه هم به رسانه هایی که آن ها را «مشکل ساز» نامیده، داشته و گفته است: «در بعد رسانه‌ای، ما با دو سایت مشکل داریم و اگر این دو سایت دست از شیطنت برندارند، در هیچ رویداد فوتبالی آن ها را راه نمی‌دهیم.»

حتما هم قدرتش را دارد. شواهد گویای قدرت مدیران ورزشی و غیرورزشی برای جلوگیری از ورود خبرنگاران به ورزشگاه ها است. خیلی اگر از امروز دور نشویم، «سعیده فتحی» دقیقا با چنین مشکلی روبه رو شده است. دبیر روزنامه «نود» مردادماه امسال در خبرگزاری ورزشی «کاپ» به صورت رسمی از چرایی جلوگیری وی از ورود به سالن های ورزشی نوشت. در صفحه اینستاگرام خود هم عکسی منتشر کرد که جلوی سالن بسکتبال ایستاده است و حق ورود به سالن را ندارد: «آقای مشحون (رییس فدراسیون بسکتبال) ابتدا از من شکایت کردند، مرا به دادگاه بردند و یک ماه بعد از دادگاه، رییس فدراسیون در جلسه آخر با خبرنگاران با جمله این که "جا دارد از خانم فتحی به خاطر حضورشان مخصوص تشکر کنم" صحبت هایش را شروع کردند! چه طور می شود از یک نفر در عرض یک ماه هم به دادگاه شکایت کنند و هم از او به صورت خاص تشکر و لوح تقدیر داده شود؟»

دبیر روزنامه نود برای رقابت های جوانان آسیا و بعد رقابت های «چلنج کاپ» در تهران از حضور در ورزشگاه منع شد.

این اتفاق پیش تر برای «مهین گرجی»، از باسابقه ترین و تاثیرگذارترین خبرنگاران و روزنامه نگاران ورزشی ایران بارها افتاده بود. بی تردید مهین گرجی را می توان یکی از سدشکن های تاریخ روزنامه نگاری ورزشی ایران در حوزه بانوان دانست. مهین هرگز دایره فعالیت هایش را محدود به ورزش بانوان نکرد. او برای ورود به سالن های ورزشی جنگید، در زمان ریاست «مصطفی هاشمی طبا» در سازمان تربیت بدنی و «محسن صفایی فراهانی» در فدراسیون فوتبال بارها موفق به کسب مجوز حضور در سالن های ورزشی شد، دربی تهران را از نزدیک و در میان 100 هزار مرد دید و گزارش کرد، بازی ایران و ایرلند در انتخابی جام جهانی 2002 و همین طور ایران و بحرین در انتخابی 2006 در ورزشگاه حضور داشت و البته یکی از بهترین منتقدان ورزشی در ایران بود. 
مهین گرجی سال 85 از ایران رفت تا گزارش گر «رادیو فردا» شود. اولین بانویی که توانسته بود مجوز حضور در ورزشگاه ها را بگیرد و بعد بارها پشت سالن های ورزشی ممنوع الورود شده بود، سال 88 خورشیدی بر اثر یک تصادف از میان ما رفت و جامعه ورزشی نویس ایران را از حضورش محروم کرد.

در تاریخ شفاهی ورزش ایران، می توان به نام «امیر خسروجردی» هم رسید. او گزارش گر صداوسیما بود که از سوی نیروی انتظامی در ورزشگاه آزادی مورد حمله قرار گرفت. بعد حراست سازمان تربیت بدنی کارت ورود به ورزشگاه او را جلب و باطل کرد.

مشابه همین اتفاق برای بسیاری دیگر از خبرنگاران ورزشی افتاده است؛ خبرنگارانی که به دلیل شکایت یک فدراسیون یا مدیر بانفوذ باشگاهی و یا تشخیص حراست سازمان وقت تربیت بدنی یا حراست وزارت ورزش کنونی، اجازه ورودشان سلب شده است.

مهدی تاج اگر به سال 84 خورشیدی برگردد، نمونه همین اتفاق را تجربه کرده است. او مدیرمسوول روزنامه «جهان فوتبال» بود. هنوز هم هست. روزنامه اش را آن زمان به اقتضای نیازی که برای آمالش و البته مجموعه تحت کنترلش (باشگاه های اصفهانی) می دید، منتشر می کرد. جهان فوتبال یکی از منتقدان درجه اول «محمد دادکان»، رییس وقت فدراسیون فوتبال شد. یک بار در روزنامه اش پیرامون کمیته های مکرر «شکست» در فدراسیون دادکان نوشت و اعتراض رییس وقت را به همراه آورد. دادکان به جهان فوتبال گفته بود: «روزی شما می آیی و کمیته پیروزی تشکیل می دهی...»

سال 84، در روزهایی که بازی های انتخابی جام جهانی آلمان برگزار می شد، فدراسیون فوتبال به دلیل تمام چالش هایی که میان رسانه مهدی تاج و محمد دادکان به وجود آمده بود، کارت ورود خبرنگاران همان روزنامه به ورزشگاه آزادی برای دو بازی پایانی مقابل کره شمالی و بحرین را صادر نکرد. مهدی تاج حتما به یاد دارد چه گونه از نفوذ خود در سازمان وقت تربیت بدنی سود برد تا «آی دی کارت» های خبرنگاران روزنامه اش برای هر دو بازی صادر شوند.

رسانه های مورد نظر رییس فدراسیون فوتبال اندک نیستند اما شاید در تناسب با آن چه رسانه خود او در روزگاری، قریب به یک دهه پیش، برای فدراسیون محمد دادکان راهی سراسر از نقد ساخت، در مقام مقایسه هم نباشند. فدراسیون دادکان یک تیم ملی داشت با مربی گری « برانکو ایوانکوویچ» که به سهل ترین شکلِ تمامِ ادوار تاریخ به جام جهانی رسید. بازی آخرش هم مقابل ژاپن فرامایشی بود. اما همان تیم، زیر ساطور منتقدانی قرار می گرفت که در نهایت، محمد دادکان را هدف گرفته بودند.

اوج واکنش دادکان در قبال بیش از چهار سال انتقاد مداوم، محروم کردن خبرنگاران یک رسانه از حضور در ورزشگاه ها شد که البته بی نتیجه هم ماند. این بار مهدی تاج در پنجمین ماه از ریاست خود، به صورت علنی تهدید به محدود کردن خبرنگاران کرده است.

ثبت نظر

ویدیو روز

يا پير شده‌اند، يا در خاوران دفن شده‌اند

۸ آبان ۱۳۹۵
ایران وایر
خواندن در ۱ دقیقه
يا پير شده‌اند، يا در خاوران دفن شده‌اند