close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
گزارش

احتمال ۳۰ سال زندان برای مدیر هوآوی به اتهام نقض تحریم ایران قبل از برجام

۱۷ آذر ۱۳۹۷
فرامرز داور
خواندن در ۵ دقیقه
هوآوی از سوی ایالات متحده متهم است که در زمان تحریم های بین المللی ایران، از طریق یکی از شرکت های وابسته اش در هنگ کنگ به نام اسکای کام، با ایران تجارت غیرقانونی کرده است.
هوآوی از سوی ایالات متحده متهم است که در زمان تحریم های بین المللی ایران، از طریق یکی از شرکت های وابسته اش در هنگ کنگ به نام اسکای کام، با ایران تجارت غیرقانونی کرده است.
سابرینا منگ مدیر ارشد مالی شرکت هوآوی، دختر بنیانگذار این شرکت و از امیدهای اصلی برای مدیریت آینده هوآوی است.
سابرینا منگ مدیر ارشد مالی شرکت هوآوی، دختر بنیانگذار این شرکت و از امیدهای اصلی برای مدیریت آینده هوآوی است.

دستگیری مدیر مالی شرکت چینی هوآوی به اتهام نقض تحریم های ایران قبل از توافق برجام، به همکاری گروه بانکی اچ اس بی سی با دولت آمریکا نسبت داده شده است. این بانک زمانی متهم به نقض تحریم های ایران بود.

هوآوی از سوی ایالات متحده متهم است که در زمان تحریم های بین المللی ایران، از طریق یکی از شرکت های وابسته اش در هنگ کنگ به نام اسکای کام، با ایران تجارت غیرقانونی کرده است. گزارش شده که مبادلات مالی این فعالیت تجاری در زمان تحریم هم از سوی گروه بانکی اچ اس بی سی انجام شده است.

دادگاهی در نیویورک خواستار دستگیری منگ وانژو (که به سابرینا منگ شهرت دارد) شده بود و او هفته گذشته ،زمانی که در ونکوور کانادا بود، بازداشت و زندانی شد.

 

چرا بانک اچ اس بی سی علیه همکاری هوآوی با ایران اقدام کرد؟

گروه بانکی اچ اس بی سی در زمانی که ایران هنوز تحت تحریم های بین المللی بود، نقض آگاهانه تحریم های ایران و سرپیچی از قوانین کیفری دولت امریکا و مقررات ایالاتی نیویورک را در مراوردات مالی صدها هزار دلاری با افراد و نهادهای تحریم شده ایران، سودان، لیبی، کوبا و برمه را پذیرفت.

ایالات متحده می گفت که شعبه های آسیایی و اروپایی اچ اس بی سی حدود بیست میلیارد دلار پول غیرقانونی برای نهادها و اتباع ایران، سودان، لیبی، کوبا و برمه جابه جا کرده اند که در فهرست تحریم های وزارت خزانه داری قرار داشته اند. بنا بر ادعای وزارت دادگستری ایالات متحده این بانک توانسته بود با استفاده از خلاءهای نظارتی و قانونی که وجود داشت ششصدوشصت میلیون دلار با کمک بانک ها و نهادهای مالی امریکا پول غیرقانونی جابه جا کند.

هوآوی از سوی ایالات متحده متهم است که در زمان تحریم های بین المللی ایران، از طریق یکی از شرکت های وابسته اش در هنگ کنگ به نام اسکای کام، با ایران تجارت غیرقانونی کرده است.

این بانک موافقت کرده بود تا در ازای توقف محاکمه قضایی اش، برای اصلاح ساختار خود با دولت امریکا همکاری کند، یک میلیارد و نهصد میلیون دلار جریمه بپردازد و پنج سال تحت نظارت های وزارت دادگستری امریکا باشد.اچ اس بی سی در همکاری با دولت امریکا اطلاعاتی را درباره نحوه دور زدن تحریم ها داده بود. از جمله این که از ذکر نام ایران در زمان تنظیم اسناد مبادلات مالی خودداری می کرده و این کار را به دیگر شرکای خود هم توصیه می کرده است.

دوره نظارت وزارت دادگستری امریکا بر این بانک یک سال پیش تمام شد؛ حالا یک نهاد ناظر بر گروه بانکی اچ اس بی سی می گوید که این موسسه درباره معاملات مشکوکی که شرکت چینی هوآوی در زمان تحریم های بین المللی از طریق این بانک با ایران انجام داده، به دادستان های فدرال امریکا شواهدی تسلیم کرده است.شرکت هوآوی در بازار موبایل ایران بسیار فعال است. بر خلاف بانک اچ اس بی سی که حتی پس از توافق برجام هم همکاری با ایران را دیگر همانند گذشته از سر نگرفت و به دعوت جان کری وزیر خارجه وقت امریکا برای کار با ایران عملا پاسخی منفی داد.

 اچ اس بی سی حتی یکی از مدیران ارشد وزارت خزانه داری امریکا را که از طراحان تحریم ایران بود، به عنوان مدیر حقوقی خود استخدام کرد تا راه هرگونه همکاری نادانسته غیرقانونی با ایران را مسدود کند.شبکه خبری بلومبرگ در امریکا گفته است که بانک اچ اس بی سی که مقر آن در لندن است در پرونده اتهامی نقض تحریم های ایران توسط شرکت هوآوی، تحت تعقیب و تحقیق قضایی نیست اما مدارکی که ارائه کرده منجر به دستگیری مدیر مالی شرکت هوآوی شده که در سفر و در خاک کانادا بوده است.

 

کانادا باید درباره مدیر مالی هوآوی تصمیم بگیرد

کانادا در حال بررسی های حقوقی درخواست استرداد مدیر مالی هوآوی به امریکاست. در صورتی که او در ایالات متحده به اتهام «تبانی برای کلاهبرداری» تحت محاکمه قرار بگیرد، ممکن است با مجازات سی سال زندان رو به رو شود.

ایالات متحده شصت روز فرصت دارد تا مدارک خود را بابت درخواست استرداد سابرینا منگ به کانادا تحویل دهد.کانادا ابتدا باید تصمیم بگیرد که می تواند او را طی این مدت با قید ضمانت آزاد کند یا باید در بازداشت بماند. سپس باید با بررسی مدارک و شواهد حکم بدهد که او به امریکا فرستاده شود یا نه. دادستان کانادا در جلسه دادگاه گفته است که اولا احتمال فرار مدیر ارشد مالی هوآوی به دلیل اینکه او پیوندهای عمیقی در ونکوور ندارد، وجود دارد و دوما میزان وثیقه آزادی موقت او به دلیل اینکه توانایی مالی زیادی دارد، مانع فرارش از خاک کانادا نخواهد بود.در نهایت حکم دادگاه و تصمیم وزارت دادگستری کانادا تعیین می کند که پرونده حقوقی مدیر ارشد مالی هوآوی به چه ترتیبی دنبال شود.

 

نقض تحریم های ایران، سه کشور را با هم رو به رو کرده

سابرینا منگ مدیر ارشد مالی شرکت هوآوی، دختر بنیانگذار این شرکت و از امیدهای اصلی برای مدیریت آینده هوآوی است. این شرکت عظیم در زمینه فن آوری ارتباطات، اینترنت و موبایل  فعالیت می کند و رقیب شرکت اپل در ساخت تلفن همراه در جهان است.دولت چین از دولت کانادا درخواست کرده که تبعه دستگیر شده اش را هرچه سریعتر آزاد کند. دستگیری سابرینا منگ، درست در شبی انجام شده که روسای جمهور ایالات متحده و چین به توافقی نود روزه درباره اختلافات در تعرفه های تجاری دست پیدا کردند.

درخواست بازداشت او در دوره ای انجام می شود که امریکا تصمیم به بازگشت همه تحریم های پیشین علیه ایران و اعمال تحریم های جدیدتری علیه این کشور گرفته است.در حال حاضر وزارت دادگستری امریکا در حال رسیدگی‌ به اتهام نقض تحریم‌های ایران در قالب قراردادهای چندین میلیون دلاری تأمین و تجهیز سربازان امریکایی در افغانستان است. امریکا می گوید متهمان قرار بود تا تجهیزات نظامی مربوطه را از راهی غیر از ایران به افغانستان منتقل کنند اما آنها برای کم کردن هزینه‌های انتقال، تجهیرات را از خاک ایران عبور دادند.

در چنین وضعیتی دستگیری مدیر ارشد مالی هوآوی دولت چین، دستگاه قضایی کانادا و دولت امریکا را بر سر موضوعی که مربوط به ایران می شود روی به روی یکدیگر قرار داده است.

مطالب مرتبط:

دفترچه راهنمای تحریم های ایران در دولت ترامپ

جدیت عراق در اجرای تحریم‌های امریکا علیه ایران

رفتار روسیه، چین و هند در دوران تحریم‌ها با ایران؛ تحقیرآمیز و سودجویانه

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

گزارش

قصه یک مرگ؛ چرا پدرام صفری یخ بست؟

۱۷ آذر ۱۳۹۷
آیدا قجر
خواندن در ۱۰ دقیقه
قصه یک مرگ؛ چرا پدرام صفری یخ بست؟