close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
گزارش

بسیج‌ دانش‌آموزی؛ مصداق سوءاستفاده نظامی از کودکان

۲۲ بهمن ۱۳۹۸
علی رنجی‌پور
خواندن در ۵ دقیقه
بسیج دانش‌آموزی تشکیلاتی است که سابقه اعزام ۵۵۰ هزار کودک به میدان جنگ و کشته شدن ۳۲ تا ۳۶ هزار دانش‌آموز را در کارنامه خود دارد
بسیج دانش‌آموزی تشکیلاتی است که سابقه اعزام ۵۵۰ هزار کودک به میدان جنگ و کشته شدن ۳۲ تا ۳۶ هزار دانش‌آموز را در کارنامه خود دارد
بسیج دانش‌آموزی، طبق «قانون توسعه و تشکیل بسیج دانش‌آموزی» تشکیلاتی وابسته به نیروی مقاومت بسیج وابسته به سپاه پاسداران است.
بسیج دانش‌آموزی، طبق «قانون توسعه و تشکیل بسیج دانش‌آموزی» تشکیلاتی وابسته به نیروی مقاومت بسیج وابسته به سپاه پاسداران است.

«بسیج دانش‌آموزی»، روشن‌ترین مصداق سواستفاده نظامیان از کودکان در ایران است؛ تشکیلاتی که سابقه اعزام ۵۵۰ هزار کودک به میدان جنگ و کشته شدن ۳۲ تا ۳۶ هزار دانش‌آموز را در کارنامه خود دارد. رهبران ایران، این سابقه را «افتخاری بزرگ» می‌دانند.

آیت‌الله «خامنه‌ای»، رهبر ایران، تشویق حضور دانش‌آموزان کم سن و سال به حضور در میدان جنگ را شایسته تقدیر می‌داند و خطاب به معلمان میگوید:

«بیش از ۳۶ هزار دانش‌آموز ما در طول دفاع مقدس به شهادت رسیدند. اگر نفس گرم معلم نبود، معلوم نبود که دانش‌آموز در همه‌ی شرایط، راهی جبهه بشود؛ این افتخار هم برمی‌گردد به معلمین.»

«محمد بطحایی»، وزیر پیشین آموزش‌وپرورش جمعیت دانش‌آموزان را به چشم یک ظرفیت جنگی می‌بینید و دقیقا ۹ ماه پیش میگوید: «اکنون ۱۴ میلیون دانش‌آموز داریم که به‌رغم همه هجمه‌های فرهنگی، اگر لازم باشد مانند دوران دفاع مقدس در صحنه خواهند بود و جان‌فشانی خواهند کرد.»

این در حالی است که طبق آمار بیش از نیمی از جمعیت دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی درس می‌خوانند و عملا کمتر از ۱۲ سال سن دارند.

بعدا بطحایی مدعی شد از حرف‌هایش سوبرداشت شده، اما حتی اگر قبول کنیم او صرفا تعارفی خوشایند رهبر ایران و همفکران او کرده، بازهم واقعیت تغییر نمی‌کند؛ واقعیتی غیرقابل‌انکار که رهبران ایران کودکان را به چشم نیروهای نظامی بالقوه‌ می‌بینند که باید از آمادگی ذهنی و جسمی لازم برای مشارکت فعال در جنگ‌ها و بحران‌های احتمالی آینده برخوردار باشند.

بسیج دانش‌آموزی تشکیلاتی است که سابقه اعزام ۵۵۰ هزار کودک به میدان جنگ و کشته شدن ۳۲ تا ۳۶ هزار دانش‌آموز را در کارنامه خود دارد

بسیج دانش‌آموزی، طبق «قانون توسعه و تشکیل بسیج دانشآموزی» تشکیلاتی وابسته به نیروی مقاومت بسیج وابسته به سپاه پاسداران است. این قانون هفت سال پس از پایان جنگ در سال ۱۳۷۵ به تصویب رسید و آئیننامه اجرایی نیز ۱۱ سال بعد در هیات وزیر دولت نهم تصویب شد.

در ماده هفتم آیین‌نامه اجرایی وظایف واحدهای بسیج دانش‌آموزی به شرح زیر تعریف شده است:

  • جذب و سازمان‌دهی داوطلبان عضویت در بسیج دانش‌آموزی.
  • انجام فعالیت‌های آموزشی در جهت ایجاد روحیه همیاری، مسوولیت‌پذیری و آمادگی دفاعی و بسط فرهنگ و تفکر بسیجی و تقویت آن.
  • برگزاری اردوها، همایش‌ها و رزمایش‌های ویژه اعضا با رعایت دستورالعمل‌های مصوب شورا.
  • کمک به انجام برنامه‌های عمومی و فعالیت‌های فوق‌برنامه مدارس با موافقت یا دعوت مدیر مدرسه.
  • همکاری در فعالیت‌های امدادی و کمک‌رسانی و سازندگی.
  • مشارکت در برگزاری ایام‌الله و مناسبت‌ها و فوق‌برنامه‌ها از قبیل گرامیداشت هفته دفاع مقدس و هفته بسیج دانش‌آموزی.
  • انجام فعالیت‌های لازم جهت تقویت بنیه علمی، فرهنگی و ورزشی اعضا.

 

اگرچه عمده این فعالیت‌ها ظاهرا آموزشی است و جنبه ایدئولوژیک دارد، اما ذاتا نظامی است و در دایره آماده‌سازی ذهنی و تشکیلاتی کودکان برای حضور در جنگ‌های احتمالی قرار می‌گیرد.

در ماده هشتم این آئین‌نامه گفته‌شده «ارایه آموزش‌های عملی نظامی در مدارس مطلقا ممنوع است» اما بلافاصله بعدازآن تاکید شده «[آموزش‌های نظامی] در خارج از مدارس با رعایت قوانین و مقررات مربوط انجام می‌گیرد.»‌

برای اداره این تشکیلات هزینه زیادی صرف می‌شود. هم در قانون و هم در آیین‌نامه گفته‌شده که هزینه‌های بسیج دانش‌آموزی از بودجه عمومی کشور تامین می‌شود و امکانات موردنیاز سوی آموزش‌وپرورش و نیروهای مسلح در اختیار این تشکیلات قرار می‌گیرد.

علاوه بر این امتیازاتی خاص و فوقآلعاده برای حضور دانش‌آموزان در تشکیلات بسیج در نظر گرفته شده، ازجمله می‌توان به کسر خدمت سربازی یا سهمیه کنکور اشاره کرد که برای هر دانش‌آموزی وسوسه‌کننده است. آن‌قدر که می‌توان بسیاری را وادار کند که ظاهرا به عضویت بسیج دربیایند.

دقیقا معلوم نیست که این هزینه کلان چقدر در رسیدن به اهداف رهبران ایران موثر است، اما آنچه مشخص است سرمایه‌گذاری کلان جمهوری اسلامی در مدارس با اهداف نظامی است. سرمایه‌ای که در حال حاضر خروجی آن بردن و آوردن دانش‌آموزان به مراسم راهپیمایی و فرستادن آن‌ها به اردوی راهیان نور و بازدید از مناطق جنگی -در مقیاس اعزام هفت میلیون دانش‌آموز- است. این فعالیت‌ها ممکن است در مقام مقایسه با امتیازات عضویت در بسیج به چشم نیاید، اما معلوم نیست در آینده این سرمایه‌گذاری چه سمت‌وسو و ظاهری پیدا کند.

در سال‌های اخیر گزارش‌هایی درباره اقدامات سپاه در اعزام کودکان غیر ایرانی به میدان جنگ در سوریه منتشر شده است.

دو سال پیش سازمان دیدهبان حقوق بشر سپاه پاسداران ایران را متهم کرد که کودکان مهاجر افغان را به‌عنوان سرباز به جنگ سوریه اعزام می‌کند. در این گزارش گفته شده بود کودکان افغان که گاهی حتی ۱۴ سال بیش ندارند در لشکر فاطمیون به کار گرفته می‌شوند تا کنار نیروهای ایرانی در سوریه بجنگند.

ظاهرا پای کودکان ایرانی به میدان جنگ سوریه کشیده نشده است، اما در ناآرامی‌های داخلی، بعضا نیروهای بسیجی کم سن و سال با تجهیزات سبک نظامی، در خیابان‌ها در شهرهای مختلف ظاهر شده‌اند. پدیده‌ای نگران‌کننده که علاوه بر مخاطرات معمول جنگی، می‌تواند شرایط اجتماعی کودکان اجاره‌شده توسط نهادهای نظامی را بحرانی کند. افرادی که در سن و سال کم رو‌به‌روی جامعه معترض قرار داده شده‌اند، در سال‌های آینده برای بازگشت به جامعه چالش‌های جدی و طولانی پیش‌رو خواهند داشت. کودکانی که از یک‌سو به بلوغ فکری نرسیده‌اند و از سوی دیگر با انواع وسوسه‌ها به سمت‌وسوی کانون‌های نظامی جذب نیرو از میان کودکان، کشیده شده‌اند.

تردیدی نیست طی سال‌ها  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشغول سرمایه‌گذاری روی جذب کودکان است. آمار رسمی از تعداد پایگاه‌های بسیج دانش‌آموزی یا تعداد کودکانی که عضو این سازمان‌ هستند وجود ندارد، اما با جست‌وجو در اخبار و گزارش‌ها می‌توان به آمارهای پراکنده‌ای دست پیدا کرد که به ترسیم حجم فعالیت‌های بسیج کمک می‌کند. به‌عنوان‌مثال، اوایل آبان امسال (۱۳۹۸) یک مقام سپاهی در استان خوزستان از فعالیت ۳۷۰۰ پایگاه مقاومت بسیج در این استان خبر داده بود. این در حالی است که طبق آمار رسمی تعداد کل آموزشگاه‌های متوسطه استان خوزستان که کودکان بین ۱۲ تا ۱۸ سال در آن درس می‌خوانند، کمتر از ۳هزار مدرسه است.

 

مطالب مرتبط:

نسل جدید سلیمانی‌ها: ما قاتل یهودیم!

آموزش نظامی کودکان از سوی دولت ؛ تبلیغ «حسین فهمیده» شدن

پرونده‌ تازه آمریکا علیه ایران؛ جنایت جنگی ‌

رسول بداقی: نظام از برخی دانش‌آموزان برای سرکوب معترضان استفاده می‌کند

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

گزارش

از محرومیت تحصیلی و توهین و تحقیر در ایران تا روابط بین‌الملل...

۲۲ بهمن ۱۳۹۸
حمید کابلی
خواندن در ۵ دقیقه
از محرومیت تحصیلی و توهین و تحقیر در ایران تا روابط بین‌الملل در افغانستان