close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
گزارش

گزارش نیویورک تایمز از قتل نفر دوم القاعده در خیابان‌های تهران و تکذیب همیشگی

۲۴ آبان ۱۳۹۹
حسن جعفری
خواندن در ۶ دقیقه
ساعاتی پس از آن که نیویورک تایمز گزارش داد نفر دوم القاعده به دست ماموران اسرائیل در خیابان‌های تهران کشته شده، وزارت خارجه جمهوری اسلامی این گزارش را «هالیوودی» خواند.
ساعاتی پس از آن که نیویورک تایمز گزارش داد نفر دوم القاعده به دست ماموران اسرائیل در خیابان‌های تهران کشته شده، وزارت خارجه جمهوری اسلامی این گزارش را «هالیوودی» خواند.
«سعید خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در نشست خبری‌اش گفت به رسانه‌های آمریکایی توصیه می‌کند «در دام سناریوپردازی‌های هالیوودی» نیفتند.
«سعید خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در نشست خبری‌اش گفت به رسانه‌های آمریکایی توصیه می‌کند «در دام سناریوپردازی‌های هالیوودی» نیفتند.
نیویورک تایمز در گزارش خود گفته بود ۲ نفری که حدود ۳ ماه پیش رسانه‌های ایران خبر دادند در تهران با شلیک گلوله کشته شده‌اند، در واقع ابومحمد المصری نفر دوم القاعده و دختر او، مریم، بوده‌اند.
نیویورک تایمز در گزارش خود گفته بود ۲ نفری که حدود ۳ ماه پیش رسانه‌های ایران خبر دادند در تهران با شلیک گلوله کشته شده‌اند، در واقع ابومحمد المصری نفر دوم القاعده و دختر او، مریم، بوده‌اند.

ساعاتی پس از آنکه نیویورک تایمز گزارش داد نفر دوم القاعده به دست ماموران اسرائیل در خیابان‌های تهران کشته شده، وزارت خارجه جمهوری اسلامی همچون موارد مشابه قبلی، این گزارش را «هالیوودی» خواند. فهرست موارد مشابه البته هر روز طولانی‌تر می‌شود و از تورقوزآباد و انتقال اسناد به بیرون از ایران گرفته تا قتل‌ها و انفجارها را در برمی‌گیرد.

***

نیویورک تایمز شامگاه جمعه گزارشی درباره کشته شدن مقام ارشد القاعده در خیابان‌های تهران منتشر کرد و فقط چند ساعت طول کشید تا صبح شنبه یک مقام جمهوری اسلامی آن را به شدت تکذیب کند و به ریشخند بگیرد.

«سعید خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در نشست خبری‌اش گفت به رسانه‌های آمریکایی توصیه می‌کند «در دام سناریوپردازی‌های هالیوودی» نیفتند.

او همچون تمامی مقام‌های جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته «هرگونه حضور» اعضای طالبان در ایران را تکذیب کرد و حتی گفت چنین خبرهایی را مقام‌های آمریکا و اسرائیل به شیوه «درز اطلاعات ساختگی» به رسانه‌ها می‌دهند.

نشریه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارش خود گفته بود دو نفری که حدود سه ماه پیش رسانه‌های ایران خبر دادند در تهران با شلیک گلوله کشته شده‌اند و هویت آنان «دو شهروند لبنانی» اعلام شد، در واقع «ابومحمد المصری» نفر دوم القاعده و دختر او «مریم»، بوده‌اند.

۱۸ مرداد امسال گزارش شد که دو موتورسوار به خودرویی در «بوستان» در محله «پاسداران» تهران نزدیک شده و سرنشینان این خودرو را که یک زن و مرد بودند با شلیک پنج گلوله کشتند.

این خبر را ابتدا یک کاربر توییتر به نام «عماد» که گفته‌ می‌شود وابسته به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی است منتشر کرد و بلافاصله پس از او خبرگزاری فارس آن را بازنشر داد.

«عماد» در توییتی که اکنون حذف شده نوشته بود: «هم اکنون یک پدر و دختر لبنانی در منطقه پاسداران تهران توسط افرادی ناشناس ترور شدند. شواهد و قرائن بر این است که افراد شهید شده حوالی منزل شهید مهندس المهدی ترور شده‌اند. فرد مهاجم با موتورسیکلت بوده و اقدام به شلیک ۵ تیر نموده متاسفانه هر دو نفر فوت نموده‌اند.»

خبرگزاری فارس و سایر رسانه‌های ایران بعدا هویت دو مقتول را «حبیب داود، استاد تاریخ، ۵۸ ساله، تبعه لبنان» و «دختر او، مریم داود، ۲۷ یا ۲۸ ساله، تبعه لبنان» معرفی کردند.

نیویورک تایمز در گزارش جدید خود به نقل از چهار مقام امنیتی گزارش داده این پدر و دختر در واقع «عبدالله احمد عبدالله، معروف به ابومحمد المصری،‌ نفر دوم القاعده» و «دخترش مریم که قبلا همسر حمزه بن لادن فرزند بنیانگذار القاعده بود» بوده‌اند.

نشریه نیویورک تایمز جزئیات بیشتری درباره این رویداد را به دست داده و از جمله نوشته است که ضاربان با استفاده از اسلحه مجهز به صداخفه‌کن از سمت راننده پنج  گلوله شلیک کردند که چهار گلوله وارد خودرو شد و گلوله پنجم نیز به خودرویی دیگر اصابت کرد.

از زمان کشته شدن «اسامه بن لادن» در اردیبهشت ۱۳۹۰، «ایمن الظواهری» رهبری این گروه تروریستی را برعهده دارد و به نوشته نیویورک تایمز، المصری نفر دوم پس از او به شمار می‌رفت.

از المصری به عنوان طراح اصلی حملات ۲۲ سال پیش علیه اماکن دیپلماتیک آمریکا در دو کشور آفریقایی تانزانیا و کنیا یاد می‌شود.

به نوشته نیویورک تایمز، ماموران اسرائیل المصری را به خواست آمریکا کشتند.

مقام‌های رسمی آمریکا و اسرائیل واکنشی به گزارش نیویورک تایمز نشان نداده‌اند.

از کتابی تا بوستان و ملارد و تورقوزآباد؛ همواره تکذیب

تکذیب شدید سخنگوی وزارت خارجه ایران که گزارش نیویورک تایمز را «سناریوپردازی هالیوودی» خواند نخستین واکنش از این دست نیست. در عملیات‌های اینک پرشماری که به اسرائیل نسبت داده می‌شود و در نقاط مختلفی از ایران روی داد، شاید «ترورهای هسته‌ای» تنها مورد‌ی بود که جمهوری اسلامی سخن از دست داشتن اسرائیل و آمریکا و بریتانیا بر زبان راند و عملا ضعف اطلاعاتی خود را پذیرفت.

جمهوری اسلامی در سایر موارد عمدتا به تکذیب، اظهار بی‌اطلاعی، سکوت یا تمسخر و ریشخند روی آورده است.

«ترور شخصیت‌های هسته‌ای» به کشته شدن دست‌کم پنج نفر مرتبط با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی گفته می‌شود که در سال‌های ۸۸ تا ۹۰ در نقاط مختلف تهران، از جمله «میدان کتابی» و «بزرگراه ارتش» کشته شدند.

پس از این قتل‌ها وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی گفت «یک تیم گسترده» از کسانی که در این قتل‌ها دست داشتند و به آمریکا، اسرائیل و انگلیس وابسته بودند دستگیر شدند. اما شواهد متعدد در سال‌های بعد نشان داد که برخی افراد بازداشت‌شده بیگناه بودند و صرفا برای سرپوش گذاشتن بر رخنه اطلاعاتی نهادهای امنیتی گرفتار شدند.

در بین رویدادهای بعدی البته نفوذ بدافزار استاکس‌نت در تاسیسات هسته‌ای نیز با واکنش‌های مبهم مقام‌های جمهوری اسلامی روبه‌رو شد اما آن معدود واکنش‌ها پس از آن ابراز شد که سایر کشورها از آلوده شدن توسط این بدافزار خبر دادند.

با این حال واکنش جمهوری اسلامی به دیگر رویدادها سکوت بوده است.

انفجار در «پادگان مدرس» واقع در نزدیکی بیدگنه ملارد که در سال ۹۰ به کشته شدن «حسن تهرانی مقدم» منجر شد از مرموزترین قتل‌ها از این دست است. شمار متعددی از رسانه‌ها این عملیات را به اسرائیل نسبت دادند. اسرائیل همچون سایر موارد در این باره نیز اظهار نظر صریحی نکرد اما حضور «علی خامنه‌ای» بر جنازه تهرانی مقدم و سخنان خشمگینانه او علیه «دشمنان» به تردیدها دامن زد.

رویدادهای سال‌های بعد نیز شامل اشاره نخست وزیر اسرائیل به «تورقوزآباد» و آغاز کشمکش جدید جمهوری اسلامی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گزارش اسرائیل درباره انتقال اسناد هسته‌ای به بیرون از ایران، انفجار مرموز در تاسیسات نطنز و انفجارها و آتش‌سوزی‌های عجیب در نقاط مختلف ایران بوده است که همگی به اسرائیل نسبت داده شد.

این رویدادها و همچنین انتشار خبرهایی درباره «بازداشت جاسوسان اسرائیل در رده‌های بالای نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی» عملا به افسانه مهارت اطلاعاتی جمهوری اسلامی پایان داد یا دست‌کم در آن شکافی جدی انداخت.

گزارش نیویورک تایمز همچنین تردیدهای قبلی درباره حضور مقام‌های ارشد گروه القاعده در تهران را پررنگ‌تر کرد.

جمهوری اسلامی بارها حضور مقام‌های طالبان در ایران را به شدت تکذیب کرده است؛ با این حال گمانه‌ها درباره حضور اعضایی از القاعده در ایران عمدتا منحصر به اعضای رده‌های پایین‌تر این گروه یا خانواده بن لادن می‌شد.

اما با گزارش نیویورک تایمز می‌توان دید که حضور این افراد در ایران عملا تا نفر دوم القاعده نیز بسط یافته است.

پس از حملات تروریستی یازده سپتامبر، اکثر مقامات ارشد گروه القاعده در عملیات نیروهای آمریکایی کشته شدند و المصری جزو معدود کسانی بود که از انتقام آمریکا جان به در برده بود. به نوشته نیویورک تایمز، او در سال ۲۰۰۳ در ایران بازداشت شد اما بعدا در جریان یک تبادل زندانی آزاد شد.

ماجرای تبادل زندانی به فروردین ۱۳۸۹ بازمی‌گردد که ایران اعلام کرد «حشمت‌الله عطارزاده نیارکی» دیپلمات خود را که که یک سال و نیم پیش از آن در پاکستان ربوده شده بود آزاد کرده است. وزارت اطلاعات «حیدر مصلحی» از ««عملیات مهم و پیچیده اطلاعاتی» خبر داد اما رسانه‌ها بعدا گزارش دادند که این دیپلمات ازای آزادی پنج نفر از مقام‌های ارشد القاعده که در ایران زندانی بودند آزاد شد.

با این حال نیویورک تایمز نوشته است المصری با اینکه در ایران آزاد بود اما دست‌کم در پنج سال اخیر در محله پاسداران تهران زندگی می‌کرد و ظاهرا برای سفرهایش به بیرون از ایران نیز محدودیتی نداشت.

 

مطالب مرتبط:

تورقوزآباد و گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

در تورقوزآباد چه خبر است؟

پاداش جمهوری اسلامی به جنگجویان گروه طالبان برای کشتن نیروهای آمریکایی

عکاس بازداشت و از «طالبان» حمایت می‌شود؛ سفارت افغانستان چه می‌کند؟

ثبت نظر

استان‌وایر

۵ سال زندان برای یک دانشجو به جرم شرکت در اعتراضات آبان

۲۴ آبان ۱۳۹۹
خواندن در ۲ دقیقه
۵ سال زندان برای یک دانشجو به جرم شرکت در اعتراضات آبان