close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
گزارش

صنعت قاسم سلیمانی و هزینه آن؛ از «برنج هسته‌ای» تا قاب داشبورد

۱۵ دی ۱۳۹۹
احسان مهرابی
خواندن در ۵ دقیقه
نهادهای مختلف در سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی گوی سبقت را از یکدیگر در انجام پروژه‌هایی به نام او می‌ربایند.
نهادهای مختلف در سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی گوی سبقت را از یکدیگر در انجام پروژه‌هایی به نام او می‌ربایند.
پس از کشته شدن قاسم سلیمانی نیز مجسمه‌های بسیاری از او ساخته شد که بیشتر باعث تمسخر شد.
پس از کشته شدن قاسم سلیمانی نیز مجسمه‌های بسیاری از او ساخته شد که بیشتر باعث تمسخر شد.
بر اساس اعلام رادیوی ایران در این یک سال بیش از ۳۰۰ کتاب درباره قاسم سلیمانی منتشر شده یا در حال انتشار است.
بر اساس اعلام رادیوی ایران در این یک سال بیش از ۳۰۰ کتاب درباره قاسم سلیمانی منتشر شده یا در حال انتشار است.

«صنعت قاسم سلیمانی» عنوانی است که می‌توان بر پروژه‌های مختلف این روزها در جمهوری اسلامی گذاشت. پس از یک وقفه ۳۰ ساله و پایان یافتن سوژه‌های تبلیغاتی جمهوری اسلامی درباره جنگ ایران و عراق و فرماندهان کشته شده در جنگ، کشته شدن قاسم سلیمانی خون جدیدی را به دستگاه پروپاگاندای جمهوری اسلامی تزریق کرده است.

***

در این میان نهادهای مختلف در سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی گوی سبقت را از یکدیگر در انجام پروژه‌هایی به نام او می‌ربایند. وزارت بهداشت همه طرح‌های مربوط به یافتن بیماران مبتلا به کرونا را به نام او نام‌گذاری کرده و آموزش و پرورش از نام‌گذاری ۱۰۰ مدرسه با این عنوان خبر داده است.

در این میان صداوسیما از تولید برنج هستهای رقم شهریار در مازندران هم‌زمان با سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی خبر داده است و ایران خودرو نیز از افتتاح خط تولید فریم داشبورد دنا به نام او.

شرکت تولیدی «هایرآتا» خط تولید لوازم‌خانگی با عنوان قاسم سلیمانی راه اندازی کرده که محصولات یخچال فریزر، اجاق‌گاز و ماشین لباسشویی را برای افراد کم‌درآمد با حداقل قیمت و بدون در نظر گرفتن سود تولید می‌کند.

در این فضا حتی آزادی زندانیان دیه که اقدامی معمول است نیز با طرح  «نذر آزادی برای سردار آسمانی» برگزار شده است.

این نام‌گذاری‌ها هزینه جدیدی را ایجاد نمی‌کند و تنها یک نام‌گذاری است؛ اما در این میان طرح‌های تبلیغاتی نیز اجرا شده که بر اساس برآوردها میلیاردها تومان هزینه دارد.

مقامات هر یک از استان‌های ایران نیز از اجرای برنامه‌هایی در این استان‌ها خبر داده‌اند که با احتساب آمار اعلام شده در ایران بیش از ۱۰ هزار برنامه بزرگ و کوچک اجرا می‌شود.

توزیع کتاب و دیگر اقلام، اهدای ماسک، توزیع غذا بین نیازمندان، برگزاری مراسم شب شعر و نمایشگاه کتاب و نمایش فیلم، از جمله بخش‌های این برنامه‌ها بوده است. در تهران نیز همایش «رسانه و مکتب سلیمانی» با حضور زینب سلیمانی برگزار شد.

در این میان مسابقه‌های ورزشی که به دلیل کرونا تعطیل شده بود نیز با نام قاسم سلیمانی برگزار شده، به گونه‌ای که فدراسیون موتورسواری و اتومبیل‌رانی پس از حدود یک سال، یک دور مسابقه موتورسواری سرعت جام قاسم سلیمانی را برگزار کرد.

مقامات نهادهای مذهبی ایران نیز از برگزاری مراسم با حمایت خیران خبر داده‌اند. در این میان «ستار علیزاده»، مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان، گفت که  «حسن صادقی صبور» خیر ۹۲ ساله لاهیجانی خانه‌ای به مساحت ۲۷۰ متر مربع و قیمت یک میلیارد تومان را «به نیت تبیین و ترویج مکتب» قاسم سلیمانی وقف کرده است.

ساخت یادمان و تبلیغات با هزینه شهرداری‌ها

در سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی یادمان‌هایی در شهرهای ایران افتتاح شده است. روز دوشنبه نیز عملیات اجرایی احداث یادمان قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و همراهانشان با حضور پیروز حناچی شهردار تهران و جمعی از مقامات آغاز شد.

«محمد جلال‌مآب»، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات، نیز از ساخت دو بنای یادبود هم‌شکل در ایران و عراق خبر داد.

پس از کشته شدن قاسم سلیمانی نیز مجسمه‌های بسیاری از او ساخته شد که بیشتر باعث تمسخر شد.

در روزهای گذشته نیز در تهران و شهرهای بزرگ ایران نیز طرح‌های تبلیغاتی اجرا شده که اجرای این طرح‌های گسترده اعتراض برخی از فعالین مدنی را به دنبال داشته است.

شهرداری تهران اعلام کرده که علاوه بر پوسترها و بیلبوردهایی که در روزهای گذشته در کل شهر نصب شده، قرار است دو دیوارنگاری نیز اجرا شود. همچنین قرار است «ویدئو مپینگ» هم به مدت دو شب در ۱۲ و ۱۳ دی، روی برج آزادی اجرا شود.

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز اعلام کرد که با همکاری خیرین، رستوران‌ها و اغذیه‌‌فروشی‌های منتخب، پویش «نذر سردار دل‌ها» را برگزار می‌کند.

«محمد مصحفی»، معاون شهردار مشهد، نیز گفت که  ۳۰۰ عدد آویز ستونی سبز، سفید و قرمز با طرح تصاویر قاسم سلیمانی، محسن فخری‌زاده و ابومهدی المهندس و چهار پرده عرضی بزرگ در این شهر نصب شده است.

او گفته که در یک سال گذشته هفت نقاشی دیواری با متراژ بالغ بر ۱۹۰۰ متر مربع در این شهر انجام شده است.

چاپ ۳۰۰ کتاب و تهیه فیلم

بر اساس اعلام رادیوی ایران در این یک سال بیش از ۳۰۰ کتاب درباره قاسم سلیمانی منتشر شده یا در حال انتشار است. «حسین امیرعبداللهیان» سخن‌گوی ستاد سالگرد قاسم سلیمانی گفته که زندگی‌نامه او به هفت زبان زنده دنیا ترجمه می‌شود.

در این میان عناوین ده‌ها فیلم کوتاه و بلند درباره قاسم سلیمانی نیز منتشر شده است. از فیلم‌‌های مستند درباره او گرفته تا فیلم مستند "داستان عکس‌ها" که روایت‌گر سفر یک روزه او به شیراز است.

در این میان نخستین بازی رایانه‌ای مرکز فضای مجازی سپاه امام رضا به نام «قاسم ۱.۲۰» در مشهد رونمایی شد. صداوسیما و سازمان فرهنگی هنری شهرداری همچنین از تهیه شش آهنگ مرتبط با قاسم سلیمانی خبر داده‌اند. طرح تولید زنده صنایع دستی در «کاروان‌سرای گنجعلیخان» شهر کرمان از جمله دیگر طرح‌ها بوده است.

هزینه صنعت سلیمانی

بودجه این طرح‌ها توسط نهادهای دولتی پرداخت می‌شود؛ بودجه‌هایی که اعلام نمی‌شود. تنها بودجه شفاف درباره قاسم سلیمانی بودجه ۱۰ میلیارد تومانی بنیاد او در سال ۱۳۹۹ بوده است. موضوع این بودجه نیز پس از انتشار گزارش‌ها درباره بودجه هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی این بنیاد، در سال ۱۴۰۰ مطرح شد.

در روز چهارشنبه ۱۲ آذر فاش شد که دولت «حسن روحانی» در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، مبلغ هشت و نیم میلیارد تومان برای بنیادی تحت عنوان «قاسم سلیمانی»، فرمانده کشته شده نیروی «قدس»، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نظر گرفته است. ریاست این بنیاد را «زینب سلیمانی» دختر قاسم سلیمانی بر عهده دارد.

با بالا گرفتن انتقادها از تخصیص این بودجه، زینب سلیمانی در اظهارنظری خواستار حذف این ردیف و اختصاص این مبلغ به «حل مشکلات مردم و ترویج مکتب حاج قاسم»‌ شد. هر چند که این بنیاد برای تامین این بودجه از طریق نهادهای دیگر مشکلی ندارد. از سوی دیگر این تنها بودجه‌ای است که به این بنیاد اختصاص یافته و هزینه  اقدامات تبلیغاتی درباره قاسم سلیمانی که با بودجه نهادهای دولتی انجام می‌شود، ده‌ها برابر این رقم برآورد می‌شود.

 

مطالب مرتبط:

سالگرد قاسم سلیمانی و لاف خطرناک نابودکردن اسرائیل تا ۱۴۲۰

از کارمندی شرکت آب و فاضلاب کرمان تا فرماندهی سپاه قدس

برادر سعید جلیلی در فرودگاه مشهد «ثانیه‌شمار نابودی اسرائیل» نصب کرد

اسرائیل، می‌تواند بهترین هم پیمان ایران در منطقه باشد

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

گزارش

شهدای بهایی جنگ ایران و عراق؛ بهروز مهرگانی

۱۵ دی ۱۳۹۹
کیان ثابتی
خواندن در ۸ دقیقه
شهدای بهایی جنگ ایران و عراق؛ بهروز مهرگانی