close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
گزارش

بازگشت سرباز ولایت به پرسپولیس در روزهای درگذشت میناوند و انصاریان

۱۸ بهمن ۱۳۹۹
پیام یونسی‌پور
خواندن در ۸ دقیقه
مهدی ترابی، بازیکن پیشین پرسپولیس، پس از نیم فصل جدایی از این تیم، بار دیگر به این باشگاه بازگشت، قرارداد بست و از فردا (یک‌شنبه) در تمرینات پرسپولیس حاضر خواهد شد.
مهدی ترابی، بازیکن پیشین پرسپولیس، پس از نیم فصل جدایی از این تیم، بار دیگر به این باشگاه بازگشت، قرارداد بست و از فردا (یک‌شنبه) در تمرینات پرسپولیس حاضر خواهد شد.
آن‌چه از مهدی ترابی به یاد داریم، فقط در خصوصیاتی مانند یک هافبک مهاجمی سرعتی، تکنیکی، با قدرت بدنی بالا و شوت‌هایی ناگهانی و دقیق خلاصه نمی‌شود. او «بازیکن ولایی» لیگ برتر فوتبال است.
آن‌چه از مهدی ترابی به یاد داریم، فقط در خصوصیاتی مانند یک هافبک مهاجمی سرعتی، تکنیکی، با قدرت بدنی بالا و شوت‌هایی ناگهانی و دقیق خلاصه نمی‌شود. او «بازیکن ولایی» لیگ برتر فوتبال است.

«مهدی ترابی» بازیکن پیشین پرسپولیس، پس از نیم فصل جدایی از این تیم، بار دیگر به این باشگاه بازگشت، قرارداد بست و بنا به ادعای خبرگزاری «فارس» از فردا (یکشنبه) در تمرینات پرسپولیس حاضر خواهد شد.

آنچه از مهدی ترابی به یاد داریم، فقط در خصوصیاتی مانند یک هافبک مهاجمی، سرعتی و تکنیکی با قدرت بدنی بالا و شوت‌هایی ناگهانی و دقیق خلاصه نمی‌شود.

او «بازیکن ولایی» لیگ برتر فوتبال ایران است. مردی با یک زیرپیراهنی مشهور که روی آن، «اطاعت از رهبری» را دستور داده بود.

****

مهدی ترابی، ۱۰شهریور۱۳۹۹ در حالی که یک سال دیگر با باشگاه پرسپولیس قرارداد داشت، به ساختمان این باشگاه رفت و با استفاده از «بند فسخ»، قراردادش را باطل کرد.

بند فسخ مهدی ترابی چه بود؟ یک بند که توسط مدیر برنامه‌هایش در زمان مذاکره اولیه با مدیران این باشگاه این‌گونه نگارش شده بود: «در صورت دریافت نکردن ۹۰ درصد قرارداد تا یک بازی قبل از پایان فصل، مهدی ترابی قادر است قرارداد خود را به صورت یک‌طرفه فسخ کند.»

قرار گرفتن چنین بندی، در قراردادی که یک بازیکن با باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس منعقد می‌کند، به معنی جدایی قطعی خواهد بود. نه پرسپولیس و نه استقلال طی یک دهه گذشته قادر به پرداخت تمام مطالبات بازیکنان و مربیان خود تا پیش از پایان فصل نبودند.

مهدی ترابی به خبرگزاری «تابناک» گفته بود که دلیل فسخ قراردادش، «برخی مشکلات خانوادگی» است. همین‌طور در گفت‌وگو با سرپرست وقت باشگاه پرسپولیس نیز از بیماری والدینش به‌عنوان دلیل فسخ قرارداد صحبت کرد.

هجدهم مهرماه، مشکلات خانوادگی مهدی ترابی حل می‌شود و او با باشگاه «العربی» قرارداد امضا می‌کند. او از ۱۶ شهریور به قطر رفته بود تا پیش از آغاز رقابت‌های «لیگ ستارگان» قطر، با باشگاه العربی به توافق برسد. اما باشگاه قطری، قرارداد او را یک ماه و دو روز بعد منعقد کرد. چرا؟

آخرین ویدیویی که ۲۴دی‌۱۳۹۹ از «مهدی رسول‌پناه» سرپرست وقت باشگاه پرسپولیس منتشر شد، کمی به «چرایی معطل شدن مهدی ترابی در قطر» پاسخ می‌دهد.

این ویدیو در نهایت، به استعفا و کنار رفتن مهدی رسول‌پناه، از هیات‌مدیره باشگاه پرسپولیس انجامید.

مهدی رسول‌پناه در بخشی از صحبت‌هایش مدعی می‌شود که قطری‌ها پس از حضور مهدی ترابی در دوحه، متوجه می‌شوند که او همان بازیکنی است که پیش از این «سیاست‌های رهبر جمهوری اسلامی» را تبلیغ کرده بود.

مدتی او را معطل می‌کنند، خواهان بازگشت او به ایران می‌شوند، قراردادش را در نهایت به کمتر از نصف مبلغ پیشنهادی می‌رسانند و در نهایت فقط ۸ بار در طول نیم فصل به او به فرصت بازی می‌دهند.

مهدی رسول‌پناه گفته بود: «وقتی عکس رهبر را می‌چسبانی روی پیراهنت، باید هم در خارج از کشور تاوان بدهی.»

قطر، سال‌هاست که به صورت کامل سیاست را از تمامی بدنه ورزش خود جدا کرده و علاقه‌ای به بازی‌های سیاسی برخی شخصیت‌های ورزشی نشان نمی‌دهد.

اما ماجرای آن پیراهنی که بالا رفت، شعاری که به دوربین‌ها نشان داده شد و هجمه‌‌ای که ناگهان بر سر مهدی ترابی ریخت، به یکشنبه ۲۸مهر۱۳۹۸ برمی‌گردد؛ به تاریخ دقت کنید. 

ماجرا از یک پاس در عمق بازیکن پرسپولیس مقابل پیکان شروع شد. یکی وسط محوطه جریمه سر توپ زد، بعد چرخید و به عرض پاس داد. دیگری به توپ رسید و با بغل‌ پایش توپ را وارد دروازه کرد. تماشاگران نعره می‌زدند، اما آن دیگری که مهدی ترابی بود، پیراهنش را پیش چشم دوربین‌ها بالا زد. نوشته بود: «تنها راه نجات کشور، اطاعت از رهبری».

از آن لحظه مهدی ترابی دیگر فقط بازیکن پرسپولیس و تیم ملی نبود. می‌شد او را به عنوان «بازیکن ذوب در ولایت» در کارتون‌های «مانا نیستانی» یا در شعارهای تمجیدگونه مدیران ارشد ورزش ایران پیدا کرد.

یک روز پس از این اتفاق، «کمیته فرهنگی» فدراسیون فوتبال ایران تصمیم به چاپ بنرهایی در تمجید از حرکت مهدی ترابی برای هفته بعد لیگ برتر فوتبال ایران ‌گرفت. یک هفته بعد در ورزشگاه «آزادی» تهران و ورزشگاه بوشهر بنرهایی به چشم می‌خورد که روی آن تصویری از ترابی و حمایت از دیدگاه او نقش بسته بود.

ناگهان همه چیز تمام؛ نیمه شب ۲۴آبان۱۳۹۸ یعنی کمتر از یک ماه پس از رهنمود مهدی ترابی در مورد الزام اطاعت از آیت‌الله «علی خامنه‌ای» رهبر جمهوری اسلامی؛ شهرهای مشهد، کرج، تهران، اهواز، کرمانشاه، سنندج، جوانرود، مریوان، ارومیه، بوکان، سیرجان و شیراز به دلیل رشد قیمت ۳۰۰درصدی بنزین، میزبان ناآرامی‌ها و اعتراضات مردمی شد که به هیچ‌چیز جز فریاد مجهز نبودند.

یک روز بعد، دامنه اعتراضات، به بندرعباس، اصفهان، کرمان، قزوین، شهرک اندیشه، ماهشهر، گچساران، خرمشهر، بابل، رشت، بیرجند، جیرفت، شوشتر، اندیمشک، کازرون، بهبهان، بوشهر و دهدشت رسید.

یک روز دیگر که گذشت، اینترنت سراسری ایران قطع شد.

تمامی رقابت‌های لیگ برتر در شهرستان‌ها به دلیل ناآرامی‌ها یا لغو یا بدون تماشاگر برگزار می‌شد. بازی پرسپولیس و نفت مسجدسلیمان را با بلیت فروشی محدود، حضور نیروهای امنیتی لباس شخصی در ورزشگاه و به صورت سر وقت در یکم آذرماه برگزار کردند. دلیلش، صرفا نمایش «امنیت» در پایتخت بود.

مهدی ترابی (بنا به ادعای هم‌بازی‌هایش) با همان پیراهن و شعار «تنها راه نجات کشور، اطاعت از رهبری» در روزهایی که مردم ایران هدف مستقیم گلوله قرار می‌گرفتند، وارد زمین شد. دو بار در موقعیت تک‌به‌تک توپ را به تیر دروازه نفت مسجد سلیمان زد ولی موفق به گل‌زنی و نشان دادن ارادتش به آیت‌الله خامنه‌ای نمی‌شود. پرسپولیس یک بر صفر در تهران شکست خورد.

مهدی ترابی پس از پایان فصل، درحالی از پرسپولیس جدا شد که این تیم باید به رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا می‌رفت. در زمان جدایی‌اش از پرسپولیس، برخی از هواداران پرسپولیس، پیشنهاد تیم قطری را «با کنایه»، یکی از «راه‌های اطاعت از رهبری» دانستند.

او حالا در شرایطی به پرسپولیس برمی‌گردد که «یحیی گل‌محمدی» سرمربی این تیم در روز فینال لیگ قهرمانان آسیا، به دلیل محرومیت انضباطی «عیسی آل‌کثیر» و دو اخطاره شدن «وحید امیری»، با خط حمله‌ای کم تعداد تیمش را مقابل «اولسان هیوندای» کره‌جنوبی قرار داد و در نهایت شکست خورد.

«فرارو» در مورد چگونگی بازگشت مهدی ترابی به پرسپولیس این‌گونه می‌نویسد: «مهدی ترابی بعد از فسخ قرارداد و توافق با مدیران العربی و گرفتن تقریبا نیمی از ۶۰۰ هزاردلار از قراردادش از العربی قطر، (حدود ۳۰۰ هزار دلار) روز چهارشنبه به ایران برگشت. او بلافاصله با مدیران باشگاه پرسپولیس ملاقات کرد و مدعی شد پیشنهاد باشگاه سپاهان سه برابر و پیشنهاد باشگاه تراکتور دو برابر پیشنهاد اولیه باشگاه پرسپولیس است.»

در ادامه این گزارش اشاره شده که «مجید صدری» رییس جدید هیات‌مدیره باشگاه پرسپولیس از اعضای هیات‌مدیره می‌خواهد ادامه مذاکرات با مهدی ترابی را به او بسپارند.

مجید صدری، از نیروهای امنیتی، اطلاعاتی و مخابراتی جمهوری اسلامی است که با نفوذ «محمدجواد جهرمی آذری» به هیات‌مدیره و ریاست این باشگاه رسید.

فرارو در گزارش خود مدعی شده است که پیشنهاد اولیه باشگاه پرسپولیس به مهدی ترابی، ۴ میلیارد تومان برای یک سال بود. مجید صدری به سرباز ولایت وعده می‌دهد که پس از عقد قرارداد با این باشگاه، ۴ میلیارد تومان دیگر شخصا به او پرداخت خواهد کرد.

یعنی ۸ میلیارد تومان برای قراردادی به مدت یک فصل و نیم؛ تا پایان فصل ۱۴۰۰ – ۱۳۹۹.

بازگشت مهدی ترابی، فرصتی است برای برخی مدیران بلندپایه ورزش ایران، تا منابع مالی جدیدی در ردیف بودجه کمیته‌ها و نهادهای خود تعریف کنند.

مانند آنچه آذر سال ۱۳۹۸ و پس از سرکوب گسترده اعتراضات سراسری در ایران توسط «عبدالحمید احمدی» رخ داد.

روز ششم آذر، «عبدالحمید احمدی»، معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان از تشکیل «کمیته صیانت از ارزش‌های اخلاقی و فرهنگی ورزش کشور» در راستای بند ۸ «نظام‌نامه فرهنگی ورزش کشور» خبر داده بود.

عبدالحمید احمدی از مرموزترین شخصیت‌های تاریخ رسانه و ورزش ایران است؛ مردی که در خانواده‌ای مذهبی متولد شد، پدرش تحصیلات حوزوی داشت و او هم مانند پدر، ابتدا به حوزه علمیه قم رفت. اما کمی بعد و پیش از آن‌که معمم شود، از حوزه دست کشید. او بدون آن‌که حتی یک خط خبر در رسانه‌های ورزشی ایران نوشته باشد، از سه دهه قبل، ریاست «انجمن روزنامه‌نگاران و عکاسان ورزشی» ایران را در دست دارد.

احمدی با قدردانی از رفتار مهدی ترابی گفته بود: «با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اهمیت بروز معنویت در محیط ورزش، انتظار از ما به عنوان دست‌اندرکاران ورزش برای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر این که محیط ورزش را باید پاکیزه نگاه دارید، زیاد است.»

او در مورد میزان بودجه «کمیته اطاعت از رهبری» در وزارت ورزش و جوانان که جرقه‌اش توسط مهدی ترابی زده شد و شعارش برگرفته از همان زیرپیراهنی مشهور این بازیکن پرسپولیس بود، هیچ اطلاعاتی به رسانه‌ها نداد.

بازگشت مهدی ترابی، در فاصله ۲ روز پس از درگذشت «علی انصاریان» و ۹ روز پس از درگذشت «مهرداد میناوند» دو ستاره سابق این باشگاه بر اثر بیماری کرونا، طنز تلخی است که باز هم ما را به یاد زیر پیراهنی عرق‌آلود مهدی ترابی در بازی پیکان می‌اندازد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، ۱۹ دی ماه سال جاری، ورود واکسن‌های بریتانیایی و آمریکایی به ایران را ممنوع کرد.

رهبر جمهوری اسلامی هفته ابتدایی بهمن، پس از یک سال قرنطینه خانگی از بیت رهبری خارج شد.

جمعه ۱۷ بهمن‌ماه، سفارت بریتانیا در ایران، خبر سفارش و خرید واکسن آکسفورد-آسترازنکا (ساخت بریتانیا) را تایید کرد.

این سفارت‌خانه در تهران مدعی شد جمهوری اسلامی ۵۴۸ میلیون پوند به برنامه «کوواکس» کمک کرده و ۴.۲ میلیون دوز از این واکس را دریافت خواهد کرد؛ یعنی واکسینه شدن ۲.۱ میلیون نفر.

مهدی ترابی می‌تواند به زودی، در آغاز نیم فصل دوم، با همان زیرپیراهنی و دستور قطعی و حتمی اطاعت از رهبری، بار دیگر در فوتبال ایران بدرخشد.

مطالب مرتبط:

قلب آدم‌ها روی زیرپیراهنی آن‌ها نشسته است

ویدیوی تازه از مهدی رسول‌پناه؛ عکس رهبر را می‌زنی، باید تاوان بدهی

عملیات زیرپیراهنی

تولد کمیته اطاعت از رهبری

پرسپولیس باید برای نمایش امنیت در ایران بازی کند

مجید صدری، مدیرعامل تحمیلی محمدجواد آذری‌جهرمی به پرسپولیس کیست؟

ثبت نظر

گزارش

کرونا در ایران؛ تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی دو برابر شد

۱۸ بهمن ۱۳۹۹
پویان خوشحال
خواندن در ۶ دقیقه
کرونا در ایران؛ تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی دو برابر شد