close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
گزارش

استفاده از ادوات جنگی در روستاها برای بازداشت شهروندان کرد

۲۴ آبان ۱۴۰۰
هاوری یوسفی
خواندن در ۶ دقیقه
دست‌کم ٣٣ شهروند در استان کُردستان بدون ارایه حکم دادگاه و تشریح اتهام انتسابی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.
دست‌کم ٣٣ شهروند در استان کُردستان بدون ارایه حکم دادگاه و تشریح اتهام انتسابی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.
نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران  برای بازداشت آن‌ها ادوات جنگی، از جمله «کلاشنیکف»، «تیربار» و «دوشکا» به همراه داشته‌اند.
نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران برای بازداشت آن‌ها ادوات جنگی، از جمله «کلاشنیکف»، «تیربار» و «دوشکا» به همراه داشته‌اند.

بر اساس تازه‌ترین گزارش سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو»، از پنج‌شنبه گذشته ١٩ آبان تا شامگاه یک‌شنبه ٢٣ آبان ١٤٠٠، دست‌کم ٣٣ شهروند در استان کُردستان بدون ارایه حکم دادگاه و تشریح اتهام انتسابی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

نیروهای امنیتی استان کُردستان تا لحظه تنظیم این گزارش، ١٧ نفر را در روستاهای «کوپیچ»، «نجنه» و «چومان» شهرستان بانه، شش نفر را در روستای «نی» شهرستان مریوان، پنج نفر را در روستاهای «نی‌یر» و «تنگی‌سر» شهرستان سنندج و پنج نفر را در روستاهای «پیرعمران» و «ملقرنی» شهرستان سقز بازداشت کرده‌اند.

منابع مطلع به «ایران‌وایر» می‌گویند سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» به عنوان نهاد بازداشت کننده، علاوه بر ضرب و شتم این شهروندان در مقابل خانواده‌های‌شان، برای بازداشت آن‌ها ادوات جنگی، از جمله «کلاشنیکف»، «تیربار» و «دوشکا» به همراه داشته‌اند.

***

در ادامه بازداشت شهروندان کُرد در استان کُردستان، ظهر روز یک‌شنبه ٢٣ آبان ١٤٠٠، «آرام مرادیان»، اهل روستای «تنگی‌سر»، از توابع سنندج پس از احضار به شعبه دوم بازپرسی دادگاه عمومی و انقلاب سنندج، بازداشت شده است.

مرادیان اردیبهشت سال جاری توسط اداره اطلاعات سنندج بازداشت و پس از ١٣٠ روز، با تودیع وثیقه ٢٥٠ میلیون تومانی از زندان مرکزی این شهرستان آزاد شده بود.

بامداد همین روز، «سیوان منبری»، «آرش منبری»، «زانیار منبری» و «میلاد منبری» از اهالی روستای «نی‌یر» سنندج نیز از سوی نیروهای امنیتی استان کُردستان بازداشت شده‌اند.

یکی از اهالی روستای نی‌یر در گفت‌وگو با «ایران‌وایر» با اشاره به رفتار خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی، درباره چگونگی بازداشت این چهار شهروند گفت: «غیر از نیروهایی که در محدوده روستای نی‌یر مستقر شده بودند، حدود ٤٠ تا ٥٠ نفر از نیروهای امنیتی و نظامی به این روستا هجوم آورده بودند تا این چهار نفر را بازداشت کنند.»

این منبع محلی اضافه کرد: «شماری از نیروهای امنیتی قبل از بازداشت این افراد، خروجی‌ و وردی‌های روستا و سپس ابتدا و انتهای کوچه‌های نی‌یر را بسته و بقیه نیز برای بازداشت این چهار نفر وارد روستا شده بودند. حتی نیروهای امنیتی در فاصله میان نی‌یر تا روستای میراب که هم‌جوار با نی‌یر است، با سلاح و ادوات جنگی مستقر شده بودند تا هم از فرار احتمالی متهمان جلوگیری کنند و هم در صورت فرار آن‌ها، آمادگی لازم برای تیراندازی را داشته باشند.»

او با اشاره به برخورد نسبتا مشابه نیروهای امنیتی و نظامی با دیگر بازداشتی‌های روستای نی‌یر، درباره شیوه بازداشت سیوان منبری و میلاد منبری گفت: «نیروهای امنیتی از روی دیوار وارد منزل سیروان منبری شده و پس از ضرب و شتم شدید و کتک‌کاری، او را بازداشت کرده و با خود برده‌ بودند. از سوی دیگر، نیروهای امنیتی علاوه بر ضبط کامپیوتر و موبایل میلاد منبری، در مقابل چشمان برآشفته پدر و مادرش، او را به شدت کتک زده و به خانواده‌اش فحاشی و توهین کرده‌ بودند.»

میلاد منبری برادر «شیرکو منبری» است که اردیبهشت سال جاری از سوی نیروهای امنیتی سنندج بازداشت و پس از چهار ماه و نیم نگه‌داری در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج، با قرار وثیقه از زندان مرکزی این شهر آزاد شد.

در ادامه بازداشت‌های شهروندان کُرد، بامداد ٢٢ آبان نیز شش نفر از اهالی روستای «نی» مریوان بازداشت شده‌اند.

اگرچه نیروهای امنیتی در جریان بازداشت شهروندان اهل نی، اتهام آن‌ها را عنوان نکرده‌اند اما یکی از اهالی نی به «ایران‌وایر» گفت: «نیروهای امنیتی هنگامی که بدون اجازه وارد منزل کیوان مینویی [یکی از بازداشتی‌های اهل روستای نی] شدند، با خانواده آقای مینویی درگیر شده و به طور شفاهی کیوان را به همکاری با احزاب مخالف نظام متهم کرده‌اند. گفته می‌شود پنج نفر دیگر در نی را هم به اتهام همکاری یا عضویت در احزاب مخالف نظام بازداشت کرده باشند.»

به گفته این منبع محلی، بامداد روز یک‌شنبه ٢٢ آبان، حدود ٥٠ تا ٦٠ نفر از نیروهای امنیتی و نظامی با سلاح جنگی، از جمله «کلت» کمری، کلاشنیکف و تیربار وارد روستای نی شده و تعدادی نیز ورودی روستای نی را بسته‌اند: «قبل از همه، فرید درخشانی را بازداشت کردند. زمانی که فرید متوجه حضور نیروهای امنیتی شد، از بالکن منزل‌شان به نیروهای امنیتی گفت خودم پایین می‌آیم اما نیروهای امنیتی با استفاده از علمک لوله گاز شهری، از دیوار بالا رفته و وارد منزل آقای درخشانی شدند. آن‌ها پس از بازداشت آقای درخشانی، به بهانه مخفی‌کردن اسلحه، منزل او را تفتیش کردند اما جز اسلحه شکاری پدرش چیزی نیافتند. نیروهای امنیتی اسلحه شکاری پدرش را برده‌اند.»

این منبع شیوه برخورد و بازداشت شهروندان بازداشت شده توسط نیروهای امنیتی مریوان را مشابه دانست و به جزییات بازداشت کیوان مینویی، یکی از بازداشت شده‌های روستای نی پرداخت: «چون ارتفاع دیوار منزل کیوان کم است، نیروهای امنیتی به راحتی وارد منزل او شده‌اند ولی به دلیل حضور ناگهانی و شکستن حریم خصوصی خانواده مینویی، پدر و مادر و خواهران کیوان به شدت به رفتار نیروهای امنیتی مریوان اعتراض کردند. نیروهای امنیتی هم علاوه بر کتک زدن کیوان در مقابل خانواده‌اش، به آن‌ها توهین و فحاشی کرده‌اند.»

موج بازداشت شهروندان کُرد توسط نیروهای امنیتی کُردستان عصر پنج‌شنبه گذشته ١٩ آبان ابتدا از شهرستان بانه و هر سه روستای کوپیچ، نجنه و چومان، از توابع بانه به طور ضربتی و هم‌زمان آغاز شد.

به نوشته وب‌سایت هه‌نگاو، ١٤ نفر از شهروندانی که در بانه و روستاهای اطراف این شهر بازداشت شده‌اند، عضو خانواده «پزشکی» و اهل روستای نجنه هستند.

به گفته دو منبع آگاه در بانه، شمار بازداشتی‌هایی که هویت‌شان احراز شده در مجموع ١٧ نفر است و به نظر می‌رسد در روزهای پیش‌ رو، موج بازداشت شهروندان بانه‌ای ادامه داشته باشد.

منابع «ایران‌وایر» از اتهاماتی که نیروهای امنیتی به شهروندان بازداشت شده بانه‌ای نسبت داده‌اند، اطلاعی ندارند اما با اشاره به سابقه بازداشت برخی از آن‌ها توسط نیروهای امنیتی بانه در سال‌های گذشته، اتهام انتسابی همکاری یا عضویت در احزاب مخالف نظام را محتمل می‌دانند: «به عنوان مثال، آقایان مناف پزشکی، صلاح پزشکی و رفیق پزشکی سابقه بازداشت از سوی نیروهای امنیتی بانه به اتهام همکاری یا عضویت در احزاب مخالف نظام دارند. احتمال می‌رود نیروهای امنیتی بانه اتهاماتی مشابه را به بازداشتی‌های این شهر نسبت داده باشند.»

منابع «ایران‌وایر» طرز برخورد و شیوه بازداشت اهالی روستای نجنه توسط نیروهای امنیتی و نظامی بانه را «هولناک»، «وحشت آفرین» و مصداق «جنگ مسلحانه با دشمن» توصیف کرده‌اند. 

یکی از اهالی  می‌گوید: «گویی به جنگ جبهه‌ای آمده بودند. حدود ٣٠٠ نفر نیروی مسلح با ادوات جنگی، از جمله کلت کمری، کلاشنیکف، تیربار بی‌کی‌سی و دوشکا، نجنه را محاصره و دو اتوبوس مسافربری را هم برای انتقال و جابه‌جایی بازداشتی‌ها در ورودی روستای نجنه مستقر کرده بودند.» 

یک منبع مطلع دیگر می‌گوید: «نیروهای امنیتی و نظامی سپس بر اساس لیستی که در دست داشتند، در واحدهای ١٠ تا ١٥ نفره وارد منازل افراد مورد نظر شده و پس از بازداشت افراد، غیر از ضبط موبایل، کتاب و لوازم شخصی، تنور، کاه‌دان و طویله‌های روستا را نیز به دقت تفتیش کرده‌اند. نیروهای امنیتی حتی در منزل یکی از بازداشتی‌ها یک دبه شراب دست‌ساز را هم با خود برده‌اند.»

به گفته منابع «ایران‌وایر»، آرایش نظامی نیروهای امنیتی و شدت برخورد آن‌ها با مردم از همان ابتدای ورود به روستای نجنه به قدری خشن و ترسناک بوده است که تعدادی از اهالی روستا برای حفظ جان‌ خود فرار کرد و در این هوای سرد، به کوه‌های جنگلی اطراف نجنه زده‌اند و هنوز هم از سرنوشت تعدادی از آن‌ها خبری در دست نیست.

یکی از منابع محلی که با خانواده پزشکی در روستای نجنه نسبت فامیلی دارد، با ابراز تاسف از وضعیت دردآور فعلی این خانواده، به «ایران‌وایر» می‌گوید: «شدت عمل و برخورد خشن نیروهای امنیتی و نظامی حین بازداشت ١٤ نفر از اعضای خانواده پزشکی در نجنه به قدری بود که همان شب عبدالله پزشکی، بزرگ خاندان پزشکی بر اثر شوک ناشی از فشار عصبی و مشاهده بازداشت خشن فرزندان و اعضای خانواده‌اش دق کرد و درگذشت. پیکر آقای پزشکی جمعه گذشته تحت تدابیر شدید امنیتی در قبرستان نجنه در حالی که بسیاری از عزیزانش در بازداشت به‌سر می‌برند، به خاک سپرده شد.»

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

استان‌وایر

ابراهیم رییسی قانون دردسرساز حمایت از جوانی جمعیت را ابلاغ کرد

۲۴ آبان ۱۴۰۰
خواندن در ۲ دقیقه
ابراهیم رییسی قانون دردسرساز حمایت از جوانی جمعیت را ابلاغ کرد