close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
گزارش

تشدید نگرانی‌ها درباره سلامت وبلاگ‌نویس دربند

۸ شهریور ۱۳۹۲
پروانه معصومی
خواندن در ۴ دقیقه
تشدید نگرانی‌ها درباره سلامت وبلاگ‌نویس دربند
تشدید نگرانی‌ها درباره سلامت وبلاگ‌نویس دربند
تشدید نگرانی‌ها درباره سلامت وبلاگ‌نویس دربند
تشدید نگرانی‌ها درباره سلامت وبلاگ‌نویس دربند

گروهی از فعالان حقوق بشر و زندانیان سیاسی نسبت به وضع جسمی «حسین رونقی ملکی»، وبلاگ‌نویس دربندی که از 20 روز گذشته در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد، به‌شدت ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند جان او به همین سبب در معرض خطر جدی است.

41 زندانی سیاسی در ایران و سازمان‌های حقوق بشر از جمله «گزارشگران بدون مرز» از مقامات دولتی ایران خواسته‌اند تا نسبت به سلامت جسمانی حسین رونقی ملکی بی‌تفاوت نباشند و از بروز «فاجعه‌« جلوگیری کنند.

این وبلاگ‌نویس 28 ساله در اعتراض به عدم رسیدگی به وضعیت بیماری خود و هم‌چنین وضعیت دیگر زندانیان سیاسی در ایران از 18 مردادماه از خوردن غذا خودداری کرده است. او روز گذشته به سبب خون‌ریزی داخلی ناشی ازاعتصاب غذا، به بخش اورژانس بیمارستان مدرس تهران منتقل شد اما پس از آن‌که از اتصال سرم به بدن خود جلوگیری کرد، به زندان اوین بازگردانده شد.

«زلیخا موسوی» ، مادر رونقی ملکی نیز از 9روز پیش در اعتراض به وضعیت فرزند خود در زندان، دست به اعتصاب غذا زده است. با این وجود، اعتراض این دونفر با بی‌توجهی مسوولان قضایی در ایران روبه‌رو شده است.حسین رونقی ملکی با نام مستعار«بابک خرمدین» در جامعه وبلاگ‌نویسان ایرانی فعالیت می‌کرد. او پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 در ایران دستگیر شد و به‌خاطر اتهامات امنیتی از جمله توهین به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به بیش از 15سال زندان محکوم شده است.

تشدید نگرانی‌ها درباره سلامت وبلاگ‌نویس دربند

«احمد رونقی ملکی» پدر حسین، دیروز او را در بیمارستان ملاقات کرد. او در تماسی تلفنی بهایران وایرمی‌گوید: «وضعیت حسین وخیم بود. او را به اورژانس بیمارستان شهید مدرس آورده بودند. می‌خواستند سرم به او تزریق کنند که اجازه نداد. حسین هم‌چنان در اعتصاب است. با همان وضعیت او را به زندان برگرداندند. همه می‌دانند که حال حسین خوب نیست. اما انگار به انتظار نشسته‌اند تا اتفاقی بیفتد و فاجعه‌ای رخ دهد. آقای خدابخشی معاون دادستان همین را گفته است. حسین به او گفته بود که وضعیتش روز به روز وخیم‌تر می‌شود و توضیح داده بود که سوزش و تکرر ادرار دارد، خون‌ریزی گوارشی دارد و درد شدید کلیه امانش را بریده اما آقای خدابخشی گفته بود که خیلی‌ها مرده‌اند شما هم یکی مانند آن‌ها. چند روزی رسانه‌ها می‌نویسند و بعد تمام می‌شود.»

به گفته‌ خانواده این وبلاگ‌نویس، در طول چهار سالی که او در زندان سپری کرده، به عارضه‌ کلیوی دچار شده و هفت مرتبه تحت عمل جراحی قرار گرفته است. او تنها یک‌بار توانسته به مرخصی استعلاجی بیاید. حسین رونقی ملکی در نامه‌ای دلایل اعتصاب غذای این مرتبه خود را «بی‌توجهی مسوولان نسبت به جان و سلامت زندانیان سیاسی و عقیدتی»، «افزایش فشار بر خانواده‌ خود» و «تبعید خودسرانه و غیرقانونی زندانیان سیاسی بی‌گناه و قرار دادن اجباری آن‌ها در شرایط غیرانسانی» بیان کرده است. وی هم‌چنین نسبت به بی‌خبری از وضعیت تعدادی از زندانیان سیاسی هشدار داده است.

پدر حسین رونقی ملکی از 30 روز پیش در تهران پی‌گیر وضعیت فرزندش بوده و امروز به منزل خود در ملکان بازگشته است. وی می‌گوید که مسوولان پاسخی به درخواست‌های او برای مرخصی استعلاجی نداده‌اند: «پزشکی قانونی رفتم، همه مدارک موجود است. گواهی پزشکی قانونی می‌گوید که حسین توان کشیدن حبس ندارد و وضعیت جسمی‌اش طوری است که باید آزاد شود. براساس قانون، کسی که بیمار است و توان کشیدن حبس ندارد باید آزاد شود. ما هم از مسوولان می‌خواهیم قانون را یک‌طرفه نبینند، به آن احترام بگذارند و به حقوق مردم در قانون هم‌سطح حقوق خودشان توجه کنند.»

41 زندانی سیاسی زندان اوین تهران شهادت داده‌اند کهوضعیت وخیم جسمانی حسین رونقی ملکی هر لحظه به وضعیت خطر نزدیک می‌شود. این زندانیان سیاسی که هم‌بند وی در بند 350 زندان اوین هستند در نامه‌ای که وب‌سایت کلمه منتشر کرده است، از دادستان تهران خواسته‌اند پیش از آن‌که وضعیت جسمانی حسین رونقی ملکی به شرایطی برسد که دیگر قابل جبران نباشد، نسبت به انتقال سریع وی به بیمارستان اقدام کند.

احمد رونقی ملکی می‌گوید که در این مدت تنها دو بار حسین را به اورژانس بیمارستان برده‌ و به زندان برگردانده‌اند و هر اتفاقی برای او بیفتد با آگاهی کامل مسوولان و با مسوولیت آن‌ها است. سازمان گزارشگران بدون مرز نیز اعلام کرده که خطر مرگ، جان این وبلاگ‌نویس و مادرش را تهدید می‌کند. این سازمان مقامات قضایی جمهوری اسلامی را مسوول هرگونه اتفاقی برای زلیخا موسوی و حسین رونقی ملکی دانسته است.

مادر حسین رونقی ملکی در تماسی تلفنی به ایران وایر می‌گوید در صورتی به اعتصاب غذای خود پایان خواهد داد که با مرخصی استعلاجی حسین موافقت کنند.

زلیخا موسوی اضافه می‌کند که مسوولان از اعتصاب غذای او و فرزندش اطلاع دارند اما تاکنون توجهی به این مساله نکرده و هیچ اقدامی نکرده‌اند.

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

استان هرمزگان

مرگ 37 تن از 65 مبتلا به ایدز در شهر رودان

۸ شهریور ۱۳۹۲
شهرام رفیع زاده
خواندن در ۲ دقیقه