close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

بازداشت یک گردشگر سوئدی در ایران

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
خواندن در ۱ دقیقه
بازداشت یک گردشگر سوئدی در ایران

همزمان با بالا گرفتن تنش میان ایران و سوئد به خاطر محاکمه حمید نوری، دادیار سابق زندان گوهردشت، روزنامه سوئدی «آفتون‌بلادت» روز پنج‌شنبه ۱۵ اردیبهشت نوشته است که یک مرد سوئدی سی و چند ساله که به همراه سایر سوئدی‌ها به سفری گردشگری به ایران رفته است اکنون در ایران بازداشت شده است.

«آفتون‌بلادت» از قول «یک منبع آگاه» می‌نویسد که این اقدام به «هشدار در مورد احتمال ربودن و محبوس کردن شهروندان سوئدی، در ارتباط با برگزاری دادگاه حمید نوری در سوئد مربوط است.»

بنابر این گزارش، مرد سوئدی بازداشت‌شده، هفته گذشته زمانی که قرار بود پس از چند روز سفر، ایران را ترک کند، بازداشت شده است.

وزارت امور خارجه نیز در تماس با «آفتون‌بلادت» تأیید کرده است که یک مرد ۳۰ و چند ساله سوئدی در ایران در بازداشت به سر می‌برد اما توضیح بیشتری ارائه نداده است.

این روزنامه نوشته است که سفارت سوئد در تهران اکنون به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد این پرونده است و با مقامات ایرانی در تماس است.

 در گزارش این روزنامه به حمید نوری اشاره شده است. نوری متهم است که در اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در زندان گوهردشت کرج در سال ۱۳۶۷ مشارکت داشته و در حال حاضر در سوئد در بازداشت به سر می‌برد و به همین اتهام در حال محاکمه است.

روز ۱۴ اردیبهشت، درست در آخرین روز دادگاه حمید نوری در سوئد، خبرگزاری «ایسنا» خبر از اجرای حکم اعدام «احمدرضا جلالی»، پژوهشگر دوتابعیتی زندانی ایرانی-سوئدی، تا دو هفته دیگر داد.

این رویه حکومت بارها از سوی دولت‌ها و سازمان‌های حقوق بشری در سراسر دنیا محکوم و به «گروگان‌گیری» و «باج‌خواهی» با هدف «پیشبرد اهداف سیاسی» تعبیر شده است.

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

گزارش

طناب دار روی گردن یک کودک؛ دو روز فرصت برای نجات حمیدرضا...

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
مریم دهکردی
خواندن در ۵ دقیقه
طناب دار روی گردن یک کودک؛ دو روز فرصت برای نجات حمیدرضا اژدری