close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

افزایش فشار بر سعدا خدیرزاده و انتقال او به مکانی نامعلوم

۳ شهریور ۱۴۰۱
خواندن در ۳ دقیقه
سازمان حقوق بشری هه‌نگاو امروز پنجشنبه ۳ شهریور ۱۴۰۱ از انتقال  سعد خدیرزاده زندانی سیاسی  اهل پیرانشهر  به مکانی نامعلوم خبر داده است.
سازمان حقوق بشری هه‌نگاو امروز پنجشنبه ۳ شهریور ۱۴۰۱ از انتقال  سعد خدیرزاده زندانی سیاسی  اهل پیرانشهر  به مکانی نامعلوم خبر داده است.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو امروز پنجشنبه ۳ شهریور ۱۴۰۱ از انتقال  سعد خدیرزاده زندانی سیاسی  اهل پیرانشهر  به مکانی نامعلوم خبر داده است.

بنابر گزارش هه‌نگاو این زندانی سیاسی که هفته گذشته به دلیل تحت فشار قرار گرفتن برای تن دادن به اعترافات اجباری از طریق حلق‌آویز کردن در زندان دست به خودکشی زده بود و نجات یافت به طور ناگهانی از بند زنان زندان مرکزی ارومیه به مکانی نامعلومی منتقل شده است.

انتقال این زندانی سیاسی به مکانی نامعلوم درحالی رخ داده که نوزاد دوماهه او نزد تعدادی از زندانیان زن در بند زنان مانده است

این درحالی است که پس از انتشار اخبار مرتبط با خودکشی این زندانی سیاسی مقامات قضایی با تکذیب این خبر انتشار آن را «جوسازی رسانه‌های معاند» خوانده و گفته بودند مقدمات آزادی سعدا خدیرزاده بصورت موقت فراهم شده و قرار است با قید وثیقه آزاد شود.

یک منبع مطلع به ایران‌وایر می‌گوید:‌« انتقال سعدا به مکان نامعلوم بدون اینکه فرزند شیرخواره‌اش را همراه برده باشد ما را نگران کرده است. ما مطلع شدیم که دیروز سعدا در دادگاهی آنلاین حاضر شده است که جزییاتش بر ما روشن نیست. قبلا هم ادعا شده بود که یکی از مقامات قوه قضاییه با سعدا دیدار کرده اما درباره این دیدار هم ما اطلاع چندانی نداریم و هرچه می‌دانیم همان‌هاییست که از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شده است.»

سعدا خدیرزاده زندانی سیاسی از وقتی که دوماهه باردار بود با اتهامات نامشخص بازداشت و به زندان زنان ارومیه منتقل شده است.

او به دنبال ده ماه بلاتکلیفی سحرگاه روز پنج‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱  در بند زنان زندان مرکزی ارومیه خود را حلق‌آویز کرد اما با اقدام به موقع یکی از زندانیان زن از مرگ نجات یافت با این‌همه  بینایی چشم چپ این زندانی با مشکل جدی روبرو شده است.

سعدا خدیرزاده یک روز قبل از اقدام به خودکشی توسط تعدادی از ماموران اداره اطلاعات ارومیه و حفاظت اطلاعات زندان به مکان نامشخصی برده شده و ساعت‌ها تحت فشار و بازجویی ماموران امنیتی قرار گرفته بود تا درباره اینکه چه کسی یا کسانی اخبار مرتبط با زندانیان سیاسی را از زندان ارومیه به نهادهای حقوق بشری و رسانه‌ها می‌رسانند به آن‌ها اطلاعات بدهد.

سایت خبری هه‌نگاو در گزارشی نوشته است که شماری از مقامات قضایی در استان آذربایجان غربی از جمله ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری ارومیه، داریوش بخشی رئیس زندان ارومیه و شخصی با فامیلی «بابکی» از اداره اطلاعات ارومیه در معیت تیم بازجویی، این زندانی سیاسی را ناچار به اعتراف اجباری در مقابل دوربین کرده‌اند.

بنابر این گزارش ماموران امنیتی به این زندانی سیاسی گفته‌اند در صورت اینکه در برابر آنچه آن‌ها می‌خواهند مقاومت کند پرونده پزشکی در خصوص سلامت روانی او  تشکیل خواهد شد و فرزندش را به بهزیستی خواهند داد.

سعدا خدیرزاده ۳۲ ساله و اهل پیرانشهر روز پنج‌شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۰ به دست توسط نیروهای اداره اطلاعات پیرانشهر بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی در ارومیه منتقل شد.

وی ۲۵ روز بعد و با پایان بازجویی‌ها  به بن زنان زندان مرکزی ارومیه منتقل و از آن زمان تاکنون بلاتکلیف در بند زنان زندان مرکزی ارومیه و بدون دسترسی به برخورداری از خدمات پزشکی زنان در حین دوران بارداری و فارغ شدن نگهداری می‌شود.

این زندانی سیاسی اهل پیرانشهر که روز دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ پس از ۸ ماه حبس در زندان مرکزی ارومیه، تنها چند ساعت قبل از سزارین به بیمارستان منتقل شده بود، عصر همان روز و بدون تکمیل دوره درمانی به بند زنان زندان مرکزی ارومیه برگردانده شده و در وضعیت بسیار نامناسبی نگهداری می‌شود.

 

از طریق استان‌وایر با یک مقام محلی تماس بگیرید

آذربایجان غربی

ثبت نظر

ویدیو

ستار بهشتی؛ پسری که از مرگ نجات یافت اما او را کشتند

۳ شهریور ۱۴۰۱
ستار بهشتی؛ پسری که از مرگ نجات یافت اما او را کشتند