close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

بیانیه جعفر پناهی و محمد رسول‌اف، فیلمسازان زندانی خطاب به جشنواره ونیز

۱۲ شهریور ۱۴۰۱
خواندن در ۲ دقیقه
بیانیه جعفر پناهی و محمد رسول‌اف، فیلمسازان زندانی خطاب به جشنواره ونیز

جعفر پناهی و محمد رسول‌اف، دو کارگردان سینمای ایران که در زندان به سر‌می‌برند، بیانیه‌ای مشترکی را برای برگزار کنندگان جشنواره فیلم ونیز که در حال حاضر هفتاد و نهمین دوره آن در جریان است، ارسال کرده‌اند.

این دو فیلمساز در بیانیه خود که توسط آلبرتو باربرا، دبیر هنری جشنواره فیلم ونیز قرایت شد نوشته‌اند « ما فیلمسازیم، ما عضو سینمای مستقل ایرانیم و زیستن را در آفرینش آثار می‌دانیم. آثاری که سفارش پذیر نیست. از این رو نزد صاحبان قدرت مجرمیم.»

این دو فیلمساز در بخشی دیگر از این این بیانیه گفته‌اند که «تاریخ سینمای ایران گواه حضو موثر و مستمر فیلمسازان مستقلی است که با کوشش های خود سانسور را به عقب رانده و حیات این هنر-صنعت را قوام بخشیدند و در این راه بسیاری ممنوع الکار شدند، برخی ناچار به مهاجرت ناخواسته و عده ای هم به گوشه انزوا رانده شدند.»

جعفر پناهی و محمد رسول‌اف در این بیانیه همچنین گفته‌اند که فیلمسازمستقل در هر شرایط، زمان و مکان درحال ساختن و یا به فکر ساختن فیلم است.

قرار است فیلم «خرس نیست» ساخت جعفر پناهی در روز جمعه در بخش مسابقه جشنواره ونیز به نمایش درآید.

جعفر پناهی یک بار در سال ۱۳۷۹ با فیلم «دایره» برنده جایزه شیر طلای بهترین فیلم جشنواره ونیز شده است و حالا  با فیلم تازه‌اش مدعیان کسب دوباره آن محسوب می‌شود.

محمد رسول اف هم از سینماگران مطرح و بین المللی و از اعضای آکادمی اسکار است. او همچنین جوایز معتبر بین‌المللی زیادی به دست آورده و برخی از ساخته‌هایش مانند فیلم‌ «لرد» بسیار تحسین شده است. آقای رسول‌اف در سال‌های اخیر موفق شد با فیلم «شیطان وجود ندارد» نیز جایزه خرس طلایی جشنواره برلین را به دست بیاورد.

جعفر پناهی و محمد رسول‌اف حدود دو ماه پیش به همراه دیگر کارگردان سینمای ایران، مصطفی آل‌ احمد، بازداشت شدند.

این افراد از تهیه کنندگان بیانیه «تفنگت را زمین بگذار» هستند که در جریان سرکوب اعتراضات خوزستان پس از فاجعه فروریختن برج متروپل منتشر شد.

در این بیانیه، که به امضای حدود ۱۰۰ سینماگر ایرانی رسید آمده بود: «اکنون که خشم عمومی از فساد، دزدی، ناکارآمدی، سرکوب و خفقان، امواج هم‌بسته‌ای از اعتراضات مردمی را به دنبال داشته است، از همه افرادی که در یگان‌های نظامی تبدیل به عامل سرکوب مردم شده‌اند، می‌خواهیم سلاح خود را زمین گذاشته و به آغوش مردم بازگردند.»

ثبت نظر

اخبار

فرمانده فراجا: ۸۱ درصد از دریافت کنندگان پیامک حجاب «متنبه» شدند

۱۲ شهریور ۱۴۰۱
خواندن در ۱ دقیقه
فرمانده فراجا: ۸۱ درصد از دریافت کنندگان پیامک حجاب «متنبه» شدند