close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

جمعه خونین زاهدان؛ افزایش کشته‌ها و قتل فرمانده اطلاعات سپاه

۸ مهر ۱۴۰۱
خواندن در ۴ دقیقه
جمعه خونین زاهدان؛ افزایش کشته‌ها و قتل فرمانده اطلاعات سپاه
جمعه خونین زاهدان؛ افزایش کشته‌ها و قتل فرمانده اطلاعات سپاه

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران تایید کرد که در درگیری‌های روز جمعه در زاهدان، علی موسوی، فرمانده اطلاعات سپاه سیستان و بلوچستان  کشته شده است. 

اعتراضات امروز (جمعه) زاهدان با خشونت نیروهای امنیتی مواجه و به گزارش کمپین فعالین بلوچ: «از صبح امروز در اعترا ۵۸ نفر کشته و بیش از ۲۷۰ نفر زخمی شده‌اند و این آمار از مناطق مختلف زاهدان همچنان در حال افزایش است.»

این در حالی است که ایرنا٬ خبرگزاری دولت تعداد کشته شدگان را تنها ۱۷ تن اعلام کرده است.

بر اساس تصاویری که در شبکه‌های مجازی منتشر شده در حین برگزاری نماز جمعه زاهدان به امامت مولوی عبدالحمید٬ از مکانی نزدیک به محل برگزاری نماز٬ صدای شلیک تیر آغاز شده است.

کمپین فعالین بلوچ همچنین خبر داده است که نیروهای امنیتی به قیمت زنانه مصلای اهل سنت زاهدان گاز اشک‌آور پرت شده است.

خبرگزاری «حال‌وش» که اخبار استان سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد٬ در این رابطه نوشت که همزمان با برگزاری نماز جمعه عده‌ای از شهروندان زاهدان مقابل یک کلانتری دست به تجمعی اعتراضی زده بودند. 

نیروهای سرکوب برای متفرق کردن معترضین دست به شلیک زده و حتی از هلیکوپتر نیز استفاده کرده‌اند.

خبرگزاری «حال‌وش» در این رابطه نوشته است: «هلیکوپترهای نظامی بر فراز مسجد جامع مکی، به پرواز درآمده و از هوا به سمت معترضان شلیک می‌کنند.»

به نوشته این خبرگزاری، چندین ساختمان دولتی در زاهدان، آتش گرفته‌اند و اعتراض‌ها به سراسر زاهدان گسترش یافته است.

خبرگزاری فارس٬ وابسته به سپاه پاسداران٬ خبر داد که در جریان اعتراضات امروز زاهدان دو نفر کشته شدند.

کمپین فعالین بلوچ تا کنون هویت سه تن از کشته شدگان را تایید کرده است.

وب‌سایت این کمپین با انتشار عکسی از دو معترضی که کشته شده‌اند، نوشته که یکی از این دو نفر محمود برآهویی نام دارد و اهل روستای شیرآباد است و دیگری یکی از «طلبه‌های مدرسه دینی بدرالعلوم» به نام امین است.

سومین نفری که کشته شده رافع نارویی نام دارد که یک جوان ۲۳ ساله اهل زاهدان است. خبر کشته شدن این سه تن توسط خبرگزاری حال‌وش نیز تایید شده است.

در یکی از ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتمای منتشر شده، عده‌ای در حال انتقال مجروحان به بیمارستان هستند و در عین حال همچنان صدای تیراندازی شنیده می‌شود.

حبیب‌الله سربازی بلوچ، از فعالان سیاسی مخالف جمهوری اسلامی در توییترش نوشته است که به دلیل تعداد بالای مجروحان در زاهدان، «بیمارستان‌ها تخت خالی ندارند.»

خبرگزاری «حال‌وش» نوشته است که در جریان درگیری‌ها، چندین زن نیز زحمی شده‌اند.

کمپین «فعالان بلوچ» در این رابطه نوشت که امروز در پی فراخوانی برای اعتراض به «قتل حکومتی مهسا امینی» و همچنین «تجاوز به دختر ۱۵ ساله بلوچ توسط سرهنگ ابراهیم کوچکزایی فرمانده انتطامی چابهار» در زاهدان تظاهراتی برپا شد.

اعتراضات به تجاوز به کودک ۱۵ ساله اهل سیستان و بلوچستان توسط فرمانده نیروی انتظامی شهرستان چابهار از سه‌شنبه پنجم مهر ۱۴۰۱ به طور جدی آغاز شده است. 

اوایل شهریور ۱۴۰۱ خبر تجاوز سرهنگ «ابراهیم کوچکزایی»، فرمانده نیروی انتظامی شهرستان چابهار به یک کودک ۱۵ ساله در رسانه‌ها منتشر شد. 

چهارم مهر همین سال، مولوی «عبدالغفار نقشبندی»، امام جمعه موقت راسک طی بیانیه‌ای با عنوان «وقوع جنایت هولناک تجاوز»، موضوع تجاوز فرمانده انتظامی چابهار به یک دختر بلوچ را تایید کرد.

او هم‌چنین از دستگاه قضایی خواست: «در اسرع وقت زوایای فاجعه را بررسی و این مجرم مفسد در ملا عام محاکمه و مجازات شود.»

این در حالی است که پیش‌تر مولوی «عبدالحمید»، امام جمعه اهل سنت شهر زاهدان، مدیر «مدرسه عالی دارالعلوم» زاهدان، عضو «اتحادیه جهانی علمای مسلمان» و عضو «مجمع جهانی فقه اسلامی» در خطبه‌های نماز جمعه مدعی شده بود که سکوتش در این رابطه معنا دارد. 

با گذشت روزها از اعلام محافظه‌کارانه خبر تجاوز به دختربچه ۱۵ ساله بلوچ توسط فرمانده نیروی انتظامی شهرستان چابهار،‌ هنوز خانواده او سکوت در پیش گرفته و اطلاعاتی در مورد شکایت خود از فرد متجاوز منتشر نکرده‌اند.

به گفته یک منبع آگاه، نیروهای امنیتی سه نفر از بستگان این دختر را گروگان گرفته‌اند. یک نفر از گروگان‌ها را که پسرعموی این دختربچه است، رها کرده‌ و با فاصله دو روز بعد، دو گروگان دیگر هم آزاد شده‌اند. 

ساعتی پیش مولوی عبدالحمید٬ امام جمعه اهل سنت زاهدان٬ در خصوص اعتراضات امروز این شهر از عوامل نیروهای امنیتی و انتظامی استان درخواست کرده بود که با «عوامل اغتشاشات امروز با قاطعیت برخورد کنند.»

از سوی دیگر رضا پهلوی سرکوب شدید معترضان در زاهدان را «جمعه خونین زاهدان» خواند و با اشاره به قتل شهروندان بلوچ در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: «این جنایت‌ها تنها سرعت سرنگونی این رژیم را شدت خواهد بخشید. ملت متحد ایران، انقلاب ملی خود را تا رسیدن به یک ایران سکولار، آزاد و آباد ادامه خواهد داد.»

ثبت نظر

گزارش

یک زندگی‌نامه‌ سفارشی جدید؛ خاطرات روزانه منتشر نشده خامنه‌ای

۸ مهر ۱۴۰۱
احسان مهرابی
خواندن در ۸ دقیقه
یک زندگی‌نامه‌ سفارشی جدید؛ خاطرات روزانه منتشر نشده خامنه‌ای