close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

مانی حقیقی پس از توقیف پاسپورتش: این تلاش برای ترساندن ماست

۲۲ مهر ۱۴۰۱
خواندن در ۳ دقیقه
مانی حقیقی پس از توقیف پاسپورتش: این تلاش برای ترساندن ماست

پاسپورت مانی حقیقی،‌ فیلمساز ایرانی در حالی که راهی جشنواره فیلم لندن بود، در فرودگاه امام ضبط شد. 

«ایندی‌وایر» گزارش داد که مانی حقیقی در حال رفتن به انگلیس بوده تا در جلسات نمایش فیلم جدیدش با عنوان «تفریق» در فستیوال فیلم لندن شرکت کند  که پاسپورت او ضبط و از خروجش ممانعت می‌شود. مانی حقیقی در گفتگو با  این رسانه  با اعلام اینکه توقع چنین رفتاری را از جانب حکومت داشته، گفت:« این تلاش آن‌ها برای ترساندن ماست. هر چه صدای ما بلندتر باشد، آن‌ها توفیق کم‌تری در هدف خودشان خواهند داشت.»

سخنگوی جشنواره فیلم لندن  هم به ایندی‌وایر گفته که هیچ دلیل برای توقیف پاسپورت به مانی حقیقی اعلام نشده است و افزوده:« بی‌اف‌آی (انیستو فیلم لندن) از مانی حقیقی و دیگر سینماگران برای آزادانه فیلم ساختن و نمایش آزادانه آثارشان در سراسر جهان حمایت می‌کند». 

مانی حقیقی ششم مهرماه ماه در واکنش به اعتراضات سراسر کشوری که پس از مرگ مهسا امینی آغاز شد ویدئویی منتشر کرد و در آن از اعتراضات مردمی حمایت کرده بود و حتی در پاسخ به مقامات جمهوری اسلامی که معترضان را به قانون‌مداری دعوت کرده بودند گفته بود: «مردم برای اعتراض به قوانین شما به خیابان آمدند شما مردم را دعوت به قانون‌مداری می‌کنید؟!»

سایت انیستو فیلم انگلیس(‌BFI) به عنوان نهاد برگزار کننده جشنواره فیلم لندن  ویدئوی از مانی حقیقی منتشر کرده است که این فیلمساز دلیل غیبتش را برای مخاطبان این جشنواره توضیح می‌دهد. حقیقی توضیح می‌هد که در مورد جلوگیری از سفرش به لندن توسط حکومت دو «نظریه»‌ به نظرش می‌آید:«اول اینکه من دو هفته پیش ویدئویی در انیستاگرام منتشر کردم و در آن به حجاب اجباری و به برخورد خشن با جوانانی که علیه این قانون به مخالفت برخواستند، اعتراض کردم. شاید مسئولین فکر کردند به این شکل می‌توانند نظارت بیشتری بر من داشته باشند مرا مرعوب و ساکت کنند. و همین که من الان دارم با شما در این ویدئو صحبت می‌کنم این هدف را نقش برآب می‌کند.»

نظریه دوم حقیقی این است که این رفتار به گونه‌ای «تبعید معکوس» است:« که کشور من، خانه من را تبدیل به یک زندان غیرقابل تحمل کنند و مرا مثل یک زندانی در آن محبوس کنند.» 

حقیقی در ادامه تاکید می‌کند که «این روزها در تهران » بودنش یکی از بزرگ‌ترین لذت‌هایی است که در زندگی‌اش تجربه کرده است:« قادر نیستم هیجان و افتخار شاهد بودن این لحظه تاریخی را به زبان بیاورم.»

پیش از مانی حقیقی، مهران مدیری،‌ علی دایی، همایون شجریان و سحر دولتشاهی از جمله هنرمندانی هستند که به دلیل همراهی با اعتراضات مردمی پاسپورت‌های آنان در فرودگاه امام توقیف شده و به نوعی ممنوع‌الخروج هستند. 

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

اخبار

انتقال حداقل چهار وکیل به زندان تهران بزرگ

۲۲ مهر ۱۴۰۱
خواندن در ۱ دقیقه
انتقال حداقل چهار وکیل به زندان تهران بزرگ